Anotācija (ex-ante)

23-TA-2442: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta (3)1 daļā paredzētas tiesības finanšu ministram palielināt valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju līdzekļiem neparedzētiem izdevumiem katastrofu, dabas stihiju un ugunsgrēku seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai, ievērojot minētā likuma grozījumus, kas stājās spēkā 2023. gada 28. septembrī. Apropriāciju var palielināt, ja Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas palielinājumu.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk - MK noteikumi) 6.2. apakšnodaļa par īpašiem līdzekļu pieprasīšanas nosacījumiem pašvaldībām.
2023. gada 10. augustā apstiprinātais informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām”.
2023. gada 5. septembrī apstiprinātais informatīvais ziņojums “Aktuālā situācija par 2023. gada 7. augusta vētras radītājiem zaudējumiem pašvaldībās”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pašvaldībām nepieciešami finanšu līdzekļi 4 063 587 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2023. gada augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanai pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem un pašvaldību izdevumu kompensēšanai par iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā un sniegto atbalstu mājokļu atjaunošanai  pašvaldību teritorijās.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 7. augustā Latviju no dienvidrietumiem šķērsoja aukstā gaisa fronte, līdz ar to siltajā un mitrajā gaisa masā veidojās spēcīgi negaisa mākoņi, kas sev līdzi nesa ekstremāli stipras lietusgāzes, krasas vēja brāzmas un lielgraudu krusu. Sākotnēji negaiss skāra Kurzemi, Zemgali un valsts centrālo daļu, īpaši smagus postījumus nodarot Dobeles novadā, bet vakarā negaiss skāra Latvijas austrumu daļu. Visā valsts teritorijā lija, un intensīvi nokrišņi turpinājās arī naktī uz 2023. gada 8. augustu. Spēcīgo lietusgāžu dēļ vairākās meteoroloģiskās novērojumu stacijās tika pārsniegta mēneša nokrišņu norma. Vējš bija brāzmains visā valstī, bet pērkona negaisa laikā dažviet brāzmas sasniedza pat ļoti stipras vētras vai viesuļvētras spēku – visstiprākās brāzmas tika reģistrētas Dobeles novērojumu stacijā (turpmāk – NS) (33 m/s), bet Madonas NS vējš pastiprinājās līdz 30 m/s. Negaiss daudzviet Latvijā radīja postījumus – vējš lauza kokus un to zarus, tika norauti vai bojāti dzīvojamo, t.sk. daudzdzīvokļu, māju jumti, lietusgāzes appludināja ielas, lielgraudu krusa nodarīja bojājumus gan automašīnām, gan ēkām, kā arī cieta cilvēki, izraisot lielu stihisku nelaimi.[1]

Ņemot vērā vētras laikā radītos postījumus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) 2023. gada 8. augustā visām pašvaldībām izsūtīja vēstuli, kurā lūdza pašvaldības līdz 2023. gada 10. augusta darba dienas beigām apzināt zaudējumus savā teritorijā un nepieciešamā darba apjomus, lai novērstu dabas stihijas radītās sekas. Tāpat VARAM lūdza apkopot provizorisko būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu (azbestu saturošo, stikla vates u.c.) apjomus. Informācijas pieprasījums tika izsūtīts ar mērķi, lai iegūtu vispārīgu informāciju, kas palīdzētu valdībai nākt klajā ar atbalsta pasākumu plānu vētras radīto seku mazināšanai un pašvaldības varētu vērsties VARAM ar līdzekļu pieprasījumu par būvniecības atkritumu, t.sk. bīstamo atkritumu savākšanas, apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumu segšanu atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta sēdē apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām" noteiktajam.

Ņemot vērā sākotnējo informāciju par vētras radītājiem postījumiem, 2023. gada 9. augustā tika sasaukta atbildīgo institūciju – VARAM un Finanšu ministrijas – kopīga sanāksme, kurā piedalījās arī piecu dabas stihijas skarto pašvaldību (Dobeles novada, Jelgavas novada, Madonas novada, Tukuma novada un Augšdaugavas novada) pārstāvji, lai diskutētu par iespējamiem risinājumiem un operatīvu rīcību dabas stihijas radīto seku novēršanai. Minētās sanāksmes laikā pašvaldības uzsvēra, ka dabas stihijas radītie postījumi ir gan pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem, gan dzīvojamām mājām neatkarīgi no īpašuma piederības. Līdz ar to tika panākta vienošanās, ka atbalsts ārkārtas situācijas seku likvidēšanai būtu piešķirams gan pašvaldību īpašumā esošajiem infrastruktūras objektiem, gan dzīvojamo māju atjaunošanai (individuālās dzīvojamās mājas un daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas), kuras attiecīgā dabas stihija ir skārusi. Līdz ar to 2023. gada 10. augustā tika apstiprināts VARAM sagatavotais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem atbalsta mehānisma izveidei pašvaldībās vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām".

Minētajā informatīvajā ziņojumā noteikts, lai nodrošinātu efektīvu atbalsta mehānisma izveidi, turpmākā rīcība iekļauj šādus uzdevumus:
1. Pašvaldība organizē palīdzības sniegšanu, piešķirot atbalstu vienreizēja finansējuma vai remonta (atjaunošanas) darbu izpildes veidā, par mājokļiem (individuālās dzīvojamās mājas, daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas), kuri ir cietuši šā gada augusta dabas stihijas laikā. Atbalsts var tikt izmantots gan kā pagaidu risinājums ēkas sakārtošanai un pasargāšanai no bojāejas, gan arī, lai atjaunotu iepriekšējo stāvokli:
1) individuālām dzīvojamām mājām, piešķirot vienreizēju atbalstu līdz 3 000 euro apmērā ar papildu nosacījumu, ka atbalsta apmērs nepārsniedz 20 euro par vienu kvadrātmetru atjaunojamās platības;
2) daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, piešķirot vienreizēju atbalstu, kas nepārsniedz 20 euro par vienu kvadrātmetru atjaunojamās platības.
2. Pašvaldība organizē papildu konteineru izvietošanu būvniecības atkritumu savākšanai un apsaimniekošanai, sedzot atkritumu apsaimniekošanas un apglabāšanas izdevumus.
3. Pašvaldības dome pieņem domes lēmumu par vienreizēja atbalsta piešķiršanu mājokļu atjaunošanai, ievērojot 1. punktā minēto atbalsta apmēru un nosacījumus.
4. Finanšu ministrija veic grozījumus MK noteikumu 47.1 punktā, paredzot, ka pašvaldībām no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” var tikt kompensēti izdevumi par pašvaldību brīvprātīgo iniciatīvu atbalsta sniegšanā dzīvojamās mājas īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem vētras izpostīto mājokļu atjaunošanai.
5. Pašvaldība attiecībā uz pieprasījumiem par līdzekļu piešķiršanu no budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto seku likvidācijai uzņemas atbildību par pieprasījuma pamatotību un līdzekļu izlietojuma uzraudzību atbilstoši mērķim.

Minētais atbalsts dabas stihijas radīto postījumu novēršanai ir vienreizējs un paredzēts, neatkarīgi no ienākumu līmeņa. Atbalsts sniedzams remonta veidā vai piešķirot vienreizēju finansējumu.

Finanšu ministrija nodrošināja MK noteikumu grozījumu izstrādi (apstiprināti 2023. gada 10. augustā), kas paredz, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu, tai skaitā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrajā daļā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kompensēšanai, kas atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā saskaņā ar pašvaldības domes lēmumu izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā. Lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru – ne mazāk kā 10 procentu apmērā.

Atbilstoši pašvaldību iesniegtajai informācijai (tai skaitā provizoriskās izmaksas), 2023. gada augusta dabas stihijas laikā radītie postījumi starp pašvaldībām ievērojami atšķiras – ir pašvaldības, kuru teritorijā postījumi nodarīti mazāk nekā pieciem privātīpašumiem, taču ir pašvaldības, kuru teritorijā postījumi nodarīti vairāk nekā 800 privātīpašumiem. Tas ietekmē pašvaldību iespējas apsekot visus vētras skartos objektus, veikt bojājumu fotofiksācijas un sagatavot nepieciešamos lēmumus. Tāpat starp pašvaldībām būtiski atšķiras arī būvniecības atkritumu daudzums, kas pašvaldībās, kurās radīti lielākie postījumi, to izvēšana prasa ilgāku laiku. Līdz ar to pašvaldību pieprasījumus par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 2023. gada augusta dabas stihijas radīto zaudējumu novēršanai, tika nolemts apkopot divās daļās:
- pirmo daļu iesniegt līdz 2023. gada 8. septembrim;
- otro daļu iesniegt līdz 2023. gada 13. oktobrim.

VARAM divu nedēļu laikā pēc visu nepieciešamo un precizēto dokumentu saņemšanas izvērtēs pašvaldību iesniegtos dokumentus un pieņems lēmumu par pieprasījuma sagatavošanu un virzīšanu izskatīšanai Ministru kabinetā.

Līdz 2023. gada 8. septembrim VARAM saņēma pieprasījumus no astoņām pašvaldībām - Daugavpils valstspilsētas pašvaldības, Augšdaugavas novada pašvaldības, Dobeles novada pašvaldības, Jelgavas novada pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Madonas novada pašvaldības, Smiltenes novada pašvaldības un Tukuma novada pašvaldības.



[1] Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra tīmekļvietnē: https://videscentrs.lvgmc.lv/jaunumi/231556866
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas laikā cieta vairāki pašvaldības īpašumā esoši infrastruktūras objekti, tai skaitā transporta infrastruktūra, bērnu rotaļu laukumi, stadions, suņu pastaigu laukums un vairāku kapsētu teritorijas (nolauztie koki un koku zari).
Izvērtējot Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, tika konstatēts, ka visās cietušo objektu apsekošanās piedalījās attiecīgs speciālists un katram apsekošanas aktam pievienotas cietušo objektu fotogrāfijas.  Visi dabas stihijas laikā cietušie objekti ir Daugavpils valstspilsētas pašvaldības bilancē (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes). Tāmes sagatavoja, pārbaudīja vai apstiprināja atbilstošs sertificēts speciālists.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība informē, ka par dabas stihijā cietušajiem pašvaldības objektiem pašvaldībai nepienākas apdrošināšanas atlīdzība (par jauno, nesen remontēto būvju), garantiju remonti.
Pašvaldība paskaidro, ka objekti netika apdrošināti, jo:
- atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 6.pantam, apdrošināšana ir brīvprātīga, izņemot gadījumus, kad ar likumu ir noteikts citādi;
- Pašvaldību likuma 6. pants noteic, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi;
- Daugavpils pilsētā, ņemot vērā lielo nekustamo īpašumu skaitu, to apdrošināšana netiek veikta, visu nekustamo īpašumu (ielas, mākslīgās būves u.tml.) apdrošināšana ir nesamērīga.
Par atkritumu apsaimniekošanu
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:  
- bīstamie būvniecības atkritumi – 40,18 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi -14,94 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmā (turpmāk - APUS) norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā
Saskaņā ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības 2022. gada 28. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 5 “Papildus sociālās palīdzības un brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Daugavpils valstspilsētas pašvaldībā”, vienai personai tika izmaksāts pabalsts krīzes situācijā. Papildus jānorāda, ka saskaņā ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības 2022. gada 28. janvāra saistošo noteikumu Nr. 5 “Papildus sociālās palīdzības un brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti Daugavpils valstspilsētas pašvaldībā” 13. punktu, pabalstu piešķir un tā apmēru nosaka sociālā darba speciālists sniedzot atzinumu.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 27339,74 euro apmērā, tai skaitā:
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 14 496,47 euro;
- pabalstam krīzes situācijā – 170,32 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 12 672,95 euro.
Pamatojoties uz Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iesniegto 2023. gada 14. septembra domes lēmumu Nr. 603 "Par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējuma apmēru 2023. gada 7. augusta vētras radīto seku novēršanai un zaudējumu kompensēšanai", pašvaldība gatava nodrošināt līdzfinansējumu 30 procentu apmērā pašvaldības īpašumā esošo objektu atjaunošanai un atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai, kas atbilst MK noteikumu 47. punktā noteiktajam (izņemot, izdevumus par koku un zaru zāģēšanu, jo šādi izdevumi uzskatāmi par pašvaldības līdzfinansējumu un pilnā apmērā sedzami no pašvaldības budžeta). Savukārt, par izmaksāto pabalstu krīzes situācijā, Daugavpils valstspilsētas pašvaldība gatava nodrošināt līdzfinansējumu 50 procentu apmērā, kas atbilst MK noteikumu 47.1 punktā noteiktajam.
Līdz ar to Daugavpils valstspilsētas pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas radīto zaudējumu novēršanai kopā ir 9 492,72 euro, tai skaitā:
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 5 605,67 euro;
- pabalsta krīzes situācijā – 85,16 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 3 801,89 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 17 847 euro apmērā.

2. Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas laikā cieta vairāki pašvaldības īpašumā esoši infrastruktūras objekti, tai skaitā transporta infrastruktūra un vairākas ēkas (kultūras nami, muzeja ēkas, daudzdzīvokļu māja u.c.). 
Izvērtējot Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus tika konstatēts, ka visās cietušo objektu apsekošanās piedalījās attiecīgs speciālists un katram apsekošanas aktam pievienotas cietušo objektu fotogrāfijas.  Visi dabas stihijas laikā cietušie objekti ir Augšdaugavas novada pašvaldības bilancē (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes). Visus darbu daudzumu un izmaksu sarakstus sagatavoja sertificēts speciālists.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Augšdaugavas novada pašvaldība MK noteikumu 5. pielikumā “Pieteikums finanšu līdzekļu pieprasīšanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"” (turpmāk – 5. pielikums) atzīmē, ka objekti nebija apdrošināti. Augšdaugavas novada pašvaldība skaidro, ka pašvaldība apdrošina tikai Eiropas Savienības fondu un citu ārvalstu finansiālās palīdzības projektu ietvaros atjaunotas vai izveidotas būves, kurām nav noslēdzies pēcuzraudzības periods. Šāda nekustamo īpašumu apdrošināšanas politika ir izvēlēta, izvērtējot budžeta iespējas un potenciālo apdrošināšanas lietderību. Pašvaldības bilancē esošo 662 nedzīvojamo ēku un būvju apdrošināšanas izmaksas varētu būt aptuveni 200 tūkst.euro gadā. Vērtējot zaudējumu apmēru, kuri vēsturiski varētu tikt atzīti kā apdrošināšanas gadījumi, ir aprēķināts, ka to novēršanas izmaksas līdz šim bija būtiski mazākas par ikgadējām apdrošināšanas izmaksām. 
Par atkritumu apsaimniekošanu
Augšdaugavas novada pašvaldība ministrijai iesniegusi informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
- bīstamie būvniecības atkritumi – 110,34 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi -141,88 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības domes 2023. gada 11. augusta lēmumu Nr.1510 "Par vienreizēju pabalstu 2023. gada 7. augusta vētras radīto zaudējumu novēršanai", 2023. gada 23. augusta lēmumu Nr.1537 "Par grozījumiem lēmumā Nr.1510 "Par vienreizēju pabalstu 2023. gada 7. augusta vētras radīto zaudējumu novēršanai"" un 2023. gada 14. septembra lēmumu Nr.1548 "Par grozījumiem lēmumā Nr.1510 "Par vienreizēju pabalstu 2023. gada 7. augusta vētras radīto zaudējumu novēršanai"", laika periodā no šā gada 28. augusta līdz 7. septembrim Augšdaugavas novada Sociālais dienests pieņēma 405 lēmumus "Par vienreizēju pabalsta piešķiršanu vētras postījumu seku likvidēšanai" un Augšdaugavas novada pašvaldības centrālā administrācija izmaksāja vienreizēju finansiālu atbalstu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai). 
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Augšdaugavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, Augšdaugavas novada pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 1 419 503,34 euro, tai skaitā: 
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 781 390,35 euro;
- atbalstam mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 590 363,16 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 47 749,83 euro
 Saskaņā ar MK noteikumu 47. punktu, lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citiem līdzekļu piešķiršanas nosacījumiem. Savukārt MK noteikumu 47.1 punkts nosaka, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu kompensēšanai, kas, atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā saskaņā ar pašvaldības domes lēmumu, izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru, bet ne mazāk kā 10 procentu apmērā. 
Pamatojoties uz Augšdaugavas novada domes 2023. gada 16. marta saistošajiem noteikumiem Nr.74 “Augšdaugavas novada pašvaldības budžets 2023. gadam”, Augšdaugavas novada pašvaldības 2023. gada konsolidētā pamatbudžeta izdevumi sastāda 46 394 527 euro, tātad divi procenti no Augšdaugavas novada pašvaldības budžeta izdevumiem ir 927 890,54 euro.  
Ņemot vērā, ka Augšdaugavas novada pašvaldībai 2023. gada dabas stihijas radīto zaudējumu apmērs (1 419 503,34 euro) pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā (927 890,54 euro), ir piemērojams nosacījums, ka Augšdaugavas novada pašvaldība nenodrošina līdzfinansējumu par tās īpašumā vai valdījumā esošo objektu atjaunošanu un atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanu. Savukārt par Augšdaugavas novada pašvaldības sniegto atbalsu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai)  ir piemērojams nosacījums, ka Augšdaugavas novada pašvaldība nodrošina līdzfinansējumu 10 procentu apmērā.
Līdz ar to Augšdaugavas novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas radīto zaudējumu novēršanai ir 59 036,32 euro, kas ir 10 procenti no Augšdaugavas novada pašvaldības izmaksātā atbalsta iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu logu atjaunošanai).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Augšdaugavas novada pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 1 360 467 euro apmērā.

3. Dobeles novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Dobeles novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas rezultātā cieta vairāki pašvaldības īpašumā esoši infrastruktūras objekti, tai skaitā transporta infrastruktūra un vairākas ēkas. 
Izvērtējot Dobeles novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus tika konstatēts, ka visās cietušo objektu apsekošanās piedalījās attiecīgs speciālists un katram apsekošanas aktam pievienotas cietušo objektu fotogrāfijas.  Visi dabas stihijas laikā cietušie objekti ir Dobeles novada pašvaldības bilancē (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes). Dobeles novada pašvaldība ir iesniegusi noslēgtos līgumus par nepieciešamo darbu izpildi (tai skaitā līgumiem pievienotās tāmes) infrastruktūras objektu atjaunošanai.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Dobeles novada pašvaldība pieprasījuma pavadvēstulē norāda dabas stihijas laikā cietušie pašvaldības infrastruktūras objekti nebija apdrošināti pašvaldības rīcībā esošo nepietiekamo finanšu resursu dēļ.
Par atkritumu apsaimniekošanu
Dobeles novada pašvaldība ministrijai iesniegusi informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:
- bīstamie būvniecības atkritumi – 1002,85 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi -69,98 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā
Saskaņā ar Dobeles novada pašvaldības domes 2023. gada 11. augusta lēmumu Nr.312/11 "Par atbalstu 2023. gada 7. augusta vētrā cietušajām dzīvojamām mājām", 2023. gada 31. augusta lēmumu Nr.367/12 "Par grozījumiem Dobeles novada pašvaldības domes 2023. gada 11. augusta lēmumu Nr.312/11 "Par atbalstu 2023. gada 7. augusta vētrā cietušajām dzīvojamām mājām"" un Dobeles novada pašvaldības 2023. gada 31. augusta lēmumu Nr.365/12 "Par vētras seku novēršanas kārtību", laika periodā no 2023. gada 11. augusta līdz 6. septembrim Dobeles novada Sociālais dienests pieņēma 622 lēmumus "Par vienreizēju pabalsta piešķiršanu vētras postījumu seku likvidēšanai" un Dobeles novada pašvaldība izmaksāja vienreizēju finansiālu atbalstu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai). 
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Dobeles novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, Dobeles novada pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 2 627 703,70 euro, tai skaitā: 
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 419 159,60 euro; 
- atbalstam mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 1 735 464 euro; 
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 473 080,10 euro
Saskaņā ar MK noteikumu 47. punktu, lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citiem līdzekļu piešķiršanas nosacījumiem. Savukārt MK noteikumu 47.1 punkts noteic, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu kompensēšanai, kas, atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā saskaņā ar pašvaldības domes lēmumu, izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru, bet ne mazāk kā 10 procentu apmērā. 
Pamatojoties uz Dobeles novada domes 2023. gada 16. marta saistošajiem noteikumiem Nr.19 “Grozījumi Dobeles novada domes 2023.gada 3. februāra saistošajos noteikumos Nr.6 “Dobeles novada pašvaldības budžets 2023.gadam””, Dobeles novada pašvaldības 2023. gada konsolidētā pamatbudžeta izdevumi sastāda 62 907 739 euro, tātad divi procenti no Dobeles novada pašvaldības budžeta izdevumiem ir 1 258 154,78 euro.  
Ņemot vērā, ka Dobele novada pašvaldībai 2023. gada dabas stihijas radīto zaudējumu apmērs (2 627 703,70 euro) pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā (1 258 154,78 euro), ir piemērojams nosacījums, ka Dobeles novada pašvaldība nenodrošina līdzfinansējumu par tās īpašumā vai valdījumā esošo objektu atjaunošanu un atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanu. Savukārt par Dobeles novada pašvaldības sniegto atbalsu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai)  ir piemērojams nosacījums, ka Dobeles novada pašvaldība nodrošina līdzfinansējumu 10 procentu apmērā.
Līdz ar to Dobeles novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas radīto zaudējumu novēršanai ir 173 546,40 euro, kas ir 10 procenti no Dobeles novada pašvaldības izmaksātā atbalsta iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu logu atjaunošanai).
Ņemot vērā iepriekš minēto, Dobeles novada pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 2 454 157 euro apmērā.

4. Jelgavas novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā

Saskaņā ar Jelgavas novada domes 2023. gada 10. augusta lēmumu Nr. 6 “Par vienreizēja atbalsta sniegšanu vētras seku likvidācijai dzīvojamām mājām” un 15 Jelgavas novada domes 2023. gada 21. augusta lēmumiem “Par vienreizēja atbalsta sniegšanu vētras seku likvidācijai” šā gada 21. augustā Jelgavas novada pašvaldība izmaksāja vienreizēju finansiālu atbalstu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai).
Savukārt, saskaņā ar 2023. gada 31. augusta Jelgavas novada Sociālā dienesta lēmumu Nr.2-15/2363 “Par sociālo palīdzību krīzes situācijā”, pamatojoties uz 2021. gada 10. decembra Jelgavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr.18 “Par sociālo palīdzību zemu ienākumu mājsaimniecībām”, vienai personai 2023. gada 5. septembrī izmaksāja pabalstu krīzes situācijā.
Par atkritumu apsaimniekošanu
Jelgavas novada pašvaldība iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:  
- bīstamie būvniecības atkritumi – 13,92 tonnas; 
- nebīstamie būvniecības atkritumi -16,2 tonnas. 
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija 
Jelgavas novada pašvaldība šajā kārtā pieprasījumā neiekļāva informāciju par pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radītajiem postījumiem, līdz ar to nav iesniegta informācija par apdrošināšanu.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Jelgavas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai segtu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos izdevumus, Jelgavas novada pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 27 099,61 euro, tai skaitā:
- pabalstam krīzes situācijā – 1 500 euro;
- atbalsta mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 16 260 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 9 339,61 euro.
Saskaņā ar MK noteikumu 47. punktā noteikto, Jelgavas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai jānodrošina līdzfinansējums ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Savukārt, atbilstoši MK noteikumu 47.1 punktam, pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu, tai skaitā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kompensēšanai, kas atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā saskaņā ar pašvaldības domes lēmumu izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā.
Līdz ar to Jelgavas novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto postījumu novēršanai un zaudējumu segšanai ir 11 681,88 euro, tai skaitā:
- par izmaksāto pabalsta pabalstu krīzes situācijā – 750 euro;
- par izmaksāto atbalstu mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 8 130 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 2 801,88 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Jelgavas novada pašvaldībai, lai segtu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 15 418 euro apmērā.

5. Limbažu novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Limbažu novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas laikā cieta pašvaldības īpašumā esoša transporta infrastruktūra, proti autoceļš C1-29 Tiegaži - Kalniņi, Pociems, Katvaru pagasts, Limbažu novads.
Izvērtējot Limbažu novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus tika konstatēts, ka cietušā autoceļa apsekošanas aktam pievienotas fotogrāfijas, kā arī Limbažu novada Būvvaldes 2023. gada 15. augusta atzinums par būves ekspluatācijas pārbaudi Nr. BIS-BV-15.1-2023-1090 (kurā norādīts, ka sertificēts būvspeciālists ir veicis ceļa apsekošanu). Dabas stihijas laikā cietušais autoceļš ir Limbažu novada pašvaldības bilancē (iesniegta pamatlīdzekļu uzskaites kartīte). Tāmi sagatavoja sertificēts speciālists.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Limbažu novada pašvaldība norāda, ka autoceļš C1-29 Tiegaži - Kalniņi nebija apdrošināts. Pašvaldība skaidro, ka neapdrošina ceļus, izņēmuma gadījumi, izbūvējot jaunus vai veicot remontdarbus, paredz, ka darbu veicējs sniedz garantijas noteiktu laiku pēc darbu veikšanas. Pašvaldība apdrošina ēkas.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Limbažu novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus Limbažu novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 6 543,68 euro apmērā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības iesniegtajam 2023. gada 28. septembra Limbažu novada domes lēmumam Nr. 725 "Par atbalstu pašvaldības infrastruktūras objekta atjaunošanai", pašvaldība gatava nodrošināt līdzfinansējumu 30 procentu apmērā pašvaldības īpašumā esošā objekta atjaunošanai, kas atbilst MK noteikumu 47. punktā noteiktajam.
Līdz ar to Limbažu novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto postījumu novēršanai ir 1 963,10 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Limbažu novada pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 4 581 euro apmērā.

6. Madonas novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā

Saskaņā ar Madonas novada domes 2023. gada 15. augusta lēmumu Nr.474 “Par atbalstu  07.08.2023. vētrā cietušajām dzīvojamām mājām Madonas novadā” un, laika periodā no 2023. gada 28. augusta līdz 4. septembrim, 22 Madonas novada pašvaldības Sociālā dienesta pieņemtajiem lēmumiem “Par pabalstu vētras seku novēršanai”, no šā gada 31. augusta līdz 18. septembrim Madonas novada pašvaldība izmaksāja vienreizēju finansiālu atbalstu individuālo mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana), kā arī SIA “Madonas namsaimnieks” un biedrībai "12 kalnieši" daudzdzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai. Savukārt, saskaņā ar 2023. gada 29. augusta Madonas novada pašvaldības Sociālā dienesta lēmumu Nr. 2.11/MAD/23/1568 "Par pabalsta krīzes situācijā piešķiršanu J. Plaukas ģimenei", pamatojoties uz 2023. gada 29. jūnija Madonas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr.11 “Papildu sociālās palīdzības pabalsti Madonas novadā”, vienai personai šā gada 31. augustā izmaksāja pabalstu krīzes situācijā.
Par atkritumu apsaimniekošanu
Madonas novada pašvaldība iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:  
- bīstamie būvniecības atkritumi – 127,86 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi -14,02 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija 
Madonas novada pašvaldība šajā kārtā pieprasījumā neiekļāva informāciju par pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem radītajiem postījumiem, līdz ar to nav iesniegta informācija par apdrošināšanu.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Madonas novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai segtu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos izdevumus, Madonas novada pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 55 448,56 euro, tai skaitā:
- pabalstam krīzes situācijā – 1 240 euro;
- atbalstam mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 22 928,25 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 31 280,31 euro.
Saskaņā ar MK noteikumu 47. punktā noteikto, Madonas novada pašvaldībai atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai jānodrošina līdzfinansējums ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Savukārt, atbilstoši MK noteikumu 47.1 punktam, līdzfinansējums par pabalstu krīzes situācijā un atbalstu mājokļu atjaunošanai jānodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā.
Līdz ar to Madonas novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augustā dabas stihijas radīto izdevumu segšanai ir 21 468,22 euro, tai skaitā:
- par izmaksāto pabalstu krīzes situācijā – 620 euro;
- par izmaksāto atbalstu mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 11 464,13 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 9 384,09 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Madonas novada pašvaldībai, lai segtu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 33 980 euro apmērā.

7. Smiltenes novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Smiltenes novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas laikā cieta pašvaldības īpašumā esoša dzīvojamā māja “Raitas 1”, Grundzāles pagasts, Smiltenes novads.
Izvērtējot Smiltenes novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus tika konstatēts, ka cietušās mājas apsekošanā piedalījās attiecīgs speciālists un apsekošanas aktam pievienotas fotogrāfijas. Dabas stihijas laikā cietusī māja ir Smiltenes novada pašvaldības īpašums (iesniegta zemesgrāmatas kopija). Tāmi sagatavoja sertificēts speciālists.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Smiltenes novada pašvaldība norādīja, ka dzīvojamā māja “Raitas 1”, Grundzāles pagasts, Smiltenes novads nebija apdrošināta un skaidro, ka ēka ir ar lielu fiziskā nolietojuma procentu, nav paaugstināta riska grupā, kā arī tajā nav ieguldītas pašvaldības investīcijas, tādēļ tā nav iekļauta apdrošināmo objektu sarakstā.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Smiltenes novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus Smiltenes novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 5 425,46 euro apmērā.
Atbilstoši iesniegtajam Smiltenes novada pašvaldības domes 2023. gada 21. septembra lēmumam Nr. 444 “Par līdzfinansējumu dzīvojamai ēkai ar kadastra apzīmējumu 94580080160001 radīto zaudējumu novēršanai” pašvaldība gatava nodrošināt līdzfinansējumu 30 procentu apmērā pašvaldības īpašumā esošā objekta atjaunošanai, kas atbilst MK noteikumu 47. punktā noteiktajam.
Līdz ar to Smiltenes novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas izraisīto postījumu novēršanai ir 1 627,64 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Smiltenes novada pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 3 798 euro apmērā.

8. Tukuma novada pašvaldības iesniegtais pieprasījums.
Par pašvaldību infrastruktūras objektiem

Pamatojoties uz Tukuma novada pašvaldības iesniegto informāciju, 2023. gada augusta dabas stihijas laikā cieta trīs pašvaldības īpašumā esošās dzīvojamās mājas.
Izvērtējot Tukuma novada pašvaldības iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, tika konstatēts, ka visās cietušo objektu apsekošanās piedalījās attiecīgs speciālists un katram apsekošanas aktam pievienotas cietušo objektu fotogrāfijas. Visi dabas stihijas laikā cietušie objekti ir Tukuma novada pašvaldības īpašumā (iesniegtas pamatlīdzekļu uzskaites kartītes un zemesgrāmatas nostiprinājuma uzraksti). Tukuma novada pašvaldība ir iesniegusi noslēgtos līgumus par nepieciešamo darbu izpildi (tai skaitā līgumiem pievienotās tāmes, par paveiktajiem darbiem pieņemšanas – nodošanas aktus un rēķinus) infrastruktūras objektu atjaunošanai.
Par apdrošināšanu iesniegtā informācija
Tukuma novada pašvaldība skaidro, ka dabas stihijas laikā cietušie pašvaldības infrastruktūras objekti nav apdrošināti, jo šīs ēkas ir celtas pirms 1940. gada un to stāvoklis neatbilst apdrošināšanas nosacījumiem. Pašvaldība apdrošina savā īpašumā esošās sabiedriskas nozīmes ēkas – izglītības iestādes, aprūpes namus utt. un nav prakses apdrošināt pašvaldībā esošo dzīvojamo fondu, izņemot gadījumus, ja pašvaldībā esošā dzīvojamā fonda uzturēšanā ir ieguldīti ievērojami finanšu līdzekļi.
Par atkritumu apsaimniekošanu
Tukuma novada pašvaldība iesniedza informāciju, ka pēc dabas stihijas apsaimniekoti:   
- bīstamie būvniecības atkritumi – 133,06 tonnas;
- nebīstamie būvniecības atkritumi -19,82 tonnas.
Iesniegtos pašvaldības datus par bīstamo būvniecības atkritumu un nebīstamo būvniecības atkritumu apsaimniekošanu VARAM salīdzināja ar APUS norādītajiem apjomiem un  tika konstatēta datu atbilstība.
Par atbalstu mājokļu atjaunošanai/pabalstiem krīzes situācijā
Atbilstoši Tukuma novada domes 2023. gada 31. augusta lēmumam Nr. TND/23/484 “Par Tukuma novada domes priekšsēdētāja 2023. gada 8. augusta rīkojuma Nr. TND/1-12.1/23/241 un 2023. gada 16. augusta rīkojuma Nr. TND/1-12.1/23/253 apstiprināšanu”,  2023. gada 8. augusta Tukuma novada pašvaldības rīkojumam Nr. TND/1-12.1/23/241 “Par vienreizēju pabalstu cietušās dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas remontam” un 2023. gada 16. augusta Tukuma novada pašvaldības rīkojumam Nr. TND/1-12.1/23/253 “Par grozījumu 2023.gada 8.augusta rīkojumā Nr. TND/1-12.2/23/241 “Par vienreizēju pabalstu cietušās dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas remontam”” sniedza atbalstu divu dzīvojamo māju, proti daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas "Elīnas", Jaunpils pagasts, Tukuma novads un individuālās mājas "Pienenes"", Jaunpils pagasts, Tukuma novads, jumtu atjaunošanai remonta (atjaunošanas) darbu izpildes veidā (iesniedza līgumus, par izpildītajiem darbiem pieņemšanas – nodošanas aktus, rēķinus un maksājumu uzdevumus). Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas "Elīnas", Jaunpils pagasts, Tukuma novads jumta atjaunošanai nepieciešamā summa ir 7 539,59 euro. Savukārt, ņemot vērā, ka daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām, piešķiramais vienreizējais atbalsts nedrīkst pārsniegt 20 euro par vienu kvadrātmetru atjaunojamās platības un šajā gadījumā atjaunojamā platība bija 250 m2, atbalstam paredzētais finansējums šajā gadījumā nevar pārsniegt 5000 euro (250 m2 *20 euro).
Savukārt 113 personām, laika periodā no 2023. gada 9. augusta līdz 28. augustam, izmaksāja vienreizēju finansiālo atbalstu mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai).
Saskaņā ar Tukuma novada pašvaldības 2023. gada 30. marta saistošajiem noteikumiem Nr.5 "Par sociālo palīdzību Tukuma novada pašvaldībā" un Tukuma novada Sociālā dienesta lēmumiem “Par pabalstu krīzes situācijā”, laika periodā no 2023. gada 11. augusta līdz 24. augustam 37 personām izmaksāja pabalstus krīzes situācijā.
Par nepieciešamajiem finanšu līdzekļiem un pašvaldības līdzfinansējumu
Saskaņā ar Tukuma novada pašvaldības iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, Tukuma novada pašvaldībai kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 324 347,12 euro, tai skaitā: 
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 18 703,70 euro;
- pabalstiem krīzes situācijā – 18 044 euro;
- atbalstam mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 250 477,58 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 37 121,84 euro.
Saskaņā ar Tukuma novada pašvaldības iesniegto 5. pielikumu un MK noteikumu 47. punktā noteikto, Tukuma novada pašvaldībai tās īpašumā esošo infrastruktūras objektu atjaunošanai un atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai jānodrošina līdzfinansējums ne mazāk kā 30 procentu apmērā. Savukārt, atbilstoši MK noteikumu 47.1 punktam, pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu, tai skaitā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrajā daļā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kompensēšanai, kas atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā saskaņā ar pašvaldības domes lēmumu izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā.
Līdz ar to Tukuma novada pašvaldības līdzfinansējums 2023. gada augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanai un zaudējumu segšanai kopā ir 151 008,45 euro, tai skaitā:
- pašvaldības īpašumu atjaunošanai – 5 611,11 euro;
- pabalstiem krīzes situācijā – 9 022 euro;
- atbalstam mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošana) – 125 238,79 euro;
- atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanai – 11 136,55 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Tukuma novada pašvaldībai, lai novērstu 2023. gada augustā dabas stihijas laikā radītos postījumus un kompensētu pašvaldības izdevumus, no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 173 339 euro apmērā.

Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Augšdaugavas novada pašvaldība, Dobeles novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Madonas novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība un Tukuma novada pašvaldība iesniedza atbildības apliecinājums par pieprasījuma pamatotību un līdzekļu izlietojuma uzraudzību atbilstoši mērķim. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pirmajā kārtā (līdz 2023. gada 8. septembra) pašvaldību iesniegtos pieprasījumus finanšu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un pašvaldību iesniegtos finansiālā pamatojuma dokumentus, VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 4 063 587 euro apmērā pārskaitīšanai pašvaldībām 2023. gada augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanai pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem un pašvaldību izdevumu kompensēšanai par iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā un  sniegto atbalstu mājokļu atjaunošanai  pašvaldību teritorijās, tai skaitā:
1. Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai - 17 847 euro;
2. Augšdaugavas novada pašvaldībai - 1 360 467 euro;
3. Dobeles novada pašvaldībai - 2 454 157 euro;
4. Jelgavas novada pašvaldībai - 15 418 euro;
5. Limbažu novada pašvaldībai - 4 581 euro;
6. Madonas novada pašvaldībai - 33 980 euro;
7. Smiltenes novada pašvaldībai - 3 798 euro;
8. Tukuma novada pašvaldībai - 173 339 euro.

Rīkojuma projekta protokollēmuma 3. punkts noteic, ka Augšdaugavas novada pašvaldība un Dobeles novada pašvaldība nenodrošina līdzfinansējumu par 2023. gada augusta dabas stihijas laikā radīto postījumu novēršanu pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajiem infrastruktūras objektiem, tai skaitā par atkritumu apsaimniekošanas izdevumu segšanu, saskaņā ar MK noteikumu 47. punktu, kas paredz lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citiem līdzekļu piešķiršanas nosacījumiem. Noteikt, ka Augšdaugavas novada pašvaldība un Dobeles novada pašvaldība nodrošina līdzfinansējumu 10 procentu apmērā par 2023. gada augusta dabas stihijas rezultātā sniegto atbalsu iedzīvotājiem mājokļu atjaunošanai (jumtu un logu atjaunošanai), saskaņā ar MK noteikumu 47.1 punktu, kas paredz lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz divus procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru - ne mazāk kā 10 procentu apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Pašvaldību iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Dabas stihijas laikā tika bojāti vairāki pašvaldību infrastruktūras objekti, kas ietekmē pašvaldību iedzīvotāju ikdienu. Cietušas privātīpašumā esošas dzīvojamās mājas (daudzdzīvokļu un individuālās), kuras nepieciešams nekavējoties atjaunot, lai nodrošinātu iedzīvotāju primārās pamatvajadzības.
Juridiskās personas
  • Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Augšdaugavas novada pašvaldība, Dobeles novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Madonas novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība un Tukuma novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām jāatjauno dabas stihijas laikā cietušos infrastruktūras objektus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
4 063 587
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
4 063 587
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 063 587
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 063 587
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 063 587
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.

Pašvaldību pieprasītā finansējuma apkopojums pieejams anotācijas pielikumā.

Pašvaldību iesniegtie finansiālā pamatojuma dokumenti iesniegti Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Rīkojuma projekts paredz palielināt apropriāciju 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, saskaņot apropriācijas palielinājumu ar Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju un pēc apropriācijas palielināšanas piešķirt finanšu līdzekļus no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" VARAM pārskaitīšanai katrai pašvaldībai par visiem atbalsta veidiem kopā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu, Rīkojuma projekts neparedz būtiskas izmaiņas normatīvajā regulējumā un neparedz ieviest jaunas politiskas iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Daugavpils valstspilsētas pašvaldība, Augšdaugavas novada pašvaldība, Dobeles novada pašvaldība, Jelgavas novada pašvaldība, Limbažu novada pašvaldība, Madonas novada pašvaldība, Smiltenes novada pašvaldība un Tukuma novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pašvaldību iesniegto pieprasījumu apkopojums.