Anotācija

25-TA-381: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas grafiku" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 16. panta otrajā daļā noteikts, ka finanšu ministrs līdz kārtējā gada 1. martam iesniedz Ministru kabinetam budžeta sagatavošanas grafika projektu.

Saskaņā ar LBFV 16.³ panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets pieņem lēmumu par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas tvērumu vienlaikus ar budžeta sagatavošanas grafika apstiprināšanu. Finanšu ministrs budžeta sagatavošanas grafikā noteiktajā termiņā iesniedz Ministru kabinetam valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātus un priekšlikumus par šo rezultātu izmantošanu valsts budžeta likumprojekta izstrādes procesā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” mērķis ir apstiprināt budžeta sagatavošanas grafika projektu, nosakot veicamos pasākumus un to izpildes termiņus likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” (turpmāk – likumprojekts) sagatavošanas nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar LBFV 18.¹ panta pirmajā un otrajā daļā noteikto finanšu ministrs nodrošina, ka katru gadu tiek izstrādāts valsts budžeta likumprojekts, un iesniedz to Ministru kabinetam saskaņā ar budžeta sagatavošanas grafiku. Valsts budžeta likumā iekļauj nosacījumus nākamā saimnieciskā gada budžetam un vidēja termiņa budžeta ietvaram.

Saskaņā ar LBFV 21. panta pirmajā daļā noteikto Ministru kabinets līdz attiecīgā gada 15. oktobrim iesniedz Saeimai valsts budžeta likumprojektu (budžeta likumprojektu paketi) nākamajam saimnieciskajam gadam, priekšlikumus par grozījumiem likumos, lai tie atbilstu budžeta pieprasījumiem, un valsts budžeta likumprojekta (budžeta likumprojektu paketes) paskaidrojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gadā tika veiktas izmaiņas ES ekonomikas pārvaldības ietvarā, turpinot uzlabot dalībvalstu ekonomikas politikas koordināciju, lai novērstu pārmērīgu valsts budžeta deficītu rašanos, nodrošinot stabilas un ilgtspējīgas publiskās finanses, nosakot, ka ikgadējās pavasarī gatavotās Stabilitātes programmas vietā turpmāk vienu reizi četros gados tiek gatavots vidēja termiņa Fiskāli strukturālais plāns, kas ietver informāciju par fiskālo trajektoriju un par investīcijām un reformām turpmāko četru gadu periodā.
ES regulējums paredz arī gadskārtējo progresa ziņojumu iesniegšanu.

Atbilstoši grozījumi veikti arī LBFV, šā likuma 28. panta pirmajā daļā nosakot, ka Ministru kabinets saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 29. aprīļa regulu (ES) 2024/1263 par ekonomikas politikas efektīvu koordināciju un budžeta daudzpusēju uzraudzību un ar ko atceļ Padomes regulu (EK) Nr. 1466/97 līdz kārtējā gada 15. aprīlim iesniedz Saeimai Latvijas vidēja termiņa Fiskāli strukturālo plānu vai attiecīgi tā gadskārtējo progresa ziņojumu. 

Savukārt, saskaņā ar LBFV 28. panta otrajā daļā noteikto finanšu ministrs Saeimas sēdē ziņo par Latvijas vidēja termiņa Fiskāli strukturālo plānu vai attiecīgi par tā gadskārtējo progresa ziņojumu, ietverot informāciju par makroekonomiskās attīstības scenāriju, fiskālās politikas stratēģiju un fiskālās politikas vidēja termiņa mērķiem, plānā ietvertajām strukturālajām reformām un investīcijām, kā arī par iespējamiem valsts budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem.

2024. gada oktobrī tika sagatavots pirmais Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025. – 2028. gadam. Līdz ar to 2025. gadā nepieciešams sagatavot progresa ziņojumu.

Finanšu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas grafiku” (turpmāk – projekts), nosakot veicamos pasākumus un to izpildes termiņus likumprojekta sagatavošanas nodrošināšanai, paredzot to iesniegt Saeimā 2025. gada 15. oktobrī.

Lai noteiktos termiņus varētu ievērot, nepieciešams savlaicīgi uzsākt darbu pie likumprojekta sagatavošanas, nodrošinot vispusīgu analīzi un diskusijas pirms galīgo lēmumu pieņemšanas.
Risinājuma apraksts
Projekts kā vienu no budžeta izstrādes procesa posmiem paredz Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.–2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojuma (turpmāk – 2025. gada Progresa ziņojums) apstiprināšanu Ministru kabinetā, tā iesniegšanu Saeimā un Eiropas Komisijai, kā arī finanšu ministra ziņojumu Saeimas  sēdē par 2025. gada Progresa ziņojumu. Lai nodrošinātu 2025. gada Progresa ziņojuma izstrādi, projekts paredz Ekonomikas ministrijai pienākumu iesniegt Finanšu ministrijā informāciju par progresu ES Padomes valstu specifisko rekomendāciju izpildē.

Projektā noteikts termiņš ziņojuma iesniegšanai Ministru kabinetā par papildu finansējumu aizsardzības spēju stiprināšanai.

Ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm (turpmāk – ministrijas) noteikts termiņš Fiskālo risku vadības ziņojuma iesniegšanai Finanšu ministrijā, kā arī informācijas iesniegšanai Finanšu ministrijā valsts pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam, izmantojot Finanšu ministrijas sniegto informāciju.

Projektā noteikts termiņš priekšlikumu par prioritārajiem pasākumiem aizsardzībai un demogrāfijai, to īstenošanai nepieciešamo finansējumu iesniegšanai Finanšu ministrijā un Valsts kancelejā.

Projektā noteikts termiņš ministrijām priekšlikumu par publiskā sektora izdevumu efektivizāciju, samazinot izdevumus, optimizējot funkcijas un  publiskos pakalpojumus, kā arī veicot strukturālas reformas, iesniegšanai Valsts kancelejā un Finanšu ministrijā.

Projektā paredzēts noteikt termiņu pašvaldībām un ministrijām ziņojumu sagatavošanai un izskatīšanai Ministru kabinetā likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 20. un 21. pantā minētajos gadījumos.

Projektā paredzēts noteikt termiņu informatīvā ziņojuma “Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029. gadā”, informatīvā ziņojuma “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam”, informatīvā ziņojuma “Par ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam” izskatīšanai Ministru kabinetā, kā arī lēmuma pieņemšanai Ministru kabinetā par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam.

Bez tam, atbilstoši Fiskālās disciplīnas likuma 5. panta piektajā daļā noteiktajam likumprojekta paskaidrojumiem pievieno fiskālo risku deklarāciju. Līdz ar to projektā paredzēts noteikt termiņu fiskālo risku deklarācijas izskatīšanai un apstiprināšanai Ministru kabinetā.

Atbilstoši Fiskālās disciplīnas likuma 5. panta piektajā daļā noteiktajam likumprojektam tiek pievienots un Saeimā tiek iesniegts arī Fiskālās disciplīnas padomes sagatavotais fiskālās disciplīnas uzraudzības ziņojums.

Projektā noteikts termiņš maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un ministriju maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam aprēķināšanai un nosūtīšanai ministrijām.

Ņemot vērā ES ekonomikas pārvaldības ietvara reformu, projektā pasākumi maksimāli pieļaujamo valsts budžeta izdevumu aprēķināšanai paredzēti četriem gadiem – 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam. Savukārt, budžeta pieprasījumi un likumprojekts (budžeta likumprojektu pakete) – 2026., 2027. un 2028. gadam, jo budžeta plānošana četriem gadiem būs jāveic pēc attiecīgu Fiskālās disciplīnas likuma grozījumu spēkā stāšanās.

Projektā noteikts termiņš budžetu pavadošo likumprojektu (budžeta likumprojektu paketes) un ministriju valsts budžeta pieprasījumu 2026., 2027. un 2028. gadam sagatavošanai, kā arī Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības vienošanās un domstarpību protokola projekta izskatīšanai, likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” izskatīšanai Ministru kabinetā un iesniegšanai Saeimā.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija Regulu (ES) Nr. 473/2013 par kopīgiem noteikumiem budžeta plānu projektu uzraudzībai un novērtēšanai un pārmērīga budžeta deficīta novēršanai euro zonas dalībvalstīs Latvijai līdz 15. oktobrim ik gadu jāsagatavo un jāiesniedz Vispārējās valdības budžeta plāna projekts nākamajam gadam.
Attiecīgi projektā noteikts termiņš Vispārējās valdības budžeta plāna projekta 2026. gadam izskatīšanai un apstiprināšanai Ministru kabinetā, kā arī tā iesniegšanai Eiropas Komisijā un Eirogrupai.

Vienlaikus projekts paredz, ka ar valsts budžeta likumprojekta sagatavošanu saistītos jautājumus jāizskata Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē Ministru prezidenta noteiktajos termiņos un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Budžeta un nodokļu apakšpadomē, pieaicinot Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras pārstāvjus, finanšu ministram vienojoties ar Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Budžeta un nodokļu apakšpadomi par attiecīgo jautājumu izskatīšanas termiņiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Visas ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk