Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-3081: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 416 "Dzīvnieku liemeņu klasifikācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zinātniskā institūta "BIOR" galvenā darbība saistīta ar pētniecisko darbību, infekcijas slimību riska izvētējumu, dalību zinātniskajos projektos, laboratorisko diagnostiku, tādēļ ir lietderīgi cūku liemeņu klasificēšanas metodes liesās gaļas satura aprēķina formulas izstrādi, kā arī dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācības nodot citai institūcijai, tādējādi zinātnisko institūtu "BIOR" atbrivojot no tam neatbilstošu uzdevumu pildīšanas. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 416 “Dzīvnieku liemeņu klasifikācijas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr. 416) jāizdara grozījumi, nosakot, ka turpmāk SIA "Latvijas lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk - LLKC) veiks:
1) cūku liemeņu klasificēšanas metodes un tai atbilstošo liesās gaļas satura aprēķināšanas formulas izstrādi;
2) dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību;
3) sertifikātu izsniegšanu klasificētājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumos Nr. 416 ir noteikts, ka valsts zinātniskais institūts “Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts “BIOR”" (turpmāk – institūts “BIOR”) ir atbildīgs par:
1) cūku liemeņu klasificēšanas metodes un tai atbilstošo liesās gaļas satura aprēķināšanas formulas izstrādi;
2) dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību;
3) sertifikātu izsniegšanu klasificētājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No 2011. gada līdz 2014. gadam cūku liemeņu klasificēšanas metodes liesās gaļas satura aprēķina formulu izstrādāja, kā arī dzīvnieku liemeņu klasificētājus apmācīja Latvijas Lauksaimniecības universitātes aģentūra „Biotehnoloģijas un veterinārmedicīnas zinātniskais institūts “Sigra”” (turpmāk – zinātniskais institūts “Sigra”).
Latvijas Lauksaimniecības universitātes senāts 2013. gada 30. oktobrī pieņēma lēmumu Nr.8-33 „Par LLU aģentūras Biotehnoloģijas un veterinārmedicīnas zinātniskā institūta “Sigra” likvidāciju”.  un cūku liemeņu klasificēšanas metodes liesās gaļas satura aprēķina formulas izstrādi, dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību un sertifikātu izsniegšanu pārņēma  institūts “BIOR".
Institūta “BIOR” galvenie darbības virzieni ir saistīti ar zinātnisko darbību pārtikas, veterinārmedicīnas, vides, zivsaimniecības un citās bioloģijas nozarēs, pārtikas un vides kvalitāti, zivju un citu ūdens bioloģisko resursu ilgtspējīgu izmantošanu. Institūts “BIOR” ir oficiālās kontroles laboratorija un veic laboratoriskos un diagnostiskos izmeklējumus saistībā ar valsts uzraudzību un kontroli pārtikas aprites, dzīvnieku veselības un aizsardzības, dzīvnieku barības aprites un veterināro zāļu aprites jomā. Tāpat zinātniskais institūts "BIOR" nodrošina starptautiskiem standartiem atbilstošu pētniecisko darbību un veic kvalitatīvu zinātnisko ekspertīzi un laboratoriskos izmeklējumus, sniedzot pakalpojumus arī starptautiskā mērogā.
Pamatojoties uz to, ka institūta "BIOR" galvenā darbība saistīta ar pētniecisko darbību, infekcijas slimību riska izvērtējumu, dalību zinātniskajos projektos, laboratorisko diagnostiku, tādēļ ir lietderīgi cūku liemeņu klasificēšanas metodes liesās gaļas satura aprēķina formulas izstrādi, kā arī dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācības deleģēt citai institūcijai, tādējādi institūtu "BIOR" atbrīvojot no tam neatbilstošu uzdevumu pildīšanas. 
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija izvērtēja visus faktorus un nolēma, ka ir lietderīgi liemeņu klasifikācijas metožu izstrādi un klasificētāju apmācību nodot LLKC pārziņā.
Zemkopības ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumiem Nr. 187 “Zemkopības ministrijas nolikums” 11.5. apakšpunktu ir valsts kapitāla daļu turētāja LLKC.
LLKC ir vadošais lauksaimniecības un lauku uzņēmējdarbības konsultāciju dienests Latvijā, kas sniedz konsultācijas augkopībā, lopkopībā, mežsaimniecībā, zivsaimniecībā, uzņēmējdarbībā, grāmatvedībā un finansējuma piesaistē. LLKC galvenais mērķis ir veicināt lauku attīstību, paaugstināt lauku uzņēmēju profesionālo un ekonomisko zināšanu līmeni, kā arī paaugstināt uzņēmēju konkurētspēju Eiropas Savienības līmenī. LLKC nodrošina konsultācijas un organizē mācības visos Latvijas novados.
LLKC nodrošina profesionālo tālākizglītību lauku teritoriju uzņēmējiem un iedzīvotājiem visā Latvijas teritorijā, īstenojot pilna apjoma pieaugušo izglītības programmas, tai skaitā profesionālās pilnveides kursus. LLKC kopš dibināšanas nodrošina Zemkopības ministrijas pakļautības iestāžu Pārtikas un veterinārā dienesta, Valsts augu aizsardzības dienesta, Lauku atbalsta dienesta darbinieku profesionālo kvalifikācijas paaugstināšanu. LLKC jau patlaban ar normatīvajiem aktiem ir uzdots veikt apmācību gaļas ražošanai turētu cāļu labturības jautājumos un kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku labturībā.

Noteikumos Nr. 416 jānosaka, ka turpmāk LLKC veiks:
1) cūku liemeņu klasificēšanas metodes un tai atbilstošo liesās gaļas satura aprēķināšanas formulas izstrādi;
2) dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību;
3) sertifikātu izsniegšanu klasificētājiem.
Ņemot vērā to, ka LLKC ir publisko tiesību subjekts, cūku liemeņu klasificēšanas metodes izstrādi un tai atbilstošo liesās gaļas satura aprēķināšanas formulas izstrādi var nodrošināt ārpakalpojuma veidā, uz uzņēmuma vai pakalpojuma līguma pamata piesaistot projektu vadītāju, atlīdzībā iekļaujot arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Ārpakalpojuma līgumā nepieciešams norādīt sasniedzamo rezultātu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Kautuves
Ietekmes apraksts
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām atbilstošu kautuvju darbību attiecībā uz liemeņu klasifikāciju, ir jānodrošina klasificētāju regulāra apmācība. Latvijā šobrīd ir 36 klasificētāji un 12 kautuves, kurās veic liemeņu klasifikāciju (https://registri.pvd.gov.lv/cr/eaf9a4d0).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Kautuves
Vērtības nozīme:
Precīzu izmaksu aprēķinu 1 klasificētāja apmācībām nevarnoteikt , jo tas ir atkarīgs no apmācāmo klasificētāju skaita, jo izmaksas veido mācību bāze (kautuves telpu izmaksas, liemeņu izmaksas, aprīkojums, komunālie maksājumi, transporta izmaksas, u.c.)
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R1182
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 20. aprīļa Ddeleģētā regula (ES) 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 (turpmāk – deleģētā regula 2017/1182).
Apraksts
Cūku liemeņu klasificēšanas metožu apstiprināšana tiek organizēta atbilstoši deleģētās regulas 2017/1182 11. panta 3. punkta prasībām.
Lai liellopu un cūku liemeņu klasificēšanu veiktu kvalificēti klasificētāji, kā to nosaka deleģētās regulas 2017/1182 9.pants, ir jānosaka atbilstošs apmācību organizētājs.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 20. aprīļa Ddeleģētā regula (ES) 2017/1182, ar ko attiecībā uz Savienības skalām liellopu, cūku un aitu liemeņu klasificēšanai un attiecībā uz konkrētu kategoriju liemeņu un dzīvu dzīvnieku tirgus cenu paziņošanu papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 (turpmāk – deleģētā regula 2017/1182).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Deleģētās regulas 2017/1182 11. panta 3. punkts
1. punkts (noteikumu Nr. 416 19. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Tiesību norma neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior", Pārtikas un veterinārais dienests, SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
LLKC turpmāk veiks šādus uzdevumus:
1) cūku liemeņu klasificēšanas metodes un tai atbilstošo liesās gaļas satura aprēķināšanas formulas izstrādi;
2) dzīvnieku liemeņu klasificētāju apmācību;
3) sertifikātu izsniegšanu klasificētājiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi