Anotācija (ex-ante)

22-TA-15: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma “Karjeras Zvirbuļi” pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Karjeras Zvirbuļi" Cieceres pagastā, Saldus novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai. Nekustamais īpašums tiek nodots Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai, zemesgrāmatā nostiprinot īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ministru kabineta rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Karjeras Zvirbuļi" Cieceres pagastā, Saldus novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8425 001 0102) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8425 001 0102) 9,79 ha platībā un būve “Autoceļš Karjeras Zvirbuļi” (būves kadastra apzīmējums 8425 001 0102 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Saldus novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Cieceres pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000618339 uz Saldus novada pašvaldības vārda.

Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 9,79 ha platībā, no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos )7311020102) 0,3 ha un 0,16 ha platībā. Pēc NĪVKIS datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.

Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Saldus novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība attiecīgajam aizsargjoslas veidam.

Ievērojot likuma “Par pašvaldībām” 14.panta pirmās daļas 2.punktu, 21.panta pirmās daļas 17.punktu, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta otro daļu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” (turpmāk – Sabiedrība) 2021.gada 17.augusta lūgumu, Saldus novada pašvaldības dome 2021. gada 30. novembrī pieņēma lēmumu (protokols Nr.20; 35.§) “Par Saldus novada pašvaldības nekustamā īpašuma Karjeras Zvirbuļi, Cieceres pagastā, nodošanu bez atlīdzības Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā” (turpmāk – Saldus novada pašvaldības domes lēmums). Saskaņā ar Saldus novada pašvaldības domes lēmumu tika nolemts minēto nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai. Zemkopības ministrija bez atlīdzības nodos minēto nekustamo īpašumu Saldus novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve  ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašums, tā sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantota kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai. Šī iemesla dēļ īpašums uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, ko pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošām meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8452 005 0092 8425 001 0042, 8425 001 0049 un 8425 001 0158 1 435,39 ha kopplatībā.
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai. Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
 
Risinājuma apraksts
Sabiedrība veiks minētā nekustamā īpašuma sastāvā esošās inženierbūves – ceļa pārbūvi – rekonstrukciju ar tādu noturību un kvalitāti, kāda nepieciešama mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai. Pēc pārbūves NĪVKIS tiks aktualizēti dati par būvi.
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt pašvaldības nekustamo īpašumu valsts īpašumā tādas Meža likumā noteiktās valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas tiks nodots Saldus novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Saldus novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Saldus novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc attiecīgā Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” noteiktajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Saldus novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi