22-TA-2676: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Līdz Meža Saukantiem" un "Pauzeru mežā starp 38. un 39. nogabalu" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Saldus novada pašvaldības nekustamos īpašumus "Līdz Meža Saukantiem" un "Pauzeru mežā starp 38. un 39. nogabalu" Nīgrandes pagastā, Saldus novadā, jo tie nav nepieciešami pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot tos Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums "Līdz Meža Saukantiem" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8470 008 0043), tā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8470 008 0043) 0,44 ha platībā un inženierbūve "Lāceņu ceļš" (būves kadastra apzīmējums 8470 008 0043 001) (turpmāk ‒ Nekustamais īpašums 1) un nekustamais īpašums "Pauzeru mežā starp 38. un 39. nogabalu" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8470 008 0042), tā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8470 008 0042) 0,96 ha platībā un inženierbūve "Lāčpurva ceļš" (būves kadastra apzīmējums 8470 008 0042 001) Nīgrandes pagastā, Saldus novadā (turpmāk ‒ Nekustamais īpašums 2) pieder Saldus novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums 1 ierakstīts zemesgrāmatā Kurzemes rajona tiesas Nīgrandes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000627240, bet Nekustamais īpašums 2 – Kurzemes rajona tiesas Nīgrandes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000627206 uz Saldus novada pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam 1 ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,44 ha platībā, bet Nekustamajam īpašumam 2 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,96 ha platībā. Pēc NĪVKIS datiem, abu minēto nekustamo īpašumu sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus no Saldus novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz to iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 14. panta pirmās daļas 2. punktu, 21. panta pirmās daļas 17. punktu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2020. gada 21. decembra lūgumu, Saldus novada dome ar 30.06.2022. lēmumu "Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu Pauzeru mežā starp 38.un 39. nogabalu un Līdz Meža Saukantiem, Nīgrandes pagastā nodošanu bez atlīdzības Latvijas Valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr. 12., 54.§) (turpmāk – Saldus novada pašvaldības domes lēmums) nolēma rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minētos nekustamos īpašumus Saldus novada pašvaldībai, ja tie vairs netiek izmantoti valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamajam īpašumam 1 ir reģistrēts apgrūtinājums – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,44 ha platībā, bet Nekustamajam īpašumam 2 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos (7312030303) 0,96 ha platībā. Pēc NĪVKIS datiem, abu minēto nekustamo īpašumu sastāvā esošo zemes vienību lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus no Saldus novada pašvaldības, NĪVKIS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz to iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamos īpašumus, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Ievērojot likuma "Par pašvaldībām" 14. panta pirmās daļas 2. punktu, 21. panta pirmās daļas 17. punktu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kā arī atbalstot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 2020. gada 21. decembra lūgumu, Saldus novada dome ar 30.06.2022. lēmumu "Par Saldus novada pašvaldības nekustamo īpašumu Pauzeru mežā starp 38.un 39. nogabalu un Līdz Meža Saukantiem, Nīgrandes pagastā nodošanu bez atlīdzības Latvijas Valstij Zemkopības ministrijas personā" (protokols Nr. 12., 54.§) (turpmāk – Saldus novada pašvaldības domes lēmums) nolēma rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot minētos nekustamos īpašumus Saldus novada pašvaldībai, ja tie vairs netiek izmantoti valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu sastāvā ietilpstošās zemes vienības un inženierbūves ir nepieciešamas, lai Sabiedrība īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamo īpašumu sastāvā esošās zemes vienības un inženierbūves (ceļi) funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pēc Nekustamā īpašuma 1 pārņemšanas un pārbūves būs iespējams piekļūt Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajām meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8470 008 0055 un 8470 008 0037 158,82 ha kopplatībā, savukārt pēc Nekustamā īpašuma 2 pārņemšanas un pārbūves – Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajām meža platībām, t.i., zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8470 008 0038 un 8470 008 0039 136,35 ha kopplatībā.
Nekustamie īpašumi visā tā sastāvā tiek nodoti valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai. Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Nekustamo īpašumu sastāvā esošās zemes vienības un inženierbūves (ceļi) funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pēc Nekustamā īpašuma 1 pārņemšanas un pārbūves būs iespējams piekļūt Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajām meža platībām – zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8470 008 0055 un 8470 008 0037 158,82 ha kopplatībā, savukārt pēc Nekustamā īpašuma 2 pārņemšanas un pārbūves – Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošajām meža platībām, t.i., zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8470 008 0038 un 8470 008 0039 136,35 ha kopplatībā.
Nekustamie īpašumi visā tā sastāvā tiek nodoti valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai. Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Risinājuma apraksts
Šī rīkojuma projekta būtība ir pārņemt Saldus pašvaldības nekustamos īpašumus valsts īpašumā Meža likumā noteiktās valsts funkcijas nodrošināšanai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja nekustamie īpašumi vairs netiks izmantoti norādītās funkcijas izpildei, pēc būvju datu aktualizācijas NĪVKIS tie tiks nodoti Saldus novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti nekustamo īpašumu īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Saldus novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētie nekustamie īpašumi nav nepieciešami Saldus novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertās prasības par attiecīgās mantas nodošanu atpakaļ pašvaldībai, ja nekustamie īpašumi vairs netiks izmantoti norādītās funkcijas izpildei, pēc būvju datu aktualizācijas NĪVKIS tie tiks nodoti Saldus novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektam ir pievienoti nekustamo īpašumu īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Saldus novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētie nekustamie īpašumi nav nepieciešami Saldus novada pašvaldībai.
Ievērojot minēto, rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamo īpašumu tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Saldus novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi