Anotācija (ex-ante)

22-TA-533: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, ņemot vērā Saeimā 2019.gada 3.aprīlī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", ar kuru likuma 19.panta ceturtās daļas regulējums stājās spēkā 2020.gada 1.janvārī, Saeimā 2021.gada 8.decembrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" (stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī) (5.panta pirmā daļa, 6.panta ceturtās daļas 14.punkts un 19.panta pirmās daļas 1.punkts), Saeimā 2022.gada 31.martā pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" (stājās spēkā 2022.gada 18.aprīlī) (19.panta piektā daļa un pārejas noteikumu 97. un 98.punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz nosacījumus valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk - obligātās iemaksas) veikšanai par personām, kuras piedalās Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - NVA) organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība" (periodu, objekta apmēru, informācijas sniegšanas termiņus, ieskaitīšanas kārtību), kā arī nosaka obligāto iemaksu objektu un obligāto iemaksu veikšanas kārtību par personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022.gada 1.janvārī spēkā stājās 2021.gada 8.decembrī pieņemtais likums "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu", kas paredz likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto sociāli apdrošināmo personu loku, tai skaitā, personu, kuras pakļautas pensiju apdrošināšanai loku, papildināt ar personām, kuras piedalījušās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība".
Līdz minētā regulējuma spēkā stāšanās brīdim, likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 5.panta pirmā daļa un 6.panta ceturtās daļas 11. punkts paredzēja, ka personas, kuras piedalās NVA pasākumā "Algoti pagaidu sabiedriskie darbi", ir pakļautas pensiju apdrošināšanai. Algoto pagaidu sabiedrisko darbu ietvaros bezdarbnieki veic sabiedriski nozīmīgus darbus, kas ļauj apgūt un uzturēt praktiskās iemaņas pašvaldību organizētajos darbos, saņemot ikmēneša atlīdzību.
Vienlaikus pēc līdzvērtīga principa NVA organizē pasākumu "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība", kas nodrošina NVA reģistrētajiem bezdarbniekiem ar invaliditāti, kā arī jauniešiem - bezdarbniekiem vecumā līdz 29 gadiem iespēju apgūt jaunas un attīstīt iegūtās iemaņas nevalstiskā sektora organizācijās, saņemot stipendiju par katru dalības dienu.
Abos minētajos pasākumos nav paredzēta darba tiesisko attiecību nodibināšana. Tādējādi, ievērojot pasākumu līdzvērtīgu raksturu, lai nodrošinātu vienlīdzības principu, likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" bija nepieciešams paplašināt pensiju apdrošināšanai pakļauto personu loku, nosakot, ka arī personas, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība", ir pakļautas  pensiju apdrošināšanai.

Ar 2020 gada 1.janvāri spēkā stājās ar 2019.gada 3.aprīļa likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" noteiktais 19.panta ceturtās daļas regulējums, kas paredz, ka sākot ar 2020.gadu, obligātās iemaksas no sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem un valsts pamatbudžeta vairs netiek ieguldītas fondēto pensiju shēmā.
2018. gada 11. oktobrī Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā”, kas nosaka, ka iemaksas fondēto pensiju shēmā ir daļa no faktiski veiktajām iemaksām valsts pensiju apdrošināšanai, izņemot obligātās iemaksas no sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem un valsts pamatbudžeta (4. pants). Līdz 2020.gadam, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, par personu tika veiktas obligātās iemaksas no sociālās apdrošināšanas budžetiem un valsts pamatbudžeta, kuras tika ieguldītas fondēto pensiju shēmā un reģistrētas 1. līmeņa pensijas kapitālam. Tādējādi, lai nodrošinātu vienveidīgu normatīvā regulējuma piemērošanu, likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” bija nepieciešams noteikt, ka no 2020. gada 1. janvāra obligātās iemaksas no sociālās apdrošināšanas budžetiem un valsts pamatbudžeta netiek ieguldītas fondēto pensiju shēmā (iepriekš minētās iemaksas tiek reģistrētas personas 1. līmeņa pensijas kapitālā 20% apmērā).

2022.gada 18.aprīlī spēkā stājas 2022.gada 31.martā pieņemtais likums "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", kas paredz noteikt, ka valsts iemaksas pensiju, invaliditātes un bezdarba apdrošināšanai par nestrādājošu vecāku pabalsta saņēmēju veicamas no objekta, kas vienāds ar vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta apmēru, un, ka ar 2022. gada 1.jūliju obligātās iemaksas pilnībā tiks veiktas no speciālā budžeta, savukārt ar 2025. gadu obligātās iemaksas par bērna kopšanas pabalsta apmēru tiks veiktas no pamatbudžeta, bet par vecāku pabalsta apmēru turpinās veikt no speciālā budžeta (t.i., no dažādiem budžetiem). Līdz minētā regulējuma pieņemšanai, obligātās iemaksu objekts no vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta bija 171 eiro. Lai mazinātu sociāli apdrošināto personu ienākumu nevienlīdzību nākotnē saņemot pensiju, personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu ir nepieciešams palielināt obligātu iemaksu objektu, t.i., noteikt, ka obligātās iemaksas tiks veiktas no "pilna" vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta apmēra.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši 2021.gada 8.decembra likumam "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu", vienlīdzības principa nodrošināšanai, ir nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumos Nr.230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.230) noteikto personu loku, kuras pakļautas pensiju apdrošināšanai, papildinot to ar personām, kuras piedalījušās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība".

Atbilstoši 2019.gada 3.aprīļa likumam "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", lai nodrošinātu vienveidīgu normatīvā regulējuma piemērošanu, no Ministru kabineta noteikumiem Nr.230 ir nepieciešams svītrot regulējumu, kas nosaka, kādas iemaksas veido valsts pensijas kapitālu.

Atbilstoši 2022.gada 31.marta likumam "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", lai mazinātu sociāli apdrošināto personu ienākumu nevienlīdzību nākotnē, Ministru kabineta noteikumi Nr.230 ir papildināmi ar regulējumu, kas nosaka personas, kura kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu, obligāto iemaksu objekta apmēru (vecāku pabalsta apmērs un bērna kopšanas pabalsta apmērs) personas pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai, kā arī regulējumu, kas paredz minēto obligāto iemaksu veikšanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta noteikumos Nr.230 aktualizēt personu loku, kuras pakļautas pensiju apdrošināšanai, papildinot to ar personām, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība", nosakot tām pārskata mēneša periodu, nosakot no valsts pamatbudžeta pensiju apdrošināšanai veikto obligāto iemaksu apmēru, kā arī nosakot termiņu, kādā NVA par šīm personām sniedz informāciju Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk - VSAA), un paredzot kārtību, kādā no Labklājības ministrijas pamatbudžeta līdzekļiem par šīm personām tiek ieskaitītas obligātās iemaksas speciālajos budžetos.

Noteikumu projekts paredz svītrot Ministru kabineta noteikumu Nr.230 17.punktu.

Noteikumu projekts paredz Ministru kabineta noteikumos Nr.230 noteikt, ka par personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu, un saņem bērna kopšanas pabalstu, obligātās iemaksas tiek veiktas no vecāku pabalsta apmēra un bērna kopšanas pabalsta apmēra, ka obligātās iemaksas tiek veiktas no dažādiem budžetiem - no bērna kopšanas pabalsta apmēra no valsts pamatbudžeta, bet no vecāku pabalsta apmēra no speciālā budžeta līdzekļiem, kā arī tiek noteikta atšķirīga minēto obligāto iemaksu veikšanas kārtība laika periodā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2024.gada 31.decembrim un sākot ar 2025.gada 1.janvāri.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministru kabineta noteikumu Nr.230 16.1.apakšpunkts nosaka, ka VSAA divu mēnešu laikā pēc pārskata mēneša beigām nodrošina obligāto iemaksu reģistrēšanu sociāli apdrošināto personu kontos pensiju apdrošināšanai. No 2022.gada 1.janvāra ir spēkā grozījums likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu", kas nosaka, ka pensiju apdrošināšanai ir pakļautas personas, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība". Ņemot vērā minēto, noteikumu projektā paredzēto regulējumu nepieciešams piemērot vienlaicīgi ar likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" grozījumu spēkā stāšanos no 2022.gada 1.janvāra, taču noteikumu projekts tiek izstrādāts pēc šī datuma.
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9.panta ceturtā daļa paredz, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Līdz ar to noteikumu projektā ir nepieciešams noteikt regulējumu laikposmam no 2022.gada 1.janvāra līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim. Tādējādi noteikumu projekts paredz atsevišķu obligāto iemaksu veikšanas kārtību par personām, kuras NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība" ir piedalījušās laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 30.aprīlim.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība”
  • personas, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu
Ietekmes apraksts
Personas, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” tiks pakļautas pensiju apdrošināšanai, tādējādi tiks papildināts personas pensijas kapitāls.
Personu, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu, obligāto iemaksu objekts pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai tiek palielināts, tādējādi nodrošinot lielāka pensijas apmēra saņemšanu nākotnē.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
8 602 090
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
8 602 090
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
34 997
0
39 315
0
0
8 602 090
2.1. valsts pamatbudžets
0
34 997
0
39 315
0
0
8 602 090
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-34 997
0
-39 315
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-34 997
0
-39 315
0
0
-8 602 090
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
8 602 090
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
34 997
0
39 315
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-8 602 090
5.2. speciālais budžets
0
0
0
8 602 090
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
 1. NVA organizētā pasākuma “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” dalībnieku pensiju apdrošināšana no valsts pamatbudžeta

NVA organizētais pasākums “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” tiek īstenots darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1.pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" projekta Nr.9.1.1.1/15/I/001 "Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem" ietvaros.
Līdz ar to obligātās iemaksas pasākuma “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” dalībnieku pensiju apdrošināšanai tiks segtas no NVA īstenotajam ESF projektam “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” Nr.9.1.1.1/15/I/001 piešķirtā finansējuma valsts pamatbudžeta apakšprogrammā 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014-2020)”.
 
Izdevumu aprēķins:
2022.gadā plānoti izdevumi 34 997 euro (noapaļots veselos euro): apdrošināto dalībnieku skaits vidēji mēnesī 235 x 12,41 euro (vidējais iemaksu apmērs) x 12 mēneši;
2023.gadā plānoti izdevumi 39 315 euro (noapaļots veselos euro): apdrošināto dalībnieku skaits vidēji mēnesī 264 x 12,41 euro (vidējais iemaksu apmērs) x 12 mēneši.

Ņemot vērā, ka ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ESF projekta “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (t.sk. pasākuma “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība”) īstenošanas gala termiņš ir 2023.gada 31.decembris (termiņš līdz kuram ir jābūt veiktiem visiem maksājumiem), noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu 2024.gadā un turpmākajos gados. ESF projekts “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (t.sk. pasākums “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība”) var tikt atsākts ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā, līdz ar to noteikumu projektam nav terminēts īstenošanas datums. Ja ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā pasākums “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” netiks īstenots, Labklājības ministrija veiks grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.230, kas paredz, ka obligātās iemaksas NVA organizētā pasākuma “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” dalībnieku pensiju apdrošināšanai no valsts pamatbudžeta netiek veiktas.

Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” apakšprogrammā 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014-2020)” apstiprināti izdevumi valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu obligātajām iemaksām pensiju apdrošināšanai par NVA organizētajā pasākumā “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi” iesaistītajiem dalībniekiem: 2022.gadā 268 056 euro apmērā un 2023.gadā 115 413 euro apmērā. Ņemot vērā, ka NVA organizētais pasākums “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi” 2023.gadā tomēr netiks īstenots apakšprogrammas 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014-2020)” ietvaros, bet 2022.gadā tiks īstenots būtiski samazinātā apmērā periodā no augusta līdz decembrim (pasākums no 2022.gada janvāra tiek īstenots speciālā budžeta apakšprogrammas 04.02.00 “Nodarbinātības speciālais budžets” ietvaros), NVA organizētajā pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība” iesaistīto dalībnieku obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai 2022.gadā un 2023.gadā tiks nodrošinātas budžetā apstiprināto līdzekļu ietvaros un papildu finansējums tam nebūs nepieciešams.

Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas apakšprogrammā 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014-2020)” 2022.gadā izdevumiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu tiek plānots līdzekļu atlikums 133 363 euro apmērā (268 056 euro - 34 997 euro - (56 604 euro + 43 092 euro) (obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai par NVA organizētajā pasākumā “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi” 2021.gadā iesaistītajiem dalībniekiem par 2021.gada novembri un decembri un 2022.gada 2.pusgadā iesaistītajiem dalībniekiem par 2022.gada augustu -oktobri)), Labklājības ministrija izvērtēs apakšprogrammas izdevumu izpildi un pamatotā gadījumā iesniegs priekšlikumus apropriācijas izmaiņām apakšprogrammas ietvaros vai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā rosinās finansējuma pārdali uz 80.00.00 programmu “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

Attiecībā par 2023.gadā plānoto līdzekļu sagaidāmo atlikumu 47 370 euro apmērā (115 413 euro - 39 315 euro – 28 728 euro (obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai par NVA organizētajā pasākumā “Algoti pagaidu sabiedriskie darbi” 2022.gadā iesaistītajiem dalībniekiem par 2022.gada novembri un decembri)) apakšprogrammā 63.07.00 “Eiropas Sociālā fonda (ESF) īstenotie projekti labklājības nozarē (2014-2020)” izdevumiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu, Labklājības ministrija iesniegs priekšlikumus precizējumiem 2023.gada budžeta bāzes sagatavošanas procesā.

 2. Personu, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) objekta pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai palielināšana

Izdevumu aprēķins:
Labklājības ministrijas aprēķini pamatojas uz 24.03.2022. atjaunotajām prognozēm Latvijas Stabilitātes programmai 2022.-2024.gadam (marta scenārijs).
Prognozējot personu skaitu, par kurām veicamas obligātās iemaksas, ņemtas vērā atjaunotās vecāku pabalsta saņēmēju prognozes 2022.-2025.gadam, t.i., 20 279 personas vidēji mēnesī, veicot pieņēmumu, ka nestrādājošie vecāku pabalsta saņēmēji ir 86,53% no kopējā vecāku pabalsta saņēmēju skaita (VSAA statistikas dati uz 2022.gada februāri), t.i., 17 547 personas vidēji mēnesī.
       1) saistībā ar obligāto iemaksu objekta apmēra palielināšanu no 2022.gada 1.jūlija līdz 2024.gada 31.decembrim – obligātās iemaksas no vecāku pabalsta un bērnu kopšanas pabalsta apmēra tiek finansētas no valsts speciālā budžeta līdzekļiem. Detalizēti aprēķini pielikuma 1.tabulā.
 
        2) saistībā ar obligāto iemaksu objekta apmēra palielināšanu no 2025.gada 1.janvāra – obligātās iemaksas no vecāku pabalsta tiek finansētas no valsts speciālā budžeta līdzekļiem, savukārt no bērnu kopšanas pabalsta – no valsts pamatbudžeta līdzekļiem. Detalizēti aprēķini pielikuma 2.tabulā.

Obligāto iemaksu objekta apmēra palielināšanai no valsts speciālā budžeta izdevumiem īstermiņā nav finansiālās ietekmes uz valsts speciālā budžeta izdevumiem kopumā, ņemot vērā, ka tie ir transfertu maksājumi starp valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammām (pielikuma 3.tabula).

2022.gadā prognozētais pielikuma 3.tabulā norādītais valsts speciālā budžeta savstarpējo transfertu palielinājums, lai nodrošinātu obligāto iemaksu veikšanu pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta apmēra, tiks nodrošināts  likumā “Par valsts budžetu 2022.gadam” valsts speciālā budžeta plānoto līdzekļu ievaros.

Attiecībā par plānoto 2023.-2025.gada valsts speciālā budžeta savstarpējo transfertu palielinājumu, lai nodrošinātu obligāto iemaksu veikšanu pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta apmēra 2023. un 2024.gadā, kā arī, lai nodrošinātu obligāto iemaksu veikšanu pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no vecāku pabalsta 2025.gadā, Labklājības ministrija iesniegs priekšlikumus Finanšu ministrijā 2023.-2025.gada budžeta bāzes sagatavošanas procesā.

Ar 2025.gada 1.janvāri obligāto iemaksu objekta apmēra palielināšanai būs nepieciešams papildus finansējums Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmā 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai”, lai nodrošinātu obligāto iemaksu veikšanu pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no bērna kopšanas pabalsta, 8 602 090 euro apmērā, par ko Labklājības ministrija iesniegs priekšlikumus Finanšu ministrijā 2023.-2025.gada budžeta bāzes sagatavošanas procesā.

Obligāto iemaksu objekta apmēra palielināšanas ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem ilgtermiņā nav iespējams novērtēt, ņemot vērā, ka Labklājības ministrijai nav iespējams prognozēt, kad un kādam personu lokam iestāsies kāds no apdrošināšanas gadījumiem (vecuma pensiju, bezdarba vai invaliditātes gadījumā).


 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrijas prognozes par personu, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vai pusotra gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu un vienlaikus bērna kopšanas pabalstu, obligāto iemaksu objekta pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanu pamatojas uz 24.03.2022. atjaunotajām prognozēm Latvijas Stabilitātes programmai 2022.-2024.gadam (marta scenārijs). Prognozes var precizēties 2023.-2025.gada budžeta bāzes sagatavošanas procesā, līdz ar to attiecīgi var precizēties anotācijā norādītās ietekmes uz valsts budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo šie ir tehniski grozījumi, kas nodrošinās informāciju par personām, kuras piedalās NVA organizētajā pasākumā "Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība" un par šīm personām tiks veiktas un reģistrētas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai.
Sabiedrības līdzdalība, attiecībā uz pārējām noteikumu projektā iekļautajām normām, tika nodrošināta, izstrādājot attiecīgos likumprojektus.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Personas tiks pakļautas pensiju apdrošināšanai, tādējādi tiks papildināts personas pensijas kapitāls.
Personām tiek palielināts obligāto iemaksu objekts, tādējādi tiks papildināts personas pensijas kapitāls.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums MK noteikumu projekta anotācijai