Anotācija (ex-ante)

22-TA-2178: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru pēc savas iniciatīvas ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 16.oktobra  noteikumos Nr. 709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām”” (turpmāk – projekts), pamatojoties uz Vispārējās izglītības likuma 4. panta 6., 8. un 8.1 punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir saskaņot valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetences sadalījumu ar spēkā esošo tiesisko regulējumu, kā arī pilnveidot pedagoģiski medicīnisko komisiju darbību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2012. gada 16.oktobra noteikumu Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām” (turpmāk – noteikumi Nr. 709) 2.punkts nosaka, ka valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas (turpmāk – valsts komisija) kompetencē ir sniegt atzinumu par atbilstošāko speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās izglītības programmu izglītojamajiem ar redzes, dzirdes vai fiziskās attīstības traucējumiem no 1. līdz 12.klasei, speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar somatiskajām saslimšanām no 1. līdz 9.klasei, speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem no 5. līdz 9.klasei. Savukārt minēto noteikumu 3.punkts nosaka, ka pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju (turpmāk – pašvaldību komisija) kompetencē ir sniegt atzinumu par atbilstošāko pirmsskolas izglītības programmu vai speciālo pirmsskolas izglītības programmu, speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem no 1. līdz 4.klasei, kā arī vispārējās pamatizglītības programmu no 1. līdz 4.klasei. Noteikumi Nr.709 neparedz izglītojamā spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtējumu valsts komisijā vai pašvaldību komisijās bez izglītojamā klātbūtnes. Nepieciešams noteikt pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinuma spēkā esamības termiņu. Nepieciešams arī precizēt atsevišķus Noteikumu Nr.709 punktus, kas nosaka valsts komisijas vai pašvaldību komisiju pienākumus. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vispārējās izglītības likuma 30.panta 2.1 daļa nosaka, ka pamatizglītības pirmā posma izglītības programmu īsteno no 1. klases līdz 6. klasei un pamatizglītības otrā posma izglītības programmu īsteno no 7. klases līdz 9. klasei, šim regulējumam atbilstošus programmu paraugus nosaka Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumi Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem". Līdz ar to nepieciešams saskaņot valsts komisijas un pašvaldību komisiju kompetences sadalījumu ar pamatizglītības programmu īstenošanas posmiem.

Pašvaldību komisiju darbībā nepieciešams plašāk attīstīt agrīnās palīdzības sniegšanu izglītojamo dzīves vietā, deleģējot pienākumu sniegt atzinumu par atbilstošu izglītības programmu un atbalsta pasākumiem 1. – 6. klašu izglītojamiem. Izglītojamo spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtēšanas metodikas 5.un 6.klasē ir līdzīgas minētajām metodikām 3.un 4.klasē, tādēļ būtiskas atšķirības veicamajā darbā nav gaidāmas.

Līdz šim valsts komisijai un pašvaldību komisijām nebija noteiktas tiesības izvērtēt izglītojamā spējas, attīstības līmeni un veselības stāvokli bez izglītojamā klātbūtnes, kas sagādāja neērtības minētajiem izglītojamajiem, jo viņiem bija apgrūtinoši nokļūt uz pedagoģiski medicīnisko komisiju sēdēm.

Praksē tika konstatētas situācijas, kad divas vai vairākas pašvaldības bija izveidojušas pašvaldību komisijas ar vienādu personālsastāvu, bet nebija vienojušās par to darbību, kas rada riskus izglītojamiem savlaicīgi nesaņemt pašvaldību komisiju pakalpojumus lielā darba apjoma dēļ.

Līdz šim valsts komisijas un pašvaldību komisiju atzinumos nebija norādīts tā spēkā esamības termiņš, kas, ņemot vērā valsts komisijas un pašvaldību komisiju dažādo kompetenci, radīja pārpratumus par to, vai atzinums ir spēkā esošs.

Noteikumu Nr.709 atsevišķi apakšpunkti (6.2. un 7.2.) paredz nekorektus valsts komisijas un pašvaldību komisiju pienākumus, kuru īstenošana nesakrīt ar citām noteikumu Nr. 709 normām. 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz valsts komisijai deleģēt kompetenci sniegt atzinumu par speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, kā arī vispārējās pamatizglītības programmu no 7. līdz 9.klasei. Tā kā izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām mācību satura apguvē ir būtiski atbilstoši atbalsta pasākumi, projekts paredz, ka valsts komisija un pašvaldību komisijas par izglītojamo saņem arī izglītības iestādes sniegto informāciju. Tas dos iespēju izdarīt secinājumus par izglītības iestādē saņemto atbalstu un mācību sasniegumu dinamiku, lai spriestu par iespējamām izmaiņām turpmāk nepieciešamajos atbalsta pasākumos. 

Projekts paredz deleģēt pašvaldību komisijām kompetenci sniegt atzinumu par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem no 1. līdz 6.klasei, kā arī vispārējās pamatizglītības programmu atbilstoši 6.1.2. un 6.1.3. apakšpunktam. Ievērojot izglītojamo traucējumu smagumu un zemo funkcionēšanas spēju, kā arī lai mazinātu administratīvo slogu skolām, noteikumu projekts paredz pašvaldību komisijām kompetenci sniegt atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem no 1. līdz 9.klasei. Lai ievērotu pašvaldību komisiju darba pakāpenību, noteikumu projektā paredzēts pārejas periods 5. līdz 9.klašu izglītojamo spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtēšanai un atzinumu sniegšanai par atbilstošāko izglītības programmu minētajās komisijās. Valsts komisija turpinās sniegt atzinumus par atbilstošāko izglītības programmu 5. klašu izglītojamiem līdz 2023.gada 31.augustam un 6. līdz 9.klašu izglītojamiem līdz 2024.gada 31.augustam.

Projekts paredz svītrot noteikumu Nr.709 6.2.apakšpunktu, jo tas nosaka pašvaldību komisijām izvērtēt izglītojamā iespējas turpināt izglītību atbilstoši vispārējās pamatizglītības programmai, bet atbilstoša atzinuma sniegšana ir noteikta noteikumu Nr.709 6.1.apakšpunktā. Līdz ar to noteikumu Nr. 709 6.2.apakšpunkts dublē 6.1.apakšpunktā jau noteikto pašvaldības komisijas pienākumu. Bez tam nav korekti pašvaldības komisijai veikt izglītojamā spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa izvērtēšanu klašu grupās, kurās atzinuma sniegšana ir valsts komisijas kompetencē.

Projekts paredz svītrot noteikumu Nr.709 7.2.apakšpunktu, kurā paredzēta iespēja pašvaldību komisijām nosūtīt izglītojamo uz izpēti valsts komisijā. Šāda situācija nav korekta, jo valsts komisijas pienākumi ir noteikti noteikumu Nr.709. 4.punktā un tā nav tiesīga sniegt atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu izglītojamajiem tajās vecuma grupās, par kurām atzinumu sniegšana ir noteikta kā pašvaldības komisijas pienākums (izņemot noteikumu Nr.709 4.punktā noteikto).

Ievērojot to, ka izglītojamiem, kuriem psihiatrs vai bērnu psihiatrs konstatējis smagu garīgu atpalicību (diagnozes kods - F72 atbilstoši Starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu klasifikācijas 10.redakcijai, skat. https://ssk10.spkc.gov.lv/) vai gadījumā, ja izglītojamā pārvietošana atbilstoši ģimenes ārsta vai ārstējošā ārsta atzinumam var būt bīstama veselībai vai nav iespējama, ir apgrūtināta spēja nokļūt uz valsts komisijas vai pašvaldību komisiju sēdēm, projekts paredz noteikt, ka minētie izglītojamie varēs saņemt atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu un atbalsta pasākumiem mācību satura apguvē bez izglītojamā klātbūtnes valsts komisijas vai pašvaldību komisijas sēdē.

Projekts paredz izteikt jaunā redakcijā 2.pielikumu, nosakot valsts komisijas un pašvaldību komisiju atzinuma spēkā esamības termiņu, lai nodrošinātu, ka izglītojamiem ar speciālajām vajadzībām ir aktualizēti komisiju atzinumi. Projekts paredz noteikt spēkā esamības termiņus tiem atzinumiem, kas izsniegti līdz Noteikumu Nr. 709 grozījumu spēkā stāšanās dienai. Projektā noteikts, ka izsniegtie valsts komisijas un pašvaldību komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, ir derīgi līdz 2025. gada 31.augustam. Savukārt līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai izsniegtie valsts komisijas atzinumi par speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās izglītības programmu izglītojamajiem ar redzes, dzirdes vai fiziskās attīstības traucējumiem no 1. līdz 12.klasei,atzinumi par speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar somatiskajām saslimšanām no 1. līdz 9.klasei un pašvaldību komisiju atzinumi par speciālās pamatizglītības programmu izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem ir derīgi bez termiņa ierobežojuma.

Projekts paredz izteikt jaunā redakcijā 1.pielikumu, svītrojot no tā visus mazākumtautību izglītības programmu kodus, pamatojoties uz Izglītības likuma grozījumiem ar kuriem izslēdz 9. panta otrās daļas 2. punktu, 38. panta otrās daļas 1. punktu un 41. pantu, Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 112 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 716 "Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem"" un Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 111 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"". Noteikts, ka 1. pielikums jaunā redakcijā stājas spēkā 2025. gada 1. septembrī. 1. pielikuma jaunā redakcija paredz, ka 9. un 10. sadaļā ārstu un psihologa atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms komisijas sēdes. Attiecīgais precizējums nedod tiesības speciālistam atteikt izsniegt atzinumu arī ātrāk. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, izglītojamo vecāki.
Ietekmes apraksts
Izmaiņas valsts un pašvaldību komisiju kompetencē.
Juridiskās personas
  • Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija, Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas, pašvaldību izglītības pārvaldes, pašvaldību izglītības speciālisti, izglītības iestādes, bāriņtiesas, pašvaldības.
Ietekmes apraksts
Izmaiņas valsts komisijas un pašvaldību komisiju kompetencē, samazinot un izlīdzinot slogu atzinumu sniegšanā ar smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Izglītojamie, izglītojamo vecāki.
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija, Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas, pašvaldību izglītības pārvaldes, pašvaldību izglītības speciālisti, izglītības iestādes, bāriņtiesas, pašvaldības.
neietekmē
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Izglītojamie, izglītojamo vecāki.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija, Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas, pašvaldību izglītības pārvaldes, pašvaldību izglītības speciālisti, izglītības iestādes, bāriņtiesas, pašvaldības.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

iebildumi/priekšlikumi nav saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Valsts izglītības satura centrs
  • Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija, Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas, pašvaldību izglītības pārvaldes, pašvaldību izglītības speciālisti, izglītības iestādes, bāriņtiesas, pašvaldības.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek samazināts un izlīdzināts slogu atzinumu sniegšanā ar smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Tiek samazināts un izlīdzināts slogu atzinumu sniegšanā ar smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas nodrošinās pakalpojumu lielākam skaitam savā administratīvajā teritorijā dzīvojošo izglītojamo. Līdz ar to izglītības iestādes ātrāk saņems informāciju par izglītojamajiem nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem mācību satura apguvē. Lielāks skaits izglītojamo pakalpojumu varēs saņemt ātrāk un tuvāk savai dzīvesvietai.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts paredz, ka izglītojamiem ar smagiem veselības traucējumiem būs iespēja saņemt atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu un atbalsta pasākumiem mācību satura apguvē, nepiedaloties klātienē valsts komisijas vai pašvaldību komisiju sēdēs. 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamie varēs saņemt pakalpojumus ātrāk un tuvāk savai dzīvesvietai.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi