Anotācija (ex-ante)

23-TA-548: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.4. pasākuma "Vides monitoringa attīstība harmonizētai vides un klimata datu informācijas nodrošināšanai" projektu iesniegumu pirmās atlases kārtas īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam  2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.4. pasākuma “Vides monitoringa attīstība harmonizētai vides un klimata datu informācijas nodrošināšanai” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktam un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam (turpmāk – Programma) 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” mērķim. MK noteikumu projekts nosaka projektu iesniegumu atlases veidu, par pasākuma īstenošanu atbildīgo iestādi, pieejamo finansējumu, prasības projektu iesniedzējam, atbalstāmās darbības un izmaksas, projekta īstenošanas nosacījumus un vienkāršoto izmaksu piemērošanas kārtību.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt sabiedrību un iestādes ar savlaicīgu, kvalitatīvu un vispusīgu informāciju par vides stāvokļa izmaiņām, attīstot valsts vides monitoringa un kontroles sistēmas darbību un īstenojot sistemātiskus, regulārus un mērķtiecīgus vides stāvokļa novērojumus un mērījumus. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Eiropas Savienības (turpmāk – ES) direktīvu prasību izpildē un sekmīgai vides politikas ieviešanā būtiska nozīme ir vides monitoringa datu kvalitātei un pieejamībai. Vides monitoringa un kontroles operatīvu un lietderīgu veikšanu kavē kvalitatīvu izejas datu trūkums. Lai nodrošinātu vismaz 18 ES direktīvu [1] un sešu konvenciju prasību nepārtrauktu izpildi, ir jāpilnveido gaisa, meteoroloģiskās un klimata informācijas ieguves, ūdeņu monitoringa programmu īstenošana, attīstot un modernizējot vides monitoringa infrastruktūru, jāpaplašina vides monitoringa tīkls, lai vides novērojumi aptvertu arvien lielāku valsts teritoriju.  
Nozīmīgākie plānošanas dokumenti vides monitoringa jomā ir Vides monitoringa programma 2021. – 2026. gadam, kā arī Vides politikas pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam (turpmāk – VPP2027).  
2014.-2020. gada ES fondu plānošanas perioda darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība” Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM)  kā atbildīgā iestāde īstenoja 5.4.2.2. pasākumu “Vides monitoringa un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības vides pārvaldībā veicināšana” (turpmāk – 5.4.2.2. pasākums), kura mērķis bija nodrošināt  atbildīgās institūcijas un sabiedrību ar savlaicīgu, mērķorientētu un patiesu informāciju par vides kvalitāti un dabas resursiem. Lai to īstenotu, tika iegādāts specializēts aprīkojums vides kontroles un monitoringa  vajadzībām,  attīstīta un modernizēta vides monitoringa infrastruktūra, tostarp iegādāts aprīkojums un modernizētas deviņas un izveidotas 11 jaunas atmosfēras gaisa kvalitātes stacijas, modernizētas 13 un ierīkota viena jauna meteoroloģiskā stacija, iegādātas divas mobilās laboratorijas, kas spējīgas apkalpot 24 stacionārās monitoringa vietas, iegādāts jauns aprīkojums, nodrošinot esošo (modernizēto) un jaunu ūdens monitoringa vietu darbību un monitoringa veikšanu 70 vietās. Vides monitoringa sistēmas attīstības nolūkos izveidotas jaunas un nodrošināta atbilstoša darbība esošajās iekšzemes ūdeņu monitoringa stacijās, izveidotas septiņas jaunas un nodrošināta atbilstoša darbība esošajās iekšzemes ūdeņu monitoringa stacijās, izveidotas trīs jaunas jūras ūdeņu monitoringa stacijas, iegādātas trīs iekārtas augsnes monitoringa augšņu agroķīmiskajai izpētei, iegādāts mobilais aprīkojums latvāņu izplatības ierobežošanai, pilnveidota LU Bioloģijas institūta putnu novērošanas stacija Papē, iegādātas 15 ierīces putnu monitoringa veikšanai Natura 2000 teritorijās, iegādāti pieci aprīkojuma komplekti paraugu noņemšanai no piesārņojuma vietas un kuģiem, un veikta inspektoru apmācība darbam ar to, iegādāts specializētais transportlīdzeklis un sistēma radiācijas mērījumu veikšanai, kā arī pacientiem saņemto dozu mērīšanas aprīkojuma sistēma, un veiktas citas darbības vides monitoringa pilnveidošanai. Kopējais ieguldītais ES fondu finansējums līdz 2023. gada beigām paredzēts 17 494 886 euro apmērā.  
Ievērojot ziņojumos[2] secināto, ka būtisks priekšnoteikums vides pārvaldības attīstībai ir kontrolējošo un ieviešanas institūciju infrastruktūras kapacitātes nodrošinājuma celšana, un to, ka publiskā sektora iestādēm, sabiedrībai un uzņēmumiem ir īpaši nozīmīgi, lai vides informācija tiktu izplatīta efektīvi un iedarbīgi, nepieciešams turpināt ieguldījumus vides monitoringa sistēmas attīstībā. 


[1]Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2007/60/EK (2007. gada 23. oktobris) par plūdu riska novērtējumu un pārvaldību; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2000/60/EK (2000. gada 23. oktobra), ar ko izveido sistēmu Kopienas rīcībai ūdens resursu politikas jomā (Ūdens struktūrdirektīva (2000/60/EK); Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2006/118/EK (2006. gada 12. decembra) par gruntsūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu un pasliktināšanos; Eiropas Komisijas Direktīva 2014/80/ES (2014. gada 20. jūnija), ar ko groza II pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2006/118/EK par gruntsūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu un pasliktināšanos; Eiropas Padomes Direktīva 91/676/EEK (1991. gada 12. decembris) attiecībā uz ūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu, ko rada lauksaimnieciskas izcelsmes nitrāti (Nitrātu direktīva 91/676/EK); Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2020/2184 (2020. gada 16. decembris) par dzeramā ūdens kvalitāti; Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2008/50/EK par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai nosaka gaisa kvalitātes mērķlielumus sēra dioksīdam, slāpekļa oksīdiem, oglekļa monoksīdam, ozonam, benzolam, cietajām daļiņām (PM10, PM2,5) un svinam (Pb); Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva 2004/107/EK (2004. gada 15. decembris) par arsēnu, kadmiju, dzīvsudrabu, niķeli, un policikliskajiem aromātiskajiem ogļūdeņražiem apkārtējā gaisā
[2] SIA “Oxford Research Baltics” ziņojums “ES fondu ieguldījumu izvērtēšana vides pasākumu atbalstam 2007. – 2013. gada plānošanas periodā un šo ieguldījumu ietekmes noteikšana” (2018., 167.lpp.), Informatīvais ziņojums par Vides politikas pamatnostādņu 2014. – 2020. gadam izpildi 2014., 2015. un 2016. gadā (2018., 85.lpp.), ESAO “Vides raksturlielumu pārskats par Latviju, 2019. gads” 

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

I Ūdens monitoringa attīstības nodrošināšana 

1.1. Hidroloģiskā monitoringa tīkla paplašināšanas pamatojums: 
Klimata pārmaiņu ietekmē paaugstinoties vidējai gaisa temperatūrai, arvien biežāk notiks intensīvas lietusgāzes.  Sākotnējais plūdu riska novērtējums 2019. – 2024. gadam[3] norāda, ka lietus plūdu postījumi varētu būt katastrofāli kā, piemēram, 2017. gada augustā, kad applūda plašas Latvijas teritorijas. Līdz ar to regulāra un automātiska caurplūduma mērījuma veikšana reģionos ar augstu applūšanas risku varētu ievērojami paaugstināt hidroloģisko prognožu un brīdinājumu kvalitāti.  Lai paplašinātu hidroloģisko monitoringa tīklu, to ir nepieciešams papildināt ar automātiskā caurplūduma sensoriem vismaz piecās stacijās, kuru sniegtā informācija ir nozīmīga hidroloģiskajā modelēšanā, kā arī prognožu un brīdinājumu sagatavošanā sarežģītās situācijās. Šobrīd caurplūduma mērījumi lielākoties tiek veikt manuāli un neregulāri, kas nav pietiekami kvalitatīvai VSIA “Latvijas vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra” (turpmāk – LVĢMC) uzturētās Plūdu riska informācijas sistēmas darbības nodrošināšanai.  

1.2. Valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīkla modernizēšanas pamatojums: 
Esošo valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīklu nepieciešams modernizēt, lai turpinātu nodrošināt nepārtrauktu datu plūsmu par pazemes ūdeņu kvantitatīvo un ķīmisko stāvokli. Šobrīd monitoringa tīklā ir iekļauti arī tādi monitoringa urbumi, kuru tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs vai to esošais aprīkojums ir novecojis.  
Tieši pazemes ūdeņu monitoringa ietvaros iegūtie dati ļauj uzkrāt jaunu informāciju par pazemes ūdeņus piesārņojošajām vielām, kas var radīt reālu vai potenciālu risku pazemes ūdensobjektiem, un tādējādi sekmētu šo vielu apzināšanu un robežvērtību noteikšanu. Līdz ar to regulārs un nepārtraukts pazemes ūdeņu monitorings spēj paaugstināt izstrādāto upju baseinu apgabalu apsaimniekošanas plānu kvalitāti un veicināt Ūdens struktūrdirektīvas (2000/60/EK)[4], Gruntsūdeņu Direktīvas (2006/118/EK)[5] u.c. normatīvajos aktos izvirzītās prasības. 
Tāpat Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam ir jāsniedz reprezentatīva informāciju par pazemes ūdeņu ieguves urbumu aizsardzības pasākumu plānošanu un ūdens apgādes nodrošināšanu valsts apdraudējuma gadījumā atbilstoši Valsts katastrofu medicīnas plāna pielikumam par rīcību klimata ietekmes izraisītā negadījumā. 

II Atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabojumi 

2.1. Atmosfēras gaisa kvalitātes tīkla paplašināšanas nepieciešamības pamatojums
Nepieciešams papildināt gaisa kvalitātes monitoringa tīklu ar četrām jaunām pilsētas fona un četrām jaunām autotransporta piesārņojuma avotu ietekmes (turpmāk - TPAIS) stacijām:  
• aglomerācijā “Rīga” - pilnvērtīgai atmosfēras gaisa kvalitātes novērtēšanai aglomerācijā Rīga nepieciešama TPAIS arī Pārdaugavā, jo šobrīd TPAIS izvietota tikai Daugavas labajā krastā. TPAIS nepieciešamību Pārdaugavā pamato Latvijas vides aizsardzības fonda pētījuma “Izvērtējums par transporta piesārņojuma staciju izvietojumu Rīgā” rezultāti. 
• zonā “Latvija” - lielākajās Latvijas pilsētās (trīs no četrām potenciālām vietām, ņemot vērā stacijas ierīkošanas prasību izpildes iespējamību - Daugavpilī, Jelgavā, Jūrmalā, Valmierā). Zonā “Latvija” šobrīd gandrīz visās novērojumu stacijās ir pārsniegtas Pasaules Veselības organizācijas gaisa kvalitātes vadlīniju[6] noteiktās robežvērtībās. Potenciālo vietu novērtējums ir veikts 2021. gadā. 
Blīvāks monitoringa staciju izvietojums ļaus pilnvērtīgāk novērtēt atmosfēras gaisa kvalitāti, plašāk un savlaicīgāk informēt sabiedrību par gaisa kvalitāti Latvijā, dos iespēju kontrolēt atmosfēras gaisa piesārņojumu un tā ietekmi uz iedzīvotāju veselību.  
Tīkla pilnveidošana ļaus efektīvāk apzināt, kā gaisu piesārņojošās vielas maina vides apstākļus, ietekmē dzīvības procesus, izraisa dažādas saslimšanas, īpaši jutīgākajai iedzīvotāju daļai – bērniem, senioriem, grūtniecēm un cilvēkiem ar sirds vai plaušu slimībām. 

Atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabošanas ietvaros paredzēts iegādāties arī papildus divus speciāli pielāgotus transportlīdzekļus jeb mobilās laboratorijas, kas kopā ar iepriekš iegādāto laboratoriju nepieciešamas, lai veiktu kalibrēšanu, remontu un apkopes no jauna izveidotajās monitoringa stacijās. Pēc gaisa kvalitātes novērojuma tīkla modernizācijas un izbūves kopā tīklā darbosies 15 atmosfēras gaisa kvalitātes novērojumu stacijas un, lai tās apkalpotu, nepieciešamas kopā trīs mobilās laboratorijas. Lai nodrošinātu laicīgu mērierīču apkopes darbu izpildi un valsts atmosfēras gaisa kvalitātes monitoringa staciju infrastruktūras uzturēšanu atbilstoši standartu prasībām, no LVĢMC uz visām valsts atmosfēras gaisa kvalitātes monitoringa tīkla stacijām ir nepieciešams regulāri transportēt references mērierīces un references gāzes balonus, turklāt nodrošinot drošus un no vides faktoriem neietekmētus apstākļus, kuri reglamentēti Eiropas Komisijas direktīvā 2008/50/EK[7], kā arī references metodes gāzveidīgām gaisu piesārņojošām vielām ir aprakstītas vairākos LVĢMC darbību regulējošos standartos[8].

2.2. Atmosfēras gaisa radioaktivitātes mērījumu veikšanas nepieciešamības pamatojums: 
Nepieciešams nodrošināt radioaktīvā piesārņojuma mērījumus vismaz vienā zonas “Latvija” tīkla stacijā (potenciālā vieta – Daugavpils, ja iespējams apvienot gan atmosfēras gaisa piesārņojuma, gan radioaktīvā piesārņojuma novērojumus vienā stacijā). Līdz šim Latvijas teritorijā šāda veida stacijas ir radioaktīvo atkritumu glabātavā “Radons”, tomēr tā ir novecojusi un nepieciešams pārvērtēt stacijas atrašanās vietu, lai maksimāli ātri tiktu uztverts piesārņojums kodoliekārtu avāriju vai karadarbības gadījumā.  

2.3. Radiācijas drošība:
Saskaņā ar likuma “Par radiācijas drošību un kodoldrošību” 10. panta pirmo daļu Valsts vides dienesta Radiācijas drošības centrs (turpmāk - VVD RDC) nodrošina vides radiācijas monitoringa staciju darbību un informācijas apmaiņu atbilstoši starptautisko līgumu prasībām vides radiācijas drošības un kodoldrošības jomā.  
Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2002. gada 9. aprīļa noteikumu Nr. 149 “Noteikumi par aizsardzību pret jonizējošo starojumu” 157. punktu VVD RDC veic gaisa radioaktīvā piesārņojuma uzraudzību un kontroli, lai novērtētu iedzīvotāju apstarošanu, un nodrošina gamma starojuma dozas jaudas monitoringu gaisā, izmantojot automātisko gamma radiācijas monitoringa sistēmu.  
Regulārs radiācijas situācijas novērtējums ir svarīgs sabiedrībai, lai pārliecinātos, ka situācija ir droša, kā arī lai varētu operatīvi novērtēt situāciju radiācijas avārijās.  
2022. gada notikumu Ukrainā saistībā ar dažādiem radiācijas objektiem vēl vairāk pierādīja nepieciešamību uzturēt kvalitatīvu šādu radiācijas monitoringa staciju sistēmu, lai tā darbotos bez pārtraukumiem, sniegtu operatīvu informāciju valsts iestādēm un sabiedrībai.  

2.4. Gaisa kvalitātes modelēšanas Latvijas teritorijā nepieciešamības pamatojums: 
Gaisa kvalitātes modelēšanas rīka izstrāde nodrošinās savlaicīgu, kvalitatīvu un vispusīgu gaisa kvalitātes datu attēlošanu sabiedrības informēšanas prasību izpildīšanai, vienlaikus modelēšanas darbi dos iespēju novērtēt gaisa piesārņojuma riskus cilvēka veselībai. Modelēšanas rīks ļaus pilnvērtīgi izvērtēt gaisa kvalitāti visā Latvijā, identificējot zonas ar piesārņojuma problēmām, un atvieglos atmosfēras gaisa monitoringa tīkla izvērtēšanu un monitoringa programmas optimizēšanu. 

III Klimata datu informācijas nodrošināšana 

3.1. Meteoroloģiskā tīkla paplašināšanas nepieciešamības pamatojums: 
Meteoroloģisko monitoringa tīklu nepieciešams papildināt ar 10 jaunām un vienu modernizētu meteoroloģisko novērojumu stacijām, lai nodrošinātu paplašinātu Latvijas teritorijas pārklājumu ar meteoroloģisko parametru novērojumu datiem atbilstoši starptautisko organizāciju prasībām un vadlīnijām, kā arī tiecoties uz Ziemeļeiropas un Baltijas valstīs esošo novērojumu tīkla pārklājuma blīvumu. Ir būtiski papildināt esošās stacijas ar jauniem apledojuma, summārās un ultravioletās radiācijas, mākoņu augstuma un daudzuma, iztvaikošanas, augsnes temperatūras un apgaismojuma sensoriem, nodrošinot vispusīgus laika apstākļu, t.sk. bīstamu parādību, novērojumus.  
Efektīva meteoroloģiskā monitoringa tīkla darbība un operatīva datu plūsma, uzlabota datu uzturēšanas un kvalitātes kontroles sistēma un infrastruktūra ir nozīmīga precīzākam laika apstākļu monitoringam, tajā skaitā savlaicīgi un ar augstu precizitāti fiksējot un prognozējot ekstremālās un lokālas meteoroloģiskās parādības. Savukārt papildu gaisa temperatūras, nokrišņu daudzuma un intensitātes, kā arī sniega segas biezuma novērojumi ir kritiski svarīgi gan pavasara, gan vasaras lietusgāžu izraisītu plūdu savlaicīgā prognozēšanā. 
Nozīmīgs informācijas avots par pērkona negaisu procesu iespējamo attīstību, intensīvu lietusgāžu iespējamību un lokālu plūdu veidošanos ir radiozonžu sniegtā informācija. Radiozonde sniedz meteoroloģiskos datus par atmosfēras apstākļiem no piezemes līdz 20 km augstumam, kas tālāk tiek integrēti skaitliskajos laika apstākļu modeļos, lai nodrošinātu savlaicīgākas un precīzākas prognozes par iespējamām lietusgāzēm un pērkona negaisiem. Atjauninājums esošai aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmai Skrīveru novērojumu stacijā nozīmīgi uzlabos esošo radiozondēsanas procesu, mērījumu datu apstrādi un pārraidi starptautiskā datu apmaiņā.  
Papildināts un paplašināts meteoroloģiskā monitoringa tīkls ļaus precīzāk un kvalitatīvāk veikt klimatisko datu analīzi, fiksēt meteoroloģiskus un klimatiskus ekstrēmus, un analizēt to ietekmi uz dažādām tautsaimniecības nozarēm (lauksaimniecību, veselību, būvniecību, enerģētiku, civilo aizsardzību u.c.). Blīvāks novērojumu tīkls nodrošinās iespēju veikt lokālo klimatisko faktoru, piemēram, pilsētu karstuma salu, postošu pērkona negaisu un to pavadošo laika parādību analīzi. Uzkrātas datu rindas tiks izmantotas klimata pārmaiņu un tautsaimniecības nozaru pielāgošanās klimata pārmaiņu novērtējumā, kā arī augstas izšķirtspējas lokālā skaitliskā laika apstākļu modeļa izstrādē. 

3.2. Jauna meteoroloģiskā radara sistēmas uzstādīšanas nepieciešamības pamatojums: 
Meteoroloģiskais radars ir viens no svarīgākajiem instrumentiem, kas sniedz informāciju par nokrišņu daudzumu, intensitāti un teritoriālo izplatību.  
LVĢMC meteoroloģiskais radars bez ievērojamiem ieguldījumiem strādā jau kopš 2006. gada un ir novecojis gan fiziski, gan programmatūras ziņā. Līdz ar to ir kritiski svarīgi iegādāties jaunākas paaudzes duālās polarizācijas radaru, kas ļautu veikt ne vien nokrišņu daudzuma aprēķinus, bet arī to fāziskā stāvokļa (piemēram, lietus, sasalis lietus, slapjš sniegs, sniegs u.c.) noteikšanu, pērkona negaisa, krusas un krasu vēja brāzmu novērošanu. Meteoroloģiskā radara sniegtie dati ir pamatinformācija, prognozējot pērkona negaisu un ar to saistītas intensīvas lietusgāzes un krasas vēja brāzmas, kas ik gadu Latvija nodara nozīmīgus sociālekonomiskos zaudējumus. 

[3]Sākotnējais plūdu riska novērtējums 2019.  -2024. gadam: https://www.meteo.lv/fs/CKFinderJava/userfiles/files/Vide/Udens/Ud_apsaimn/UBA%20plani/Sakotnejais_pludu_riska_NOVERTEJUMS.pdf [4]2000. gada 23. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2000/60/EK, ar ko izveido sistēmu Kopienas rīcībai ūdens resursu politikas jomā 
[5]2006. gada 12. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2006/118/EK par gruntsūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu un pasliktināšanos 
[6]PVO vadlīnijas: https://apps.who.int/iris/handle/10665/345329
[7]2008. gada 21. maija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2008/50/EK par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai
[8]LVS EN 14211: 2012 “Gaisa kvalitāte – Standartmetode slāpekļa dioksīda un slāpekļa oksīda koncentrācijas noteikšanai ar hemiluminiscenci”; LVS EN 14212: 2012 “Gaisa kvalitāte – Standartmetode sēra dioksīda koncentrācijas noteikšanai ar ultravioleto fluorescenci”; LVS EN 14625: 2012 “Gaisa kvalitāte – Standartmetode ozona koncentrācijas noteikšanai ar ultravioleto fotometriju”; LVS EN 14626: 2012 “Gaisa kvalitāte – Standartmetode tvana gāzes koncentrācijas noteikšanai ar nedisperso infrasarkano spektroskopiju”; LVS EN 14662-3: 2005 “Apkārtējais gaiss. Benzola koncentrācijas mērīšanas standartmetode. 3. daļa: Automātiska paraugu ņemšana ar sūkni un gāzes hromatogrāfiju mērījumu vietā”

Risinājuma apraksts

2.2.3.4. pasākuma investīcijas prioritāri ir vērstas uz monitoringa tīkla paplašināšanu un modernizāciju - nepieciešamo iekārtu iegādi monitoringa staciju izveidošanai un aprīkošanai papildu mērījumu veikšanai un iegūto datu analīzei. 

Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji: 
2.2.3.4. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros projektiem pieejams Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk -  ERAF) finansējums – 9 243 750 euro (85% līdzfinansējuma likme), valsts budžeta finansējums – vismaz 1 631 250 euro
Elastības finansējums netiek plānots. Tas pārlikts uz 2.2.1.1. pasākuma “Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.kārtu. 
Sākotnēji 2.2.3.4.pasākumā bija plānots cits finansējuma un projektu dalījums kārtās, tomēr saskaņā ar Veselības ministrijas kā iepriekš noteiktā projekta iesniedzēja 2023. gada februārī sniegto informāciju par ierosinājumu projekta ieceres izmaiņām tiek pārplānota 2.2.3.4.pasākuma struktūra, otro projektu iesniegumu atlases kārtu plānojot 2024./2025. gadā. 
2.2.3.4. pasākuma projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros paredzētās darbības veicinās vides monitoringa datu kvalitātes paaugstināšanu un vides aizsardzības efektivitāti, izveidojot vai modernizējot 58 vides monitoringa vietas (atbalstīto monitoringa vietu skaits tiks palielināts no 184 monitoringa vietām 2021. gadā līdz 242 monitoringa vietām 2029. gadā un uzstādītas gaisa piesārņojuma uzraudzības sistēmas divās gaisa kvalitātes novērtēšanas un pārvaldības zonās  – “Rīga” un “Latvija”) un nodrošinot monitoringa programmu pilnveidošanu vides monitoringu gaisa un ūdens jomās.  
2.2.3.4. pasākuma ietvaros investīcijas prioritāri ir vērstas uz vides monitoringa tīkla paplašināšanu - nepieciešamo iekārtu iegādi monitoringa staciju izveidošanai un aprīkošanai papildu mērījumu veikšanai un iegūto datu analīzei. Galvenās direktīvas, kurās pasākuma ietvaros tiek sniegts ieguldījums attiecībā uz to prasībām vides monitoringa jomās ir: direktīva 2007/60/EK[9], direktīva 2000/60/EK[4], direktīva 2006/118/EK[5], direktīva 2014/80/ES[10], direktīva 91/676/EEK[11], direktīva 2020/2184[12], direktīva 2008/50/EK[13], direktīva 2004/107/EK[14], direktīva 2011/850/ES[15], līgums 2016/C 203/01[16], regula 550/2004[17] u.c. Ieguldījumi tiks veikti tādu ES direktīvās iekļauto prasību nodrošināšanai, kas attiecas uz vides monitoringu un kontroli. Ar šiem MK noteikumiem netiek pārņemtas iepriekš minēto direktīvu prasības.

Projekta iesniedzējs 
Projekta ietvaros tiek organizēta ierobežota projektu iesniegumu atlase, kurā, ievērojot nozares plānošanas dokumentos un normatīvajos aktos noteikto kompetenci un deleģētos uzdevumus, kā finansējuma saņēmējs noteikts LVĢMC, kā sadarbības partneri radiācijas mērījumu uzlabošanai piesaistot VVD.   
Atbilstoši VPP2027 LVĢMC ir noteikta kā vadošā iestāde par gaisa un klimata pārmaiņu monitoringa programmu un ūdeņu monitoringa programmu. Savukārt atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu izpilde vides kontrolei ar Vides aizsardzības likumu (19.pants) ir uzdota VVD. Konkrētus pārvaldes uzdevumus (Vides aizsardzības likums (10.pants sestā daļa)) uzdod arī LVĢMC.  
Saskaņā ar Vides aizsardzības likuma 19. pantā, 10. panta sestajā daļā un VPP2027 noteikto kā finansējuma saņēmēji nav piesaistāmas biedrības un nodibinājumi, jo tām nav deleģēti valsts pārvaldes uzdevumi vai funkcijas. 
Ievērojot, ka 2.2.3.4. pasākuma ietvaros tiks finansētas tikai aktivitātes, kas nodrošina valsts pārvaldes uzdevumu vai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, MK noteikumu projekta 17. punktā tiek norādīts, ka pasākuma ietvaros iegādātās iekārtas tiek izmantotas tikai valsts pārvaldes uzdevumu un deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai.  

Atbalstāmās darbības un kopējās izmaksas 
Pasākuma īstenošanai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 10 875 000 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 9 243 750 euro un nacionālais finansējums, ko veido valsts budžeta finansējums, – vismaz 1 631 250 euro.  

Saskaņā ar Kopīgo noteikumu regulas[18] 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu  pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināmās izmaksas, izņemot gadījumu, kad projektiem, kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 milj. euro (ieskaitot PVN) tas nav atgūstams saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem PVN jomā. Līdz ar to 2.2.3.4. pasākuma pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros attiecināms ir projekta attiecināmo izmaksu pievienotās vērtības nodoklis, ja projekta iesniedzējs to nevar atgūt atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu jomā[19]. 

Projekta vadībā un īstenošanā iesaistītajam personālam atlīdzības izmaksas tiek aprēķinātas, piemērojot vienoto likmi astoņu procentu apmērā no MK noteikumu pārējām 21. punktā noteiktajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav atlīdzības izmaksas. Aprēķins noteikts, ievērojot finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera sniegto informāciju par projekta vadībā iesaistīto personālu, to atlīdzībai noteikto maksimālo atalgojuma slieksni u.c. apsvērumus. Tāpat izvērtēta līdzšinējā projektu īstenošanas pieredze, kas ļauj objektīvi pamatot vienotās likmes piemērošanu, iekļaujoties Kopīgo noteikumu regulas 55.panta 1.punktā noteiktajam izmaksu procentuālajam apmēram, vienlaicīgi ievērojot, ka likmes aprēķins ir taisnīgs, objektīvs un pārbaudāms. 

Finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera plānotās aktivitātes skatīt 1.tabulā. 
1.tabula. Finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera indikatīvās plānotās aktivitātes un sasniedzamie monitoringa programmu rādītāji 
 

LVĢMC  Ūdens monitoringa attīstība, tostarp hidroloģiskā monitoringa tīkla paplašināšana un valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīkla modernizācija, kas jāveic līdz 2029. gada 31. decembrim, kura ietvaros, paplašinot hidroloģiskā tīkla monitoringu, modernizētas piecas  ūdens monitoringa stacijas un modernizējot esošo pazemes ūdeņu monitoringa tīklu, modernizētas 10 esošas pazemes ūdeņu monitoringa stacijas. 
Atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabojumi, tostarp atmosfēras gaisa kvalitātes tīkla paplašināšana, atmosfēras gaisa radioaktivitātes mērījumu veikšana,  gaisa kvalitātes modelēšanas rīka izveide Latvijas teritorijai un klimata datu informācijas nodrošināšana, tostarp,  meteoroloģiskā tīkla paplašināšana, t.sk. aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmas modernizācija un  jauna meteoroloģiskā radara uzstādīšana, kas jāveic līdz 2029. gada 31. decembrim, kura ietvaros uzstādītas astoņas jaunas atmosfēras gaisa monitoringa stacijas, paplašinot meteoroloģisko tīklu – 10 jaunas monitoringa stacijas, tai skaitā aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmas modernizācija un gaisa piesārņojuma modelēšanas rīka iegāde visai Latvijas teritorijai, kā arī jaunas meteoroloģiskā radara sistēmas uzstādīšana.  
Īstenojot projektus, par pieejamo finansējumu līdz 2029. gada 31. decembrim jāsasniedz šādas 2.2.3.4. pasākuma rādītāju vērtības:  
 - iznākuma rādītājs Nr. RCO39 “Teritorija, kurā atrodas uzstādītas gaisa piesārņojuma uzraudzības sistēmas”, kur gaisa monitoringa sistēmas uzstādītas divās gaisa kvalitātes novērtēšanas un pārvaldības zonās “Rīga” un “Latvija”; 
- Programmas specifiskais rezultāta rādītājs Nr. r.2.2.3.b “Nodrošinātais klimata un vides monitorings”, kur projektos atbalstītais vides monitoringa vietu un staciju skaits Latvijā atbilstoši monitoringa programmām, kas ļauj novērtēt vides kvalitāti un ar klimata pārmaiņām saistītos riskus, ir 58 vietas, tostarp 35 jaunas vai modernizētas atmosfēras gaisa, klimata un ūdens monitoringa novērojumu vietas.
Sadarbības partneris
VVD Pasākuma ietvaros tiks veikta radiācijas monitoringa staciju sistēmu modernizācija, kas jāveic līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādas 2.2.3.4. pasākuma rādītāju vērtības:  
Programmas specifiskais rezultāta rādītājs Nr. r.2.2.3.b “Nodrošinātais klimata un vides monitorings”, kur projektos atbalstītais vides monitoringa vietu un staciju skaits Latvijā atbilstoši monitoringa programmām, kas ļauj novērtēt vides kvalitāti un ar klimata pārmaiņām saistītos riskus, kur tiek veikti ieguldījumi, ir 58 vietas, tostarp jaunas un modernizētas 23 radiācijas monitoringa stacijas. 

Pasākuma projektu iesniegumu pirmajā atlases kārtā paredzamās darbības indikatīvi paredzēts dalīt divos projektos:
 1. Ūdens monitoringa un atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabošana, ietverot atbalstāmās darbības:
 - hidroloģiskā monitoringa tīkla paplašināšana;
 - valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīkla modernizācija;
 - atmosfēras gaisa kvalitātes tīkla paplašināšana;
 - atmosfēras gaisa radioaktivitātes mērījumu nodrošināšana, tostarp radiācijas monitoringa staciju sistēmas modernizācija;
 - gaisa kvalitātes modelēšanas rīka izveide Latvijas teritorijai;
2. Klimata datu informācijas nodrošināšana, ietverot atbalstāmās darbības:
 - meteoroloģiskā tīkla paplašināšana, t.sk. aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmas modernizācija;
- meteoroloģiskā radara sistēmas uzstādīšana.


Komercdarbības atbalsta nosacījumi 
2.2.3.4. pasākuma ietvaros netiek atbalstītas projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Specifiskā atbalsta ietvaros ir atbalstāmas darbības, kas saistītas ar valsts pārvaldes uzdevumu izpildi.  
LVĢMC ieņēmumus no meteoroloģiskā radara veido valsts dotācija deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai (VARAM deleģēšanas līgums[20]), kā arī ieņēmumi no VAS “Latvijas Gaisa satiksme” sniegtajiem pakalpojumiem. 
Atbilstoši likuma “Par aviāciju”[21] 55.1 pantam Valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" un LVĢMC ir meteoroloģisko pakalpojumu sniedzēji Latvijas Republikā Regulas Nr. 550/2004 izpratnē. 
Atbilstoši Regulas Nr. 550/2004 8. pantam dalībvalstis nodrošina gaisa satiksmes pakalpojumu ekskluzīvu sniegšanu īpašos gaisa telpas blokos gaisa telpā, par kuru tās atbild. Likuma “Par aviāciju” 55. pants paredz, ka meteoroloģisko pakalpojumu sniedzējs nodrošina nepieciešamo meteoroloģisko informāciju par maksu vai bez maksas. 
Savukārt Ministru kabineta 2006.gada 15.augusta noteikumi Nr. 657 “Gaisa kuģu lidojumiem nepieciešamās meteoroloģiskās informācijas sniegšanas kārtība”[22], kas izdoti, pamatojoties uz likuma “Par aviāciju” 55. pantu, nosaka, ka aviācijas meteoroloģisko informāciju aviācijas meteoroloģiskās informācijas lietotājam sniedz LVĢMC.  
LVĢMC no Valsts akciju sabiedrības “Latvijas Gaisa satiksme” saņemtā maksa par aeronavigācijas pakalpojumu – meteoroloģisko informāciju nav peļņu nesoša.  
Meteoroloģiskā radara iegūtos datus tieši izmantos LVĢMC tikai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai saskaņā ar VARAM deleģēšanas līgumu[20], kā arī Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Gaisa satiksme”, tomēr pēc datu apkopošanas un sagatavošanas, nav izslēgts, ka meteoroloģiskie dati var tikt izmantoti arī citiem lietotājiem. 

Citi nosacījumi 
MK noteikumu projekts paredz, ka nekustamais īpašums, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, ir projekta iesniedzēja vai tā sadarbības partnera (ja attiecināms) īpašumā, valdījumā, turējumā vai lietojumā projekta īstenošanas laikā un vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Proti, MK noteikumu projekts ir papildināts ar lietojuma tiesības regulējumu, jo pasākuma ietvaros iegādātā infrastruktūra var būt gan pārvietojama, gan arī - var tikt izmantota sezonāli, līdz ar to, var būt nepieciešams slēgt līgumu par noteiktas teritorijas izmantošanu (jānodibina personālservitūts). 
Saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 15. panta trešo daļu par finansējuma piešķiršanu atbildīgajām iestādēm jānosaka projektu enerģijas patēriņa rādītāji tām aktivitātēm, kas nav tiešā veidā vērstas uz energoefektivitātes uzlabošanu, tomēr sekmē to, savukārt Energoefektivitātes likuma 15. panta ceturtā daļa nosaka ziņošanas pienākumu. Tas attiecas, piemēram, uz  aktivitātēm, kurās tiek uzlabotas vai iegādātas ēkas, iekārtas, transportlīdzekļi, kā arī ieviesti energoresursu patērētāju izturēšanās maiņu veicinoši pasākumi. Tāpēc noteikumu projektā iekļauta prasība sniegt atbilstošu informāciju, kas ļaus novērtēt projekta rezultātā sasniegto enerģijas ietaupījumu, kas sekmē enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķa sasniegšanu. Lai palīdzētu atbildīgajām iestādēm enerģijas patēriņa un ietaupījumu ziņošanā, Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Būvniecības valsts kontroles biroju, kura pārziņā ir energoefektivitātes monitorings, ir publicējusi metodiskos ieteikumus  enerģijas ietaupījumu ziņošanai un aprēķināšanai https://www.bvkb.gov.lv/lv/media/2214/download. 
MK noteikumu projekts paredz prasību finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim par saviem līdzekļiem veikt projekta rezultātu uzturēšanu un nodrošināt projekta rezultāta ilgtspēju vismaz 5 gadus pēc projekta pabeigšanas, ja vien iekārtām nav noteikts cits (ilgāks) uzturēšanas periods.  
Lai nodrošinātu, ka tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.–96.punkts), tiek paredzēta MK noteikumu projekta norma, ka Pasākuma ietvaros iepirkums (konkrēta pakalpojuma vai preču iegāde) jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. 

Ieviešanā iesaistītas institūcijas 
Par 2.2.3.4. pasākuma īstenošanu atbildīgā iestāde ir VARAM. 
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk – CFLA) un valsts tiešās pārvaldes iestādes un valsts kapitālsabiedrības kā ES fondu projektu iesniedzēji un finansējuma saņēmēji. 
2.2.3.4. pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji tiks izskatīti ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.-2027.gada plānošanas perioda  Uzraudzības komitejā (turpmāk - Uzraudzības komiteja). 
Nav plānota jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija. 

Projektu iesniegums, tā vērtēšana un atlases process 
Vērtējot projektu iesniegumus, tiks nodrošināta 2.2.3.4.  pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību nepārklāšanās ar citiem finanšu instrumentiem vai atbalsta programmām. 
Ņemot vērā VARAM līdzšinējo pieredzi Eiropas Savienības fondu 2007.-2013.gada un 2014. – 2021. gada plānošanas perioda aktivitāšu un pasākumu ietvaros veikto gan atklātu, gan ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, ir secināms, ka vides monitoringa infrastruktūras attīstības projektu ieviešanā piemērotākais ieviešanas mehānisms ir ierobežota projektu iesniegumu atlase, kad potenciālo projektu saraksts, piešķiramā finansējuma apmērs un sasniedzamie rezultāti tiek definēti pirms projektu iesniegumu atlases saskaņā ar VPP2027. Būtiskākās priekšrocības: 
 - atbildīgā iestāde nodrošina projektā paredzēto atbalstāmo darbību saskaņošanu ar finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri (ja attiecināms) atbilstoši VPP2027, NAP2027, Vides monitoringa programmai 2021. - 2026. gadam un citiem plānošanas dokumentiem, līdz ar to CFLA projektu iesniegumu atlasei nav jāpiesaista lieli administratīvie resursi, jo ir zināms iesniedzamo projektu skaits; 
 - pirms projektu iesniegumu atlases ir iespējams novērtēt sagaidāmos rezultātus un pārliecināties par plānoto mērķu sasniegšanu, kā arī novērtēt pieprasīto un pieejamo investīciju savstarpējo atbilstību; 
 - ņemot vērā investīciju pieprasījumu un plānoto rezultātu atbilstību to pieejamībai un mērķiem, ir iespējams plānot papildus pasākumus mērķu sasniegšanai un investīciju pārplānošanai. 

Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu CFLA  elektroniski vadības informācijas sistēmā. MK noteikumu projekts paredz izvērtēt projektu viena mēneša laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas. Šāds nosacījums iekļauts, lai intensificētu ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda investīcijas ar mērķi nodrošināt gan 2023. gada valsts budžeta likumā paredzēto izdevumu veikšanu, gan EK noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa (turpmāk – n+3 princips) izpildi. 
Noteikumu projektā iekļautās prasības, kas tiks ietvertas arī projektu iesniegumā un vērtēšanas kritērijos, ir atbilstošas principam “Nenodarīt būtisku kaitējumu” un horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”. 
Ievērojot Labklājības ministrijas izstrādātos metodiskos materiālus par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, 2.2.3.4.pasākumam ir noteikta netieša pozitīva ietekme. Ņemot vērā atbalstāmās darbības un specifiku, projektiem tiks noteikts ievērot trīs vispārīgās un vienu specifisko horizontālā principa darbību un vienu horizontālā principa rādītāju. 
Attiecībā par iepriekš minēto kritēriju atbilstību projekta iesniedzējs sniegs informāciju projekta iesniegumā par prasību izpildi, kas atbilstoši CFLA iekšējās kontroles sistēmās paredzētajam tiks kontrolēts projekta pēcuzraudzības periodā. 

Īstenošana un uzraudzība 
Projekta uzraudzību nodrošina CFLA. 

[9]2007. gada 23. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2007/60/EK par plūdu riska novērtējumu un pārvaldību (Dokuments attiecas uz EEZ)
[10]2014. gada 20. jūnija Komisijas Direktīva 2014/80/ES, ar ko groza II pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2006/118/EK par gruntsūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu un pasliktināšanos (Dokuments attiecas uz EEZ)
[11]1991. gada 12. decembra Eiropas Padomes direktīva attiecībā uz ūdeņu aizsardzību pret piesārņojumu, ko rada lauksaimnieciskas izcelsmes nitrāti
[12]2020. gada 16. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2020/2184 par dzeramā ūdens kvalitāti (pārstrādāta redakcija) (Dokuments attiecas uz EEZ)
[13] 2008. gada 21. maija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2008/50/EK par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai
[14]2004. gada 15. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2004/107/EK, par arsēnu, kadmiju, dzīvsudrabu, niķeli un policikliskiem aromātiskiem ogļūdeņražiem apkārtējā gaisā
[15]2011. gada 12. decembris 2011/850/ES: Komisijas Īstenošanas lēmums, kurā izklāstīti noteikumi par Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2004/107/EK un Direktīvu 2008/50/EK attiecībā uz savstarpēju informācijas apmaiņu un ziņojumiem par apkārtējā gaisa kvalitāti (izziņots ar dokumenta numuru C(2011) 9068) 
[16] 2016. gada 7. jūnija Konsolidēts Eiropas Atomenerģijas Kopienas dibināšanas līgums
[17] 2004. gada 10. marta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 550/2004 par aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanu vienotajā Eiropas gaisa telpā (Pakalpojumu sniegšanas regula)(Dokuments attiecas uz EEZ)
[18] 2021. gada 24. jūnija Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
[19]Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gada plānošanas periodā, pieejams: https://m.esfondi.lv/upload/2021-2027/attiec_vadl_21-27__final.pdf  
[20]https://www.varam.gov.lv/lv/delegesanas-ligumi
[21] https://likumi.lv/ta/id/57659-par-aviaciju
[22] https://likumi.lv/ta/id/141999-gaisa-kugu-lidojumiem-nepieciesamas-meteorologiskas-informacijas-sniegsanas-kartiba 

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrību kopumā - veicināta ES fondu projektu ieguldījumu faktiskā izmantošana, piemēram, dati tiks izmantoti, lai sabiedrībai varētu sniegt kvalitatīvu informāciju par vides stāvokli.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldības, valsts pārvaldes iestādes, uzņēmumi, kas izmanto datus par vides stāvokli – tās varēs uzzināt aktuālo informāciju, kas saistīta ar vides stāvokli, ātrāk izsniegt saskaņojumus, kas saistās ar integratīvu piesārņojuma un vides risku pārvaldību.

Nav paredzams, ka 2.2.3.4. pasākuma īstenošanai būs tieša ietekme uz sociālo sfēru, pārvaldes iestāžu funkcijām un cilvēkresursiem. Vērtējot pasākuma īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums ne potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, ne fondu vadībā iesaistītajām institūcijām. Pēc projektu ieviešanas kvalitatīvus, precīzus meteoroloģisko novērojumu un vides monitoringa datus būs iespējams izmantot gan  tautsaimniecības nozarēs, gan valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu darbībā. Valsts un pašvaldību institūciju funkciju īstenošana tiks atvieglota, preventīvi mazinot potenciālo kaitējumu sekas, ietekmi uz iedzīvotāju veselību, kā arī iespējamos tautsaimnieciskos zaudējumus, kas varētu rasties no resursu noplicināšanās, vides piesārņojuma izplatības vai informācijas trūkuma par vides stāvokli.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme būvniecības nozarē, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība un investīciju nonākšana būvniecībā projektu īstenošanas laikā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
2.2.3.4. pasākuma investīciju īstenošanai nav paredzama būtiska, tieša ietekme uz tautsaimniecību un makroekonomisko vidi, tomēr 2.2.3.4. pasākuma īstenošana netieši pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbības attīstību. Pozitīvā ietekme projektu īstenošanas laikā vairāk saistāma ar plānoto pakalpojumu, piegāžu un būvdarbu līgumu izpildi. Savukārt pēc projektu ieviešanas kvalitatīvus, precīzus meteoroloģisko novērojumu un vides monitoringa datus būs iespējams izmantot gan  tautsaimniecības nozarēs, gan valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu darbībā. Piemēram,
- lauksaimniecībā, precīzāk plānojot ar lauksaimniecību saistītos darbus kā sēja, pļauja, plānojot mēslošanas līdzekļu lietošanu u.c.,
- būvniecībā,  precīzāk plānojot būvdarbu laikus, izmantojamās metodes u.c.,
- dažādās apdrošināšanas jomās, kas saistās ar vides riskiem,
- pašvaldību teritorijas plānojumu izstrādē,
- publisko ūdeņu pārvaldībā, jo īpaši tajās pašvaldībās, kas izstrādā ekspluatācijas noteikumus vai citus publisko ūdeņu pārvaldības dokumentus;
- agrās brīdināšanas monitoringa sistēmas pilnveidē un attīstībā, t.sk. nodrošinot savlaicīgus brīdinājumus iedzīvotājiem, atbildīgajām iestādēm un arī komersantiem iespējamu avāriju, pārrobežu piesārņojuma vai plūdu gadījumā;
- plūdu risku novērtējumā, plūdu riska novēršanas un mazināšanas pasākumu plānošanā utt.

Pilnvērtīgas, pamatotas un kvalitatīvas informācijas pieejamība ļaus pēc iespējas agrāk lemt par nepieciešamajiem pasākumiem negatīvo ietekmju samazināšanai vai novēršanai, tādējādi preventīvi, samazinot tautsaimniecisko zaudējumu iestāšanās risku un apmēru.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība, tiek veicināta nodarbinātība būvniecībā, pakalpojumu sektorā saistībā ar dažādu iekārtu piegādi, uzstādīšanu, apkalpošanu u.c.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
728 487
0
1 958 418
0
3 191 594
2 653 734
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
728 487
0
1 958 418
0
3 191 594
2 653 734
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
857 044
0
2 304 021
0
3 754 816
3 122 040
2.1. valsts pamatbudžets
0
857 044
0
2 304 021
0
3 754 816
3 122 040
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-128 557
0
-345 603
0
-563 222
-468 306
3.1. valsts pamatbudžets
0
-128 557
0
-345 603
0
-563 222
-468 306
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-128 557
-345 603
-563 222
-468 306
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Plānotais valsts budžets kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta finansējums norādīts saskaņā ar VARAM 2023. gada 23. janvārī sagatavotajām budžeta izdevuma prognozēm ES fondu 2021. - 2027. gada plānošanas periodā (indikatīvi):
2023. gads - deklarējamo maksājumu summa 857 044 euro (t.sk. 728 487 euro ERAF finansējums)
2024. gads - deklarējamo maksājumu summa 2 304 021 euro (t.sk. 1 958 418 euro ERAF finansējums)
2025. gads - deklarējamo maksājumu summa 3 754 816 euro (t.sk. 3 191 594 euro ERAF finansējums)
2026. gads - deklarējamo maksājumu summa 3 122 040 euro (t.sk. 2 653 734 euro ERAF finansējums)
2027. gads - deklarējamo maksājumu summa 695 570 euro (t.sk. 591 235 euro ERAF finansējums)
2028. gads - deklarējamo maksājumu summa 869 500 euro (t.sk. 739 075 euro ERAF finansējums)

Izmaiņas kārtējā gadā norādītas atbilstoši prognozēm par projektu īstenošanas gaitu un projekta iesniedzēja plānotajām darbībām. Budžeta ieņēmumi plānoti kā ES fondu atmaksas, savukārt izdevumi - projektā plānotais ES fondu finansējums un valsts budžeta lidzfinansējuma (15%) summa.

Investīcijas plānotas zem šādiem intervences kodiem:

059 - Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: ugunsgrēki (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas) - investīcijas hidroloģiskā tīkla paplašināšanai – 1 428 000 euro apmērā hidroloģiskā tīkla paplašināšanai;

060 - Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: citi, piemēram, vētras un sausums (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas) - investīcijas meteoroloģiskā tīkla paplašināšanai, tai skaitā aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmas modernizācijai, jauna radara uzstādīšanai pašreizējā radara vietā, esošā valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīkla modernizācijai – 4 692 000 euro apmērā meteoroloģiskā tīkla paplašināšanai, tai skaitā aeroloģiskās radiozondēšanas sistēmas modernizācijai, jauna radara uzstādīšanai pašreizējā radara vietā, esošā valsts pazemes ūdeņu monitoringa tīkla modernizācijai;

061 - Ar klimatu nesaistītu dabas risku (piemēram, zemestrīču) un ar cilvēku darbību saistītu risku (piemēram, tehnoloģisku negadījumu) novēršana un pārvaldība, tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas - investīcijas radiācijas drošības pasākumos – 353 514 euro radiācijas drošībai;

077 - Gaisa kvalitātes uzlabošanas un trokšņa mazināšanas pasākumi - investīcijas atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabojumos – 2 770 236 euro atmosfēras gaisa monitoringa tīkla uzlabojumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms
Cita informācija
MK noteikumu projektam nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

Pēc projektu īstenošanas projektu ietvaros iegādāto iekārtu un aprīkojuma ekspluatācijai un uzturēšanai būs nepieciešami  papildu līdzekļi no valsts budžeta. Projektu ietvaros veikto pamatlīdzekļu uzturēšanas izmaksas tiks ņemtas vērā, sastādot ikgadējo budžetu deleģēto uzdevumu veikšanai. Šīs izmaksas tiks plānotas kā uzturēšanas izmaksas pabeigtam Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētam projektam, ierosinot pārdalīt finansējumu no attiecīgā gada valsts budžeta  likumā  noteiktās apropriācijas budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 01.00.00 “Apropriācijas rezerve” uz attiecīgu VARAM budžeta programmu/apakšprogrammu.

Finansējuma saņēmējs var saņemt vienu vai vairākus avansa maksājumus, kuru kopsumma nepārsniedz 100 procentus no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta finansējuma apjoma. Avanss nepieciešams, lai varētu tikt uzsākti būvdarbi, projektēšanas darbi un nodrošinātas piegādes. MK noteikumu projekts paredz nosacījumu, ka maksājuma pieprasījumus piešķirtā avansa maksājuma apmērā iesniedz deviņu mēnešu laikā pēc avansa maksājuma saņemšanas, ņemot vērā līdzšinējo projektu īstenošanas pieredzi, proti, indikatīvo pakalpojuma un piegādes līgumu izpildes laiku, kas pandēmijas un Krievijas uzsāktā kara Ukrainā dēļ ir palielinājies, kā arī ievērojot iekārtu specifiku, būvniecības sezonas garumu un darbību saskaņošanai nepieciešamo laiku, kas nereti pārsniedz 6 mēnešu periodu.

MK noteikumi paredz iespēju projektā plānot rezerves izmaksas ne vairāk kā 10% apmērā no attiecināmo būvniecības izmaksu kopsummas, ņemot vērā līdzšinējo projektu ieviešanas gaitu un pieredzi.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Valsts vides dienests, VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks precizēts

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks norādīts pēc publiskās apspriešanas

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta, iesniedzot izskatīšanai projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju projektu un MK noteikumu projektu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā 2. politikas mērķa “Zaļāka Eiropa” apakškomitejā. Noteikumu projekts tiks publicēts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā sabiedriskai apspriešanai.

MK noteikumu projekta pasākuma projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji tiks apstiprināti Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejā, kuras sastāvā ir iekļauti arī sadarbības, sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri. Noteikumu projekts tiks publicēts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā sabiedriskai apspriešanai, tai skaitā nodrošinot ikvienam interesentam iespēju sniegt savu viedokli. 

Noteikumu projektu izstrādā VARAM, tas tiks saskaņots ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Labklājības ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju, Ekonomikas ministriju, Veselības ministriju un citām institūcijām atbilstoši MK 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” noteiktajai kārtībai.

Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējam jānodrošina informācijas un publicitātes pasākumi, kas noteikti Komisijas regulā Nr. 2021/1060 un normatīvajos aktos par Eiropas Savienības fondu publicitātes un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu. Noteikumu projekts tiks publicēts Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā sabiedriskai apspriešanai, tai skaitā nodrošinot ikvienam interesentam iespēju sniegt savu viedokli. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Valsts vides dienests
  • VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Vides monitoringa dati tiks saņemti un apkopoti digitālā formātā, nodrošinot efektīvāku digitālo datu apriti.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Vērtējot projektu īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums potenciālajam finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim, jo noteikumu projekts nosaka, ka projekta izmaksās ir iekļaujamas projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas, tādējādi samazinot administratīvo izmaksu slogu uz projekta iesniedzēja budžetu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta īstenošanas laikā iegūtie dati un iekārtas var tikt izmantoti jaunu, nekomerciālu pakalpojumu radīšanai.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot 2.2.3.4. pasākumā paredzētos projektus, tiks iegūti dati, kas tiek izmantoti dažādu rādītāju snieguma apkopošanā, t.sk. Nacionālā attīstības plāna rādītājs Nr.273 “Gaisa piesārņojuma samazinājums” un Nr.274 “Augstai un labai ekoloģiskai kvalitātei atbilstošu ūdensobjektu īpatsvars”.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektu ieviesējiem jānodrošina, ka projekts izpilda nepieciešamās prasības principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanai, kas paredz arī specifiskus vides aizsardzības nosacījumus.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta iesniegumā iekļautas darbības, kas paredz enerģijas ietaupījumu, vai pasākumus, kas kopumā vai daļēji ir aizstājami ar izmaksefektīviem, tehniski, ekonomiski un videi nekaitīgiem alternatīviem pasākumiem, un vienlīdz efektīvi nodrošina attiecīgo mērķu sasniegšanu. Infrastruktūras projektos paredzētajām darbībām ir jāveic klimata risku izvērtējums un jāparedz risku mazinoši pasākumi. Informācijas avots vērtētājiem: Projekta iesniegums un tā pielikumi.  

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta iesniegumā iekļautas prasības, kas tiks ietvertas arī projektu iesniegumā un vērtēšanas kritērijos, ir izstrādātas, ņemot vērā Labklājības ministrijas izstrādātos metodiskos materiālus par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Projektā jāplāno vismaz trīs vispārīgās horizontālā principa darbības un vismaz viena specifiskā darbība, kas risinās ar projekta īstenošanu saistītās mērķa grupas vajadzības un problēmas un veicinās vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, un darbībām ir noteikts viens horizontālā principa rādītājs. Informācijas avots vērtētājiem: Projekta iesniegums un tā pielikumi.  Darbības un rādītājs noteikts, balstoties uz konsultācijām ar projektu iesniedzējiem, t.sk. ņemot vērā informāciju par projekta darbību specifiku un projektā indikatīvi piesaistāmo personālu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta iesniegumā iekļautas prasības, kas tiks ietvertas arī projektu iesniegumā un vērtēšanas kritērijos, ir izstrādātas, ņemot vērā Labklājības ministrijas izstrādātos metodiskos materiālus par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Projektā jāplāno vismaz trīs vispārīgās horizontālā principa darbības un vismaz viena specifiskā darbība, kas risinās ar projekta īstenošanu saistītās mērķa grupas vajadzības un problēmas un veicinās vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu, un darbībām ir noteikts viens horizontālā principa rādītājs. Informācijas avots vērtētājiem: Projekta iesniegums un tā pielikumi.  Darbības un rādītājs noteikts, balstoties uz konsultācijām ar projektu iesniedzējiem, t.sk. ņemot vērā informāciju par projekta darbību specifiku un projektā indikatīvi piesaistāmo personālu.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz vairākas prasības 2.2.3.4. pasākuma  ietvaros plānoto aktivitāšu īstenošanai, kas skar vai var skart sabiedrības veselību. Dati par vides monitoringu, kas var ietekmēt sabiedrības veselību kļūs pieejamāki un ļaus neparedzētu ārkārtas situāciju gadījumā savlaicīgi brīdināt iedzīvotājus, pēc iespējas novēršot draudus sabiedrības veselībai. Tāpat tiks paplašināta  gaisa kvalitātes uzraudzība visā Latvijā un tiks veicināta veselīga un droša dzīves un darba vide.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi