Anotācija (ex-ante)

22-TA-1929: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumos Nr. 105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumos Nr.105 "Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām" (turpmāk - noteikumi) veiktu grozījumus atbilstoši Publisko iepirkumu likuma (turpmāk - PIL), Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likuma (turpmāk - SPSIL) un Publiskās un privātās partnerības likuma (turpmāk - PPPL) grozījumiem, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteikumos veiktu nepieciešamos grozījumus attiecībā uz publiskajos iepirkumos un publiskajā un privātajā partnerībā piemērojamām līgumcenu robežvērtībām atbilstoši PIL, SPSIL un PPPL veiktajiem grozījumiem, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ietvertie grozījumi izriet no veiktajiem grozījumiem PIL, SPSIL un PPPL un šie grozījumi minētajos likumos stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī, noteikumu projektam nosakāms identisks spēkā stāšanās datums.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas Saeima 2022.gada 3.martā un 24.martā pieņēma likumus "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā", kuri izsludināti un publicēti "Latvijas Vēstnesī" attiecīgi 2022.gada 15.martā un 7.aprīlī.
Saeima 2022.gada 24.martā pieņēma likumu "Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā", kurš izsludināts un publicēts "Latvijas Vēstnesī" 2022.gada 7.aprīlī.
Tāpat Saeima 2022.gada 5.maijā pieņēma likumu "Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā", kurš izsludināts un publicēts "Latvijas Vēstnesī" 2022.gada 17.maijā.
Visi minētie likumi stājas spēkā 2023.gada 1.janvārī.
Ņemot vērā, ka ar minētajiem likumiem tiek veikti grozījumi PIL, SPSIL un PPPL cita starpā arī attiecība uz publiskajos iepirkumos un publiskajā un privātajā partnerībā piemērojamām līgumcenu robežvērtībām, attiecīgus grozījumus ir nepieciešams veikt arī noteikumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PIL 12.pantā tiek noteiktas visās tās PIL normas, kurās minētās līgumcenu robežvērtības nosaka ar noteikumu 2.punktu.
PIL 12.pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī) paredzēti šādi grozījumi:

1) no PIL 12.panta tiek izslēgta atsauce uz PIL 33.pantu, ņemot vērā saistītos grozījumus PIL 33.pantā, kas savukārt vairs neparedz Ministru kabinetam noteikt līgumcenas robežvērtību, pie kuras publicējams paziņojums par izmaiņām līguma darbības laikā, bet nosaka, ka tas būs publicējams, ja publiska piegādes līguma vai pakalpojuma līguma līgumcena ir 42 000 euro vai lielāka un publiska būvdarbu līguma līgumcena ir 170 000 euro vai lielāka;
2) PIL 12.pants tiek papildināts ar atsauci uz PIL 27.pantu, ņemot vērā saistītos grozījumus PIL 27.pantā, kas savukārt nosaka pienākumu pasūtītājam iepriekšējo informatīvo paziņojumu publicēt, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām vai lielāka;
3) PIL 12.pants tiek papildināts ar atsauci uz PIL 32.panta pirmo un 1.1 daļu, jo vienlaikus tiek veikti saistītie grozījumi PIL 32.panta pirmajā un 1.1 daļā attiecībā uz pieteikumu un piedāvājumu iesniegšanas termiņa noteikšanu PIL 2.pielikumā minēto pakalpojumu iepirkumiem atkarībā no iepirkuma līguma līgumcenas robežvērtības;
4) no PIL 12.panta tiek izslēgta atsauce uz PIL 60.panta desmito daļu, tādējādi tehniski precizējot PIL 12.pantu atbilstoši spēkā esošajam regulējumam PIL 60.panta desmitajā daļā (spēkā esošā PIL 60.panta desmitā daļa neparedz Ministru kabinetam noteikt piemērojamās līgumcenu robežvērtības).
Risinājuma apraksts
Attiecīgi, ievērojot minētās izmaiņas PIL 12.pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī), ar noteikumu projektu tiek veikti šādi grozījumi noteikumu 2.punktā:

1) papildināts noteikumu 2.1.apakšpunkts ar atsauci uz PIL 27.pantu, konkretizējot, ka PIL 27.pantā minētā līgumcenas robežvērtība ir 5 382 000 euro publiskiem būvdarbu līgumiem un 140 000 euro publiskiem piegādes un publiskiem pakalpojumu līgumiem;
2) papildināts noteikumu 2.2.apakšpunkts ar atsauci uz PIL 32.panta pirmo un 1.1 daļu, konkretizējot, ka minētajām PIL 32.panta daļām piemērojamā līgumcenu robežvērtība ir 750 000 euro PIL 2.pielikumā minēto pakalpojumu līgumiem, kas tiek slēgti PIL 10.pantā paredzētajā kārtībā;
3) no noteikumu 2.2.apakšpunkta tiek svītrota atsauce uz PIL 33.pantu un 60.panta desmito daļu.
Problēmas apraksts
SPSIL 15.pantā tiek noteiktas visās tās SPSIL normas, kurās minētās līgumcenu robežvērtības nosaka ar noteikumu 3.punktu.
SPSIL 15.pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī) paredzēti šādi grozījumi:

1) SPSIL 15.pants tiek papildināts ar atsauci uz SPSIL 31.pantu, jo vienlaikus ar saistītajiem grozījumiem SPSIL 31.pantā tiek noteikts pienākums sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam publicēt periodisko informatīvo paziņojumu, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām vai lielāka;
2) no SPSIL 15.panta tiek izslēgta atsauce uz SPSIL 65.panta desmito daļu, jo vienlaikus tiek veikti grozījumi arī SPSIL 65.panta desmitajā daļā, vairs neparedzot Ministru kabinetam noteikt piemērojamās līgumcenu robežvērtības.
Risinājuma apraksts
Attiecīgi, ievērojot minētās izmaiņas SPSIL 15.pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī), ar noteikumu projektu tiek veikti šādi grozījumi noteikumu 3.punktā:

1) noteikumu 3.1.apakšpunkts papildināts ar atsauci uz SPSIL 31.pantu, konkretizējot, ka SPSIL 31.pantā minētā līgumcenas robežvērtība ir 5 382 000 euro būvdarbu līgumiem un 431 000 euro piegādes un pakalpojumu līgumiem;
2) no noteikumu 3.3.apakšpunkta tiek svītrota atsauce uz SPSIL 65.panta desmito daļu.
Problēmas apraksts
PPPL 13.1 pantā tiek noteiktas visas tās PPPL normas, kurās minētās līgumcenu robežvērtības nosaka ar noteikumu 3.1 punktu.
Ar grozījumiem PPPL 13.1 pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī) no panta tiek izslēgta atsauce uz PPPL 63.panta septīto daļu, ņemot vērā vienlaikus paredzētos grozījumus arī arī PPPL 63.panta septītajā daļā, kas vairs neparedz Ministru kabinetam noteikt līgumcenu robežvērtības, pie kurām piemērojams PPPL 63.panta septītās daļas regulējums.
Risinājuma apraksts
Attiecīgi, ievērojot minētās izmaiņas PPPL 13.1 pantā (redakcijā, kas stāsies spēkā 2023.gada 1.janvārī), no noteikumu 3.1 punkta tiek svītrota atsauce uz PPPL 63.panta septīto daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekta saskaņošana tika uzsākta jau 2020.gada 30.jūlijā, kad tas tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē (VSS-622). Ņemot vērā, ka noteikumu projekta saskaņošanu nebija iespējams pabeigt, nodrošinot tā tālāku virzību apstiprināšanai Ministru kabinetā, pirms saistīto grozījumu PIL, SPSIL, PPPL pieņemšanas Saeimā, šobrīd tiek turpināta precizēta noteikumu projekta saskaņošana un virzība.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta regulējums ietekmē piegādātājus PIL, SPSIL izpratnē un privātos partnerus PPPL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās un slēdz publiskās un privātās partnerības līgumus. 
Noteikumu projektā veiktās izmaiņas attiecībā uz piemērojamām publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām pastarpināti ietekmē minēto personu tiesības un pienākumus iepirkumu un publiskās un privātās partnerības procesu norisē, jo attiecīgais regulējums pēc būtības izriet no PIL, SPSIL, PPPL veiktajiem grozījumiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta regulējums ietekmē pasūtītājus, sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus PIL, SPSIL izpratnē un publiskos partnerus un to pārstāvjus PPPL izpratnē, kas rīko iepirkumus un publiskās un privātās partnerības procedūras, un piegādātājus PIL, SPSIL izpratnē un privātos partnerus PPPL izpratnē, kas attiecīgi piedāvā tirgū piegādāt preces vai sniegt pakalpojumus un piedalās iepirkumos un iepirkuma procedūrās un slēdz publiskās un privātās partnerības līgumus. 
Noteikumu projektā veiktās izmaiņas attiecībā uz piemērojamām publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām pastarpināti ietekmē minēto personu tiesības un pienākumus iepirkumu un publiskās un privātās partnerības procesu norisē, jo attiecīgais regulējums pēc būtības izriet no PIL, SPSIL, PPPL veiktajiem grozījumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Informācija par noteikumu projekta izstrādi 2020.gada 8.jūnijā tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļvietnē sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” – “Tiesību aktu projekti” – “Publisko iepirkumu politika”, līdz ar to sabiedrības pārstāvjiem bija iespējams līdzdarboties projekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par to. Pēc noteikumu projekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē (2020.gada 30.jūlijā; VSS-622) tas bija pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā “Tiesību aktu projekti” un šobrīd ir pieejams Tiesību aktu portālā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekta izstrādes laikā nav saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi