Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1659: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt valsts nodevas apmaksas kārtību par pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu, lai mazinātu administratīvo slogu un atvieglotu valsts nodevu uzskaiti gan Ārlietu ministrijā, gan Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2012. gada 27.marta noteikumu Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu" (turpmāk – noteikumi Nr. 223) 5.punkts noteic, ka persona valsts nodevu par pagaidu dokumenta saņemšanu var apmaksāt pirms jauna personu apliecinoša dokumenta saņemšanas, ja tā izsniegšanas brīdī personas rīcībā nav nepieciešamo finanšu līdzekļu. Šādā gadījumā uz personai izsniegtās atgriešanās apliecības tiek norādīts, ka nav tikusi apmaksāta valsts nodeva. Šādi nav iespējams nodrošināt tiešu maksājumu izsekojamību, jo Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas (turpmāk – PADIS) tehniskā specifikācija nepieļauj iespēju iegūt datus par vēlāk veiktiem maksājumiem. Līdz ar to maksājums par atgriešanās apliecības izsniegšanu netiek veikts vispār. Tādēļ ir nepieciešamas dzēst šo punktu, lai nerastos situācija, ka par sniegtajiem pakalpojumiem netiek veikta apmaksa valsts budžetā.
Šobrīd noteikumu 6.1.punkts paredz iespēju par atgriešanās apliecības izsniegšanu veikt maksājumu skaidrā naudā, bet pārstāvniecībās jau vairākus gadus nav iespējams norēķināties par pakalpojumiem skaidrā nauda.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Noteikumu Nr. 223 5.punkts noteic, ka persona valsts nodevu par pagaidu dokumenta saņemšanu var apmaksāt pirms jauna personu apliecinoša dokumenta saņemšanas, ja tā izsniegšanas brīdī personas rīcībā nav nepieciešamo finanšu līdzekļu. Šādā gadījumā uz personai izsniegtās atgriešanās apliecības tiek norādīts, ka nav tikusi apmaksāta valsts nodeva. Nolūkā nodrošināt valstspiederīgajiem iespēju valsts nodevu apmaksāt vēlāk, 2017. gada 12. janvārī starp Ārlietu ministriju un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) tika noslēgta Vienošanās Nr. 1 "Par maksājumu karšu pieņemšanas pakalpojuma nodrošināšanu", kuras 2.1. punktā noteikts, ka Ārlietu ministrijas sniegto pakalpojumu – atgriešanās apliecības izsniegšanu – iespējams apmaksāt PMLP telpās atbilstoši noteikumu Nr. 223 5. punktam. Lai gan šādas vienošanās noslēgšana atvieglo atgriešanās apliecību izsniegšanu personām, vienlaikus veidojas nesamērīgi liels administratīvais slogs, Ārlietu ministrijas un PMLP darbiniekiem vairākkārt veicot maksājumu apstrādi. Tāpat jāņem vērā, ka šādi nav iespējams nodrošināt tiešu maksājumu izsekojamību, jo PADIS tehniskā specifikācija nepieļauj iespēju iegūt datus par vēlāk veiktiem maksājumiem. Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumu Nr. 453 "Valsts nodevu uzskaites noteikumi" prasībām, Ārlietu ministrijai, veicot iekasēto valsts nodevu uzskaiti, ir jānorāda ne tikai dati par iesniegto pieprasījumu pakalpojuma (atgriešanās apliecības vai pagaidu ceļošanas dokumenta) saņemšanai, kā arī samaksai aprēķināto pakalpojuma summu, bet arī pakalpojuma apmaksu apliecinošu informāciju un samaksas datumu. Tādējādi secināms, ka gadījumā, ja valsts nodevu Ārlietu ministrijas vietā ir iekasējusi PMLP, mākslīgi tiek veidots administratīvais slogs (veidojot nesakritības datos) valsts nodevu uzskaites jomā – Ārlietu ministrijas rīcībā nav datu par valsts nodevu apmaksu, liedzot veikt sniegto pakalpojumu pilnvērtīgu uzskaiti, turpretī PMLP nevar veikt pilnvērtīgu finanšu uzskaiti par pakalpojumu, ko tā nav sniegusi, bet par kuru ir iekasēta valsts nodeva.
Risinājuma apraksts
1. Ārlietu ministrija ir veikusi padziļinātu izpēti šajā jomā, kas ļauj secināt,  ka lielākajā daļā gadījumu, kad persona lūdz atlikt valsts nodevas samaksu, tas tiek darīts, jo personai tas ir nevis neiespējami, bet gan salīdzinoši neērti (piemēram, personas rīcībā nav maksājumu kartes un jāveic bankas pārskaitījumu). Atbilstoši Ārlietu ministrijas rīcībā esošajiem statistikas datiem iespēja veikt valsts nodevas samaksu pirms jauna personu apliecinoša dokumenta saņemšanas gada laikā tiek izmantota vien 2-3 reizes, visos gadījumos personām uzstājot uz  šāda risinājuma piemērošanu, nevis praktiskas nepieciešamības dēļ. Līdz ar to ir secināms, ka šāds sarežģīti administrējams risinājums faktiski nav nepieciešams sekmīgai konsulārās palīdzības sniegšanai, jo tiek ļoti reti piemērots, un tā svītrošana nerada izmaiņas personu iespējās saņemt pagaidu dokumentu. Vienlaikus tā novērstu papildus administratīvo slogu iesaistītajām valsts pārvaldes iestādēm, veicot valsts nodevu uzskaiti.
Nepārstāvētiem Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņiem, ievērojot Padomes 2015. gada 20. aprīļa Direktīvas (ES) 2015/637  par koordinācijas un sadarbības pasākumiem, ar ko veicina nepārstāvēto Savienības pilsoņu konsulāro aizsardzību trešās valstīs, un ar ko atceļ Lēmumu 95/553/EK, un Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumu Nr. 630 "Materiālās palīdzības piešķiršanas un atmaksāšanas kārtība" prasības, pagaidu ceļošanas dokuments tiek izsniegts konsulārās palīdzības sniegšanas ietvaros, un tā izmaksas sedz nepārstāvētā Eiropas Savienības dalībvalsts pilsoņa pilsonības valsts, kas, savukārt, to atgūst no sava pilsoņa. Norādāms, ka Padomes 1996. gada 25. jūnija lēmuma "Par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu" (96/409/KĀDP) II pielikuma 3. punktā noteiktais paredz, ka par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu izdevējvalsts no citas dalībvalsts pilsoņa iekasē tādas paša nodevas, kā no saviem pilsoņiem par pagaidu pases (Latvijas gadījumā – atgriešanās apliecības) izdošanu. Tas ir attiecināms arī uz maksājuma iekasēšanas veidu. Ievērojot to, ka faktiski nav iespējams organizēt valsts nodevas par pagaidu ceļošanas dokumentu iekasēšanu, kad nepārstāvētais citas dalībvalsts pilsonis saņems savā pilsonības valstī jaunu personu apliecinošu dokumentu, pašreizējais regulējums nav uzlūkojams par visā pilnībā atbilstošu minētajam Padomes lēmumam.

Ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 223 5. punkts jau šobrīd ilgstošu laika periodu faktiski netiek piemērots, ir pamats secināt, ka tā svītrošana neradītu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem par iekasētajām valsts nodevām.

Neraugoties uz tiesību aktā noteikto pienākumu, bieži personas ilgstoši izvairījās no valsts nodevas samaksas, neinformējot PMLP par saņemtajām atgriešanās apliecībām. Līdz 2017. gada 6. oktobrim, kad stājās spēkā Ministru kabineta 2017. gada 3. oktobra noteikumi Nr. 601 "Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas noteikumi", PADIS nebija pieejami dati par personai izsniegtajām atgriešanās apliecībām un to apmaksas faktu. Tādējādi nereti personām jauns personu apliecinošs dokuments tika izsniegts, neiekasējot valsts nodevu par atgriešanās apliecības izsniegšanu, ja tā personai bija izsniegta ar nosacījumu veikt valsts nodevas samaksu pirms jauna personu apliecinoša dokumenta saņemšanas. Tādējādi personu negodprātīgas rīcības rezultātā tika radīti zaudējumi valsts budžetā.
 
Problēmas apraksts
2. Šobrīd noteikumu 6.1.punkts paredz iespēju par atgriešanās apliecības izsniegšanu veikt maksājumu skaidrā naudā, bet pārstāvniecībās jau vairākus gadus nav iespējams norēķināties par pakalpojumiem skaidrā nauda.
Risinājuma apraksts
2. Veicot izpēti šajā jautājumā, nav secināms, ka svītrojot iespēju par atgriešanās apliecību vai pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu veikt samaksu skaidrā naudā, tiktu nodarīti kādi ierobežojumi pakalpojuma saņēmējam, jo pārsvarā gadījumu personas rīcībā ir kāds no alternatīviem maksāšanas līdzekļiem vai bankas karte, vai iespēja veikt bankas pārskaitījumu, vai kāds no radiniekiem veic pakalpojuma apmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kurām tiek sniegta konsulārā palīdzība ārkārtas situācijā ārvalstī, izsniedzot atgriešanās apliecību, un personas, kuras ilgstoši uzturas ārvalstīs, tai skaitā, izmantojot Eiropas Savienības personu brīvas pārvietošanās sniegtās priekšrocības.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Ārlietu ministrija, Iekšlietu ministrija (PMLP)
Ietekmes apraksts
Tiek nodrošināta sekmīga un normatīvo aktu prasībām atbilstoša valsts nodevu uzskaite, atbrīvojot PMLP no pienākuma administrēt valsts nodevu uzskaiti par Ārlietu ministrijas sniegtajiem pakalpojumiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Projekts tika ievietots portālā TAP sabiedriskai apspriešanai no 26.05.2022.-09.06.2022. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi