Anotācija (ex-ante)

23-TA-3076: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu prasības ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas tekstilizstrādājumiem (turpmāk - sistēma) izveidošanai un kārtību dokumentu par sistēmas izveidošanu un izpildi sagatavošanu un iesniegšanu Valsts vides dienestam atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - DRN likums) 9. prim panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt prasības sistēmas izveidošanai un kārtību dokumentu par sistēmas izveidošanu un izpildi sagatavošanai un iesniegšanai Valsts vides dienestam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
DRN likuma Pārejas noteikumu 43. punkts.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
DRN likuma 9. prim panta otrajā daļā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā pirmreizējs tiesību akts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
DRN likuma 9. prim panta "Atbrīvojums no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem" pirmajā daļā noteikts, ka nodokli par tekstilizstrādājumiem nodokļa maksātājs (turpmāk – nodokļa maksātājs) nemaksā, ja tas nodrošina tekstilizstrādājumu dalītu savākšanu un sagatavošanu atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai reģenerācijai atbilstoši vides aizsardzības normatīvajos aktos noteiktajām normām. Šo atbrīvojumu nodokļa maksātājs var saņemt, ja izpilda vienu no šī panta pirmās daļas punktos noteiktajām darbībām, proti:

1) ir izveidojis un piemēro sistēmu, iesniedzis Valsts vides dienestam (turpmāk - dienests) finanšu nodrošinājumu un noslēdzis ar dienestu līgumu par sistēmas piemērošanu (turpmāk — apsaimniekošanas līgums);
2) ir noslēdzis ar tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekotāju (turpmāk – apsaimniekotājs) līgumu par dalību sistēmā.

Balstoties uz augstāk minēto, ir nepieciešams ieviest noteikumus šādas sistēmas izveidošanai, uzraudzībai un kontrolei, un sadarbības nosacījumiem starp apsaimniekotāju un nodokļu maksātāju, kas ietver arī jaunu un lietotu, bet vēl lietojamu tekstilizstrādājumu tirgotājus.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu projektā iekļautais Ministru kabineta deleģējums.

Atbilstoši DRN likuma 9. prim panta otrajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, VARAM ir sagatavojusi noteikumu projektu "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem" (turpmāk - noteikumu projekts), nosakot:

1) kārtību, kādā apsaimniekotājs vai nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, iesniedz dokumentus, kas apliecina tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmas piemērošanu un apsaimniekotāja līgumpartneru piedalīšanos šādas sistēmas darbībā;
2) prasības tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu izveidei un piemērošanai, kā arī prasības nodokļa maksātājam, kas pats izveidojis un piemēro tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu un nemaksā nodokli, un prasības apsaimniekotājiem, kuru līgumpartneri nemaksā nodokli par tekstilizstrādājumiem;
3) kārtību, kādā nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, un apsaimniekotājs iesniedz pusgada pārskatu un auditētu gada pārskatu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu, aprēķināto nodokli, pārskata formu un tajā iekļaujamo informāciju;
4) tekstilizstrādājumu atkritumu dalītās savākšanas un sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādei vai reģenerācijai apjomu noteikšanas kārtību tekstilmateriālu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu ietvaros;
5) tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas līguma būtiskos noteikumus;
6) kārtību, kādā Valsts vides dienests pieņem lēmumu par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem un izskata pusgada pārskatu un auditētu gada pārskatu par tekstilizstrādājumu atkritumu apsaimniekošanu un aprēķināto nodokli;
7) tekstilizstrādājumu klasifikāciju.

2. Sistēmā iekļauto objektu apsaimniekošana.

Šajos noteikumos lietotais termins "tekstilizstrādājums" atbilst DRN likuma 1.panta 16. punktā noteiktajam terminam "tekstilizstrādājums" – "mājsaimniecības tekstilizstrādājums, apģērbs, apģērba gabala un piederumu tekstilizstrādājums, apavi, kā arī apģērba gabals un piederums, kura galvenā sastāvdaļa nav tekstilmateriāls". Tekstilizstrādājumi, uz ko attiecas prasības par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas piemērošanu, ir uzskaitīti noteikumu projekta 2.punktā.

Minētie objekti ir noteikti Eiropas Komisijas 2023.gada 5.jūlija priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem (COM(2023) 420 final) (turpmāk - Direktīvas projekts) IVc pielikumā.
Šajā pielikumā dotie kombinētās nomenklatūras (KN) kodi ir noteikti Komisijas 2023.gada 26.septembra īstenošanas regulā (ES) 2023/2364, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - Regula 2023/2364). Noteikumu projektā daļēji ieviesta Regula 2023/2364, lai personas (atkritumu apsaimniekotāji) saņemtu tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu.
Regulas 2023/2364 pielikums ir pārāk apjomīgs, kas var apgrūtināt uztveramību, kā arī KN kodi attiecas uz dažādām jomām, ne viss - uz konkrētā noteikumu projekta adresātiem. Ievērojot minēto, kā arī šā pielikuma būtisko lomu noteikumu projekta adresātiem, ir lietderīgi, tiesību normu adresātu interesēs, ieviest noteikumu projekta pielikumā konkrētu, Regulā 2023/2364 minēto, tekstilizstrādājumu KN kodu izlasi.
Noteikumu projekta 1. pielikuma tabulā ir apkopoti KN kodi un tiem atbilstošie produkti, lai precizētu, tieši uz kādiem tekstilizstrādājumiem no plaša klāsta tiek attiecinātas prasības dalībai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā.  Šādi tiek atvieglota tekstilizstrādājumu uzskaite un rezultātā mazināts minēto personu administratīvais slogs. KN kodi netiks lietoti, lai piemērotu muitas nodokli atbilstoši Regulā 2023/2364 noteiktajam.

Noteikumu projektā (kas izstrādāts atbilstoši DRN likumā ietvertajam deleģējumam Ministru kabinetam) patlaban netiek pārņemts Direktīvas projektā ietvertais normatīvais regulējums, kas ir izstrādes stadijā.  
Paredzēts, ka ražotāja paplašinātās atbildības sistēma tekstilizstrādājumiem darbosies  uz identiskiem pamatprincipiem un prasībām ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantiem. Latvijā ražotāja paplašinātas atbildības princips darbojas, pamatojoties uz speciālu ekonomisku instrumentu – dabas resursu nodokli. Saskaņā ar DRN likumu par tekstilizstrādājumiem atkritumu atbilstošu apsaimniekošanu ir atbildīga persona, kura pirmā Latvijas Republikas teritorijā realizē vai savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmanto (laiž tirgū) tekstilizstrādājumus. Ievērojot minēto, DRN likuma un noteikumu projekta prasības nav saistošas personai, kura:
1) Latvijā savāktos vai pieņemtos lietotos tekstilizstrādājumus realizē atkārtotai lietošanai vai citai izmantošanai, piemēram, kā tehniskās lupatas;
2) jaunus vai lietotus tekstilizstrādājumus izplata vai nodod bez atlīdzības.

Viens no tekstilizstrādājumu atkritumu samazināšanas stūrakmeņiem ir samazināt lētu tekstilizstrādājumu importu Eiropas Savienībā, īpaši izslēdzot dempinga vai negodprātīgas prakses gadījumus, paaugstināt prasības, pieprasot importētam tekstilam stingrāku izcelsmes un kvalitātes kontroli, izsekojamības un caurspīdīguma nodrošināšanu. Ieviešot iniciatīvas, ir jāvērtē Eiropas ražotāju globālā konkurētspēja, saskaņojot regulējumu, kas attiecināms uz iekšējo tirgu un importu, nepieļaujot zemākas prasības importētajam tekstilam kā tas būs noteikts vietējiem ražotājiem.

3. Līgumi un līgumpartneri.

Noteikumu projekts nosaka pienākumu apsaimniekotājam un nodokļu maksātajam, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, slēgt līgumu ar dienestu par sistēmas ieviešanu un apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu. Dienestam iesniedzamajā plānā apsaimniekotājam ir jāiekļauj informācija par sistēmā esošajiem līgumpartneriem (ražotājiem, t.sk. tirgotājiem, atkritumu pārstrādātājiem un preču labotājiem, kas piedalās apsaimniekotāja veidotajā sistēmā), līdz ar to apsaimniekotājs šos līgumus ar saviem partneriem noslēdz pirms līguma ar dienestu noslēgšanas.

Saskaņā ar Direktīvas projektā noteikto skaidrojumu direktīvas grozījumu 22.c panta 6.punkta "a" apakšpunktā, sistēmas ietvaros veidojamais savākšanas punktu tīkls sastāv no savākšanas punktiem, ko ražotāju atbildības organizācijas un atkritumu apsaimniekošanas operatori to vārdā izveidojuši sadarbībā ar vienu vai vairākiem šādiem subjektiem: sociālie uzņēmumi un sociālās ekonomikas struktūras, izplatītāji, publiskas iestādes vai trešās personas, kas to vārdā vāc noteikumu projekta 2.punktā uzskaitītos lietotos tekstilizstrādājumus, tekstilizstrādājumiem radniecīgos produktus un apavus un to atkritumus, kā arī citi brīvprātīgi savākšanas punkti. Tādējādi sistēmā ir jāiesaistās arī tādām organizācijām kā labdarības un ziedojumu vākšanas organizācijām. Šāda pieeja ir atbalstīta arī biedrības "Zaļā brīvība" 2023.gadā veiktajā pētījumā "Mājsaimniecību tekstila šķirošana un ilgtspējīga izmantošana Latvijā". Pēc Direktīvas projekta pieņemšanas normatīvais regulējums attiecībā uz sociālajiem uzņēmumiem un to lomu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā tekstilizstrādājumiem tiks papildināts. 

Sistēmas ietvaros savākšanas punktos nodotos lietotus tekstilizstrādājumus, tekstilizstrādājumiem radniecīgus produktus un apavus un tekstilizstrādājumu, tekstilizstrādājumiem radniecīgu produktu un apavu atkritumus, savākšanas brīdī uzskata par atkritumiem. Noteikumu projekts paredz, ka tekstilizstrādājumu atkritumu pieņemšanas vai savākšanas apjomos tiek ņemti vērā tikai tie tekstilizstrādājumu atkritumu apjomi, kurus pieņēmuši vai savākuši atkritumu apsaimniekotāji, kas konkrētā pašvaldības teritorijā ir izraudzīti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu.

Iesnieguma par sistēmas ieviešanu izskatīšanu un ar to saistīto dokumentu izskatīšanu, kā arī apsaimniekotāja un nodokļu maksātāja, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, sagatavotā pārskata par sistēmas īstenošanu izskatīšanu veic  dienests. Dienests attiecīgi arī pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma starp apsaimniekotāju vai nodokļu maksātāju, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, un dienestu slēgšanu un pārtraukšanu, ja apsaimniekotājs vai nodokļu maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, neizpilda šajā noteikumu projektā noteiktās prasības attiecībā uz sistēmas īstenošanu.

4. Pielikumu saturs.

Noteikumu projektam ir pieci pielikumi:
1. pielikumā dots saraksts ar tekstilizstrādājumiem, uz ko attiecināmas sistēmas prasības;
2. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojumu no dabas resursu nodokļa samaksas;
3. pielikums satur formātu apsaimniekošanas plānam, ko apsaimniekotājs sniedz dienestam;
4. pielikumā noteikts formāts iesniegumam par izmaiņām līgumpartneru sarakstā;
5. pielikumā noteikts formāts pārskatam par sistēmas īstenošanu viena kalendārā gada ietvaros īstenotajām darbībām attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu, komunikācijas pasākumu plāna izpildi un finanšu plāna izpildi.

Kā viena no dokumentu iesniegšanas iespējām paredzēts, ka apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, visus dokumentus iesniedz elektroniski, reģistrējoties dienesta informācijas sistēmā un aizpildot attiecīga parauga iesniegumu. Elektroniskos dokumentus sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Biedrības "Zaļā brīvība" 2023.gadā veiktais pētījums "Mājsaimniecību tekstila šķirošana un ilgtspējīga izmantošana Latvijā"
Biedrības "Zaļā brīvība" prezentācija par tekstila dalīto vākšanu un izmantošantu, tai skaitā statistiku: Pieejams:https://wastetoresources.varam.gov.lv/storage/deliverables/cesis_dace_akule_tekstils_zala-briviba.pptx.pdf 
 
Apraksts
Pētījums pieejams: 
https://www.zalabriviba.lv/wp-content/uploads/majsaimniecibu_tekstila_skirosana_un_ilgtspejiga_izmantosana_latvija-1.pdf

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz Latvijas tautsaimniecību – tiks samazināti kopējie sadzīves atkritumu poligonos apglabājamo atkritumu apjomi un palielināti atkritumu atkārtotas izmantošanas apjomi, kā arī paildzināts sadzīves atkritumu poligonu izmantošanas laiks.

Vienlaikus ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanas rezultātā var pieaugt tekstilizstrādājumu, tai skaitā, apģērbu cenas. Provizoriski pēc komersantu aplēsēm: džinsu bikses - par 0,09 euro par vienību, kleita - par 0,039 euro par vienību.

Taču noteikumu projekta prasības nav saistošas personai, kura:
1) Latvijā savāktos vai pieņemtos lietotos tekstilizstrādājumus realizē atkārtotai lietošanai;
2) jaunus vai lietotus tekstilizstrādājumus izplata vai nodod bez atlīdzības.
Līdz ar to cenas par minēto tekstilizstrādājumu klāstu nemainīsies.

Saskaņā ar biedrības "Zaļā brīvība" pētījuma "Mājsaimniecību tekstila šķirošana un ilgtspējīga izmantošana Latvijā" datiem (skat. anotācijas 1.4. sadaļā):
2022. gadā kopīgais lieto tekstila preču patēriņš Latvijā bija 4409 tonnas, no tā Latvijā dalīti savākto lietoto tekstila preču apjoms, kas tika ziedots vai realizēts atkārtotai lietošanai Latvijā (uz ko neattiecas noteikumu projekta prasības un līdz ar to cenu pieaugums) - 808 tonnas, jeb 18,3%. 
Juridiskās personas
  • Atkritumu apsaimniekotāji
Ietekmes apraksts
Nodokļa maksātājam ir jāveido ražotāja paplašinātās atbildības sistēma vai jāslēdz līgums ar ražotāja paplašinātās atbildības komersantu. Attiecīgi nodokļa maksātājam ir jānodrošina cilvēkresursi ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidei vai līguma par dalību ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā prasību nodrošināšanai. 
Būtiska ietekme uz administratīvo slogu sagaidāma nav. Pašlaik skaitlisks ietekmes novērtējums nav nosakāms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Sabiedrība kopumā
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Atkritumu apsaimniekotāji
palielinās
Vērtības nozīme:
Izmaksas ir saistāmas ar jaunu prasību attiecībā uz tekstilizstrādājumiem, taču monetāru novērtējumu nav iespējams veikt.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Sabiedrība kopumā
Vērtības nozīme:
Var pieaugt tekstilizstrādājumu, tai skaitā apģērbu, cenas, taču monetāru novērtējumu nav iespējams veikt.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Atkritumu apsaimniekotāji
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Valsts vides dienests noteikumu projektā paredzētos uzdevumus īstenos tam piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Vienlaikus tiek virzīts noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 19. maija noteikumos Nr. 450 "Kārtība, kādā piemēro finanšu nodrošinājumu, slēdz un izbeidz nolietotu transportlīdzekļu, iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu vai videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas līgumu""  (24-TA-98)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2364
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2023. gada 26. septembra regula (ES) 2023/2364, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - Regula 2023/2364)
Apraksts
Ar Regulu (EEK) Nr. 2658/87 tika izveidota preču nomenklatūra (“kombinētā nomenklatūra” jeb “KN”), kas vienlaikus atbilst kopējā muitas tarifa, Savienības ārējās tirdzniecības statistikas un citu ar preču importu vai eksportu saistītu Savienības politikas jomu prasībām.
Tiesību aktu vienkāršošanas labad ir lietderīgi modernizēt KN un pielāgot tās struktūru.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 14. jūnija Regulas (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem I A un VII pielikums
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 22. marta Bāzeles konvencija par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 14. jūnija Regulas (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem I A un VII pielikums un Bāzeles Konvencija par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu noteikumu projekta 5. pielikumā ir ieviesta jau iepriekš un noteikumu projekts tos neskar. No minētajiem tiesību aktiem izrietošās, iepriekš ieviestās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai neieviestas.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2023. gada 26. septembra regula (ES) 2023/2364, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - Regula 2023/2364)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. nodaļa
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
62. nodaļa
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
63. nodaļas pozīcija 6301 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
63. nodaļas pozīcija 6302
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
63. nodaļas pozīcija 6303
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
63. nodaļas pozīcija 6304
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
63. nodaļas pozīcija 6309
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
65. nodaļas pozīcija 6504 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
65. nodaļas pozīcija 6505 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
42. nodaļas pozīcija 4203 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
64. nodaļas pozīcija 6401 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
64. nodaļas pozīcija 6402
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
64. nodaļas pozīcija 6403
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
64. nodaļas pozīcija 6404 
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
64. nodaļas pozīcija 6405
1. pielikums 
Pārņemtas daļēji
Skatīt "Cita informācija" 
Nav noteiktas stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
 
Cita informācija
Noteikumu projektā daļēji ieviesta Regula 2023/2364, lai personas (atkritumu apsaimniekotāji) saņemtu tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu. Regulas 2023/2364 pielikums ir pārāk apjomīgs, kas var apgrūtināt uztveramību, kā arī KN kodi attiecas uz dažādām jomām, ne viss - uz konkrētā noteikumu projekta adresātiem. Ievērojot minēto, kā arī šā pielikuma būtisko lomu noteikumu projekta adresātiem, ir lietderīgi, tiesību normu adresātu interesēs ieviest noteikumu projekta pielikumā konkrētu, Regulā 2023/2364 minēto, tekstilizstrādājumu KN kodu izlasi.
Regulā 2023/2364 nav noteikts, ka dalībvalstis var izvēlēties, kurus KN kodus piemērot, nepārrakstot visus regulā noteiktos kodus, tad šajā konkrētajā gadījumā tiek interpretēta regula (sašaurināts tās saturs), projekta 1. pielikuma tabulā apkopojot KN kodus un tiem atbilstošos produktus, lai precizētu, tieši uz kādiem tekstilizstrādājumiem no ļoti plaša klāsta tiek attiecinātas prasības dalībai ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā. Šādi tiek atvieglota tekstilizstrādājumu uzskaite un rezultātā mazināts minēto personu administratīvais slogs. KN kodi netiks lietoti, lai piemērotu muitas nodokli atbilstoši Regulā 2023/2364 noteiktajam.

Šāda KN kodu izlase (ar identiskiem objektiem) ir noteikta Eiropas Komisijas 2023.gada 5.jūlija priekšlikuma Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK par atkritumiem (COM(2023) 420 final) IVc pielikumā.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9eaa4cf7-a8ac-4731-8a1e-2b50b5d003af

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemtie iebildumi un priekšlikumi izvērtēti un iestrādāti noteikumu projektā un anotācija.

6.4. Cita informācija

Informācija apkopota tabulā “Viedokļu pārskats” (datne: viedoklu_parskats_23-TA-3076) un ievietota sadaļā "Papildu dokumenti". 
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/additional_documents/b21d4d8e-4ad2-42f8-a633-8f10fcb7f0e9/download
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Papildu pienākumi attiecībā uz RAS izveidošanas pieteikumu un ikgadējo pārskatu izskatīšanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazināsies tekstilmateriālu izstrādājumu atkritumu daudzums.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas ieviešanas rezultātā var pieaugt tekstilizstrādājumu, tai skaitā, apģērbu cenas. Provizoriski pēc komersantu aplēsēm: džinsu bikses - par 0,09 euro par vienību, kleita - par 0,039 euro par vienību.
Noteikumu projekta prasības nav saistošas personai, kura:
1) Latvijā savāktos vai pieņemtos lietotos tekstilizstrādājumus realizē atkārtotai lietošanai;
2) jaunus vai lietotus tekstilizstrādājumus izplata vai nodod bez atlīdzības.
Līdz ar to cenas par minēto tekstilizstrādājumu klāstu nemainīsies.

Saskaņā ar biedrības "Zaļā brīvība" pētījuma "Mājsaimniecību tekstila šķirošana un ilgtspējīga izmantošana Latvijā" datiem (skat. anotācijas 1.4. sadaļā):
2022. gadā kopīgais lieto tekstila preču patēriņš Latvijā bija 4409 tonnas, no tā Latvijā dalīti savākto lietoto tekstila preču apjoms, kas tika ziedots vai realizēts atkārtotai lietošanai Latvijā - 808 tonnas, jeb 18,3%. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi