22-TA-2590: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumos Nr. 431 "Noteikumi par obligāti piemērojamo Latvijas Republikas nacionālo standartu, sniedzot pasta pakalpojumus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Pasta likuma 15. pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumu noteikumos, lai aktualizētu atsauci uz standarta pārskatīšanas gadu un precizēt standarta nosaukumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Pasta likuma 6.panta otrās daļas 7.punktam un 27.1 pantam Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk — Regulators) nosaka universālā pasta pakalpojuma (turpmāk -UPP) saistības un uzrauga UPP saistību izpildes atbilstību noteiktām prasībām.
Ar Regulatora 2021.gada 22.jūlija lēmumu Nr.79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” VAS “Latvijas Pasts” (turpmāk - Latvijas Pasts) līdz 2026.gada 31.decembrim noteiktas kvalitātes prasības. Šī lēmuma 4.7.1.apakšpunktā noteikts vēstuļu korespondences sūtījumu pārsūtīšanas laiks iekšzemē, kas neattiecas uz pasta sūtījumiem vairumā, nosakot, ka pakalpojuma sniedzējs adresātiem piegādā vismaz 90% no visiem vienkāršas vēstuļu korespondences sūtījumiem nākamajā darba dienā pēc vienkāršas vēstuļu korespondences sūtījuma nodošanas pasta pakalpojumu sniegšanas vietā līdz pakalpojuma sniedzēja norādītajam laikam vai ievietošanas vēstuļu kastītē līdz vēstuļu kastītes pēdējās tukšošanas reizes laikam.
Pasta likuma 29.pants nosaka pienākumu UPP sniedzējam nodrošināt, ka tiek veikta neatkarīga šā pasta pakalpojuma kvalitātes pārbaude saskaņā ar noteiktajiem obligāti piemērojamiem pasta pakalpojumu kvalitātes standartiem, un vismaz reizi gadā publisko ziņojumu par mērījumu rezultātiem un universālā pasta pakalpojuma atbilstību noteiktajām pasta pakalpojumu kvalitātes prasībām. Rezultātus VAS “Latvijas Pasts” regulāri publicē sava tīmekļa vietnē https://www.pasts.lv/lv/par_mums/parskati_un_statistika/kvalitate/.
Ar Pasta direktīvas (Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 15. decembra Direktīva 97/67/EK par kopējiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai) komitejas, kuru Eiropas Komisija izveidojusi regulēšanas piemērošanai pasta sektoram, 2002.gada 29.novembra sēdes lēmumu (5.d apakšpunkts) standarts LVS EN 13850:2003 („Pasta pakalpojumi. Pakalpojumu kvalitāte. Neatliekamo un pirmās klases viengabala pasta sūtījumu nogādāšanas ātruma mērīšana”), tika noteikts par obligāti piemērojamo standartu un ir adaptēts Latvijas nacionālā standarta statusā, vēlāk aizstājot to ar standartu LVS EN 13850+A1:2007 „Pasta pakalpojumi. Pakalpojumu kvalitāte. Prioritāro un pirmās klases viengabala sūtījumu pārsūtīšanas laika „no gala līdz galam” mērīšana” (turpmāk - standarts EN 13850+A1:2007).
Standartizācijas likuma 12.panta trešajā daļā noteikts, ka pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma Eiropas standartizācijas komitejas izstrādāts un pieņemts standarts, kurš reģistrēts Latvijas nacionālā standarta statusā, ir piemērojamais standarts.
Saskaņā ar Standartizācijas likuma 13.panta otro daļu Ministru kabinets var noteikt obligāti piemērojamus Latvijas nacionālos standartus. Atbilstoši Pasta likuma 15. pantā “Obligāti piemērojamie pasta pakalpojumu standarti” noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, tika izdoti Ministru kabineta 2010.gada 12.maija noteikumi Nr.431 “Noteikumi par obligāti piemērojamo Latvijas Republikas nacionālo standartu, sniedzot pasta pakalpojumus” (turpmāk - Noteikumi Nr.431), kuros ietverta atsauce uz standartu LVS EN 13850+A1:2007.
Ar Regulatora 2021.gada 22.jūlija lēmumu Nr.79 “Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu” VAS “Latvijas Pasts” (turpmāk - Latvijas Pasts) līdz 2026.gada 31.decembrim noteiktas kvalitātes prasības. Šī lēmuma 4.7.1.apakšpunktā noteikts vēstuļu korespondences sūtījumu pārsūtīšanas laiks iekšzemē, kas neattiecas uz pasta sūtījumiem vairumā, nosakot, ka pakalpojuma sniedzējs adresātiem piegādā vismaz 90% no visiem vienkāršas vēstuļu korespondences sūtījumiem nākamajā darba dienā pēc vienkāršas vēstuļu korespondences sūtījuma nodošanas pasta pakalpojumu sniegšanas vietā līdz pakalpojuma sniedzēja norādītajam laikam vai ievietošanas vēstuļu kastītē līdz vēstuļu kastītes pēdējās tukšošanas reizes laikam.
Pasta likuma 29.pants nosaka pienākumu UPP sniedzējam nodrošināt, ka tiek veikta neatkarīga šā pasta pakalpojuma kvalitātes pārbaude saskaņā ar noteiktajiem obligāti piemērojamiem pasta pakalpojumu kvalitātes standartiem, un vismaz reizi gadā publisko ziņojumu par mērījumu rezultātiem un universālā pasta pakalpojuma atbilstību noteiktajām pasta pakalpojumu kvalitātes prasībām. Rezultātus VAS “Latvijas Pasts” regulāri publicē sava tīmekļa vietnē https://www.pasts.lv/lv/par_mums/parskati_un_statistika/kvalitate/.
Ar Pasta direktīvas (Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 15. decembra Direktīva 97/67/EK par kopējiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai) komitejas, kuru Eiropas Komisija izveidojusi regulēšanas piemērošanai pasta sektoram, 2002.gada 29.novembra sēdes lēmumu (5.d apakšpunkts) standarts LVS EN 13850:2003 („Pasta pakalpojumi. Pakalpojumu kvalitāte. Neatliekamo un pirmās klases viengabala pasta sūtījumu nogādāšanas ātruma mērīšana”), tika noteikts par obligāti piemērojamo standartu un ir adaptēts Latvijas nacionālā standarta statusā, vēlāk aizstājot to ar standartu LVS EN 13850+A1:2007 „Pasta pakalpojumi. Pakalpojumu kvalitāte. Prioritāro un pirmās klases viengabala sūtījumu pārsūtīšanas laika „no gala līdz galam” mērīšana” (turpmāk - standarts EN 13850+A1:2007).
Standartizācijas likuma 12.panta trešajā daļā noteikts, ka pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma Eiropas standartizācijas komitejas izstrādāts un pieņemts standarts, kurš reģistrēts Latvijas nacionālā standarta statusā, ir piemērojamais standarts.
Saskaņā ar Standartizācijas likuma 13.panta otro daļu Ministru kabinets var noteikt obligāti piemērojamus Latvijas nacionālos standartus. Atbilstoši Pasta likuma 15. pantā “Obligāti piemērojamie pasta pakalpojumu standarti” noteikto deleģējumu Ministru kabinetam, tika izdoti Ministru kabineta 2010.gada 12.maija noteikumi Nr.431 “Noteikumi par obligāti piemērojamo Latvijas Republikas nacionālo standartu, sniedzot pasta pakalpojumus” (turpmāk - Noteikumi Nr.431), kuros ietverta atsauce uz standartu LVS EN 13850+A1:2007.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Komisijas uzdevumā Eiropas Standartizācijas komiteja (CEN) pārskatīja standartu EN 13850+A1:2007 [Postal services - Quality of service - Measurement of the transit time of end-to-end services for single piece priority mail and first class mail] un aizstāja to ar aktualizēto versiju EN 13850:2012, par kuru atsauce ietverta Komisijas paziņojumā saistībā ar īstenojamo Eiropas Parlamenta un Padomes 1997. gada 15. decembra Direktīvu 97/67/EK par kopīgiem noteikumiem Kopienas pasta pakalpojumu iekšējā tirgus attīstībai un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai (Tehnisko standartu nosaukumu un atsauču publikācija direktīvas 20. panta nozīmē) (2015/C 159/01, 13.5.2015.).
Savukārt 2021. gada 18. oktobrī tika publicēts Komisijas īstenošanas lēmums (ES) 2021/1827 par pasta pakalpojumu un pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas standartiem, kas izstrādāti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/67/EK īstenošanas vajadzībām, ar kuru paziņojums 2015/C 159/01 tika atcelts, un piemērojamo standartu sarakstā (paziņojuma pielikums) tika ietverta atsauce uz standarta aktuālo versiju EN 13850:2020, aizstājot standarta versiju EN 13850:2012.
Standarta nosaukums angļu valodā nav mainīts [Postal services - Quality of services - Measurement of the transit time of end-to-end services for single piece priority mail and first class mail], taču minētā Komisijas lēmuma tulkojumā latviešu valodā standarta nosaukuma trešais teikums pārtulkots, lietojot atšķirīgus terminus “Atsevišķu prioritāro un pirmās klases sūtījumu kopējā pārsūtīšanas laika mērīšana” salīdzinājumā ar Noteikumos Nr.431 norādītajā standarta nosaukumā, bet kas nemaina tā būtību. Attiecīgi standarts adaptēts kā Latvijas nacionālais standarts LVS EN 13850:2020, un ar precizēto nosaukumu ir publicēts SIA “Latvijas standarts”, kura saskaņā ar Standartizācijas likuma 7. pantu veic nacionālās standartizācijas institūcijas funkcijas, uzturētajā standartu katalogā.
Savukārt 2021. gada 18. oktobrī tika publicēts Komisijas īstenošanas lēmums (ES) 2021/1827 par pasta pakalpojumu un pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas standartiem, kas izstrādāti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/67/EK īstenošanas vajadzībām, ar kuru paziņojums 2015/C 159/01 tika atcelts, un piemērojamo standartu sarakstā (paziņojuma pielikums) tika ietverta atsauce uz standarta aktuālo versiju EN 13850:2020, aizstājot standarta versiju EN 13850:2012.
Standarta nosaukums angļu valodā nav mainīts [Postal services - Quality of services - Measurement of the transit time of end-to-end services for single piece priority mail and first class mail], taču minētā Komisijas lēmuma tulkojumā latviešu valodā standarta nosaukuma trešais teikums pārtulkots, lietojot atšķirīgus terminus “Atsevišķu prioritāro un pirmās klases sūtījumu kopējā pārsūtīšanas laika mērīšana” salīdzinājumā ar Noteikumos Nr.431 norādītajā standarta nosaukumā, bet kas nemaina tā būtību. Attiecīgi standarts adaptēts kā Latvijas nacionālais standarts LVS EN 13850:2020, un ar precizēto nosaukumu ir publicēts SIA “Latvijas standarts”, kura saskaņā ar Standartizācijas likuma 7. pantu veic nacionālās standartizācijas institūcijas funkcijas, uzturētajā standartu katalogā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu korektu atsauci uz piemērojamo standartu, Noteikumos Nr. 431 tiek veikti grozījumi, ietverot atsauci uz standarta aktuālo versiju, kā arī precizējot standarta nosaukumu atbilstoši SIA “Latvijas standarts” Latvijas nacionālo standartu katalogā publicētā standarta nosaukumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Universālā pasta pakalpojuma sniedzējs -VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
Normatīvais akts nodrošinās prioritāro pasta sūtījumu pārsūtīšanas laika mērīšanu saskaņā ar aktualizēto standartu, kas ļaus izvērtēt pakalpojumu atbilstību kvalitātes prasībām. Papildus, pārsūtīšanas laiku mērīšanas rezultāti veicinās sniegto pasta pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021D1827
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas īstenošanas lēmums (ES) 2021/1827 (2021. gada 18. oktobris) par pasta pakalpojumu un pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas standartiem, kas izstrādāti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/67/EK īstenošanas vajadzībām (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L369/16, 19.10.2021).
Apraksts
Komisijas lēmumā publicēts saraksts ar atsaucēm uz tehniskajiem standartiem. Ar obligāti piemērojamā pasta pakalpojumu kvalitātes rādītāju mērīšanas tehniskā standarta versiju EN 13850:2020 tika aizstāta standarta versija EN 13850:2012, kas izstrādāts Direktīvas 97/67/EK īstenošanas vajadzībām, un kas adaptēts kā Latvijas nacionālais standarts LVS EN 13850:2020.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas īstenošanas lēmums (ES) 2021/1827 (2021. gada 18. oktobris) par pasta pakalpojumu un pakalpojuma kvalitātes uzlabošanas standartiem, kas izstrādāti Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 97/67/EK īstenošanas vajadzībām (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis L369/16, 19.10.2021).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas 18.oktobra 2021.gada īstenošanas lēmuma (ES) 2021/1827 preambulas (3) punkts un 1.pants.
Pielikuma 3.punkts
Pielikuma 3.punkts
1.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Stingrākās prasības netiek ieviestas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi