24-TA-108: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts budžeta dotācijas piešķiršanu pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par valsts budžeta dotācijas piešķiršanu pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 31. panta 3. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt valsts budžeta dotācijas piešķiršanu pašvaldībām, kurām izlīdzinātie ieņēmumi uz vienu izlīdzināmo vienību ir zemāki par 90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem, nodrošinot šīs starpības samazināšanu par 30%.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašvaldības, kurām pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas (turpmāk – PFI) aprēķina 2024. gadam izlīdzinātie ieņēmumi uz vienu izlīdzināmo vienību ir zemāki par 90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem, ir uzskatāmas par pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem, kurām var būt apgrūtināta pašvaldību autonomo funkciju izpilde.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem nepieciešami papildu līdzekļi ar likumu noteikto funkciju īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Lai aprēķinātu valsts budžeta dotācijas apmēru pašvaldībām ar zemākajiem ieņēmumiem, vispirms tiek noteikts pašvaldību skaits, kuras atbilst šai kategorijai. Saskaņā ar veikto PFI aprēķinu 2024. gadam, 90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem uz vienu izlīdzināmo vienību ir 550 euro un visas pašvaldības, kurām izlīdzinātie ieņēmumi uz vienu izlīdzināmo vienību ir zemāki par šo rādītāju, tiek noteiktas kā pašvaldības ar zemākajiem ieņēmumiem. Šim kritērijam atbilst 19 pašvaldības.
Valsts budžeta dotācijas apmērs katrai no 19 pašvaldībām tiek noteikts sekojošā veidā. Pirmkārt, tiek aprēķināta starpība starp augstāk minēto kritēriju (90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem uz vienu izlīdzināmo vienību jeb 550 euro) un katras pašvaldības izlīdzinātajiem ieņēmumiem uz 1 izlīdzināmo vienību.
Otrkārt, katrai pašvaldībai tiek noteikts 30% apmērs no šīs starpības, ņemot vērā, ka valsts budžeta dotācijas mērķis ir nodrošināt starpības samazināšanu par 30%.
Treškārt, iegūtais rezultāts tiek reizināts ar katras pašvaldības PFI aprēķinā noteikto izlīdzināmo vienību skaitu un rezultātā tiek iegūts valsts budžeta dotācijas apmērs katrai pašvaldībai.
Kopējais valsts budžeta dotācijas apmērs sastāda 7 026 996 euro. Atbilstoši aprēķinam lielākā valsts budžeta dotācija tiek paredzēta Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai – 1 484 712 euro, savukārt mazākā Ventspils novadam – 49 505 euro.
Valsts budžeta dotācija 7 026 996 euro apmērā tiks nodrošināta no 64.resoram "Dotācijas pašvaldībām" paredzētā finansējuma un tiks izmaksāta vienā maksājumā.
Valsts budžeta dotācijas apmērs katrai no 19 pašvaldībām tiek noteikts sekojošā veidā. Pirmkārt, tiek aprēķināta starpība starp augstāk minēto kritēriju (90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem uz vienu izlīdzināmo vienību jeb 550 euro) un katras pašvaldības izlīdzinātajiem ieņēmumiem uz 1 izlīdzināmo vienību.
Otrkārt, katrai pašvaldībai tiek noteikts 30% apmērs no šīs starpības, ņemot vērā, ka valsts budžeta dotācijas mērķis ir nodrošināt starpības samazināšanu par 30%.
Treškārt, iegūtais rezultāts tiek reizināts ar katras pašvaldības PFI aprēķinā noteikto izlīdzināmo vienību skaitu un rezultātā tiek iegūts valsts budžeta dotācijas apmērs katrai pašvaldībai.
Kopējais valsts budžeta dotācijas apmērs sastāda 7 026 996 euro. Atbilstoši aprēķinam lielākā valsts budžeta dotācija tiek paredzēta Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai – 1 484 712 euro, savukārt mazākā Ventspils novadam – 49 505 euro.
Valsts budžeta dotācija 7 026 996 euro apmērā tiks nodrošināta no 64.resoram "Dotācijas pašvaldībām" paredzētā finansējuma un tiks izmaksāta vienā maksājumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
7 026 996
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
7 026 996
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
7 026 996
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
7 026 996
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu 7 026 996 euro apmērā, lai atbalstītu pašvaldības, kurām izlīdzinātie ieņēmumi uz vienu izlīdzināmo vienību ir zemāki par 90% no vidējiem izlīdzinātiem ieņēmumiem, nodrošinot šīs starpības samazināšanu par 30%.
Ņemot vērā minētos nosacījumus, finansējums tiek piešķirts 19 pašvaldībām.
Finansējums 7 026 996 euro apmērā ieplānots likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" un tiks nodrošināts no 64.resoram "Dotācijas pašvaldībām" paredzētā finansējuma. Ņemot vērā, ka attiecīgais finansējums ir kārtējā gada budžetā plānotais finansējums, tad rīkojuma projektam nav finansiālas ietekmes.
Ņemot vērā minētos nosacījumus, finansējums tiek piešķirts 19 pašvaldībām.
Finansējums 7 026 996 euro apmērā ieplānots likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" un tiks nodrošināts no 64.resoram "Dotācijas pašvaldībām" paredzētā finansējuma. Ņemot vērā, ka attiecīgais finansējums ir kārtējā gada budžetā plānotais finansējums, tad rīkojuma projektam nav finansiālas ietekmes.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi