Anotācija

24-TA-2452: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Krāslavas novada pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 5. panta pirmā daļa un 42. panta (24) daļa, Krāslavas novada domes 2024. gada 29. augusta lēmums Nr. 10 (16. §) “Par piekrišanu nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu atsavināšanai”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz atļaut atsavināt, pārdodot izsolē, nekustamo īpašumu, kas Krāslavas novada pašvaldībai (turpmāk - Pašvaldība) nodots ar Ministru kabineta rīkojums 2016. gada 12. janvārī Nr. 15 “Par valsts nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu Krāslavas novada pašvaldības īpašumā (turpmāk – Rīkojums Nr. 15).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar rīkojumu Nr. 15 Pašvaldības īpašumā tika nodots valstij piederošais nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6001 001 0238), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6001 001 0238) 0,1608 ha platībā un jaunbūves (būves kadastra apzīmējums 6001 001 0238 001) – Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā (turpmāk – nekustamais īpašums), lai nodrošinātu likuma „Par pašvaldībām” (spēkā līdz 2022. gada 31. decembrim) 15. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktās funkcijas īstenošanu. Saskaņā ar rīkojumu Nr. 15 Pašvaldība savā īpašumā pārņēma valstij piederošo nekustamo īpašumu, kura sastāvā ietilpa nepabeigta jaunbūve, kas vēsturiski tika būvēta Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu vajadzībām.

Atbilstoši Nekustamā īpašuma kadastra reģistra datiem nekustamā īpašuma lietošanas mērķis Valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un
glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve, un tā kadastrālā vērtība ir 70 514 euro.
Nekustamais īpašums šobrīd nav iekļauts Iekšlietu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu portfelī, kā arī nekustamais īpašums nav nepieciešams Iekšlietu ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju un uzdevumu izpildei.
Nekustamais īpašums reģistrēts  Latgales rajona tiesas Krāslavas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000145441 un īpašuma tiesības nostiprinātas uz Pašvaldības vārda. Rīkojumā Nr. 15 noteikti šādi aprobežojumi Pašvaldībai rīcībai ar nekustamo īpašumu: īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas uz laiku, kamēr Pašvaldība nodrošina likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmajā daļā minēto funkciju īstenošanu un Pašvaldībai aizliegts nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt to ar hipotēku. Minētie aprobežojumi nostiprināti zemesgrāmatas nodalījumā.
Zemesgrāmatas nodalījuma III daļas 1. iedaļā atzīmes veidā nostiprināta atzīme par ceļa servitūtu. Minētais apgrūtinājums neietekmē nekustamā īpašuma esošo un turpmāko izmantošanu.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams nodrošināt nekustamā īpašuma racionālu izmantošanu.
Risinājuma apraksts
Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa paredz Pašvaldības tiesības iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo īpašumu, kā arī veikt citas privāttiesiskas darbības, ievērojot likumā noteikto par rīcību ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu.
Saskaņā ar rīkojumu Nr. 15 Pašvaldība savā īpašumā pārņēma valstij piederošo nekustamo īpašumu, kura sastāvā ietilpa nepabeigta jaunbūve, kas vēsturiski tika būvēta Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu vajadzībām.
Pašvaldība pārņemot jaunbūvi, kuras kopējā platība ir 1719 m2, bija plānojusi to izmantot, lai sekmētu saimniecisko darbību un rūpētos par bezdarba samazināšanu, un ēkas pabeigšanai piesaistīt darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa “Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām” 13.1.3.3. pasākuma "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" finansējumu. Taču ņemot vērā to, ka objekts neatbilda potenciālo uzņēmēju prasībām, projekts tika īstenots citā degradētajā teritorijā Indras ielā 32, Krāslavā, Krāslavas novadā. Ņemot vērā, ka īpašuma sastāvā esošā ēka ir nepabeigta jaunbūve, kura bez būvdarbu veikšanas nav izmantojama, citi ieguldījumi būves uzturēšanai nav bijuši nepieciešami un nav veikti.
Pašvaldības īpašumā nodotais nekustamais īpašums ir nepabeigta būve, kurš bez ievērojamiem ieguldījumiem nav piemērots pašvaldībai noteikto funkciju īstenošanai un ēkas būvniecības pabeigšanas izmaksas, lai tā tiktu nodota ekspluatācijā, ir nesamērīgi dārgas un šajā ekonomiskajā situācijā pašvaldībai nav finanšu kapacitātes ēkas būvniecības pabeigšanai. Ņemot vērā minēto, Krāslavas novada dome 2024. gada 29. augustā pieņēma lēmumu Nr. 10 (16. §) “Par piekrišanu nekustamā īpašuma Tirgus ielā 19, Krāslavā, Krāslavas novadā, nodošanu atsavināšanai”, ar kuru tiek lūgts sagatavot un virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu. 
Nekustamais īpašums atbilstoši Krāslavas novada teritorijas plānojumam atrodas jaukta centra apbūves teritorijā. Līdz ar to šajā teritorijā ir iespējama daudzfunkcionāla izmantošana, kas saistīta ar dzīvojamo māju, komercdarbības un sabiedrisku būvju apbūvi.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.  
Atsavināšanas likuma 42. panta (24) daļa noteic, ka ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz atļaut Pašvaldībai atsavināt nekustamo īpašumu un uzdod Pašvaldībai organizēt nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, kā arī no atsavināšanas iegūtos līdzekļus, pēc faktisko izdevumu segšanas, ieskaitīt Pašvaldības budžetā, kuri izmantojami Pašvaldībai piederošajā nekustamajā īpašumā (nekustamā īpašuma kadastra Nr 6001 001 0047), kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 6001 001 0047) un būves ( kadastra apzīmējums 6001 001 0047 001) - Dīķu ielā 5, Krāslavā, Krāslavas novadā. Nekustamā īpašuma sastāvā esošajā būvē izvietotas Krāslavas novada pašvaldības iestādes - Krāslavas novada bāriņtiesa, Krāslavas novada Pašvaldības policija un Krāslavas novada bibliotēka un no atsavināšanas iegūtie līdzekļi tiks izmantoti minētās ēkas  jumta seguma pārbūvei, kur darbu izmaksas atbilstoši veiktajam būves tehniskās apsekošanas atzinumam un sastādītajai būvdarbu izmaksu tāmei sastāda 299 661,32 eiro.

Ņemot vērā, ka līdzekļi tiek ieguldīti pašvaldības īpašumā, lai nodrošināt pašvaldībai noteiktās funkcijas izpildi (Pašvaldības likuma 4. panta pirmās daļas 5., 11. un 14. punkts) rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Pašvaldībai. Iegūtie finanšu līdzekļi tiks ieguldīti pašvaldības īpašumā esošas ēkas remontam, kas tiek izmantota valsts pārvaldes funkciju (Krāslavas novada bāriņtiesa un Krāslavas novada Pašvaldības policija) nodrošināšanai, lai īstenotu valsts varu un veiktu darbības, kuras ir valsts varas prerogatīvu neatņemama daļa, līdz ar to komercdarbības atbalsta kontekstā tā nav kvalificējama kā saimnieciskās darbība. Minētā ēka tiek izmantota arī Krāslavas novada bibliotēkas vajadzībām un tā tiek izmantota visiem sabiedrības locekļiem pieejamu bibliotēkas pakalpojumu nodrošināšanai, kas kalpo sociālam un kultūras mērķim. Atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01)” (turpmāk – Komisijas paziņojums) 33.punktam, kurā noteikts, ka kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks, tostarp, bibliotēkas.   Ņemot vērā, ka Krāslavas novada bibliotēkas ikgadējie ieņēmumi no tās sniegtajiem maksas pakalpojumiem nepārsniedz 50% no tās kopējiem ikgadējiem izdevumiem, var secināt, ka atbalsts attiecīgajam subjektam tiks piešķirts nesaimniecisku darbību veikšanai (kā izriet no Komisijas paziņojuma 34.punkta) un publisko līdzekļu piešķiršana, tostarp, ēkas jumta seguma nomaiņa nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.  

Ievērojot rīkojuma projekta 2. punktā noteikto, pašvaldībai jānodrošina zemesgrāmatu nodalījumā II daļas 2. iedaļā ierakstītās atzīmes par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt ar hipotēku dzēšana.

Rīkojuma projekta 6. punkts paredz pienākumu Pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu pircējam 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu un nodrošināt jaunās īpašuma tiesības nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pircēja vārda. Lai to nodrošinātu Pašvaldībai īpašuma atsavināšanas izsoles noteikumos cita starpā jāietver arī noteikumi par pienākumu īpašuma ieguvējam noteiktā termiņā nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā, un ka nodošanas un pieņemšanas akts var tikt parakstīts tikai pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz ieguvēja vārda.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Iekšlietu ministrija, kā rīkojuma projektā iekļautā nekustamā īpašuma iepriekšējais valdītājs, piekrīt tā atsavināšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi tiks izmantoti pašvaldības īpašumā esošās būves - bibliotēkas remontā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nekustamā īpašuma novērtēšanas un atsavināšanas procesu nodrošina Krāslavas novada pašvaldība. Faktiskie izdevumi par nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu tiks segti no atsavināšanas rezultātā iegūtajiem līdzekļiem. Nekustamā īpašuma novērtēšana atbilstoši Atsavināšanas likuma nosacījumiem uz rīkojuma projekta sagatavošanas brīdi nav veikta. Nekustamā īpašuma kopējā kadastrālā vērtība ir 70 514 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkta, tad institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Pašvaldībai atsavināt tās īpašumā esošo nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Krāslavas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atsavinot nekustamo īpašumu, uzņēmējiem tiks radītas iespējas uzsākt jaunu vai paplašināt esošo uzņēmējdarbību, līdz ar to arī nodrošinot jaunas darba vietas Latgales reģionā

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi