25-TA-2103: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par Latvijas Republikas nacionālo sankciju noteikšanu pret subjektiem, kas saistīti ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (turpmāk - Likums) 11.panta trešajā daļā iekļauto deleģējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Noteikumi par Latvijas Republikas nacionālo sankciju noteikšanu pret subjektiem, kas saistīti ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu” (turpmāk - Projekts) mērķis ir izveidot nacionālo sankciju režīmu attiecībā uz subjektiem, kas saistīti ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas sankciju politika primāri tiek īstenota, ievērojot ANO Drošības padomes un Eiropas Savienības (turpmāk - ES) noteiktās sankcijas, kas atbilstoši Likumam ir tieši piemērojamas.
Kopš 2022. gada 24. februārī Krievijas Federācija uzsāka plaša mēroga militāro agresiju pret Ukrainu, ES ir noteikusi visaptverošas sankcijas pret Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku. Līdz Šim ES ir pieņēmusi 18 sankciju pakotnes, kas ietver pasākumus, lai vājinātu Krievijas Federācijas ekonomikas bāzi, liedzot tai piekļuvi kritiski svarīgām tehnoloģijām un tirgiem, un būtiski ierobežotu tās spēju uzturēt militāro agresiju pret Ukrainu. ES sankcijas kopumā ir noteiktas pret vairāk nekā 2500 subjektiem, kas ir iesaistīti vai atbildīgi par darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, nacionālās drošības un Latvijas Republikas ārpolitikas intereses un mērķus, kā arī ANO Statūtus, ANO Ģenerālās asamblejas 2022. gada 2. marta rezolūciju "Agresija pret Ukrainu", Saeimas paziņojumus un lēmumus par Ukrainu un Krievijas Federāciju, jo īpaši 2022. gada 8. decembra paziņojumu “Par Krievijas starptautiskajiem noziegumiem Ukrainā un vainīgo saukšanu pie atbildības”, 2022. gada 11. augusta paziņojumu “Par Krievijas mērķtiecīgiem militāriem uzbrukumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem un sabiedriskajai telpai”, kā arī 2025. gada 20. februāra paziņojumu “Apliecinot solidaritāti ar ukraiņu tautu tās varonīgajā cīņā par savas valsts pastāvēšanu, godinot karā kritušos un paužot atbalstu Ukrainai līdz tās uzvarai”, kur, cita starpā, izteikts atbalsts stingrākai un plašākai sankciju noteikšanai pret Krievijas Federāciju, Latvijas Republika konsekventi iestājas par iespējami spēcīgāku sankciju noteikšanu ES līmenī, lai pēc iespējas mazinātu Krievijas Federācijai pieejamos līdzekļus, kas būtu izmantojami agresijas īstenošanai pret Ukrainu vai Ukrainas destabilizācijai. Latvijas Republikas pozīcija tikusi konsekventi īstenota, atbalstot jaunu sankciju noteikšanu, kā arī veicinot un atbalstot esošo sankciju pagarināšanu.
Vienlaikus Likums paredz papildus instrumentu - tiesības noteikt nacionālās sankcijas, kuras iespējams izmantot efektīvākai Krievijas Federācijas ierobežošanai. Likuma 11. panta trešā daļa paredz Ministru kabineta tiesības izdot noteikumus par nacionālo sankciju noteikšanu, ja tiek konstatēts kāds no Likuma 3. pantā minētajiem pamatiem, tajā skaitā, lai novērstu kaitējumu Latvijas Republikas nacionālajai drošībai. Ministru kabineta noteikumus uz konkrētiem subjektiem attiecina ar Ministru kabineta rīkojumu. Atbilstoši Likuma 14. pantam Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz ārlietu ministra priekšlikumu vai Nacionālās drošības padomes rekomendāciju, vai sankciju subjekta iesniegumu var lenti par šāda rīkojuma grozīšanu vai atcelšanu. Savukārt atbilstoši Likuma 15. panta pirmajai daļai Ministru kabineta rīkojumu, ciktāl tas attiecas uz sankciju subjektu, var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, kas trīs tiesnešu sastāvā lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību. Ministru kabineta rīkojuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Kopš 2022. gada 24. februārī Krievijas Federācija uzsāka plaša mēroga militāro agresiju pret Ukrainu, ES ir noteikusi visaptverošas sankcijas pret Krievijas Federāciju un Baltkrievijas Republiku. Līdz Šim ES ir pieņēmusi 18 sankciju pakotnes, kas ietver pasākumus, lai vājinātu Krievijas Federācijas ekonomikas bāzi, liedzot tai piekļuvi kritiski svarīgām tehnoloģijām un tirgiem, un būtiski ierobežotu tās spēju uzturēt militāro agresiju pret Ukrainu. ES sankcijas kopumā ir noteiktas pret vairāk nekā 2500 subjektiem, kas ir iesaistīti vai atbildīgi par darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība.
Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, nacionālās drošības un Latvijas Republikas ārpolitikas intereses un mērķus, kā arī ANO Statūtus, ANO Ģenerālās asamblejas 2022. gada 2. marta rezolūciju "Agresija pret Ukrainu", Saeimas paziņojumus un lēmumus par Ukrainu un Krievijas Federāciju, jo īpaši 2022. gada 8. decembra paziņojumu “Par Krievijas starptautiskajiem noziegumiem Ukrainā un vainīgo saukšanu pie atbildības”, 2022. gada 11. augusta paziņojumu “Par Krievijas mērķtiecīgiem militāriem uzbrukumiem Ukrainas civiliedzīvotājiem un sabiedriskajai telpai”, kā arī 2025. gada 20. februāra paziņojumu “Apliecinot solidaritāti ar ukraiņu tautu tās varonīgajā cīņā par savas valsts pastāvēšanu, godinot karā kritušos un paužot atbalstu Ukrainai līdz tās uzvarai”, kur, cita starpā, izteikts atbalsts stingrākai un plašākai sankciju noteikšanai pret Krievijas Federāciju, Latvijas Republika konsekventi iestājas par iespējami spēcīgāku sankciju noteikšanu ES līmenī, lai pēc iespējas mazinātu Krievijas Federācijai pieejamos līdzekļus, kas būtu izmantojami agresijas īstenošanai pret Ukrainu vai Ukrainas destabilizācijai. Latvijas Republikas pozīcija tikusi konsekventi īstenota, atbalstot jaunu sankciju noteikšanu, kā arī veicinot un atbalstot esošo sankciju pagarināšanu.
Vienlaikus Likums paredz papildus instrumentu - tiesības noteikt nacionālās sankcijas, kuras iespējams izmantot efektīvākai Krievijas Federācijas ierobežošanai. Likuma 11. panta trešā daļa paredz Ministru kabineta tiesības izdot noteikumus par nacionālo sankciju noteikšanu, ja tiek konstatēts kāds no Likuma 3. pantā minētajiem pamatiem, tajā skaitā, lai novērstu kaitējumu Latvijas Republikas nacionālajai drošībai. Ministru kabineta noteikumus uz konkrētiem subjektiem attiecina ar Ministru kabineta rīkojumu. Atbilstoši Likuma 14. pantam Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, pamatojoties uz ārlietu ministra priekšlikumu vai Nacionālās drošības padomes rekomendāciju, vai sankciju subjekta iesniegumu var lenti par šāda rīkojuma grozīšanu vai atcelšanu. Savukārt atbilstoši Likuma 15. panta pirmajai daļai Ministru kabineta rīkojumu, ciktāl tas attiecas uz sankciju subjektu, var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, kas trīs tiesnešu sastāvā lietu izskata kā pirmās instances tiesa. Administratīvās apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību. Ministru kabineta rīkojuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikā tiek piemērotas ANO Drošības padomes rezolūcijās un ES līmenī noteiktās sankcijas. Dažādu iemeslu dēļ ES sankciju noteikšanas process var būt laikietilpīgs. Ir iespējami gadījumi, kad novēlota sankciju noteikšana var kaitēt Latvijas Republikas nacionālajai drošībai. Turpinoties Krievijas Federācijas agresijai pret Ukrainu, ir nepieciešams veicināt Latvijas Republikas sankciju politikas efektivitāti un paredzēt iespēju noteikt nacionālās sankcijas pret subjektiem, kas tieši vai netieši ir iesaistīti vai ir bijuši iesaistīti Krievijas Federācijas militāras agresijas pret Ukrainu atbalstīšanā un rada vai var radīt kaitējumu Latvijas Republikas nacionālajai drošībai.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izveidot Latvijas Republikas nacionālo sankciju režīmu, kura ietvaros iespējams noteikt sankcijas pret subjektiem, kas ir saistīti ar Krievijas Federācijas militāro agresiju pret Ukrainu. Projekta mērķis ir novērst kaitējumu Latvijas Republikas nacionālajai drošībai.
Projekta 2. punkts paredz, ka Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, kā arī pamatojoties uz ārlietu ministra vai Nacionālās drošības padomes priekšlikumu un saņemot Finanšu izlūkošanas dienesta, valsts drošības iestāžu un uzraudzības institūciju vai citu institūciju informāciju, var noteikt nacionālās sankcijas pret subjektiem, pret kuriem nav noteiktas starptautiskās sankcijas. Tas izriet no Likuma un Ministru kabineta 2024.gada 26.marta noteikumu Nr.184 “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība” normām.
Projekta 2. punkta apakšpunkti, kā arī 3. punkts definē dažādus kritērijus nacionālo sankciju subjektu noteikšanai. Ievērojot Projekta mērķi, pret subjektiem, kas atbilst Projekta 2. punkta apakšpunktos ietvertajiem kritērijiem, var attiecināt sankcijas, ja tie rada Latvijas Republikas nacionālās drošības apdraudējumu vai apdraudējumu riskus.
Projekta 2. punkta apakšpunktos minētie kritēriji ir alternatīvi un katrs 2. punkta apakšpunkts ir atsevišķs kritērijs, uz kā pamata pret subjektiem var attiecināt nacionālās sankcijas.
Atbilstoši Projekta 2.1. apakšpunktam sankcijas var attiecināt uz subjektiem, kuri ir atbildīgi, atbalsta vai īsteno darbības vai politiku, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte, neatkarība, stabilitāte vai drošība Ukrainā, vai kavēts starptautisko organizāciju darbs Ukrainā. Kritērijs aptver subjektus, kuri atbalsta vai īsteno apakšpunktā minētās darbības.
Projekta 2.2. apakšpunkts ir attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras gūst labumu no īpašumtiesību uz okupētajās Ukrainas teritorijās reģistrētu juridisku personu kapitāldaļu vai cita piederoša īpašuma nodošanas, kas ir pretēja Ukrainas tiesību aktiem, kā arī uz pašām juridiskām personām, kas reģistrētas Ukrainas okupētajās teritorijās un īpašumtiesības uz tām nodotas pretēji Ukrainas tiesību aktiem. Kritērijs ir attiecināms uz gadījumiem, kas notikuši pēc Ukrainas teritoriju, kurās subjekti reģistrēti, okupācijas.
Projekta 2.3. apakšpunkts ietver gan subjektus, kuri materiāli vai finansiāli atbalsta par Krimas aneksiju vai Ukrainas destabilizāciju atbildīgos Krievijas Federācijas lēmumpieņēmējus, gan subjektus, kuri gūst labumu no tiem. Atbilstoši Projekta 2.4. apakšpunktam sankcijas var attiecināt uz subjektiem, kuri veic darījumus ar separātistu grupām Ukrainā. Projekta 2.5. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz subjektiem, kuri veicina ar šo nacionālo sankciju režīmu attiecināto sankciju pārkāpumus.
Projekta 2.6. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz ietekmīgiem uzņēmējiem, kas darbojas Krievijas Federācijā, viņu ģimenes locekļiem un citām fiziskām vai juridiskām personām, kas gūst labumu no minētajiem uzņēmējiem. Izvērtējot, vai persona uzskatāma par ietekmīgu uzņēmēju, nepieciešams vērtēt, vai persona ir vadoša Krievijas ekonomikā, kā arī alternatīvi, vai persona var ietekmēt Krievijas Federācijas valdības lēmumus.
Projekta 2.7. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz fiziskām vai juridiskām personām, kas darbojas ekonomikas nozarēs, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai. Izvērtējot, vai subjekts darbojas ekonomikas nozarēs, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai, nav nepieciešams konstatēt, ka pats subjekts nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai, bet gan, ka tas darbojas nozarē, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu. Nosakot, vai nozare atbilst šajā apakšpunktā minētajiem apstākļiem, izvērtējama aktuālā faktiskā ekonomiskā situācija Krievijas Federācijā.
Attiecinot sankcijas atbilstoši 2.6. vai 2.7. apakšpunktā iekļautajiem kritērijam, jāņem vērā faktu, ka Krievijas Federācijā pastāvošajā režīmā ietekmīgi uzņēmēji а priori ir saistīti ar Krievijas Federācijā pastāvošo režīmu. Krievijas Federācijas valdību un lēmumpieņēmējiem.
Ņemot vērā, ka ievākt uzticamu, aktuālu, pilnīgu un patiesu informāciju par ietekmīgiem uzņēmējiem, kas saistīti ar Krievijas Federāciju, ir sarežģīti, jo šīs personas veic centienus slēpt vai sagrozīt informāciju, lai potenciāli izvairītos no sankciju attiecināšanas uz sevi, Projektā iekļauts 3. punkts, kas paredz, ka par ietekmīgiem uzņēmējiem Projekta 2.6. apakšpunkta izpratnē ir uzskatāmi arī tie subjekti, kas par tādiem bijuši uzskatāmi līdz 2022. gada 24. februārim, ja vien pietiekama, jauna un uzticama informācija neliecina, ka šie subjekti vairs nav uzskatāmi par ietekmīgiem uzņēmējiem. Par jaunu un uzticamu informāciju nav uzskatāmi tie gadījumi, kad par subjektiem publicēta nepatiesa, nepilnīga vai maldinoša informācija, kā arī, ja informācija no publiskajiem reģistriem vai datubāzēm slēpta. Projekta 3. punkts nodrošina iespēju ņemt vērā vecāku informāciju gadījumā, ja sniegtā informācija no sankciju subjekta vai publicētā informācija ir nepatiesa, nepilnīga vai maldinoša, tā nodrošinot, ka nacionālo sankciju regulējums ir efektīvs. Vienlaikus Projekta 3. punkts un Projekts kopumā neierobežoto sankciju subjekta tiesības jebkurā brīdī apstrīdēt ieviesto sankciju tiesisko pamatu, ja subjekta rīcībā ir aktuālāka informācija. Sankciju attiecināšanas kritēriji un to skaidrojums atbilst sankciju lietu tiesu praksei Eiropas Savienības Tiesā.
Projekta 4. punkts paredz, ka 2. punktā minētajiem sankciju subjektiem var noteikt Likuma 5. pantā minētos finanšu ierobežojumus un 7. pantā minētos ieceļošanas ierobežojumus.
Vienlaikus nevar izslēgt situācijas, kad rodas tādi ārkārtēji izdevumi, kuru izpildei ir nepieciešama iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošana. Ņemot vērā iepriekš minēto, Projekta 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punkts paredz tiesības fiziskai vai juridiskai personai, pret kuru vērstas sankcijas, lūgt Likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2, 1.3 daļā minēto institūciju (turpmāk - kompetentā institūcija) starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos piemērot izņēmumu no sankciju izpildes. Attiecīgi kompetentā institūcija var pieņemt lēmumu par finanšu līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanu vai lēmumu darīt tos pieejamus. Šādu lēmumu kompetentā institūcija pieņem, ņemot vērā Projektā un Likumā minētos kritērijus un izvērtējot katru gadījumu individuāli. Pieņemot lēmumu, kompetentajai institūcijai ir tiesības noteikt tādus nosacījumus, kādus tā uzskata par atbilstošiem. Atbilstoši Likuma 10. panta pirmajai, 1.1, 1.2 un 1.3 daļai kompetentā institūcija sankciju izņēmumu piemērošanas jautājumos var būt Finanšu izlūkošanas dienests (turpmāk - FID), Ārlietu ministrija, Civilās aviācijas aģentūra vai Ministru kabinets.
Sankciju efektivitātes nodrošināšanas nolūkā, kā arī, lai novērstu sankciju apiešanas un pārkāpšanas mēģinājumus, Projektā ir iekļauti izņēmumi, kuru piemērošanai apstākļiem jāiestājas pirms dienas, kad pret subjektu noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas. Minētais formulējams nepieciešams, lai izņēmumi nebūtu attiecināmi uz apstākļiem, kas radušies, kad pret subjektiem bija noteiktas starptautiskās sankcijas, kaut arī tās vēlāk atceltas. Izveidojot šādu regulējumu, tiek panākta Projekta atbilstība saistībām, ko Latvija uzņēmusies kā ES dalībvalsts, līdzsvarojot to ar Latvijas nacionālajām tiesībām izveidot nacionālo sankciju režīmu, lai aizsargātu savu nacionālo drošību.
Projekta 6., 8. un 10. punkta apakšpunktos ietvertie nosacījumi ir kumulatīvi, bet Projekta 15. punkta apakšpunktu nosacījumi ir alternatīvi.
Projekta 7. punktā ietverto izņēmumu iespējams piemērot, lai nodotu īpašumtiesības uz Latvijas Republikā reģistrētu juridisku personu vai tai pielīdzināmu tiesību subjektu, ja īpašumtiesības tieši vai netieši pieder sankciju subjektam. Ieņēmumi, kas iegūti no īpašumtiesību nodošanas, tiek iesaldēti.
Turklāt jānorāda, ka finanšu ierobežojumi nav šķērslis piedziņas vēršanai uz līdzekļiem, izpildot tiesu un citu institūciju nolēmumus. Ar šādiem maksājumiem saprotami, piemēram, obligātie maksājumi valsts un pašvaldību budžetā (nodokļi, nodevas, administratīvie sodi, u.c.), darba samaksa darbiniekam, ja sankciju subjekts ir darba devējs, uzturlīdzekļi sankciju subjekta bērniem un tamlīdzīgi. Savukārt maksājumi, kas veicami uz Latvijas Republikas tiesas nolēmuma pamata, var būt jebkura no sankciju subjekta par labu trešajām personām piespriestā naudas summa. Vienlaikus ar mērķi nodrošināt sankciju efektivitāti un novērst sankciju apiešanas un pārkāpšanas riskus Projekta 8. punktā iekļauti ierobežojumus attiecībā uz šķīrējtiesu nolēmumu izpildi, proti, paredzēts, ka šķīrējtiesas nolēmumus atļauts izpildīt tikai tad, ja tic pieņemti pirms sankciju attiecināšanas uz sankciju subjektu. Gadījumā, ja būtu atļauts izpildīt šķīrējtiesu nolēmumus, kas pieņemti pēc sankciju noteikšanas, pastāv ievērojams risks, ka sankciju subjekts varētu piemeklēt šķīrējtiesu citā jurisdikcijā, kurā gūtu vēlamo spriedumu un panāktu iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanu. Citiem vārdiem – šāds regulējums paredzēts, lai mazinātu sankciju apiešanas riskus. Projekta 8.1. un 15.3. apakšpunktos ietvertais termins "pārvaldes lēmums” interpretējams atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā sniegtajai definīcijai.
Projekta 11. punktā noteikts, ka kompetentā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot vai darīt pieejamus konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka saimniecisko resursu atbrīvošana ir nepieciešama, lai novērstu tādu notikumu vai steidzami mazinātu tāda notikuma ietekmi, kas varētu būtiski ietekmēt cilvēku veselību, drošību vai vidi, papildus nosakot, ka no saimniecisko resursu atbrīvošanas gūtie ieņēmumi tiek iesaldēti, ja to saņēmējs ir sankciju subjekts. Šāds izņēmums nepieciešams, lai vajadzības gadījumā būtu iespējams reaģēt uz apdraudējumu, kas radies, piemēram, no saimniecisko resursu iesaldēšanas, kas ilgtermiņā var radīt apdraudējumu cilvēku drošībai vai videi.
Projekta 12. punktā noteikts, ka subjekti, uz kuriem atbilstoši šo noteikumu 2. punktā uzskaitītajiem kritērijiem tiek attiecināti Likuma 5. pantā minētie finanšu ierobežojumi, sešu nedēļu laikā pēc ierobežojumu noteikšanas par to īpašumā, valdījumā, turējumā vai kontrolē esošajiem līdzekļiem vai saimnieciskajiem resursiem, kas atrodas Latvijas Republikas jurisdikcijā, informē FID un sadarbojas šādas informācijas pārbaudes gadījumos. Ziņošanas pienākuma iekļaušana projektā ir nepieciešama, lai pēc iespējas nodrošinātu sankciju efektivitāti. Finanšu sankcijas paredz līdzekļu un saimniecisko resursu iesaldēšanu, bet ne vienmēr sankciju izpildē iesaistītajām iestādēm uzreiz ir pilnvērtīga informācija par sankciju subjekta īpašumā vai kontrolē esošajiem līdzekļiem vai saimnieciskajiem resursiem. Attiecīgi ziņošanas pienākuma noteikšana nodrošina sankciju regulējuma efektivitāti un valsts interešu aizsardzību.
Ar Projekta 13. punktu tiek uzsvērts Likuma 5. panta otrajā punktā noteiktais ierobežojums, ka, ja attiecībā uz sankciju subjektu nacionālajās sankcijās noteikti finanšu ierobežojumi, visām personām atbilstoši to kompetencei ir pienākums nekavējoties un bez brīdinājuma tieši vai netieši nedarīt pieejamus sankciju subjektam, tostarp, trešajām personām, kuras rīkojas to vārdā vai vadībā, vai to labā, līdzekļus un saimnieciskos resursus, nosakot ierobežojumu attiecībā uz prasībām, ko cēlis sankciju subjekts vai jebkura fiziska vai juridiska, kas darbojas ar sankciju subjekta starpniecību vai tā vārdā, lai novērstu iespējamību, ka sankciju subjektam, ceļot prasību, tiek darīti pieejami līdzekļi vai saimnieciskie resursi.
Projektā noteiktās sankcijas tiks attiecinātas uz konkrētiem subjektiem ar Ministru kabineta rīkojumu. Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumu Nr. 184 “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība” 26. punktā noteikts, ka ārlietu ministrs pēc savas iniciatīvas vai pamatojoties uz Ministru kabineta dotu uzdevumu, Nacionālās drošības padomes priekšlikumu vai FID, valsts drošības iestāžu vai uzraudzības institūciju sniegto informāciju, iesniedz Ministru kabinetā tiesību akta projektu par nacionālo sankciju noteikšanu. Ievērojot Projekta mērķi, sankcijas attiecina uz konkrētiem subjektiem, pamatojoties uz nacionālās drošības apdraudējuma riskiem, ko identificējušas iestādes atbilstoši to kompetencei. Sankcijas iespējams attiecināt arī uz subjektiem, kuriem atceltas starptautiski noteiktās sankcijas, ja tie rada nacionālās drošības apdraudējuma riskus.
Ievērojot Likuma 11. panta trešajā daļā noteikto, Ministru kabineta rīkojums, ar kuru tiek noteiktas sankcijas pret konkrētiem subjektiem, stājas spēkā ar tā parakstīšanas brīdi, un rīkojums tiek publicēts oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” nākamajā darba dienā pēc tā parakstīšanas.
Atbilstoši Likuma 15. panta otrajai daļai Projektā paredzēts pārskatīt izstrādātos Ministru kabineta noteikumus un rīkojumus ne retāk kā reizi gadā, lai tajos minētā informācija būtu aktuāla un atbilstu reālajai situācijai.
Projekta 2. punkts paredz, ka Ministru kabinets pēc savas iniciatīvas, kā arī pamatojoties uz ārlietu ministra vai Nacionālās drošības padomes priekšlikumu un saņemot Finanšu izlūkošanas dienesta, valsts drošības iestāžu un uzraudzības institūciju vai citu institūciju informāciju, var noteikt nacionālās sankcijas pret subjektiem, pret kuriem nav noteiktas starptautiskās sankcijas. Tas izriet no Likuma un Ministru kabineta 2024.gada 26.marta noteikumu Nr.184 “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība” normām.
Projekta 2. punkta apakšpunkti, kā arī 3. punkts definē dažādus kritērijus nacionālo sankciju subjektu noteikšanai. Ievērojot Projekta mērķi, pret subjektiem, kas atbilst Projekta 2. punkta apakšpunktos ietvertajiem kritērijiem, var attiecināt sankcijas, ja tie rada Latvijas Republikas nacionālās drošības apdraudējumu vai apdraudējumu riskus.
Projekta 2. punkta apakšpunktos minētie kritēriji ir alternatīvi un katrs 2. punkta apakšpunkts ir atsevišķs kritērijs, uz kā pamata pret subjektiem var attiecināt nacionālās sankcijas.
Atbilstoši Projekta 2.1. apakšpunktam sankcijas var attiecināt uz subjektiem, kuri ir atbildīgi, atbalsta vai īsteno darbības vai politiku, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte, neatkarība, stabilitāte vai drošība Ukrainā, vai kavēts starptautisko organizāciju darbs Ukrainā. Kritērijs aptver subjektus, kuri atbalsta vai īsteno apakšpunktā minētās darbības.
Projekta 2.2. apakšpunkts ir attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras gūst labumu no īpašumtiesību uz okupētajās Ukrainas teritorijās reģistrētu juridisku personu kapitāldaļu vai cita piederoša īpašuma nodošanas, kas ir pretēja Ukrainas tiesību aktiem, kā arī uz pašām juridiskām personām, kas reģistrētas Ukrainas okupētajās teritorijās un īpašumtiesības uz tām nodotas pretēji Ukrainas tiesību aktiem. Kritērijs ir attiecināms uz gadījumiem, kas notikuši pēc Ukrainas teritoriju, kurās subjekti reģistrēti, okupācijas.
Projekta 2.3. apakšpunkts ietver gan subjektus, kuri materiāli vai finansiāli atbalsta par Krimas aneksiju vai Ukrainas destabilizāciju atbildīgos Krievijas Federācijas lēmumpieņēmējus, gan subjektus, kuri gūst labumu no tiem. Atbilstoši Projekta 2.4. apakšpunktam sankcijas var attiecināt uz subjektiem, kuri veic darījumus ar separātistu grupām Ukrainā. Projekta 2.5. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz subjektiem, kuri veicina ar šo nacionālo sankciju režīmu attiecināto sankciju pārkāpumus.
Projekta 2.6. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz ietekmīgiem uzņēmējiem, kas darbojas Krievijas Federācijā, viņu ģimenes locekļiem un citām fiziskām vai juridiskām personām, kas gūst labumu no minētajiem uzņēmējiem. Izvērtējot, vai persona uzskatāma par ietekmīgu uzņēmēju, nepieciešams vērtēt, vai persona ir vadoša Krievijas ekonomikā, kā arī alternatīvi, vai persona var ietekmēt Krievijas Federācijas valdības lēmumus.
Projekta 2.7. apakšpunkts paredz iespēju attiecināt sankcijas uz fiziskām vai juridiskām personām, kas darbojas ekonomikas nozarēs, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai. Izvērtējot, vai subjekts darbojas ekonomikas nozarēs, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai, nav nepieciešams konstatēt, ka pats subjekts nodrošina svarīgu ienākumu avotu Krievijas Federācijai, bet gan, ka tas darbojas nozarē, kas nodrošina svarīgu ienākumu avotu. Nosakot, vai nozare atbilst šajā apakšpunktā minētajiem apstākļiem, izvērtējama aktuālā faktiskā ekonomiskā situācija Krievijas Federācijā.
Attiecinot sankcijas atbilstoši 2.6. vai 2.7. apakšpunktā iekļautajiem kritērijam, jāņem vērā faktu, ka Krievijas Federācijā pastāvošajā režīmā ietekmīgi uzņēmēji а priori ir saistīti ar Krievijas Federācijā pastāvošo režīmu. Krievijas Federācijas valdību un lēmumpieņēmējiem.
Ņemot vērā, ka ievākt uzticamu, aktuālu, pilnīgu un patiesu informāciju par ietekmīgiem uzņēmējiem, kas saistīti ar Krievijas Federāciju, ir sarežģīti, jo šīs personas veic centienus slēpt vai sagrozīt informāciju, lai potenciāli izvairītos no sankciju attiecināšanas uz sevi, Projektā iekļauts 3. punkts, kas paredz, ka par ietekmīgiem uzņēmējiem Projekta 2.6. apakšpunkta izpratnē ir uzskatāmi arī tie subjekti, kas par tādiem bijuši uzskatāmi līdz 2022. gada 24. februārim, ja vien pietiekama, jauna un uzticama informācija neliecina, ka šie subjekti vairs nav uzskatāmi par ietekmīgiem uzņēmējiem. Par jaunu un uzticamu informāciju nav uzskatāmi tie gadījumi, kad par subjektiem publicēta nepatiesa, nepilnīga vai maldinoša informācija, kā arī, ja informācija no publiskajiem reģistriem vai datubāzēm slēpta. Projekta 3. punkts nodrošina iespēju ņemt vērā vecāku informāciju gadījumā, ja sniegtā informācija no sankciju subjekta vai publicētā informācija ir nepatiesa, nepilnīga vai maldinoša, tā nodrošinot, ka nacionālo sankciju regulējums ir efektīvs. Vienlaikus Projekta 3. punkts un Projekts kopumā neierobežoto sankciju subjekta tiesības jebkurā brīdī apstrīdēt ieviesto sankciju tiesisko pamatu, ja subjekta rīcībā ir aktuālāka informācija. Sankciju attiecināšanas kritēriji un to skaidrojums atbilst sankciju lietu tiesu praksei Eiropas Savienības Tiesā.
Projekta 4. punkts paredz, ka 2. punktā minētajiem sankciju subjektiem var noteikt Likuma 5. pantā minētos finanšu ierobežojumus un 7. pantā minētos ieceļošanas ierobežojumus.
Vienlaikus nevar izslēgt situācijas, kad rodas tādi ārkārtēji izdevumi, kuru izpildei ir nepieciešama iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošana. Ņemot vērā iepriekš minēto, Projekta 5., 6., 7., 8., 9., 10. un 11. punkts paredz tiesības fiziskai vai juridiskai personai, pret kuru vērstas sankcijas, lūgt Likuma 10. panta pirmajā, 1.1, 1.2, 1.3 daļā minēto institūciju (turpmāk - kompetentā institūcija) starptautisko un nacionālo sankciju izpildes jautājumos piemērot izņēmumu no sankciju izpildes. Attiecīgi kompetentā institūcija var pieņemt lēmumu par finanšu līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanu vai lēmumu darīt tos pieejamus. Šādu lēmumu kompetentā institūcija pieņem, ņemot vērā Projektā un Likumā minētos kritērijus un izvērtējot katru gadījumu individuāli. Pieņemot lēmumu, kompetentajai institūcijai ir tiesības noteikt tādus nosacījumus, kādus tā uzskata par atbilstošiem. Atbilstoši Likuma 10. panta pirmajai, 1.1, 1.2 un 1.3 daļai kompetentā institūcija sankciju izņēmumu piemērošanas jautājumos var būt Finanšu izlūkošanas dienests (turpmāk - FID), Ārlietu ministrija, Civilās aviācijas aģentūra vai Ministru kabinets.
Sankciju efektivitātes nodrošināšanas nolūkā, kā arī, lai novērstu sankciju apiešanas un pārkāpšanas mēģinājumus, Projektā ir iekļauti izņēmumi, kuru piemērošanai apstākļiem jāiestājas pirms dienas, kad pret subjektu noteiktas nacionālās vai starptautiskās sankcijas. Minētais formulējams nepieciešams, lai izņēmumi nebūtu attiecināmi uz apstākļiem, kas radušies, kad pret subjektiem bija noteiktas starptautiskās sankcijas, kaut arī tās vēlāk atceltas. Izveidojot šādu regulējumu, tiek panākta Projekta atbilstība saistībām, ko Latvija uzņēmusies kā ES dalībvalsts, līdzsvarojot to ar Latvijas nacionālajām tiesībām izveidot nacionālo sankciju režīmu, lai aizsargātu savu nacionālo drošību.
Projekta 6., 8. un 10. punkta apakšpunktos ietvertie nosacījumi ir kumulatīvi, bet Projekta 15. punkta apakšpunktu nosacījumi ir alternatīvi.
Projekta 7. punktā ietverto izņēmumu iespējams piemērot, lai nodotu īpašumtiesības uz Latvijas Republikā reģistrētu juridisku personu vai tai pielīdzināmu tiesību subjektu, ja īpašumtiesības tieši vai netieši pieder sankciju subjektam. Ieņēmumi, kas iegūti no īpašumtiesību nodošanas, tiek iesaldēti.
Turklāt jānorāda, ka finanšu ierobežojumi nav šķērslis piedziņas vēršanai uz līdzekļiem, izpildot tiesu un citu institūciju nolēmumus. Ar šādiem maksājumiem saprotami, piemēram, obligātie maksājumi valsts un pašvaldību budžetā (nodokļi, nodevas, administratīvie sodi, u.c.), darba samaksa darbiniekam, ja sankciju subjekts ir darba devējs, uzturlīdzekļi sankciju subjekta bērniem un tamlīdzīgi. Savukārt maksājumi, kas veicami uz Latvijas Republikas tiesas nolēmuma pamata, var būt jebkura no sankciju subjekta par labu trešajām personām piespriestā naudas summa. Vienlaikus ar mērķi nodrošināt sankciju efektivitāti un novērst sankciju apiešanas un pārkāpšanas riskus Projekta 8. punktā iekļauti ierobežojumus attiecībā uz šķīrējtiesu nolēmumu izpildi, proti, paredzēts, ka šķīrējtiesas nolēmumus atļauts izpildīt tikai tad, ja tic pieņemti pirms sankciju attiecināšanas uz sankciju subjektu. Gadījumā, ja būtu atļauts izpildīt šķīrējtiesu nolēmumus, kas pieņemti pēc sankciju noteikšanas, pastāv ievērojams risks, ka sankciju subjekts varētu piemeklēt šķīrējtiesu citā jurisdikcijā, kurā gūtu vēlamo spriedumu un panāktu iesaldēto līdzekļu vai saimniecisko resursu atbrīvošanu. Citiem vārdiem – šāds regulējums paredzēts, lai mazinātu sankciju apiešanas riskus. Projekta 8.1. un 15.3. apakšpunktos ietvertais termins "pārvaldes lēmums” interpretējams atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā sniegtajai definīcijai.
Projekta 11. punktā noteikts, ka kompetentā institūcija ar nosacījumiem, ko tā uzskata par atbilstošiem, var atļaut atbrīvot vai darīt pieejamus konkrētus iesaldētos līdzekļus vai saimnieciskos resursus, ja tā ir konstatējusi, ka saimniecisko resursu atbrīvošana ir nepieciešama, lai novērstu tādu notikumu vai steidzami mazinātu tāda notikuma ietekmi, kas varētu būtiski ietekmēt cilvēku veselību, drošību vai vidi, papildus nosakot, ka no saimniecisko resursu atbrīvošanas gūtie ieņēmumi tiek iesaldēti, ja to saņēmējs ir sankciju subjekts. Šāds izņēmums nepieciešams, lai vajadzības gadījumā būtu iespējams reaģēt uz apdraudējumu, kas radies, piemēram, no saimniecisko resursu iesaldēšanas, kas ilgtermiņā var radīt apdraudējumu cilvēku drošībai vai videi.
Projekta 12. punktā noteikts, ka subjekti, uz kuriem atbilstoši šo noteikumu 2. punktā uzskaitītajiem kritērijiem tiek attiecināti Likuma 5. pantā minētie finanšu ierobežojumi, sešu nedēļu laikā pēc ierobežojumu noteikšanas par to īpašumā, valdījumā, turējumā vai kontrolē esošajiem līdzekļiem vai saimnieciskajiem resursiem, kas atrodas Latvijas Republikas jurisdikcijā, informē FID un sadarbojas šādas informācijas pārbaudes gadījumos. Ziņošanas pienākuma iekļaušana projektā ir nepieciešama, lai pēc iespējas nodrošinātu sankciju efektivitāti. Finanšu sankcijas paredz līdzekļu un saimniecisko resursu iesaldēšanu, bet ne vienmēr sankciju izpildē iesaistītajām iestādēm uzreiz ir pilnvērtīga informācija par sankciju subjekta īpašumā vai kontrolē esošajiem līdzekļiem vai saimnieciskajiem resursiem. Attiecīgi ziņošanas pienākuma noteikšana nodrošina sankciju regulējuma efektivitāti un valsts interešu aizsardzību.
Ar Projekta 13. punktu tiek uzsvērts Likuma 5. panta otrajā punktā noteiktais ierobežojums, ka, ja attiecībā uz sankciju subjektu nacionālajās sankcijās noteikti finanšu ierobežojumi, visām personām atbilstoši to kompetencei ir pienākums nekavējoties un bez brīdinājuma tieši vai netieši nedarīt pieejamus sankciju subjektam, tostarp, trešajām personām, kuras rīkojas to vārdā vai vadībā, vai to labā, līdzekļus un saimnieciskos resursus, nosakot ierobežojumu attiecībā uz prasībām, ko cēlis sankciju subjekts vai jebkura fiziska vai juridiska, kas darbojas ar sankciju subjekta starpniecību vai tā vārdā, lai novērstu iespējamību, ka sankciju subjektam, ceļot prasību, tiek darīti pieejami līdzekļi vai saimnieciskie resursi.
Projektā noteiktās sankcijas tiks attiecinātas uz konkrētiem subjektiem ar Ministru kabineta rīkojumu. Ministru kabineta 2024. gada 26. marta noteikumu Nr. 184 “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība” 26. punktā noteikts, ka ārlietu ministrs pēc savas iniciatīvas vai pamatojoties uz Ministru kabineta dotu uzdevumu, Nacionālās drošības padomes priekšlikumu vai FID, valsts drošības iestāžu vai uzraudzības institūciju sniegto informāciju, iesniedz Ministru kabinetā tiesību akta projektu par nacionālo sankciju noteikšanu. Ievērojot Projekta mērķi, sankcijas attiecina uz konkrētiem subjektiem, pamatojoties uz nacionālās drošības apdraudējuma riskiem, ko identificējušas iestādes atbilstoši to kompetencei. Sankcijas iespējams attiecināt arī uz subjektiem, kuriem atceltas starptautiski noteiktās sankcijas, ja tie rada nacionālās drošības apdraudējuma riskus.
Ievērojot Likuma 11. panta trešajā daļā noteikto, Ministru kabineta rīkojums, ar kuru tiek noteiktas sankcijas pret konkrētiem subjektiem, stājas spēkā ar tā parakstīšanas brīdi, un rīkojums tiek publicēts oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” nākamajā darba dienā pēc tā parakstīšanas.
Atbilstoši Likuma 15. panta otrajai daļai Projektā paredzēts pārskatīt izstrādātos Ministru kabineta noteikumus un rīkojumus ne retāk kā reizi gadā, lai tajos minētā informācija būtu aktuāla un atbilstu reālajai situācijai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts ietekmēs fizisku personu tiesības un pienākumus, paredzot Ministru kabinetam tiesības noteikt papildus ierobežojumus nacionālo sankciju veidā, kas nepieciešami, lai nodrošinātu starptautisko mieru un drošību, Latvijas ārpolitisko interešu un nacionālās drošības interešu aizsardzību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts ietekmēs juridisku personu tiesības un pienākumus, paredzot Ministru kabinetam tiesības noteikt papildus ierobežojumus nacionālo sankciju veidā, kas nepieciešami, lai nodrošinātu starptautisko mieru un drošību, Latvijas ārpolitisko interešu un nacionālās drošības interešu aizsardzību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
Projekts atbilst saistībām, ko Latvija ir uzņēmusies kā ES dalībvalsts, ieviešot pasākumus, ko ES Padome, pieņemot lēmumus, ir noteikusi par nepieciešamiem, pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienību 29.pantu, kā arī saistībām atbilstoši Līguma par Eiropas Savienību 4. panta otrajai daļai, kur cita starpā noteikts, ka ES respektē valstu galvenās funkcijas, tostarp nodrošinot valsts teritoriālo integritāti, uzturot likumību un kārtību un aizsargājot valsts drošību, un kur noteikts, ka īpaši valsts drošība paliek vienīgi katras dalībvalsts atbildībā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
-
Apraksts
Tiesību akta projekts atbilst saistībām, ko Latvijas Republika uzņēmusies kā ANO un ES dalībvalsts. Starptautiskās tiesības paredz iespēju valstīm noteikt pretpasākumus pret citu valsti, kas ir atbildīga par starptautiski prettiesisku rīcību.
5.3. Cita informācija
Apraksts
Projekts atbilst saistībām, ko Latvija ir uzņēmusies kā ES dalībvalsts, ieviešot pasākumus, ko ES Padome, pieņemot lēmumus, ir noteikusi par nepieciešamiem, pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienību 29.pantu.
Projekts atbilst Latvijas starptautiskajam saistībām cilvēktiesību jomā. Projekts paredz individualizētu izvērtējumu katrā Projektā izklāstīto nacionālo sankciju attiecināšanas gadījumā. Turklāt, pieņemot Projektā paredzētos lēmumus par izņēmumu piemērošanu sankciju izpildē, piemēram, pamatvajadzību apmierināšanai, kompetentās institūcijas nodrošina samērīgu līdzsvaru starp personu tiesībām un nepieciešamību aizsargāt nacionālo drošību pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos.
Projekts atbilst Latvijas starptautiskajam saistībām cilvēktiesību jomā. Projekts paredz individualizētu izvērtējumu katrā Projektā izklāstīto nacionālo sankciju attiecināšanas gadījumā. Turklāt, pieņemot Projektā paredzētos lēmumus par izņēmumu piemērošanu sankciju izpildē, piemēram, pamatvajadzību apmierināšanai, kompetentās institūcijas nodrošina samērīgu līdzsvaru starp personu tiesībām un nepieciešamību aizsargāt nacionālo drošību pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekta izstrādē iesaistīts Finanšu izlūkošanas dienests un Tieslietu ministrija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ministru Kabinets, Ārlietu ministrija, Finanšu izlūkošanas dienests, Valsts drošības dienests, Satversmes aizsardzības birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
