22-TA-1111: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25. pants.
Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.80, 68.§) 2. punkts.
Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.80, 68.§) 2. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Satiksmes ministrijai finansējumu 23 788 934 euro apmērā, tai skaitā 11 870 485 euro apmērā 2021. gadā uzsākto valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības projektu īstenošanai 2022. gadā un 11 918 449 euro apmērā autoceļiem, kas nepieciešami investīciju programmas īstenošanai autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 2022.gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Satiksmes ministrijai 2021. gadā tika piešķirts papildus finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem valsts autoceļu attīstībai saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu, taču 2021. gada ceļu būvniecības sezonā visi uzsāktie būvdarbi netika pabeigti, kā arī šo būvdarbu iepirkumu rezultātā radās finanšu līdzekļu ekonomija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satiksmes ministrijai 2021. gadā tika piešķirts papildus finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem valsts autoceļu attīstībai saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu - 55 000 000 euro saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 22. marta rīkojumu Nr. 182 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" un 36 906 000 euro saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. aprīļa rīkojumu Nr. 237 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"". Visi 2021. gadā uzsāktie būvdarbi netika pabeigti un gala norēķinu veikšanai 2022. gadā nepieciešams finansējums atbilstoši Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas informatīvā ziņojuma "Par finanšu līdzekļu apguvi un nepieciešamo finansējumu valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūvei un atjaunošanai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā", kas apstiprināts Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra sēdē (prot. Nr. 80, 68.§), pielikumā noteiktajam.
Piešķirtā finansējuma apjoms bija ievērojams pret valsts budžetā paredzēto finansējumu, kā arī tas tika piešķirts jau būvniecības sezonas sākumā un šāda līdzekļu apjoma apgūšanai nevarēja tikt savlaicīgi veikta būvniecībai nepieciešamās tehniskās dokumentācijas plānveida sagatavošana. Pēc tehniskās dokumentācijas izstrādes iepirkumu process tika uzsākts maijā, savukārt, līgumi slēgti jūlija mēnesī, kad būvniecības sezona ir jau pusē. Ņemot vērā laika apstākļu ietekmi, plānotos autoceļu virsmu apstrādes darbus nācās pārtraukt augustā, jo atbilstoši “Ceļu specifikācijās 2019” noteiktajam, ceļu segumu virsmas apstrāde veicama no 1. jūnija līdz 15. augustam, kā rezultātā finansējums šiem objektiem netika apgūts 2021. gadā, bet ir nepieciešams 2022. gadā.
Piešķirtā finansējuma apjoms bija ievērojams pret valsts budžetā paredzēto finansējumu, kā arī tas tika piešķirts jau būvniecības sezonas sākumā un šāda līdzekļu apjoma apgūšanai nevarēja tikt savlaicīgi veikta būvniecībai nepieciešamās tehniskās dokumentācijas plānveida sagatavošana. Pēc tehniskās dokumentācijas izstrādes iepirkumu process tika uzsākts maijā, savukārt, līgumi slēgti jūlija mēnesī, kad būvniecības sezona ir jau pusē. Ņemot vērā laika apstākļu ietekmi, plānotos autoceļu virsmu apstrādes darbus nācās pārtraukt augustā, jo atbilstoši “Ceļu specifikācijās 2019” noteiktajam, ceļu segumu virsmas apstrāde veicama no 1. jūnija līdz 15. augustam, kā rezultātā finansējums šiem objektiem netika apgūts 2021. gadā, bet ir nepieciešams 2022. gadā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu plānoto pasākumu “Investīciju programma autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai” nepieciešams paredzēt finansējumu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, 2022. gadā piešķirot Satiksmes ministrijai finansējumu 11 870 485 euro 2021. gadā uzsākto būvniecības projektu realizācijai un gala norēķinu veikšanai par realizētiem projektiem.
Problēmas apraksts
Satiksmes ministrijai 2021. gadā tika piešķirts papildu finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem valsts autoceļu attīstībai saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu, kuru būvdarbu iepirkumu rezultātā radās finanšu līdzekļu ekonomija, kas ļautu ātrāku investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu ātrāku investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu, finansējumu 11 918 449 euro apmērā nepieciešams 2022. gadā piešķirt Satiksmes ministrijai informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu”(turpmāk - ATR ceļu informatīvais ziņojums), kas apstiprināts Ministru kabineta 2021. gada 18. marta sēdē (prot. Nr.28, 40.§) sarakstā Nr.3 iekļauto autoceļu pārbūvei un atjaunošanai.
2022. gadā atjaunojamie un pārbūvējamie valsts autoceļi ir saskaņoti ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 23. februāra vēstuli Nr. 1-132/1467, atbildot uz Satiksmes ministrijas 2022. gada 11. februāra vēstuli Nr.04.1-02/526 “Par autoceļu projektiem ATR kontekstā”.
2022. gadā atjaunojamie un pārbūvējamie valsts autoceļi ir saskaņoti ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 23. februāra vēstuli Nr. 1-132/1467, atbildot uz Satiksmes ministrijas 2022. gada 11. februāra vēstuli Nr.04.1-02/526 “Par autoceļu projektiem ATR kontekstā”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- visa sabiedrība
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs visu sabiedrību kopumā, jo, uzlabojoties valsts autoceļu stāvoklim, samazināsies sabiedrības zaudējumi, kas rodas no autotransporta ekspluatācijas izmaksām (amortizācija, degviela, apkope un remonti u.tml.) un no ceļā patērētā braukšanas laika izmaksām (jo sliktāks ceļa segums, jo mazāks braukšanas ātrums, līdz ar to ilgāks ceļā patērētais laiks).
Juridiskās personas
- ceļu būvniecības un saistīto nozaru komersanti
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējdarbību būvniecības un ar to saistītajās nozarēs, jo būs iespējams veikt papildu valsts autoceļu būvniecības darbus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
23 788 934
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
23 788 934
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-23 788 934
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-23 788 934
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
23 788 934
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 23 788 934 euro apmērā nepieciešams:
11 870 485 euro apmērā 2021. gadā uzsākto valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības projektu īstenošanai 2022. gadā.
11 918 449 euro apmērā valsts autoceļu būvniecībai, kas nepieciešama investīciju programmas īstenošanai autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 2022. gadā.
Informācija par valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības projektiem, kas uzsākti 2021. gadā un jāpabeidz 2022. gadā, sniegta informatīvā ziņojuma “Par finanšu līdzekļu apguvi un nepieciešamo papildus finansējumu valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūvei un atjaunošanai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā” (izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra sēdē (prot. Nr. 80, 68.§)) pielikumā.
Informācija par valsts autoceļu būvniecību, kas nepieciešama investīciju programmas īstenošanai autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 2022. gadā, ir saskaņota ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 23. februāra vēstuli Nr. 1-132/1467, atbildot uz Satiksmes ministrijas 2022. gada 11. februāra vēstuli Nr.04.1-02/526 “Par autoceļu projektiem ATR kontekstā” (projektu saraksts anotācijas pielikumā).
11 870 485 euro apmērā 2021. gadā uzsākto valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības projektu īstenošanai 2022. gadā.
11 918 449 euro apmērā valsts autoceļu būvniecībai, kas nepieciešama investīciju programmas īstenošanai autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 2022. gadā.
Informācija par valsts reģionālo un vietējo autoceļu būvniecības projektiem, kas uzsākti 2021. gadā un jāpabeidz 2022. gadā, sniegta informatīvā ziņojuma “Par finanšu līdzekļu apguvi un nepieciešamo papildus finansējumu valsts reģionālo un vietējo autoceļu pārbūvei un atjaunošanai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā” (izskatīts un atbalstīts Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra sēdē (prot. Nr. 80, 68.§)) pielikumā.
Informācija par valsts autoceļu būvniecību, kas nepieciešama investīciju programmas īstenošanai autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā 2022. gadā, ir saskaņota ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 23. februāra vēstuli Nr. 1-132/1467, atbildot uz Satiksmes ministrijas 2022. gada 11. februāra vēstuli Nr.04.1-02/526 “Par autoceļu projektiem ATR kontekstā” (projektu saraksts anotācijas pielikumā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu 23 788 934 euro apmērā Satiksmes ministrijai paredzēts piešķirt no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai (pēc iepirkuma rezultātiem).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- Finanšu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Projektu saraksts, kas ir saskaņots ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 23. februāra vēstuli Nr. 1-132/1467, atbildot uz Satiksmes ministrijas 2022. gada 11. februāra vēstuli Nr.04.1-02/526 “Par autoceļu projektiem ATR kontekstā”.