Anotācija (ex-ante)

22-TA-1741: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Lauksaimniecības konsultatīvās padomes nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2022. gada 5. maijā pieņemti grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, precizējot 12. panta pirmo daļu un izsakot jaunā redakcijā 12. panta otro daļu. 12. panta otrajā daļā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Lauksaimniecības konsultatīvās padomes (turpmāk - padome) sastāvu, funkcijas, pienākumus un uzdevumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kritērijus nevalstisko organizāciju iekļaušanai padomē, kā arī padomes funkcijas, pienākumus, tiesības, uzdevumus un nosacījumus tās darbībai. Šāds regulējums nodrošinās to, ka lauksaimniecībā, tāpat kā citās Zemkopības ministrijas kompetencē esošajās nozarēs (zivsaimniecībā un mežsaimniecībā) padomes darbību regulēs  Ministru kabineta noteikumi. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma pārejās noteikumu 30. punktā noteikts, ka likuma 12. panta jaunā redakcija stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī, tādējādi minētajā datumā jāstājas spēkā noteikumu projektam par padomi.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai iesaistītu lēmumu pieņemšanā lauksaimnieku nevalstiskās organizācijas, Zemkopības ministrijā jau pašlaik ir noteikta iekšējā kārtība (Zemkopības ministrijas 2020. gada 14. septembra rīkojums "Par lauksaimnieku nevalstisko organizāciju konsultatīvo padomi", turpmāk - rīkojums), ar kuru tiek izveidota Lauksaimnieku  nevalstisko organizāciju konsultatīvā padome. Tā kā citās Zemkopības ministrijas kompetencē esošajās nozarēs (zivsaimniecībā un mežsaimniecībā) konsultatīvās padomes izveide ir deleģēta Ministru kabinetam, šāda prakse atbilstoši grozījumiem Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā ieviesta arī attiecībā uz lauksaimniecības nozari. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik rīkojumā iekļautas padomes funkcijas, uzdevumi, pienākumi, tiesības, padomes sastāvs un konsultatīvās padomes darba organizēšanas kārtība. Rīkojuma redakcija pēdējos gados nav būtiski mainīta, tāpēc ir nepieciešami precizējumi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteiktas padomes funkcijas, uzdevumi, pienākumi un tiesības. Viena no būtiskākajām funkcijām ir sadarbības un informācijas apmaiņas veicināšana, lai tādējādi tiktu izstrādāti gan kvalitatīvi nacionālie, gan Eiropas Savienības tiesību akti un sekmēta nozares problēmu risināšana. Padomes galvenais uzdevums ir dažādu tiesību aktu, politikas plānošanas dokumentu un lēmumu izvērtēšana, kā arī priekšlikumu sniegšana, lai politikas plānotājiem būtu skaidrs lauksaimnieku viedoklis un labākie risinājumi nozares attīstībai. Padomes pienākumi ir iepazīties ar dažādiem tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektiem lauksaimniecības jomā, lai vienmēr būtu lietas kursā par nozarē notiekošo. Lai padome spētu pieņemt kvalitatīvus un uz izaugsmi un ilgtspēju vērstus lēmumus, būtiski ir apzināt lauksaimnieku un lauku iedzīvotāju vajadzības un ievērot visas lauksaimniecības nozares intereses, nevis pārstāvēt tikai atsevišķas nozares. Tāpat padomei lēmumu pieņemšanā ir būtiski iepazīties ar dažāda veida informāciju, tāpēc tās tiesības ir pieprasīt minēto informāciju, kā arī pieaicināt ekspertus, lai spētu izprast katra risināmā jautājuma specifiskās nianses. 
Problēmas apraksts
Attiecībā uz padomes sastāvu rīkojumā ir nosauktas visas padomes sastāvā iekļautās organizācijas, neparedzot kritērijus to iekļaušanai konsultatīvās padomes sastāvā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir noteikts padomes sastāvs un tā veidošanas  nosacījumi. Noteikumu projekts paredz, ka tiks atlasītas noteiktu segmentu horizontālas darbības nevalstiskās organizācijas. Tādējādi padomē būs pārstāvēti dažāda segmenta lauksaimnieki un pārstrādes uzņēmumi, piemēram, gan kooperatīvos esošie, gan bioloģiskajā jomā strādājošie, gan jaunie lauksaimnieki u.c. Papildus tam, ka nevalstiskās organizācijas tiks atlasītas pēc noteiktiem segmentiem, šīm nevalstiskajām organizācijām būs jāizpilda arī papildus kritēriji:
1) darbības ilgums. Lai nevalstiskā organizācija orientētos lauksaimniecības procesos, tai vismaz piecus gadus jābūt reģistrētai biedrību un nodibinājumu reģistrā;
2) darbības jomu skaits. Nevalstiskā organizācija varēs pretendēt uz dalīborganizācijas statusu tikai tādā gadījumā, ja tā pārstāvēs vismaz četras lauksaimniecības nozares jomas vai pārtikas pārstrādes jomas. Tādējādi katra no padomes horizontālajām dalīborganizācijām pārstāvēs arī vairākas jomas - gan dažādas lopkopības jomas, gan dažādas dārzkopības un laukkopības jomas. Atsevišķu jomu organizācijas, kas ir ar šauru specializāciju, piemēram, gaļas liellopu audzētāju organizācija, kazu audzētāju organizācija, dārzeņu audzētāji u.c. nevarēs pretendēt uz dalību konsultatīvajā padomē, jo šādu atsevišķu jomu organizāciju ir ļoti daudz un tās katra pārstāv šauru lauksaimnieku loku, bet ir jāņem vērā, ka padomē iekļaujamo organizāciju skaits konstruktīvam lēmumu pieņemšanas procesam ir ierobežots. Atsevišķu jomu organizācijas konsultatīvajā padomē var tikt pārstāvētas caur lielākām horizontālajām organizācijām.
3) biedru skaits. Padomes dalīborganizācijai ir jābūt ar pietiekami lielu biedru skaitu, lai šī organizācija pārstāvētu pietiekami plašu lauksaimnieku loku;
4) aktivitāte. Dalīborganizācijai ir jābūt tādai, kas arī iepriekšējos gados ir aktīvi darbojusies lauksaimniecības nozares politikas veidošanā, tādējādi ir sagaidāms, ka šī organizācija arī turpmāk spēs kvalitatīvi sadarboties būtisku jautājumu risināšanā. 
Dalīborganizācijas dalību padomē apstiprina uz 7 gadiem. Šāds samērā garš termiņš noteikts tādēļ, ka lauksaimnieku organizācijas ir stabilas, nav novērota lielo horizontālo organizāciju darbības izbeigšana, un arī jaunas lielas organizācijas praktiski neveidojas.
Katra dalīborganizācija dalībai padomē apstiprina pārstāvi. Tādējādi šis pārstāvis ir atbildīgs par padomes sanāksmju apmeklēšanu un par savas organizācijas viedokļa paušanu.
Problēmas apraksts
Pašlaik rīkojumā noteikta padomes darbības kārtība. Noteikumu projektā nepieciešams padomes darba kārtību papildināt, lai būtu skaidra rīcība gadījos, kad padomes loceklis nav apmeklējis padomes sanāksmes, tāpat jābūt skaidri noteiktiem termiņiem un skaidrai lēmumu pieņemšanas rakstiskai procedūrai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka padomes locekļi lēmumus var pieņemt tikai tad, ja attiecīgajiem locekļiem nav interešu konflikta.
Noteikumu projektā paredzēts, ka padomes sasauc un vada padomes priekšsēdētājs, kas ir zemkopības ministrs. šāda kārtība paredzēta tādēļ, ka Zemkopības ministrija kā lauksaimniecības politikas veidotājs ir lietas kursā par dažādu tiesību aktu un politikas dokumentu virzību, un tādējādi arī redz, kurā brīdī ir nepieciešams konsultēties ar dalīborganizācijām.
Padomes darbu materiāltehniski nodrošina Zemkopības ministrija, tādējādi tā nodrošina telpas un aprīkojumu klātienes sēdēm. Zemkopības ministrija nodrošina arī sekretariāta funkcijas, informējot padomes locekļus un uzaicinātos ekspertus par padomes sēžu norises laiku, darba kārtību, izskatāmajiem dokumentiem. Zemkopības ministrija sagatavo arī padomes sēžu protokolus, atspoguļojot tajos gan dažādus viedokļus, gan pieņemtos lēmumus. Šādi pienākumi Zemkopības ministrijai bijuši arī iepriekš, tādējādi arī turpmāk paredzēta šāda kārtība.
Padomes sēdes ir atklātas, ja vien padome nav lēmusi citādi. Tas nozīmē, ka padomes sēdes drīkst apmeklēt arī citas personas, kam ir svarīgi dzirdēt padomē pārrunāto informāciju un argumentus par attiecīgo jautājumu. Padome atsevišķos gadījumos var lemt, ka sēde ir aizklāta, piemēram, ja tajā ir jāskata ierobežotas pieejas informācija vai ir kāds cits būtisks iemesls.
Lēmumus padome pieņem balsojot. Situācijā, kad balsu skaits sadalās vienādi, tad izšķirošā balss ir padomes priekšsēdētājam (zemkopības ministram) vai viņa vietniekam (Zemkopības ministrijas valsts sekretāram), jo ir svarīgi, lai lēmumi tiktu pieņemti ne tikai lauksaimnieku, bet arī valsts interesēs.
Ņemot vērā to, ka ne visiem lēmumiem nepieciešamas sēdes, noteikumu projektā iekļauta lēmumu pieņemšanas rakstiskā procedūra. Rakstiskās procedūras laikā saņemtos priekšlikumus un iebildumus padomes sekretariāts atspoguļo protokolā. 
Parakstītos padomes sēžu protokolus Zemkopības ministrija ievieto savā Dokumentu vadības sistēmā, kā arī mājaslapā, lai ar tiem varētu iepazīties jebkurš interesents.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Lauksaimniecības nozarē un pārtikas nozarē strādājošām nevalstiskajām organizācijām ir iespēja aktīvi līdzdarboties lauksaimniecības nozares politikas veidošanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Pareizi, mērķtiecīgi padomes lēmumi veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, kas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Pareizi, mērķtiecīgi padomes lēmumi veicina kvalitatīvas lopkopības un augkopības produkcijas ražošanu, kas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tā kā Zemkopības ministrijas kompetencē ir arī jautājumi par nodokļiem un nodarbinātību  lauksaimniecības nozarē, padomes lēmumiem var būt pozitīva ietekme uz lauksaimniecības nozares uzņēmējdarbības vidi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Daudzi lēmumi lauksaimniecības nozarē tiek pieņemti tieši attiecībā uz mazajām un vidējām saimniecībām, tādējādi padomes darbs var ietekmēt šādas saimniecības.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ar mērķtiecīgiem lēmumiem stiprinot lauksaimniecības nozari tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi