25-TA-763: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā" (turpmāk - Likumprojekts) ir izstrādāti pēc Labklājības ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par prioritārajiem pasākumiem birokrātijas mazināšanai 2025. gadā" noteikto (MK 2025. gada 22. aprīļa protokollēmums Nr. 16, 43. §).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir tiesiska regulējuma pilnveide bezdarba samazināšanas jomā bezdarba situācijā esošajām personām piešķirto statusu optimizācija.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Spēkā stāšanas termiņš ir nepieciešams, lai nodrošinātu vienmērīgu pāreju Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - Aģentūra) klientiem.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) mērķis ir sniegt atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām, lai veicinātu to spēju konkurēt darba tirgū.
Personai, kura nestrādā, pastāv iespēja iegūt Aģentūrā bezdarbnieka statusu vai darba meklētāja statusu.
Likuma izpratnē persona nestrādā, ja tā saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" nav uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto.
Personai, kura nestrādā, pastāv iespēja iegūt Aģentūrā bezdarbnieka statusu vai darba meklētāja statusu.
Likuma izpratnē persona nestrādā, ja tā saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" nav uzskatāma par darba ņēmēju vai pašnodarbināto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bezdarbnieka statuss un pagaidu nodarbinātības iespējas, saglabājot bezdarbnieka statusu
Normatīvais regulējums sociālās apdrošināšanas jomā paredz saimnieciskās darbības veicējiem atšķirīgu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk – VSAOI) nomaksas kārtību atkarībā no ienākuma apmēra un saimnieciskās darbības reģistrēšanas Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID).
Normatīvais regulējums sociālās apdrošināšanas jomā paredz saimnieciskās darbības veicējiem atšķirīgu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk – VSAOI) nomaksas kārtību atkarībā no ienākuma apmēra un saimnieciskās darbības reģistrēšanas Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju un tiesības uz Aģentūras piedāvātajiem nodarbinātības atbalsta pakalpojumiem neatkarīgi no piemērojamās VSAOI nomaksas kārtības, paredzēts, ka persona būs tiesīga iegūt un saglabāt bezdarbnieka vai darba meklētāja statusu, ja tā negūst tādus ienākumus, kuri ir VSAOI objekts, proti ienākumus, no kuriem atbilstoši likumam “Par valsts sociālo apdrošināšanu” jāmaksā VSAOI. Likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 14. un 14.1 pantā noteikts VSAOI objekts darba ņēmējiem un pašnodarbinātajiem un saskaņā ar minētā likuma 14. panta trešo daļu par VSAOI objektu ir uzskatāmi arī pabalsti un tiem pielīdzināmie valsts budžeta maksājumi, kas ir noteikti Ministru kabineta noteikumos, tomēr jāatzīmē, ka tie nav uzskatāmi par nodarbinātības rezultātā gūtajiem ienākumiem, kas liegtu iegūt vai saglabāt bezdarbnieka statusu. Vienlaikus persona nezaudēs tiesības uz bezdarbnieka statusu, ja tā gūs ar VSAOI apliekamos ienākumus par darbiem, kuri ir izpildīti pirms bezdarbnieka statusa iegūšanas, piemēram, persona regulāri saņem autoratlīdzību par tāda autordarba izmantošanu, kas ir radīts pirms vairākiem gadiem. Turklāt minētais nosacījums netiks piemērots arī ar VSAOI apliekamajiem ienākumiem, kas tiek gūti aktīvo nodarbinātības pasākumu ietvaros.
Savukārt, lai neierobežotu personām iespēju bezdarba periodā īslaicīgi uzlabot savu finanšu situāciju, veicot īstermiņa gadījuma darbus, paredzēts neierobežot bezdarbniekiem īslaicīgas nodarbinātības iespējas ar noteiktu reižu skaitu (šobrīd 2 reizes 12 mēnešu periodā), saglabājot kopējo īslaicīgas nodarbinātības periodu līdz 60 dienām bezdarba periodā darba ņēmējiem vai līdz diviem mēnešiem, ja persona gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, kas tiek skaitīts no bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas, ja par to paziņots Aģentūrai. Šobrīd praksē ir situācijas, kad bezdarbniekam ir pagaidu darbs uz dažām dienām un, noslēdzot divus šādus darba līgumus, pat, ja Likumā paredzētās 60 dienas nav pilnībā izmantotas, personai ir liegta iespēja noslēgt vēl vienu terminētu darba līgumu, saglabājot bezdarbnieka statusu. Atbilstoši paredzētajām izmaiņām bezdarbnieks varēs dibināt pagaidu darba attiecības neierobežotu reižu skaitu līdz Likumā noteiktā dienu skaita ierobežojuma sasniegšanai, savukārt pašnodarbinātām personām būs iespēja veikt saimniecisko darbību divus kalendāra mēnešus vai kombinēt saimniecisko darbību (vienu kalendāra mēnesi) ar darba tiesiskajām attiecībām atlikušo dienu skaitu. Tāpat kā līdz šim Aģentūra pārliecināsies par personas atbilstību pašnodarbinātās personas statusam atbilstoši Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datiem par VSAOI iemaksām.
Statistikas dati liecina, ka 84 % Aģentūrā reģistrēto bezdarbnieku iekārtojas darbā 12 mēnešu laikā no bezdarbnieka statusa iegūšanas, līdz ar to reižu skaita ierobežojuma atcelšana nodrošinās bezdarbniekiem lielākas iespējas darba meklējumu posmā finansiālās situācijas uzlabošanai aktīvāk izmantot gadījuma darbus. Savukārt ilgstošajiem bezdarbniekiem, kas jau būs izmantojuši īslaicīgas nodarbinātības iespējas, liekāku uzmanību nepieciešams pievērst, lai iekārtotos pastāvīgajā darba vietā.
Lai nodrošinātu minētās izmaiņas, Likumprojekts paredz grozījumus Likuma 10. panta pirmās daļas 2. punktā, 12. panta pirmajā daļā un 14. panta pirmās daļas 5. punkta b) apakšpunktā.
Savukārt, lai neierobežotu personām iespēju bezdarba periodā īslaicīgi uzlabot savu finanšu situāciju, veicot īstermiņa gadījuma darbus, paredzēts neierobežot bezdarbniekiem īslaicīgas nodarbinātības iespējas ar noteiktu reižu skaitu (šobrīd 2 reizes 12 mēnešu periodā), saglabājot kopējo īslaicīgas nodarbinātības periodu līdz 60 dienām bezdarba periodā darba ņēmējiem vai līdz diviem mēnešiem, ja persona gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, kas tiek skaitīts no bezdarbnieka statusa iegūšanas dienas, ja par to paziņots Aģentūrai. Šobrīd praksē ir situācijas, kad bezdarbniekam ir pagaidu darbs uz dažām dienām un, noslēdzot divus šādus darba līgumus, pat, ja Likumā paredzētās 60 dienas nav pilnībā izmantotas, personai ir liegta iespēja noslēgt vēl vienu terminētu darba līgumu, saglabājot bezdarbnieka statusu. Atbilstoši paredzētajām izmaiņām bezdarbnieks varēs dibināt pagaidu darba attiecības neierobežotu reižu skaitu līdz Likumā noteiktā dienu skaita ierobežojuma sasniegšanai, savukārt pašnodarbinātām personām būs iespēja veikt saimniecisko darbību divus kalendāra mēnešus vai kombinēt saimniecisko darbību (vienu kalendāra mēnesi) ar darba tiesiskajām attiecībām atlikušo dienu skaitu. Tāpat kā līdz šim Aģentūra pārliecināsies par personas atbilstību pašnodarbinātās personas statusam atbilstoši Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datiem par VSAOI iemaksām.
Statistikas dati liecina, ka 84 % Aģentūrā reģistrēto bezdarbnieku iekārtojas darbā 12 mēnešu laikā no bezdarbnieka statusa iegūšanas, līdz ar to reižu skaita ierobežojuma atcelšana nodrošinās bezdarbniekiem lielākas iespējas darba meklējumu posmā finansiālās situācijas uzlabošanai aktīvāk izmantot gadījuma darbus. Savukārt ilgstošajiem bezdarbniekiem, kas jau būs izmantojuši īslaicīgas nodarbinātības iespējas, liekāku uzmanību nepieciešams pievērst, lai iekārtotos pastāvīgajā darba vietā.
Lai nodrošinātu minētās izmaiņas, Likumprojekts paredz grozījumus Likuma 10. panta pirmās daļas 2. punktā, 12. panta pirmajā daļā un 14. panta pirmās daļas 5. punkta b) apakšpunktā.
Problēmas apraksts
Darba meklētāja statuss
Likuma mērķis ir sniegt atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām.
Atbilstoši spēkā esošajam Likuma regulējumam attiecīgs statuss tiek piešķirts bezdarbniekiem un darba meklētājiem, savukārt bezdarba riskam pakļautās personas saņem atsevišķus pakalpojumus, ja tās atbilst pakalpojuma saņemšanai izvirzītajām prasībām bez atsevišķa statusa piešķiršanas.
Tomēr jāņem vērā, ka atšķirībā no bezdarbniekiem darba meklētājiem ir pieejams ļoti ierobežots nodarbinātības pakalpojumu klāsts. Saskaņā ar Likuma 16. panta pirmo daļu darba meklētājam ir tiesības piedalīties konkurētspējas paaugstināšanas un darba meklēšanas atbalsta pasākumos, saņemt informāciju par brīvajām darba vietām un ar tām saistītām kvalifikācijas un citām prasībām, kā arī saņemt karjeras konsultācijas. Savukārt, attīstoties elektroniskajai iesniegumu iesniegšanai statusa piešķiršanai, praksē ir novērots, ka, reģistrējoties Aģentūrā elektroniski, persona kļūdaini bezdarbnieka statusa vietā iesniedz iesniegumus darba meklētāja statusa piešķiršanai, kā rezultātā tiek kavēta bezdarbnieka pabalsta saņemšana, kura piešķiršanai nepieciešams iegūt bezdarbnieka statusu. Arī darba meklētāja statusu ieguvušo personu skaits ir neliels – mēnesī darba meklētāja statusu iegūst vidēji 170 - 270 personas, no tiem aptuveni divas trešdaļas mēneša laikā iesniedz Aģentūrai iesniegumu ar lūgumu piešķirt bezdarbnieka statusu.
Likuma mērķis ir sniegt atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām.
Atbilstoši spēkā esošajam Likuma regulējumam attiecīgs statuss tiek piešķirts bezdarbniekiem un darba meklētājiem, savukārt bezdarba riskam pakļautās personas saņem atsevišķus pakalpojumus, ja tās atbilst pakalpojuma saņemšanai izvirzītajām prasībām bez atsevišķa statusa piešķiršanas.
Tomēr jāņem vērā, ka atšķirībā no bezdarbniekiem darba meklētājiem ir pieejams ļoti ierobežots nodarbinātības pakalpojumu klāsts. Saskaņā ar Likuma 16. panta pirmo daļu darba meklētājam ir tiesības piedalīties konkurētspējas paaugstināšanas un darba meklēšanas atbalsta pasākumos, saņemt informāciju par brīvajām darba vietām un ar tām saistītām kvalifikācijas un citām prasībām, kā arī saņemt karjeras konsultācijas. Savukārt, attīstoties elektroniskajai iesniegumu iesniegšanai statusa piešķiršanai, praksē ir novērots, ka, reģistrējoties Aģentūrā elektroniski, persona kļūdaini bezdarbnieka statusa vietā iesniedz iesniegumus darba meklētāja statusa piešķiršanai, kā rezultātā tiek kavēta bezdarbnieka pabalsta saņemšana, kura piešķiršanai nepieciešams iegūt bezdarbnieka statusu. Arī darba meklētāja statusu ieguvušo personu skaits ir neliels – mēnesī darba meklētāja statusu iegūst vidēji 170 - 270 personas, no tiem aptuveni divas trešdaļas mēneša laikā iesniedz Aģentūrai iesniegumu ar lūgumu piešķirt bezdarbnieka statusu.
Risinājuma apraksts
Tādējādi, lai mazinātu administratīvo slogu gan Aģentūras klientiem, gan Aģentūras darbiniekiem, nemazinot pieejamo pakalpojumu klāstu, paredzēts atteikties no darba meklētāja statusa piešķiršanas un zaudēšanas procedūras, kā arī pienākuma regulāri apmeklēt Aģentūras filiāli. Turpmāk persona, kura atbilst darba meklētājam noteiktajiem kritērijiem un vēlēsies saņemt kādu no darba meklētājiem paredzētajiem pakalpojumiem, piemēram, seniori, kuri ir sasnieguši vecuma pensijas piešķiršanas vecumu, līdzīgi kā bezdarba riskam pakļautās personas, varēs pieteikties attiecīga pakalpojuma saņemšanai, izmantojot elektroniskās pieteikšanās iespējas, vai Aģentūras filiālē.
Lai atteiktos no darba meklētāja statusa piešķiršanas, Likumprojekts paredz grozīt 2. pantu, 4. panta ceturto daļu, kā arī 15. pantu un 16. pantu.
Lai atteiktos no darba meklētāja statusa piešķiršanas, Likumprojekts paredz grozīt 2. pantu, 4. panta ceturto daļu, kā arī 15. pantu un 16. pantu.
Problēmas apraksts
Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonds
Likuma 4. panta desmitajā daļā Ministru kabinetam ir nodots deleģējums noteikt Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonda finansējuma saņemšanas un izlietošanas nosacījumus aktīvo nodarbinātības un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu īstenošanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulai (ES) Nr. 1309/2013 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fondu (2014—2020) un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1927/2006. Citi no minētās regulas izrietošie nosacījumi Likumā nav minēti. Vienlaikus Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonda regulējums regulāri tiek pārskatīts un šobrīd spēkā ir 2021. gada 28. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/691 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanās fondu darbu zaudējušiem darba ņēmējiem (EGF) un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1309/2013. Neskatoties, ka, ievērojot citus pieejamos Eiropas Savienības atbalsta instrumentus, Latvijā Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonds netiek izmantots, Eiropas Komisija uztur viedokli, ka dalībvalstu normatīvo aktu sistēmās jābūt attiecīgajam regulējumam, līdz ar to nepieciešams nodrošināt normatīvo aktu atbilstību jaunas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/691 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanās fondu darbu zaudējušiem darba ņēmējiem (EGF) un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1309/2013 prasībām.
Likuma 4. panta desmitajā daļā Ministru kabinetam ir nodots deleģējums noteikt Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonda finansējuma saņemšanas un izlietošanas nosacījumus aktīvo nodarbinātības un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu īstenošanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 17.decembra regulai (ES) Nr. 1309/2013 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fondu (2014—2020) un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 1927/2006. Citi no minētās regulas izrietošie nosacījumi Likumā nav minēti. Vienlaikus Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonda regulējums regulāri tiek pārskatīts un šobrīd spēkā ir 2021. gada 28. aprīļa Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2021/691 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanās fondu darbu zaudējušiem darba ņēmējiem (EGF) un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1309/2013. Neskatoties, ka, ievērojot citus pieejamos Eiropas Savienības atbalsta instrumentus, Latvijā Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonds netiek izmantots, Eiropas Komisija uztur viedokli, ka dalībvalstu normatīvo aktu sistēmās jābūt attiecīgajam regulējumam, līdz ar to nepieciešams nodrošināt normatīvo aktu atbilstību jaunas Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/691 par Eiropas Globalizācijas pielāgošanās fondu darbu zaudējušiem darba ņēmējiem (EGF) un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1309/2013 prasībām.
Risinājuma apraksts
Ievērojot, ka Likuma 4. panta desmitajā daļā minētā regula ir atcelta, lai pārskatītu normatīvo regulējumu Ministru kabineta līmenī, likumprojekts paredz precizēt Likuma 4. panta desmito daļu, nosakot, ka Ministru kabinets nosaka Eiropas Globalizācijas pielāgošanas fonda finansējuma saņemšanas un izlietošanas nosacījumus aktīvo nodarbinātības un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu īstenošanai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes normatīvajiem aktiem par Eiropas Globalizācijas fondu darbu zaudējušiem darba ņēmējiem (EGF).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Darba meklētāji
Ietekmes apraksts
Paredzēts atteikties no darba meklētāja statusa piešķiršanas un zaudēšanas procedūras, kā arī pienākuma regulāri apmeklēt Aģentūras filiāli. Turpmāk persona, kura atbilst darba meklētājam noteiktajiem kritērijiem un vēlēsies saņemt kādu no darba meklētājiem paredzētajiem pakalpojumiem, varēs pieteikties attiecīga pakalpojuma saņemšanai bez nepieciešamības sagatavot iesniegumu par darba meklētāja statusa piešķiršanu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Darba meklētāji
samazinās
Vērtības nozīme:
0,25
Iesnieguma par darba meklētāja statusa piešķiršanu aizpildīšanai patērētais laiks
2 670
Saņemto iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai skaits 2024. gadā
1
Iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai aizpilda vienreiz
-667,50
Administratīvās izmaksas fiziskām personām novērtētas attiecībā uz laika patēriņu iesnieguma par darba meklētāja statusa piešķiršanu aizpildīšanai.
Pienākums iesniegt iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai noteikts Likuma 15. panta (1)1 daļā un to paredz izslēgt Likumprojekta 6. pants.
Kopā
-667,50
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Darba meklētāji
samazinās
Vērtības nozīme:
2,52
Vidējā darba samaksa valstī 2024. gadā 10,07 eiro stundā
2 670
Saņemto iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai skaits 2024. gadā
1
Iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai aizpilda vienreiz
-6 728,40
Vidējā darba samaksa valstī 2024. gadā 1 685 eiro mēnesī, kas atbilstoši darba dienu skaitam 2024. gadā, veido 10,07 eiro stundā.
Pienākums iesniegt iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai noteikts Likuma 15. panta (1)1 daļā un to paredz izslēgt Likumprojekta 6. pants.
Kopā
-6 728,40
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 2017. gada 28. marta Ministru kabineta noteikumi Nr. 172 "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmā turpmāk netiks apstrādāti dati par darba meklētāja statusa piešķiršanu
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.2. 2015. gada 24. februāra Ministru kabineta noteikumi Nr. 103 "Bezdarbnieka un darba meklētāja statusa piešķiršanas kārtība un statusa piešķiršanai nepieciešamie dokumenti"
Pamatojums un apraksts
Darba meklētāja statuss turpmāk netiks piešķirts, līdz ar to būs jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nodarbinātības valsts aģentūra, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/2aaee965-bb98-448d-a9d6-ee2bd4e1ba1e
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
No 2025. gada 24. marta līdz 7. aprīlim organizētās publiskās apspriešanas rezultātā viedokļi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nodarbinātības valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Nodarbinātības valsts aģentūra
samazinās
Vērtības nozīme:
8,82
Stundas likme Aģentūras nodarbinātības aģentam
0,44
Vidēji patērētais laiks lēmumu pieņemšanai
2 670
Saņemto iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai skaits 2024. gadā
1
Iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai aizpilda vienreiz
-10 361,74
Aģentūra 2024. gadā saņēma 2670 iesniegumus par darba meklētāja statusa piešķiršanu. Nodarbinātības aģents telefoniski vai e-pastā sazinājās ar katru klientu, lai precizētu, vai klienta nolūks nebija pieteikties bezdarbnieka statusam. Vidēji viena lēmuma pieņemšana par darba meklētāja statusu aizņem 15 minūtes, 2024. gadā kopā – 668 stundas.
No 2670 klientiem, kas ieguva darba meklētāja statusu, 57% jeb 1531 persona 30 dienu laikā to zaudēja, jo ieguva bezdarbnieka statusu. Lēmuma pieņemšana un paziņošana par darba meklētāja statusa zaudēšanu un bezdarbnieka statusa piešķiršana kopā prasa 19 minūtes, 2024. gadā kopā – 485 stundas.
Gadījumos, kad klients ir tiesīgs saņemt bezdarbnieka pabalstu, Aģentūra bezdarbnieka statusu piešķir ar darba meklētāja iesnieguma datumu. 2024. gadā nosūtīta 21 vēstule VSAA, lai, piešķirot bezdarbnieka pabalstu, varētu ņemt vērā faktiskos apstākļus, kāpēc bezdarbnieka statuss piešķirts ar agrāku datumu nekā saņemts iesniegums. Vienas vēstules sagatavošana VSAA vidēji aizņem 30 minūtes, kopā 2024. gadā – 11 stundas.
Kopā darba meklētāja statusa administrēšanai 2024. gadā patērētas 1164 stundas. Nodarbinātības aģenta vidējā bruto mēnešalga ir 1200 euro, savukārt stundas likme (pieņemot vidējo stundu skaitu mēnesī 168 h) 7,14 euro, kam tiek pieskaitīta darba devēja veicamo valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likme 23,59%.
Pienākums iesniegt iesniegumu darba meklētāja statusa piešķiršanai noteikts Likuma 15. panta (1)1 daļā un to paredz izslēgt Likumprojekta 6. pants.
Kopā
-10 361,74
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Aģentūras nodrošinātais atbalsts veicina bezdarba situācijā esošo personu atgriešanos darba tirgū un attiecīgi šo personu sociālās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
