Anotācija

25-TA-2732: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu, kā arī Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 676).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz nodrošināt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), lai atbilstoši tiesas nolēmumiem veiktu atgūtā atbalsta Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai un procentu atmaksāšanu, kā arī valsts atbalsta izmaksāšanu nodokļu maksātājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Neskatoties uz to, ka MK noteikumos Nr. 676 noteiktā atbalsta sniegšana vairs netiek veikta, VID joprojām turpina tam uzticēto funkciju izpildi un, pamatojoties uz tiesas nolēmumiem, nodrošina iepriekš nepamatoti nepiešķirtā vai nodokļa maksātāja atmaksātā atbalsta atmaksu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tiesas sprieduma par atgūtā valsts atbalsta atmaksāšanu izpilde

Veicot valsts atbalstu saņemšanas un izlietošanas pēckontroli, VID uzsāka nodokļu maksātājam izmaksātā valsts atbalsta apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai (granta) un procentu par nelikumīgi saņemto atbalstu kopā 100 476 euro apmērā atgūšanu. Izskatot nodokļu maksātāja sūdzību, apstrīdētais lēmums iestādē atstāts negrozīts, nodokļu maksātājs iesniedza pieteikumu tiesā.
2022. gadā nodokļu maksātājs veica Covid-19 granta atbalsta un procentu atmaksu uz Finanšu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” izpildei atvērto Valsts kases kontu LV63TREL213005614200B “Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšana”.
Ar Administratīvās rajona tiesas 2023. gada 13. februāra spriedumu ir atcelts VID 2022. gada 4. aprīļa lēmums, ar kuru noteica pienākumu nodokļu maksātājam atmaksāt izmaksāto valsts atbalstu un aprēķināto procentu maksājumu, atzīstot pārsūdzēto lēmumu par prettiesisku.
Ar Administratīvās apgabaltiesas 2025. gada 25. septembra spriedumu nodokļu maksātāja pieteikums tika apmierināts, pārsūdzēto lēmumu atceļot ar pieņemšanas dienu.
Ar Administratīvās apgabaltiesas 2025. gada 9. oktobra papildspriedumu VID uzlikts par pienākumu atmaksāt nodokļu maksātājam nepamatoti atprasītu atbalstu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai par 2021. gada februāri 100 000 euro un procentus par nelikumīgi saņemto atbalstu 476 euro viena mēneša laikā no sprieduma spēkā stāšanās dienas. Papildspriedums stājās spēkā 2025. gada 9. novembrī.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumu Nr. 1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” 50. punktā noteikto 2022. gadā atmaksātie līdzekļi 2022. gada 31. decembrī tika slēgti kā saimnieciskajā gadā neizmantotie valsts budžeta asignējumi un Covid-19 granta atbalstu izmaksai paredzētie konti no 2023. gada 1. janvāra ir slēgti, tādējādi VID ir nepieciešams finansējums no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbalsta atmaksas nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Lai atbilstoši tiesas nolēmumam VID veiktu atgūtā atbalsta Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai un procentu atmaksāšanu nodokļu maksātājam, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešams piešķirt papildu finansējumu 100 476 euro apmērā.
Problēmas apraksts
Tiesas spriedumu par valsts atbalsta piešķiršanu izpilde

Ar Senāta 2025. gada 24. oktobra spriedumu stājās spēkā Administratīvās apgabaltiesas 2023. gada 28. marta spriedums lietā Nr. A420229321, ar kuru atcēla VID 2021. gada 6. augusta lēmumu Nr. 33.17-6/22.7/8588 un noteica pienākumu VID izdot labvēlīgu administratīvo aktu par valsts atbalsta piešķiršanu. Saskaņā ar VID 14.11.2025. lēmumu Nr. 33.17-6/22.7/3892 nodokļu maksātājam piešķirts atbalsts apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai 22 195,23 euro apmērā.

Ar Senāta 2025. gada 7. novembra spriedumu stājās spēkā Administratīvās apgabaltiesas 2023. gada 23. maija spriedums lietā Nr. A420223521, ar kuru atcēla VID  2021. gada 27. jūlija lēmumu Nr. 33.17-6/22.13/8248 un VID  2021. gada 16. augusta lēmumu Nr. 33.17-6/22.13/8871 un noteica pienākumu VID izdot labvēlīgu administratīvo aktu par valsts atbalsta piešķiršanu. Saskaņā ar VID 21.11.2025. lēmumu Nr. 33.17-6/22.13/3931 nodokļu maksātājam piešķirts atbalsts apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai 130 932,06 euro apmērā.

Ar Senāta 2025. gada 5. novembra spriedumu stājās spēkā Administratīvās apgabaltiesas 2022. gada 27.jūnija spriedums lietā Nr. A420215121, ar kuru atcēla VID 2021. gada 29. jūnija lēmumu Nr. 33.17-3/17.9.1/67862 un 2021. gada 28. jūlija lēmumu Nr. 33.17-6/22.13/8316 un noteica pienākumu VID izdot labvēlīgu administratīvo aktu par valsts atbalsta piešķiršanu. Saskaņā ar VID 26.11.2025. lēmumu Nr.33.17-6/22.13/3991 un 28.11.2025. lēmumu Nr. 33.17-6/22.7/4050 nodokļu maksātājam piešķirts atbalsts apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai kopsummas 150 000 euro apmērā.

Ar Senāta 2025. gada 6. novembra spriedumu stājās spēkā Administratīvās apgabaltiesas 2023. gada 16. marta spriedums lietā Nr. A420231221, ar kuru atcēla VID 2021. gada 19. augusta lēmumu Nr. 33.17-6/22.9/8984 un noteica pienākumu VID izdot labvēlīgu administratīvo aktu izdošanu par valsts atbalsta piešķiršanu. Saskaņā ar VID 26.11.2025. lēmumu 33.17-6/22.9/4004 nodokļu maksātājam piešķirts atbalsts apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai 100 000 euro apmērā.

Ņemot vērā, ka VID budžetā nav piešķirti līdzekļi Covid-19 granta atbalstu izmaksai, lai VID izpildītu tiesas nolēmumus par valsts atbalsta piešķiršanu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirami līdzekļi kopsummas 403 128 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Lai atbilstoši tiesas nolēmumiem VID veiktu valsts atbalsta Covid-19 krīzes skarto uzņēmumu apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai izmaksāšanu nodokļu maksātājiem, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” nepieciešams piešķirt papildu finansējumu 403 128 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Paredzēts veikt valsts atbalsta izmaksu atsevišķām juridiskām personām, atbilstoši MK noteikumos Nr.676 noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem un to atmaksas kārtībai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
503 604
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
503 604
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-503 604
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-503 604
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
503 604
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saistībā ar tiesas nolēmumu izpildi VID ir nepieciešams papildu finansējums 503 604 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Papildus nepieciešamais finansējums 503 604 euro pārdalāms no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu VID atmaksas veikšanai un neparedz jaunā normatīvā regulējuma izstrādi vai grozījumu veikšanu spēkā esošajā normatīvajā regulējuma.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi