23-TA-265: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojumā Nr. 608 "Par valsts nekustamā īpašuma "Matroži" Sakas pagastā, Pāvilostas novadā, nodošanu Pāvilostas novada pašvaldības īpašumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļa un Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023. gada 27. aprīļa lēmums Nr. 412 "Par ierosinājumu grozīt Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojumu Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma “Matroži”, Sakas pagastā, Pāvilostas novadā, nodošanu Pāvilostas novada pašvaldības īpašumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2011. gada 16.novembra rīkojuma Nr. 608 (turpmāk – rīkojums Nr.608) redakciju, precizējot pašvaldības nosaukumu un mainot nodotā īpašuma turpmākās izmantošanas funkciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojums Nr. 608 nosaka, ka valstij piederošais nekustamais īpašums tiek nodots Pāvilostas novada pašvaldībai un 2. punktā noteikts, ka nododamo nekustamo īpašumu plānots izmantot pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktam - gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību.
Nekustamais īpašums "Matroži", Sakas pagastā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6486 013 0060) sastāv no zemes vienības 1,77 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 6486 013 0060 un astoņām būvem ar kadastra apzīmējumiem 6486 013 0060 001; 6486 013 0060 002; 6486 013 0060 003; 6486 013 0060 004; 6486 013 0060 005; 6486 013 0060 006; 6486 013 0060 007 un 6486 013 0060 008 (turpmāk kopā - nekustamais īpašums). Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Kurzemes rajona tiesas Sakas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000116383 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda.
Nekustamais īpašums "Matroži", Sakas pagastā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6486 013 0060) sastāv no zemes vienības 1,77 ha platībā ar kadastra apzīmējumu 6486 013 0060 un astoņām būvem ar kadastra apzīmējumiem 6486 013 0060 001; 6486 013 0060 002; 6486 013 0060 003; 6486 013 0060 004; 6486 013 0060 005; 6486 013 0060 006; 6486 013 0060 007 un 6486 013 0060 008 (turpmāk kopā - nekustamais īpašums). Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu nostiprinātas Kurzemes rajona tiesas Sakas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000116383 uz Dienvidkurzemes novada pašvaldības vārda.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam Pāvilostas novada pašvaldības vietā administratīvi teritoriālās reformas vietā ir izveidots Dienvidkurzemes novada pašvaldība, kas ir Pāvilostas novada pašvaldības saistību un tiesību pārņēmējs. Līdz ar to ir nepieciešams precizēt rīkojuma Nr.608 nosaukumu un 1. punkta redakciju, precizējot pašvaldības nosaukumu, kam nekustamais īpašums ir nodots. Nekustamais īpašums "Matroži", Sakas pagastā ir nepieciešams plašāku pašvaldībai noteikto funkciju īstenošanai nekā tas ir noteikts rīkojuma Nr.608, līdz ar to nepieciešams precizēt rīkojuma 2.punkta redakciju.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma Nr.608 1.punkta redakcija precizēta atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktajam administratīvo teritoriju iedalījumam, Pāvilostas novada pašvaldības vietā norādot Dienvidkurzemes novada pašvaldību.
Izveidojot Dienvidkurzemes novadu, radušās iespējas un nepieciešamība nekustamo īpašumu izmantot pašvaldības iedzīvotāju un arī tūrisma vajadzībām. Sagruvušās ēkas iespējams atjaunot un izmantot, rīkojot bērniem, jauniešiem kā arī pārējiem pašvaldības iedzīvotājiem dažādas nometnes un interešu grupas. Pašvaldībā dzīvo Ukraiņu bēgļi t.sk. arī bērni un jaunieši, kuru atpūtu varētu nodrošināt pie jūras. Pašvaldībai sakārtojot nekustamo īpašumu, minētās iespējas varētu nodrošināt.
Ņemot vērā minēto, Dienvidkurzemes novada pašvaldība 2023. gada 27. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 412 "Par ierosinājumu grozīt Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojumu Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma “Matroži”, Sakas pagastā, Pāvilostas novadā, nodošanu Pāvilostas novada pašvaldības īpašumā", ar kuru nolemts nekustamo īpašumu izmantot šādām atbilstoši Pašvaldību likuma pašvaldībai noteikto funkciju īstenošanai: gādāt par iedzīvotāju veselību — īstenot veselīga dzīvesveida veicināšanas pasākumus un organizēt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību (4. panta pirmās daļas 6.punkts); veicināt sporta attīstību, tostarp uzturēt un attīstīt pašvaldības sporta bāzes, atbalstīt sportistu un sporta klubu, arī profesionālo sporta klubu, darbību un sniegt atbalstu sporta pasākumu organizēšanai (4. panta pirmās daļas 7.punkts); veikt darbu ar jaunatni (4. panta pirmās daļas 8.punkts); sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu (4. panta pirmās daļas 12.punkts); veicināt dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu, kā arī noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību, ja likumos nav noteikts citādi (4. panta pirmās daļas 20.punkts).
Līdz ar to tiek grozīta rīkojuma Nr. 608. 2. punkta redakcija, precizējot nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanas mērķi.
Kā jau iepriekš minēts, tad pašvaldība, nekustamo īpašumu plāno izmantot, lai rīkotu izglītojošas un atpūtas nometnes pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvojošajiem bērniem un arī pieaugušajiem, tai skaitā bēgļiem no Ukrainas. Nometņu un citu pasākumu organizēšanu nodrošinās pati pašvaldība vai tās padotībā esošās iestādes. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļu publiskas personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības papildinošu saimniecisku darbību veikšanai izmantot tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašus materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu. Ņemot vērā, ka nekustamajā īpašumā pašvaldība kā pamatfunkciju plāno īstenot ar fizisko kultūru saistītu un darba ar jaunatni nodrošināšanu, tad nepieciešamības gadījumā saimnieciskā darbība varētu tikt īstenota ierobežotā apmērā, ievērojot komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumus, un tā būs papildinoša ar izglītību un veselīga dzīvesveida veicināšanu saistītu pakalpojumu nodrošināšanu, nepārsniedzot 20% no nekustamā īpašuma gada jaudas laika, platības vai finanšu izteiksmē. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti un, ja nepieciešams, pašvaldība izstrādās tam nepieciešamos iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.
Ņemot vērā šobrīd spēkā esošo Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmās daļas regulējumu, kā arī praksi līdzīga satura rīkojuma projektu sagatavošanā, rīkojuma projekts papildināts ar nosacījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, Sakas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000116383 ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku, kā arī to, ka minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu un norādi, ka īpašuma tiesības Dienvidkurzemes novada pašvaldībai nostiprinātas uz laiku, kamēr Dienvidkurzemes novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 2.1. punktā minētās funkcijas īstenošanu.
Izveidojot Dienvidkurzemes novadu, radušās iespējas un nepieciešamība nekustamo īpašumu izmantot pašvaldības iedzīvotāju un arī tūrisma vajadzībām. Sagruvušās ēkas iespējams atjaunot un izmantot, rīkojot bērniem, jauniešiem kā arī pārējiem pašvaldības iedzīvotājiem dažādas nometnes un interešu grupas. Pašvaldībā dzīvo Ukraiņu bēgļi t.sk. arī bērni un jaunieši, kuru atpūtu varētu nodrošināt pie jūras. Pašvaldībai sakārtojot nekustamo īpašumu, minētās iespējas varētu nodrošināt.
Ņemot vērā minēto, Dienvidkurzemes novada pašvaldība 2023. gada 27. aprīlī pieņēma lēmumu Nr. 412 "Par ierosinājumu grozīt Ministru kabineta 2011. gada 16. novembra rīkojumu Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma “Matroži”, Sakas pagastā, Pāvilostas novadā, nodošanu Pāvilostas novada pašvaldības īpašumā", ar kuru nolemts nekustamo īpašumu izmantot šādām atbilstoši Pašvaldību likuma pašvaldībai noteikto funkciju īstenošanai: gādāt par iedzīvotāju veselību — īstenot veselīga dzīvesveida veicināšanas pasākumus un organizēt veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību (4. panta pirmās daļas 6.punkts); veicināt sporta attīstību, tostarp uzturēt un attīstīt pašvaldības sporta bāzes, atbalstīt sportistu un sporta klubu, arī profesionālo sporta klubu, darbību un sniegt atbalstu sporta pasākumu organizēšanai (4. panta pirmās daļas 7.punkts); veikt darbu ar jaunatni (4. panta pirmās daļas 8.punkts); sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu (4. panta pirmās daļas 12.punkts); veicināt dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu, kā arī noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību, ja likumos nav noteikts citādi (4. panta pirmās daļas 20.punkts).
Līdz ar to tiek grozīta rīkojuma Nr. 608. 2. punkta redakcija, precizējot nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanas mērķi.
Kā jau iepriekš minēts, tad pašvaldība, nekustamo īpašumu plāno izmantot, lai rīkotu izglītojošas un atpūtas nometnes pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvojošajiem bērniem un arī pieaugušajiem, tai skaitā bēgļiem no Ukrainas. Nometņu un citu pasākumu organizēšanu nodrošinās pati pašvaldība vai tās padotībā esošās iestādes. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļu publiskas personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības papildinošu saimniecisku darbību veikšanai izmantot tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašus materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu. Ņemot vērā, ka nekustamajā īpašumā pašvaldība kā pamatfunkciju plāno īstenot ar fizisko kultūru saistītu un darba ar jaunatni nodrošināšanu, tad nepieciešamības gadījumā saimnieciskā darbība varētu tikt īstenota ierobežotā apmērā, ievērojot komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumus, un tā būs papildinoša ar izglītību un veselīga dzīvesveida veicināšanu saistītu pakalpojumu nodrošināšanu, nepārsniedzot 20% no nekustamā īpašuma gada jaudas laika, platības vai finanšu izteiksmē. Dienvidkurzemes novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti un, ja nepieciešams, pašvaldība izstrādās tam nepieciešamos iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.
Ņemot vērā šobrīd spēkā esošo Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmās daļas regulējumu, kā arī praksi līdzīga satura rīkojuma projektu sagatavošanā, rīkojuma projekts papildināts ar nosacījumiem Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, Sakas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000116383 ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku, kā arī to, ka minēto aizliegumu – apgrūtināt nekustamo īpašumu ar hipotēku – nepiemēro, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu un norādi, ka īpašuma tiesības Dienvidkurzemes novada pašvaldībai nostiprinātas uz laiku, kamēr Dienvidkurzemes novada pašvaldība nodrošina šā rīkojuma 2.1. punktā minētās funkcijas īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par pašvaldībai nodotā nekustamā īpašuma turpmāko izmantošanu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses, kā arī netiek mainīts esošais regulējums un netiek paredzēts ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedriskās līdzdalības process netiek organizēts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dienvidkurzemes novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi