Anotācija (ex-ante)

24-TA-494: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par informatīvo ziņojumu "Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju"" (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un VRAA, kura no 2024. gada 1. septembra, būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis. Tāpat likumprojekts paredz precizēt esošo regulējumu atbilstoši faktiskajai situācijai. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Ziņojumam, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR. 
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā. Līdz ar to, Pašvaldības domes vēlēšanu likumā ir nepieciešams precizēt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru, paredzot VRAA kompetenci.



 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Ziņojumā noteikto attiecībā uz Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru, nepieciešams precizēt Pašvaldības domes vēlēšanu likuma normas, lai noteiktu ETVR darbības ietvaru pašvaldības domes vēlēšanās.  
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz grozīt Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 28. panta otro un 2.1 daļu, 32. panta devīto daļu, 36.1 panta pirmo daļu, 36.2 panta pirmo un otro daļu, 36.3 pantu, 38.1 panta 4.1 daļu. Minētie grozījumi paredz, ka turpmāk pārbaude, vai persona (vēlētājs) ir piedalījusies attiecīgajās vēlēšanās un atzīmes izdarīšana par vēlētāja dalību vēlēšanās būs izdarīta ETVR tiešsaistes režīmā.
Norādāms, ka likumprojekts neparedz grozīt Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 32.1 un 33.1 pantu, jo ieslodzījuma vietas administrācija un Centrālā vēlēšanu komisija nepieciešamo informāciju pārbauda Vēlētāju reģistrā. Abās tiesību normās iesnieguma pārbaudes termiņi ir noteikti tādi, kad vēlētāju datu apstrāde tiek nodrošināta tikai Vēlētāju reģistrā un netiek nodrošināta vēl vēlētāju datu apstrāde ETVR. 
 
Problēmas apraksts
Pašvaldības domes vēlēšanu likums paredz pašvaldības domes vēlēšanu kandidātu datu atbilstības pārbaudi veikt, balstoties uz Vēlētāju reģistrā iekļauto informāciju. 
 
Risinājuma apraksts
Kandidātu dati tiek pārbaudīti, vai persona bija reģistrēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā vismaz desmit mēnešus, vai sasniegusi 18 gadu vecumu, vai persona ir Latvijas pilsonis vai Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Tāpat tiek pārbaudīts, vai kandidātam likumā paredzētajā kārtībā tiesa ir nodibinājusi aizgādnību. Tātad kandidātam tiek pārbaudīti reģistrētas vai deklarētās dzīvesvietas adreses dati, dzimšanas datums vecuma noteikšanai, valstiskās piederības dati un rīcībspējas dati. Minēto datu pirmavots ir Fizisko personu reģistrs, kurā saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmo daļu tiek iekļautas un aktualizētas ziņas par personas deklarēto vai reģistrēto dzīvesvietas adresi, dzimšanas datumu, rīcībspēju un valstisko piederību.  
          Līdz ar to, likumprojekta 1. un 2. pants paredz veikt grozījumus Pašvaldības domes vēlēšanu likumā atbilstoši faktiskajai situācijai, nosakot, ka kandidātu dati tiks pārbaudīti Fizisko personu reģistrā, kas ir pārbaudes datu pirmavots.
Norādāms, ka pašvaldības domes vēlēšanās saskaņā ar Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 8. panta pirmo daļu var kandidēt Latvijas pilsonis un Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Fizisko personu reģistrā saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktu un 2. punkta "a" apakšpunktu tiek uzkrāts ziņas par Latvijas pilsoni un Eiropas Savienības pilsoni. Līdz ar to, likumprojekta 2. pants paredz noteikt nosacījumu, ka kandidāts ir svītrojams, ja tas nav reģistrēts Fizisko personu reģistrā. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā (24-TA-498)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā (24-TA-500)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā (24-TA-482)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vēlētāju reģistra likumu, kur būs jānošķir  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde
 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Centrālā vēlēšanu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi