Anotācija

25-TA-1266: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali” sagatavots, lai atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.panta piecpadsmitajai daļai nodrošinātu finansējuma pārdali 2025.gadā starp Ekonomikas ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai nodrošinātu Latvijas Universitātei nepieciešamo finansējumu pētniecības izmaksu segšanai, lai veiktu padziļinātu darba tirgus ekspertīzi, izpētītu mākslīgā intelekta algoritmu izmantošanu darba tirgus statistikai, uzskaitei un prognozēšanai reālā laikā un piedāvātu mākslīgā intelekta risinājumus strukturēto datu un nestrukturētas informācijas sasaistei vienotā dinamiski pilnveidojamā cilvēkkapitāla datu ontoloģijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar “Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” (Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojums Nr.55) 29.8.punktā minēto pasākumu darba tirgus attīstībai, virzot darbaspēku uz augstākas pievienotās vērtības nozarēm, lai sekmētu pilnvērtīgu dažādu grupu iesaisti darba tirgū, ienākumu nevienlīdzības mazināšanu un remigrāciju, kā arī palielinātu darbaspēka pieejamību, tai skaitā paplašinātu iespējas pārkvalifikācijai mūža garumā un kvalifikācijas celšanai, Ekonomikas ministrijai ir uzdevums izveidot koordinētu cilvēkkapitāla pārvaldības sistēmu (turpmāk – Uzdevums).
Lai Uzdevuma izpildei veiktu padziļinātu darba tirgus ekspertīzi, izpētītu mākslīgā intelekta algoritmu izmantošanu darba tirgus statistikai, uzskaitei un prognozēšanai reālā laikā un piedāvātu mākslīgā intelekta risinājumus strukturēto datu un nestrukturētas informācijas sasaistei vienotā dinamiski pilnveidojamā cilvēkkapitāla datu ontoloģijā, ir nepieciešams izmantot Latvijas Universitātes akadēmisko un praktisko kompetenci un pieredzi analogas funkcionalitātes mākslīgā intelekta instrumentu radīšanā un uzturēšanā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Universitātei ar Projektu saistīto pētniecības izmaksu segšanai ir nepieciešams finansējums, lai veiktu padziļinātu darba tirgus ekspertīzi - strukturēto datu un nestrukturētas informācijas sasaistei vienotā dinamiski pilnveidojamā cilvēkkapitāla datu ontoloģijā reālā laika viedas analīzes un prognozēšanas sistēmas prototipa izstrādei. Ir jāapzina ar datu kvalitāti saistītās problēmas, kas potenciāli var rasties, apvienojot strukturēto datu avotus, un no mākslīgā intelekta halucinācijām, apstrādājot nestrukturētā teksta avotus latviešu un/vai angļu valodā, kā arī prompti/uzvednes jāadaptē instruētajiem lielajiem valodas modeļiem dažādos līmeņos (sistēma, lietotājs, asistents) un jāpilnveido daudznozīmības un kļūdu minimizēšanai.
Risinājuma apraksts
“Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 29.8.punktā dotā Uzdevuma izpildei 2025.gadā nepieciešams veikt finansējuma pārdali 200 000 euro apmērā no Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” uz Izglītības un zinātnes ministrijas valsts budžeta apakšprogrammu 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana”, lai izmantotu Latvijas Universitātes akadēmisko un praktisko kompetenci un pieredzi analogas funkcionalitātes mākslīgā intelekta instrumentu radīšanā un uzturēšanā.
Latvijas Universitāte  piesaistot speciālistus ar zinātnisko ekspertīzi mākslīgā intelekta risināju izstrādē, ontoloģijā, datu drošībā, darba tirgus izpētē un datu analīzē, nodrošina šādu uzdevumu izpildi:
1. veikt padziļinātu darba tirgus ekspertīzi, izpētīt mākslīgā intelekta algoritmu izmantošanu darba tirgus statistikai, uzskaitei un prognozēšanai reālā laikā;
2. piedāvāt mākslīgā intelekta risinājumus izveidi internetā pieejamās nestrukturētas informācijas sasaisti vienotā dinamiski pilnveidojamā cilvēkkapitāla datu ontoloģijā;
3. sadarbībā ar EM un Centrālo statistikas pārvaldi testēt cilvēkkapitāla datu ontoloģiju ar reālā laika nodarbinātības, vakanču un saistītajiem datiem, laikrindu vizualizācijas un prognozēšanas vajadzībām;
4. apzināt ar datu apjomu saistītās tehniskās prasības un plānot  atbilstošos tehniskos risinājumus datubāžu un mākslīgā intelekta sistēmu pietiekamas veiktspējas nodrošināšanai;
5. apzināt ar datu kvalitāti saistītās problēmas, kas potenciāli var rasties apvienojot strukturēto datu avotus Pārvaldes metadatu katalogā, un no mākslīgā intelekta halucinācijām, apstrādājot nestrukturētā teksta avotus latviešu un/vai angļu valodā;
6. adaptēt promptus/ uzvednes instruētajiem lielajiem valodas modeļiem dažādos līmeņos (sistēma, lietotājs, asistents) un pilnveidot tos daudznozīmības un kļūdu minimizēšanai; 
7. apzināt ar datu drošību saistītos jautājumus un izveidot atbilstošus tehniskos risinājumus, tostarp mākslīgā intelekta (lielo valodas modeļu) pilnībā iekšējai darbināšanai bez saites ar ārpasauli datu noplūdes izslēgšanai;
8. veikt CSP personāla iesaisti un mācību veidotās cilvēkkapitāla datu ontoloģijas un saistīto rīku patstāvīgai turpmākai izmantošanai, piedalīties PiniTree un RDF 1.2 datu ontoloģiju standartizācijas procesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2025.gadā plānots veikt finansējuma pārdali no Ekonomikas ministrijas budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” atbilstoši 2024. gada 19. septembra MK protokola izrakstā Nr. 38 paredzētā finansējuma EM kapacitātes stiprināšanai, t.sk. mākslīgā intelekta (MI) risinājumu izmantošanai darba tirgus vajadzību noteikšanai reālā laikā izveidei uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammu 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” pētniecības izmaksu segšanai 200 000 euro apmērā. Pārdale no budžeta programmas 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” iespējama un nepieciešama, lai Uzdevuma izpildei izmantotu Latvijas Universitātes akadēmisko un praktisko kompetenci un pieredzi analogas funkcionalitātes mākslīgā intelekta instrumentu radīšanā un uzturēšanā.
Mākslīgā intelekta (turpmāk – MI) risinājuma izstrādei izmaksu aprēķins veikts, ņemot vērā iesaistītos resursus un darba uzdevumus, indikatīvais izmaksu sadalījums pa pozīcijām: 1)padziļināta darba tirgus ekspertīze un MI algortimu izpēte - 24 000 euro , ontoloģijas izveiduun  MI risinājumu izstrāde cilvēkkapitāla ontoloģijai – 42 000 euro,  ontoloģijas testēšana ar reālajiem datiem – 28 000 euro, tehnisko prasību analīze un IT risinājumu plānošana – 25 000 euro, datu kvalitātes un MI halucināciju risku analīze  un promptu adaptācija un uzlabošana – 36 000 euro, datu drošības risinājumi un iekšējā MI infrastruktūra – 27 000 euro, MI risinājumu ieviešana, saistīto rīki un mācību nodrošināšana CSP  - 18 000 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Uzdevums neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Tiesību aktu izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija un Latvijas Universitāte.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk