25-TA-1444: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ar 2024. gada 20. janvāra Valdības rīcības plāna 35.10. punktu, Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdots izstrādāt normatīvo regulējumu, lai privātpersonām samazinātu ar būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesu saistīto laiku un izmaksas. Kā arī izveidot efektīvākas saskarnes starp informācijas sistēmām (tajā skaitā, Būvniecības informācijas sistēmu, turpmāk – BIS, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmu, turpmāk – Kadastra informācijas sistēma un Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu, turpmāk - VVDZ) datu savstarpējai nodošanai valsts pārvaldes procesu un tiesību nostiprināšanas procesa nodrošināšanai, nododot pilnīgus, nepieciešamos un atbilstošos datus.
2024. gada 9 .aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Tieslietu ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai".
2025. gada 29. aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Ekonomikas ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Būves vienota reģistrācija BIS, Kadastrā un Zemesgrāmatā". Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 7, 35. § 2.2. apakšpunktu noteikts, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu ēkas (būves) reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus. Turklāt Tieslietu ministrijai, cita starp, noteikta grozījumu izstrāde zemesgrāmatu jomā.
Gan likumprojektā, gan anotācijā ir lietots termins "ēkas (būves)", kas jau šobrīd tiek lietots Zemesgrāmatu likumā un atbilst būvniecības un kadastra jomā regulējošajos normatīvajos aktos lietotajam terminam "būve", kas ir plašāks jēdziens un ietver gan ēkas, gan inženierbūves.
2024. gada 9 .aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Tieslietu ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai".
2025. gada 29. aprīlī Ministru kabineta sēdē apstiprināts Ekonomikas ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Būves vienota reģistrācija BIS, Kadastrā un Zemesgrāmatā". Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 7, 35. § 2.2. apakšpunktu noteikts, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu ēkas (būves) reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus. Turklāt Tieslietu ministrijai, cita starp, noteikta grozījumu izstrāde zemesgrāmatu jomā.
Gan likumprojektā, gan anotācijā ir lietots termins "ēkas (būves)", kas jau šobrīd tiek lietots Zemesgrāmatu likumā un atbilst būvniecības un kadastra jomā regulējošajos normatīvajos aktos lietotajam terminam "būve", kas ir plašāks jēdziens un ietver gan ēkas, gan inženierbūves.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt vienotu būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesu.
Likumprojekts noteic, ka:
1) sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Valsts zemes dienests, tiesnesis vairs nevērtē;
2) nepieciešamos datus nostiprināšanai zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un BIS;
3) izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu;
4) izņēmumu kancelejas nodevas samaksas pārbaudei;
5) pārejas noteikumus, lai grozījumi tiktu attiecināti uz būvniecības procesiem, kas uzsākti līdz 31.12.2025.
Likumprojekts noteic, ka:
1) sākotnējos datus, kurus pārbauda būvvalde un Valsts zemes dienests, tiesnesis vairs nevērtē;
2) nepieciešamos datus nostiprināšanai zemesgrāmatā tiesnesis iegūst no strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un BIS;
3) izņēmumu attiecībā uz pilnvarojumu;
4) izņēmumu kancelejas nodevas samaksas pārbaudei;
5) pārejas noteikumus, lai grozījumi tiktu attiecināti uz būvniecības procesiem, kas uzsākti līdz 31.12.2025.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts, kas paredz nepieciešamo grozījumu normatīvajos aktos izstrādi līdz 2026. gada 1. janvārim.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu ēkas (būves) reģistrācijas procesā, kas sākas BIS un noslēdzas zemesgrāmatā, šobrīd ir iesaistītas vairākas institūcijas. Ēkas (būves) reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās – sākotnēji būvvaldē, lai uzsāktu būvniecības procesu, tad Valsts zemes dienestā, lai reģistrētu ēku (būvi) Kadastra informācijas sistēmā un beigās rajona (pilsētas) tiesā , lai īpašuma tiesības uz ēku (būvi) nostiprinātu zemesgrāmatā. Neskatoties uz to, ka valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, tās nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un pagaidām datu integrācija ir ierobežota apjomā, kā rezultātā dati par ēkām (būvēm) tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties un radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jau šobrīd Zemesgrāmatu likumā ir paredzēts, ka, izmantojot speciālu tiešsaistes formu BIS tīmekļvietnē, ēkas (būves) īpašnieks var iesniegt lūgumu par ēkas (būves) dzēšanu, ierakstīšanu zemesgrāmatā vai jaunbūves ierakstīšanu zemesgrāmatā. Tomēr to nevar uzskatīt par vienotu procesu vai optimālu ēkas (būves) reģistrācijas procesu. Minētais process dotajā brīdī nerada iespēju privātpersonām visus nepieciešamos jautājumus risināt digitāli un vienuviet. Process nav efektīvs, jo nenotiek pienācīga starpiestāžu sadarbība. Jaunas ēkas (būves) būvniecības process ietver trīs pamatposmus – būvniecību, jeb būvniecības ieceres īstenošanu, ēkas (būves) un to raksturojošo datu reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā un ēkas (būves) īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā. Katra iesaistītā institūcija, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, privātpersonām izvirza savas prasības nepieciešamo dokumentu un informācijas iesniegšanai, kas var būtiski atšķirties. Nereti vienu un to pašu informāciju pārbauda visas procesā iesaistītās iestādes.Tāpat maksu par pakalpojumu –ēkas (būves) reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā un par nostiprināšanu zemesgrāmatā personai ir jāveic katrā iestādē atsevišķi.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot esošo situāciju, tika secināts, ka optimāls risinājums ir vienota ēkas (būves) reģistrācijas procesa izveidošana, sākot no būvniecības ieceres, līdz pat ēkas (būves) reģistrācijai zemesgrāmatā, maksimāli izmantojot datu savietošanas un apstrādes iespējas no visiem valsts informācijas sistēmu un citiem digitāliem avotiem. Stiprinot būvvalžu juridiskās kapacitātes un BIS sniegtā atbalsta pilnveidošanu tieši būvniecības procesa uzsākšanas posmā, varētu nodrošināt veiksmīgu ēkas (būves) ierakstīšanu zemesgrāmatā, novēršot tādus trūkumus, kā Zemesgrāmatu likuma prasībām neatbilstoši noformēti dokumenti, informācijas savstarpējā neatbilstība teksta un grafiskajos datos, kā arī institūciju nepilnīgi veiktās datu un tiesiskās situācijas pārbaudes pieejamās informācijas sistēmās.
Pirmais solis vienota ēkas (būves) reģistrācijas pakalpojuma nodrošināšanai ir vienota iesnieguma ieviešana visām procesā iesaistītajām institūcijām – būvvaldei, Valsts zemes dienestam un rajona (pilsētas) tiesai. Tādējādi klients tikai vienu reizi izsaka savu gribu veikt būvniecību, iereģistrēt ēku (būvi) Kadastra informācijas sistēmā un nostiprināt īpašuma tiesības uz uzbūvēto ēku (būvi) zemesgrāmatā. Būtiski ir uzsvērt, ka klientam vairs nebūs atsevišķi jāiesniedz zemesgrāmatā nostiprinājuma lūgums. Likumprojekts paredz, ka grozījumi zemesgrāmatā izdarāmi, pamatojoties uz strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un Būvniecības informācijas sistēmas. Izstrādātie tehniskie risinājumi paredzēs, ka vienlaikus ar ēkas (būves) īpašnieka iesniegumu, no BIS un Kadastra informācijas sistēmas tiesnesis varēs iegūt strukturētos datus par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā. Līdzīga kārtība Zemesgrāmatu likumā ir paredzēta arī šobrīd (Zemesgrāmatu likuma 62.1 pants). Tādējādi būvvalde un Valsts zemes dienests pēc būtības būs jau izvērtējuši tiesiskos aspektus, kas saistīti ar būvniecības ieceres iesniegšanu un akceptēšanu, būvniecības procesa likumību, ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un ēkas (būves) reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā. Likumprojekts paredz, ka tiek papildināta Zemesgrāmatu likuma 41. panta otrā daļa, jo grozījumu izdarīšanas pamats būs saņemtie paziņojumi no attiecīgajām valsts informācijas sistēmām –Kadastra informācijas sistēmas un BIS.
Būvniecības likuma 24. panta piektā daļa noteic, ka būvniecības ierosinātājs pilnvaru paraksta ar drošu elektronisko parakstu vai lieto elektroniskajā pakalpojumā pieejamos elektroniskās identifikācijas un parakstīšanas rīkus. Šāda pilnvara ir derīga visa būvniecības procesa laikā un visa procesa ietvaros tiek nodrošināta būvniecības ierosinātāja personas identifikācija. Ieviešot vienas pieturas principu, secināms, ka pilnvarojums, kas norādīts (iesniegts) vienas iestādes ietvaros ir derīgs arī visām pārējām iestādēm, tajā skaitā tiesai. Tādējādi likumprojekts paredz izņēmumu no Zemesgrāmatu likuma 58. panta, kas noteic, ka pilnvarojums citai personai lūgt nostiprinājumu jāizteic pilnvarā, ko apliecinājis notārs vai bāriņtiesa. Ņemot vērā to, ka pats pilnvaras devējs ar drošu elektronisko parakstu vai lietojot elektroniskās identifikācijas un parakstīšanas rīkus BIS sistēmā pilnvaro citu personu veikt noteiktas darbības, nebūtu lietderīgi šādam pilnvarojumam vēl pieprasīt notariālu apliecinājumu. Tādējādi šajā posmā klientam vairs nebūs jāvēršas pie notāra, kas klientam ieekonomēs gan laiku, gan finanšu līdzekļus. Turklāt jāņem vērā, ka informāciju par nepieciešamo nostiprinājumu tiesa saņems no Kadastra informācijas sistēmas un BIS, tādējādi izslēdzot varbūtību, ka nostiprinājumu lūdz persona, kurai uz to nav tiesības. Tādējādi likumprojekts paredz 58. pantu papildināt ar jaunu ceturto daļu.Vienotā būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesa ietvaros ir paredzēts, ka maksa par ēkas (būves) reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā un kancelejas nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatu būs maksājama vienu reizi vienotā procesa ietvaros, par ko tiesnesim vairs nebūs jāpārliecinās. Tādējādi ir precizēta Zemesgrāmatu likuma 106.1 panta otrā un trešā daļa.
Ņemot vērā to, ka būvniecības process var ilgt līdz pat astoņiem gadiem, likumprojektā iekļauts pārejas noteikumu papildus punkts, kas paredz vienotās ēkas (būves) reģistrācijas procesu piemērot arī tiem būvniecības procesiem, kas uzsākti līdz 2025. gada 31. decembrim.
Pirmais solis vienota ēkas (būves) reģistrācijas pakalpojuma nodrošināšanai ir vienota iesnieguma ieviešana visām procesā iesaistītajām institūcijām – būvvaldei, Valsts zemes dienestam un rajona (pilsētas) tiesai. Tādējādi klients tikai vienu reizi izsaka savu gribu veikt būvniecību, iereģistrēt ēku (būvi) Kadastra informācijas sistēmā un nostiprināt īpašuma tiesības uz uzbūvēto ēku (būvi) zemesgrāmatā. Būtiski ir uzsvērt, ka klientam vairs nebūs atsevišķi jāiesniedz zemesgrāmatā nostiprinājuma lūgums. Likumprojekts paredz, ka grozījumi zemesgrāmatā izdarāmi, pamatojoties uz strukturētajiem datiem, kas saņemti no Kadastra informācijas sistēmas un Būvniecības informācijas sistēmas. Izstrādātie tehniskie risinājumi paredzēs, ka vienlaikus ar ēkas (būves) īpašnieka iesniegumu, no BIS un Kadastra informācijas sistēmas tiesnesis varēs iegūt strukturētos datus par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā. Līdzīga kārtība Zemesgrāmatu likumā ir paredzēta arī šobrīd (Zemesgrāmatu likuma 62.1 pants). Tādējādi būvvalde un Valsts zemes dienests pēc būtības būs jau izvērtējuši tiesiskos aspektus, kas saistīti ar būvniecības ieceres iesniegšanu un akceptēšanu, būvniecības procesa likumību, ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un ēkas (būves) reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā. Likumprojekts paredz, ka tiek papildināta Zemesgrāmatu likuma 41. panta otrā daļa, jo grozījumu izdarīšanas pamats būs saņemtie paziņojumi no attiecīgajām valsts informācijas sistēmām –Kadastra informācijas sistēmas un BIS.
Būvniecības likuma 24. panta piektā daļa noteic, ka būvniecības ierosinātājs pilnvaru paraksta ar drošu elektronisko parakstu vai lieto elektroniskajā pakalpojumā pieejamos elektroniskās identifikācijas un parakstīšanas rīkus. Šāda pilnvara ir derīga visa būvniecības procesa laikā un visa procesa ietvaros tiek nodrošināta būvniecības ierosinātāja personas identifikācija. Ieviešot vienas pieturas principu, secināms, ka pilnvarojums, kas norādīts (iesniegts) vienas iestādes ietvaros ir derīgs arī visām pārējām iestādēm, tajā skaitā tiesai. Tādējādi likumprojekts paredz izņēmumu no Zemesgrāmatu likuma 58. panta, kas noteic, ka pilnvarojums citai personai lūgt nostiprinājumu jāizteic pilnvarā, ko apliecinājis notārs vai bāriņtiesa. Ņemot vērā to, ka pats pilnvaras devējs ar drošu elektronisko parakstu vai lietojot elektroniskās identifikācijas un parakstīšanas rīkus BIS sistēmā pilnvaro citu personu veikt noteiktas darbības, nebūtu lietderīgi šādam pilnvarojumam vēl pieprasīt notariālu apliecinājumu. Tādējādi šajā posmā klientam vairs nebūs jāvēršas pie notāra, kas klientam ieekonomēs gan laiku, gan finanšu līdzekļus. Turklāt jāņem vērā, ka informāciju par nepieciešamo nostiprinājumu tiesa saņems no Kadastra informācijas sistēmas un BIS, tādējādi izslēdzot varbūtību, ka nostiprinājumu lūdz persona, kurai uz to nav tiesības. Tādējādi likumprojekts paredz 58. pantu papildināt ar jaunu ceturto daļu.Vienotā būvniecības un ēkas (būves) reģistrācijas procesa ietvaros ir paredzēts, ka maksa par ēkas (būves) reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā un kancelejas nodeva par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatu būs maksājama vienu reizi vienotā procesa ietvaros, par ko tiesnesim vairs nebūs jāpārliecinās. Tādējādi ir precizēta Zemesgrāmatu likuma 106.1 panta otrā un trešā daļa.
Ņemot vērā to, ka būvniecības process var ilgt līdz pat astoņiem gadiem, likumprojektā iekļauts pārejas noteikumu papildus punkts, kas paredz vienotās ēkas (būves) reģistrācijas procesu piemērot arī tiem būvniecības procesiem, kas uzsākti līdz 2025. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Būvniecības dalībnieki, kas nostiprinās īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.
Juridiskās personas
- Būvniecības dalībnieki, kas nostiprinās īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
Ietekmes apraksts
Nodrošinot vienas pieturas aģentūras principu, samazināsies patērētais laiks un finanšu līdzekļi iestāžu apmeklēšanai un būvniecības procesa realizācijai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Vienotas ēkas (būves) reģistrācijas process uzlabos publiskā pakalpojuma sniegšanu, jo samazinās pakalpojuma sniegšanas laiks un tiek vienkāršoti būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītie procesi.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Tiesību akta projektā ietverto normu izmaiņu izstrāde tiks finansēta no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam fonda 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” atlases iesniegumu projektam “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija“ ((24-TA-2844) MK 18.03.2025 prot. Nr.11 36§) paredzētā finansējuma, kas kopā sastāda 2 800 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējums 2 380 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 420 000 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā"" (25-TA-1447).
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka vienotais ēkas (būves) būvniecības un reģistrācijas process paredz informācijas nodošanu caur valsts informācijas sistēmām, likumprojekts paredz papildināt uzskaitījumu, uz kā pamata nekustamais īpašums vai jaunbūve ir ierakstāms zemesgrāmatā, paredzot, ka pamats var būt arī Kadastra informācijas sistēmas un BIS strukturētie dati, ja no Valsts zemes dienesta ir saņemts paziņojums par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā un reģistrāciju Kadastra informācijas sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Būvniecības likumā" (25-TA-1438)
Pamatojums un apraksts
Likumprojekts paredz vienota iesnieguma ieviešanu (trīs iesniegumi vienā),lai iesniegums būvniecības uzsākšanai ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās ēkas (būves) tālāku reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī nostiprināšanai zemesgrāmatā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (25-TA-1273);
Pamatojums un apraksts
Ar projektu tiek ieviests vienots un secīgs būves reģistrācijas process no būvniecības informācijas sistēmas līdz Zemesgrāmatai, mazinot administratīvo slogu nekustamā īpašuma jomā uzlabojot un paplašinot būvju datu ieguves un reģistrācijas procesu, mazinot administratīvo slogu un nodrošinot alternatīvas būvju datu iegūšanai apvidū.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (25-TA-1421);
Pamatojums un apraksts
Projekts paredz aktualizēt Valsts zemes dienest sniegto pakalpojumu klāstu un cenas, precizējot atsevišķu pakalpojumu nosaukumus, papildinot noteikumus ar jauniem pakalpojumiem un svītrojot neaktuālos pakalpojumus.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" (25-TA-1264).
Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir precizēt izpildmērījuma plānā norādāmo informāciju vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā, kā arī precizēt citus nosacījumus izpildmērījuma plāna sagatavošanā un topogrāfiskajā uzmērīšanā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.6. Būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi
(25-TA-1431)
Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir mainīt formātu (no PDF uz DWG vai DGN) būvprojekta grafiskajiem failam, kuru augšupielādē BIS, lai attiecīgā informācija būtu izmantojama kadastra datu reģistrācijai un aktualizācijai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr. 438 "Būvniecības informācijas sistēmas noteikumi"", 25-TA-1433.
Pamatojums un apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību par to, kas nosaka un kur ir pieejams saraksts ar datiem, kurus sistēmu saziņas līmenī Būvniecības informācijas sistēma nodos Valsts zemes dienestam kadastra datu reģistrācijai vai aktualizācijai.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Ekonomikas ministrija, Tiesu administrācija, Valsts zemes dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/5389bcf4-9f14-4bc6-a597-289d066fa9f8
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Netika saņemti priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts zemes dienests
- Būvvaldes, tiesas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Ir paredzēta ciešāka sadarbība institūciju starpā. Datu apmaiņas rezultātā, personām nevajadzēs vērsties vairākās institūcijās, kā arī nenotiks datu dublēšanās.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Vienkāršota un paātrināta būves būvniecība un reģistrācija Kadastra informācijas sistēmā un Zemesgrāmatā.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vienotas ēkas (būves) reģistrācijas process uzlabos publiskā pakalpojuma sniegšanu, jo samazinās pakalpojuma sniegšanas laiks un tiek vienkāršoti būvniecības un ar datu reģistrāciju saistītie procesi.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks pilnveidotas valsts informācijas sistēmas – BIS, Kadastra informācijas sistēma, VVDZ.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
