Anotācija (ex-ante)

22-TA-3126: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 40. panta otrā un trešā daļa
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai Zemkopības ministrija līdzekļus, kas iegūti, atsavinot nekustamo īpašumu, varētu izlietot nepieciešamiem un derīgiem uzlabojumiem valsts nekustamajā īpašumā. Paredzēts likumā "Par valsts budžetu 2022. gadam" noteiktajā kārtībā saņemt Ministru kabineta piekrišanu un atļaut palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem 50 procentu apmērā no valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem, kas iegūti pēc valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas. Ministru kabineta rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo un otro daļu un 5. panta pirmo daļu, kā arī likuma "Par valsts budžetu 2020. gadam" 44. panta pirmo un otro daļu, izpildot  2020. gada 20. novembra rīkojumā Nr. 661 "Par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu" noteikto (https://likumi.lv/ta/id/318586-par-valsts-nekustama-ipasuma-pardosanu?&search=on) (turpmāk – MK rīkojums Nr. 661), Zemkopības ministrija 2022. gadā atsavināja izsolē valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepiemērotu valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4601 015 5570), kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā, – zemes vienību (ar kadastra apzīmējumu 4601 015 5570) 0,5389 ha platībā un trīs būves (būvju kadastra apzīmējumi 4601 015 5570 001, 4601 015 5570 002, 4601 015 5570 003) Zemgales ielā 44A, Dobelē (turpmāk – īpašums). Īpašuma kopējā kadastrālā vērtība 2020. gada 1. janvārī un pēc stāvokļa 2022. gada 1. jūnijā bija noteikta 53 532 euro apmērā.
Saskaņā ar 2022. gada 29. jūlija pirkuma līgumu, kas noslēgts ar izsoles uzvarētāju fizisko personu, īpašuma pirkuma summa ir 72 400 euro. Pirkuma summa ir pilnība samaksāta, un to apliecina 2022. gada 10. jūlija un 2022. gada 1. augusta pircēja maksājuma dokumenti.
Valsts īpašumu atsavināšanā iegūtie līdzekļi 63 031,70 euro, no kuriem Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 36. punktā noteiktajā kārtībā atskaitīti valsts īpašumu atsavināšanas izdevumi, ir ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā 2022. gada 20. septembrī, un to apliecina  maksājuma uzdevumi Nr. 3537  (par būvēm 48 219,25 euro) un Nr. 3538 (par zemi 14 812,45 euro).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 40. panta trešajā daļā noteikts, ka apropriāciju atļauts piešķirt kapitālieguldījumiem vai neatliekamiem pasākumiem ar pozitīvu sociālekonomisku efektu. 
Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – Sabiedrība) pārvalda tās turējumā nodotās valstij piekrītošās zemes vienības, tostarp būves uz tām, kuras saskaņā ar tiesību aktiem nodotas Zemkopības ministrijai valdījumā. Pārvaldot valsts nekustamos īpašumuss Sabiedrībai ir pienākums nodrošināt valsts ēku nepārtrauktu uzturēšanu (fizisku saglabāšanu visā to ekspluatācijas laikā) atbilstoši normatīvo aktu prasībām, gādājot par valsts ēku esošā tehniskā stāvokļa nepasliktināšanos un ņemot vērā dabisko nolietojumu nekustamā īpašuma ekspluatācijas laikā.
Vizuāli apsekojot Sabiedrības pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu ar kadastra numuru 1700 036 0311 (administratīvo ēku Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā), konstatēts, ka biroja telpu daļa, ko izmanto Zemkopības ministrijas padotības iestāde Pārtikas un veterinārais dienests, pildot valsts funkcijas, nav saglabājusies atbilstošā stāvoklī (ir novecojušies telpu apdares materiāli un izstrādājumi), kā arī kopumā nav ievēroti Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija ieteikumi Nr. 2 "Vienotās prasības valsts pārvaldes iestāžu biroju ēkām un biroja telpu grupām". Lai novērstu neatbilstību, nepieciešami kapitālieguldījumi 24 000 euro apmērā iekštelpu remontdarbiem Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā. Nekustamā īpašuma Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā apsaimniekošanas ieņēmumi nav pietiekami, un ar tiem nav iespējams segt iekštelpu remontdarbu izdevumus.
Ievērojot Ministru prezidenta 2022. gada 5. augusta rezolūciju 22-MPI-48, ar kuru noteikts visām ministrijām un Valsts kancelejai līdz 2022. gada 19. augustam sniegt informāciju Ekonomikas ministrijai par attiecīgā resora iestāžu un kapitālsabiedrību plānotajiem enerģijas patēriņa samazināšanas pasākumiem 2022./2023. gada apkures sezonā, kā arī par prognozēto siltumenerģijas, elektroenerģijas, transporta vajadzībām paredzētās degvielas un dabasgāzes ietaupījuma apjomu, Sabiedrība noskaidroja tos valsts nekustamos īpašumus, kuriem, lai nodrošinātu enerģijas taupības pasākumus, nepieciešams īstenot neatliekamus darbus ar pozitīvu ekonomisku efektu, t.i., uzstādīt apkures sistēmas termogalvu valsts nekustamajā īpašumā ar kadastra Nr. 1700 036 0311 (administratīvajā ēkā Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā), valsts nekustamajā īpašumā ar kadastra Nr. 4601 001 0104 (administratīvajā ēkā Liepājas šosejā 29, Dobelē) un valsts nekustamajā īpašumā ar kadastra Nr. 0100 589 0233 (administratīvajā ēkā Struktoru ielā 14a, Rīgā). Minēto valsts ēku inženiertehniskās komunikācijas nav paredzētas tehnisko prasību nodrošināšanai, t.i., apkures decentralizācijai un noregulēšanai atbilstoši katras apkurināmās telpas pielietojumam. Lai īstenotu siltumenerģijas taupības pasākumus, nepieciešams uzstādīt apkures sistēmas termogalvu 7515 euro apmērā.
Kopumā finansējums 31 515 euro apmērā ļaus nodrošināt normatīvajos aktos noteiktās prasības publisko ēku drošai ekspluatācijai, uzlabot valsts ēku konstrukcijas un palielināt to energoefektivitāti.
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija, ievērojot MK rīkojuma Nr. 661 4. punktā noteikto, uzskata, ka ir lietderīgi pieņemt Ministru kabineta lēmumu par apropriācijas palielināšanu Zemkopības ministrijas resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem, izskatot iespēju piešķirt līdzekļus kapitālieguldījumiem Zemkopības ministrijas valdījumā un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" pārvaldīšanā esošā valsts nekustamajā īpašumā ar kadastra numuru 1700 036 0311 (administratīvajā ēkā Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā) ēkas iekštelpu (Pārtikas un veterinārā dienesta vajadzībām izmantojamās biroja telpu daļas) remontdarbiem, t.i., kosmētiskajam remontam, un enerģijas taupības īstermiņa pasākumiem – apkures sistēmas termogalvas uzstādīšanai valsts nekustamajos īpašumos ar kadastra numuru 1700 036 0311 (administratīvajā ēkā Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā), ar kadastra numuru 4601 001 0104 (administratīvajā ēkā Liepājas šosejā 29, Dobelē) un ar kadastra numuru 0100 589 0233 (administratīvajā ēkā Struktoru ielā 14a, Rīgā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
63 031
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
63 031
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
31 515
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
31 515
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
31 516
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
31 516
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
31 516
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
31 516
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc valsts nekustamā īpašuma Dobelē, Zemgales ielā 44A atsavināšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā ieskaitīti 63 031,70 euro, no kuriem Zemkopības ministrijai 50 procentu apmērā jeb par 31 515 (31 515,85) euro var palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.
Līdzekļus no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas 2022. gadā plānots ieguldīt Sabiedrības pārvaldīšanā esošā valsts nekustamā īpašumā ar kadastra Nr. 1700 036 0311 (Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā) administratīvās ēkas iekštelpu (Pārtikas un veterinārā dienesta vajadzībām izmantojamās biroja telpu daļas) remontdarbiem, kā arī enerģijas taupības īstermiņa pasākumiem – apkures sistēmas termogalvas uzstādīšanai valsts nekustamajos īpašumos ar kadastra Nr. 1700 036 0311 (administratīvajā ēkā Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā), ar kadastra Nr. 4601 001 0104 (administratīvajā ēkā Liepājas šosejā 29, Dobelē) un ar kadastra Nr. 0100 589 0233 (administratīvajā ēkā Struktoru ielā 14a, Rīgā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 36. un 37. punktu ieņēmumu un izdevumu aprēķins ir šāds.

Apstiprinātā pirkuma summa (realizācijas cena) – atsavināšanas izdevumi (summa nevar būt lielāka par 50 % no realizācijas cenas un mazāka par 1300 euro) = atlikusī summa, kas pārskaitāma budžetā.
Valsts īpašuma Dobelē, Zemgales ielā 44A (kadastra numurs Nr. 4601 015 5570) realizācijas cena – 72 400 euro

Atsavināšanas izdevumi kopā: 9368 (9368,30) euro

Atsavināšanas izdevumi no realizācijas cenas procentos:
72 400 euro –100 %
9368 euro – x %
9368 euro x 100 %: 72 400 euro = 12,9 % – izdevumi no realizācijas cenas

Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanā iegūtie līdzekļi, no kuriem atskaitīti atsavināšanas izdevumi: 63 031,70 euro (72 400 euro – 9368,30 euro).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Prognozējamās kopējas izmaksas kapitālieguldījumiem ir 31 515 euro apmērā:
1) remontdarbu izmaksas Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā ir 24 000 euro apmērā, iekļaujot izdevumus vispārējos remontdarbos. Paskaidrojuma dokumentos pievienota informācija par prognozējamām kopējām izmaksām kapitālieguldījumiem (izmaksu aprēķins);
2) enerģijas taupības īstermiņa pasākumi (Eduarda Veidenbauma ielā 11, Liepājā; Liepājas šosejā 29, Dobelē; Struktoru ielā 14a, Rīgā) – apkures sistēmas termogalvas uzstādīšana 7515 euro apmērā. Paskaidrojuma dokumentos pievienota informācija par prognozējamām kopējām izmaksām kapitālieguldījumiem (izmaksu aprēķins).

Darbus paredzēts finansēt no līdzekļiem, kas iegūti no nekustamā īpašuma Zemgales ielā 44A, Dobelē pārdošanas. 

Plānotie darbi tiks izpildīti un norēķins par tiem izdarīts līdz 2022. gada beigām. Ir noskaidrots kapitālieguldījumu darbu apjoms un prognozējamas izmaksas, kā arī sagatavoti dokumenti publisko iepirkumu rīkošanai. Kapitālieguldījumi – remontdarbi – tiek organizēti atbilstoši normatīvo aktu prasībām, spēkā esošām būvniecības normām un noteikumiem. Izvēloties preču piegādātājus un pakalpojumu sniedzējus, tiks nodrošināts, lai nepieciešamo iepirkumu procesā nenotiek krāpnieciskas un koruptīvas darbības, kā arī būtu ievērotas konkurenci regulējošo normatīvo aktu prasības un netiktu pieļautas interešu konflikta situācijas.
 
Plānotie iekštelpu (Pārtikas un veterinārā dienesta vajadzībām izmantojamās biroja telpu daļas) remontdarbi un apkures sistēmas termogalvas uzstādīšana atbilst likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 40. panta trešajā daļā minētajam, t.i., kapitālieguldījumi – remontdarbi – ar pozitīvu sociālekonomisku efektu. Pamatojoties uz Būvniecības likumā noteikto un būvniecības principiem, ar iepriekšminētajiem kapitālieguldījumiem – remontdarbiem – tiks ievērots
a) ilgtspējīgas būvniecības princips, kad būvniecības procesā tiek radīta kvalitatīva dzīves vide pašreizējām un nākamajām paaudzēm, šajā nolūkā arī veicinot atjaunojamo energoresursu un citu dabas resursu efektīvu izmantošanu;
b) vides pieejamības princips, kad būvniecības procesā tiek veidota vide, kurā ikviena persona var ērti pārvietoties un izmantot būvi atbilstoši tās lietošanas veidam.
Minētie iekštelpu remontdarbi nodrošinās telpu tehnisko stāvokli, nodarbināto speciālistu darba vides drošību, kā arī vizuālā stāvokļa uzlabojumus, iekļaujot energoefektivitātes pasākumus.

Savukārt enerģijas taupības īstermiņa pasākumi tiks īstenoti, lai izpildītu Ministru prezidenta 2022. gada 5. augusta rezolūciju 22-MPI-48, ar kuru noteikts visām ministrijām un Valsts kancelejai apzināt un sniegt informāciju Ekonomikas ministrijai par attiecīgā resora iestāžu un kapitālsabiedrību plānotajiem enerģijas patēriņa samazināšanas pasākumiem 2022./2023. gada apkures sezonā, kā arī par prognozēto siltumenerģijas, elektroenerģijas, transporta vajadzībām paredzētās degvielas un dabasgāzes ietaupījuma apjomu.
Lai īstenotu siltumenerģijas un elektroenerģijas taupības pasākumus un nodrošinātu enerģijas patēriņa samazināšanu, ir nepieciešama siltumenerģijas patēriņa uzskaite, t.i., radiatoru termogalvu uzstādīšana un noregulēšana atbilstoši katras apkurināmās telpas pielietojumam. Šādām termogalvām ir vairākas priekšrocības – telpā nekad netiks pārsniegta uzstādītā temperatūra, iespējams precīzi var noregulēt temperatūru līdz normatīvos aktos pieļaujamam minimumam, darba telpās pastāvīgi nodrošinot + 19 °C, bet gaiteņos, kāpņu, noliktavu u.c. telpās noregulēt zemāku temperatūru. Termogalvas ir adaptīvas, t.i., tās pašas spēj noteikt apkures cikla laiku un apjomu, lai piemēram konkrētajā laikā telpā būtu 19 grādu temperatūra. Šādas darbības paveikt manuāli ir gandrīz neiespējami, tāpēc, ierīkojot automatizētu sistēmu, var rēķināties ar apmēram 10 % lielu ekonomiju.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi