24-TA-1728: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" (turpmāk – projekts) mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai (Čerņihivas apgabala Korjukivkas pilsētas domei), nododot bez atlīdzības Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) grāmatvedības uzskaitē esošo transportlīdzekli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iekšlietu ministrija un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (turpmāk - VUGD) uztur kontaktus ar Ukrainas valdības institūcijām, kā arī iespēju robežās sniedz atbalstu. Tika secināts, ka VUGD var sniegt tehnisko atbalstu, piegādājot Ukrainai (Čerņihivas apgabala Korjukivkas pilsētas domei) kravas ugunsdzēsēju transportlīdzekli Volvo F720 ar reģistrācijas numuru HC-74 un šasijas numuru F74X2005907 (turpmāk – transportlīdzeklis).
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija (VUGD) ir radusi iespēju nodot bez atlīdzības Ukrainai (Čerņihivas apgabala Korjukivkas pilsētas domei) valsts kustamo mantu transportlīdzekli (bilances vērtība 0 euro), par kuru apliecinājuma dokuments (VUGD pamatlīdzekļu uzskaites kartiņa) pievienots šīs anotācijas pielikumā.
Transportlīdzeklis ražots 1980. gadā un tas ir tehniski un morāli novecojis, kā arī transportlīdzeklī nav iespējams izvietot visu mūsdienu prasībām nepieciešamo ugunsdzēsības un glābšanas aprīkojumu. VUGD funkciju īstenošanai transportlīdzeklis nav pilnvērtīgi izmantojams.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktu valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Norādām, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
VUGD, sadarbojoties ar biedrību "Tavi draugi", reģistrācijas Nr. 50008218771, (turpmāk - biedrība), nodrošinās transportlīdzekļa nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas institūcijai, kā arī biedrība veiks visas nepieciešamās darbības un segs visus ar transportēšanu saistītos izdevumus.
Transportlīdzekli nodos bez atlīdzības Ukrainas institūcijas īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) VUGD amatpersona, kura nodos transportlīdzekli biedrībai;
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekli nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas institūcijai, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas institūcijas pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu VUGD;
3) Ukrainas institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekli no biedrības.
Transportlīdzeklis ražots 1980. gadā un tas ir tehniski un morāli novecojis, kā arī transportlīdzeklī nav iespējams izvietot visu mūsdienu prasībām nepieciešamo ugunsdzēsības un glābšanas aprīkojumu. VUGD funkciju īstenošanai transportlīdzeklis nav pilnvērtīgi izmantojams.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 618 3. punktu valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr. 618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā"" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Norādām, ka Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
VUGD, sadarbojoties ar biedrību "Tavi draugi", reģistrācijas Nr. 50008218771, (turpmāk - biedrība), nodrošinās transportlīdzekļa nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas institūcijai, kā arī biedrība veiks visas nepieciešamās darbības un segs visus ar transportēšanu saistītos izdevumus.
Transportlīdzekli nodos bez atlīdzības Ukrainas institūcijas īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) VUGD amatpersona, kura nodos transportlīdzekli biedrībai;
2) biedrības pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekli nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas institūcijai, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas institūcijas pārstāvja puses, un parakstīta akta iesniegšanu VUGD;
3) Ukrainas institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekli no biedrības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu resursi Iekšlietu ministrijai (Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam) nododamās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai, kā arī transportlīdzekļa atjaunošanai, nebūs nepieciešami.
VUGD, sadarbojoties ar biedrību, nodrošinās attiecīgā transportlīdzekļa nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas institūcijai, kā arī biedrība veiks visas nepieciešamās darbības un segs visus ar transportēšanu saistītos izdevumus.
VUGD, sadarbojoties ar biedrību, nodrošinās attiecīgā transportlīdzekļa nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas institūcijai, kā arī biedrība veiks visas nepieciešamās darbības un segs visus ar transportēšanu saistītos izdevumus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
- Projekta izpildē tiks iesaistīta arī nevalstiskā organizācija – biedrība.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
VUGD Pamatlīdzekļu uzskaites kartiņa
2. pielikums
Nosaukums
Biedrības "Tavi draugi" vēstule par palīdzības pieprasījumu no Čerņihivas apgabala