Anotācija (ex-ante)

21-TA-1225: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 162 "Autoceļu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2001. gada 10. aprīļa noteikumus Nr. 162 "Autoceļu aizsargjoslu noteikšanas metodika" (turpmāk – Noteikumi), ņemot vērā Noteikumu piemērošanas praksē konstatētās nepilnības, kā arī lai izpildītu Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija sēdes protokollēmuma (Nr. 48 27. §) 2. punktā noteikto.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības, nosakot vai mainot aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus, neveic šo izmaiņu saskaņošanu atbilstoši Noteikumu 4. punktā noteiktajam. Tādējādi projekts paredz precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš noteikts, lai jautājumu rašanās gadījumā par tiesību aktā noteikto būtu pietiekams laika periods veikt konsultatīvo un skaidrojošo darbu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības, nosakot vai mainot aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus, neveic šo izmaiņu saskaņošanu atbilstoši spēkā esošo Noteikumu 4. punktā noteiktajam. Līdz ar to ir nepieciešamība precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības, nosakot vai mainot valsts autoceļu aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus, neveic šo izmaiņu saskaņošanu ar Satiksmes ministriju atbilstoši spēkā esošo Noteikumu 4. punktu, kā arī nenosaka valsts autoceļiem aizsargjoslas situācijās, kad pilsētas vai ciema robeža noteikta pa valsts autoceļu nodalījuma joslu, vai tiešā tā tuvumā, aizsargjoslas vietā nosakot sarkano līniju, kuras platums tiek noteikts mazāks nekā Aizsargjoslu likuma 13.panta otrās daļas 2.punktā. Konstatēta nepieciešamība precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts precizēt un padarīt skaidrāku autoceļu aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku, izdalot un precizējot autoceļu aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos, ieskaitot autoceļus, kam ir piešķirts nosaukums “iela” atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 2. panta piektajā daļā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības, paplašinot pilsētu un ciemu robežas, valsts autoceļiem nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju platumu, kas ir mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā, kā rezultātā tiek ierobežota valsts autoceļu attīstības un uzturēšanas iespējamība, kā arī pilsētās un ciemos dzīvojošie iedzīvotāji tiek pakļauti gaisa piesārņojuma, trokšņa un vibrāciju negatīvajai ietekmei, ko rada dzīvošana valsts autoceļu tuvumā, ja aizsargjoslas platums ir mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā. Konstatēts arī, ka situācijās, kad pilsētu vai ciemu robežas ir noteiktas pa valsts autoceļu nodalījuma joslu vai tiešā tā tuvumā, bet autoceļš pats fiziski atrodas ārpus pilsētas vai ciema, valsts autoceļiem netiek noteiktas aizsargjoslas, bet sarkanās līnijas, kas tiek noteiktas mazākas nekā to nosaka Aizsargjoslu likuma 13.panta otrās daļas 2.punkts, kaut arī autoceļa iedalījums pēc tā nozīmes saskaņā ar likuma “ Par autoceļiem” 3.pantu nemainās.
Risinājuma apraksts
Projektā tiek noteikts, ka pašvaldībai, paplašinot pilsētas vai ciema robežas vai izveidojot jaunu pilsētu vai ciemu, valsts autoceļiem, tostarp autoceļiem, kam ir piešķirts nosaukums “iela”, aizsargjoslas, tostarp sarkanās līnijas, nosaka tādā platumā, kas nav mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumos nepieciešams svītrot terminu “būvlaide” kā iespējamo veidu, kā noteikt aizsargjoslu, ņemot vērā, ka šādu iespējamību neparedz Aizsargjoslu likums.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts svītrot termina “būvlaide” izmantošanu.
Problēmas apraksts
Projektā paredzēts svītrot terminu “būvlaide”, jo metodika ir par aizsargjoslu, nevis būvlaižu noteikšanu, kā arī precizēts, ka, nosakot valsts autoceļiem aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, tas ir jāsaskaņo ar valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”.
Risinājuma apraksts
Projektā tiek precizēts, ka autoceļu aizsargjoslu platuma izmaiņas jāsaskaņo, kā arī to stāvokli un likumā noteikto prasību ievērošanu savas kompetences ietvaros valsts autoceļiem kontrolē valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”, kam atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 7. panta trešajā daļā noteiktajam cita starpā Satiksmes ministrija ir deleģējusi valsts autoceļu pārvaldīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi Noteikumos noteiktās aizsargjoslu metodikas precizēšanai nav iespējami.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Projektā iekļautie grozījumi precizē esošā regulējuma piemērošanu un nepalielina izmaksas pašvaldībām, taču potenciāli samazina valsts autoceļu uzturēšanas un attīstības izmaksas, ņemot vērā, ka Projekts paredz, ka pašvaldībai, paplašinot pilsētas vai ciema robežas vai izveidojot jaunu pilsētu vai ciemu, valsts autoceļiem, ieskaitot autoceļus, kam ir piešķirts nosaukums “iela”, aizsargjoslas, tostarp sarkanās līnijas, nosaka tādā platumā, kas nav mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi"
Ietekmes apraksts
Atbilstoši tiesību akta projektam pašvaldības un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" ir atbildīgas par tiesību akta projektā noteikto prasību izpildi.

Noteikumu projekts varētu radīt ietekmi uz tiem teritorijas plānojumiem, kuros paredzēta pilsētu un ciemu teritoriju paplašināšana un kuriem līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim ir veiktas publiskās apspriešanas, un aizsargjoslas un sarkanās līnijas noteiktas interpretējot spēkā esošās normas. Šādos gadījumos pašvaldībām būtu jāpārskata teritorijas plānojumā noteiktās autoceļu aizsargjoslas un sarkanās līnijas pilsētu un ciemu teritorijās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/38646c29-43aa-480e-8a0f-d9ccc578f5f1

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesā nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Projektā iekļautie grozījumi precizē esošā regulējuma piemērošanu.
Pielikumi