Anotācija (ex-ante)

22-TA-2263: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Akcīzes preču pārvietošanas paziņojuma aizpildīšanas un iesniegšanas kārtība uz autoceļa izveidotajā robežšķērsošanas vietā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz 2022. gada 14. jūlijā Saeimā pieņemto un 19. jūlijā izsludināto likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” (1539/Lp13).  
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiek noteikti gadījumi, kad uz autoceļa izveidotajā robežšķērsošanas vietā (Grebņeva, Pededze, Terehova, Vientuļi, Pāternieki, Silene, Kaplava, Meikšāni, Piedruja, Vorzova) personai jāsniedz akcīzes preču pārvietošanas paziņojums par akcīzes precēm, kuras pārvieto personīgajā bagāžā, kā arī par komerciālajā mehāniskajā transportlīdzeklī esošo degvielas apjomu, kas vajadzīgs tā darbības nodrošināšanai un, kad komerciālā transportlīdzekļa vadītāju uzskata par pārvadātāja pārstāvi attiecībā uz atsevišķām paziņojumā norādāmajām ziņām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 14. jūlijā Saeima otrajā galīgajā lasījumā pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” (1539/Lp13), ar kura  2. pantu likuma “Par akcīzes nodokli” 21. pants tiek papildināts ar jaunu 4.6 un 4.7 daļu. Proti, likumā “Par akcīzes nodokli” tiek iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kad uz autoceļa izveidotajā robežšķērsošanas vietā iesniedz akcīzes preču pārvietošanas paziņojumu (turpmāk - pziņojums) par atsevišķām akcīzes precēm, kuras fiziskā persona pārvieto personīgajā bagāžā, kas par tādu uzskatāma Padomes Regulas Nr. 1186/2009, ar kuru izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļiem (turpmāk – regula Nr. 1186/2009) 41. panta izpratnē, kā arī par komerciālajā mehāniskajā  transportlīdzeklī (turpmāk - komerciālajā transportlīdzeklī) esošās degvielas apjomu, kas nepieciešams transportlīdzekļa darbības nodrošināšanai, kā arī kārtību, kādā aizpilda un iesniedz minēto paziņojumu, un paziņojumā norādāmās ziņas.
Šobrīd minētais deleģējums iekļauts Muitas likuma  6. panta 19. punktā un uz minētā Muitas likumā ietvertā deleģējuma pamata ir izdoti Ministru kabineta 2019. gada 16. jūlija noteikumi Nr. 334 “Akcīzes preču pārvietošanas paziņojuma aizpildīšanas un iesniegšanas kārtība uz autoceļa izveidotajā robežšķērsošanas vietā” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 334). Izvērtējot Muitas likuma un likuma “Par akcīzes nodokli” tvērumu, secināts, ka MK noteikumos Nr. 334 esošais tiesiskais regulējums vairāk ir attiecināms uz akcīzes preču kontroles regulējumu, nekā uz muitas regulējumu, līdz ar to tika izstrādāti attiecīgi grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”.
Ņemot vērā minēto, MK noteikumi Nr. 334 ir jāpārizdod uz likuma “Par akcīzes nodokli” 21. pantā ietvertā deleģējuma pamata, un attiecīgi tiks veikti atbilstoši grozījumi arī Muitas likumā, izslēdzot Muitas likuma 6. panta 19. punktu. Papildus tiesiskajam regulējumam, kas šobrīd ir noteikts MK noteikumos Nr. 334, Ministru kabinets noteiks gadījumus, kad komerciālā transportlīdzekļa vadītāju uzskata par pārvadātāja pārstāvi attiecībā uz atsevišķām akcīzes preču pārvietošanas paziņojumā norādāmajām ziņām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. 2022. gada 14. jūlijā Saeima otrajā galīgajā lasījumā pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” (1539/Lp13), ar kura 2. pantu likuma “Par akcīzes nodokli” 21. pants tiek papildināts ar jaunu 4.6 un 4.7 daļu ar atbilstošu deleģējumu Ministru kabinetam.  
2. MK noteikumos Nr. 344 šobrīd ir vispārīgi noteikts, ka paziņojuma C sadaļu aizpilda fiziskās personas, kuras ieceļo Latvijā, vadot komerciālo transportlīdzekli.
Regulas Nr. 1186/2009 110. pants nosaka, ka degvielu, kas valstī ir ievesta ar atbrīvojumu (tajā skaitā komerciālajos transportlīdzekļos), nedrīkst izmantot citos transportlīdzekļos, izņemot to, ar kuru tā ievesta, kā arī to nedrīkst izsūknēt no transportlīdzekļa un glabāt, izņemot transportlīdzekļa nepieciešamo remontu laikā, vai atsavināt par atlīdzību vai par brīvu.
Neskatoties uz regulā minēto aizliegumu, Valsts ieņēmumu dienests tomēr konstatē gadījumus, kad degviela tiek izsūknēta no transportlīdzekļa un realizēta. Ņemot vērā, ka komerciālais transportlīdzeklis ir pārvadātāja turējumā vai īpašumā, tad arī transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē esošā degviela ir pārvadātāja īpašums, un regulas  Nr. 1186/2009 107. pantā paredzēto atbrīvojumu no  ievedmuitas nodokļa (un attiecīgi likumā “Par akcīzes nodokli” paredzēto atbrīvojumu no akcīzes nodokļa, kā arī Pievienotās vērtības nodokļa likumā paredzēto atbrīvojumu no pievienotās vērtības nodokļa) piešķir pārvadātājam, attiecīgi par visām darbībām, kas tiek veiktas ar šo degvielu, atbildīgs ir pārvadātājs.
Risinājuma apraksts
1. MK noteikumi Nr. 334, kas šobrīd ir izdoti uz Muitas likuma 6. panta 19. punktā esošā deleģējuma pamata ir jāpārizdod uz likuma “Par akcīzes nodokli” 21. panta 4.6 un 4.7 daļā ietvertā deleģējuma pamata un attiecīgi MK noteikumi Nr. 334 zaudēs spēku, stājoties spēkā noteikumu projektam.

2. Noteikumu projekta pielikumā esošais paziņojums ir sadalīts detalizētāk nekā šobrīd esošais, izveidojot A, B, C un D sadaļas. A sadaļa ir paredzēta aizpildīšanai fiziskajām personām. Paziņojuma B sadaļu saskaņā ar noteikumu projektā noteiktajiem gadījumiem aizpilda fiziskās personas par ievesto tabakas izstrādājumu vai alkoholisko dzērienu daudzumu. Paziņojuma C sadaļu saskaņā ar noteikumu projektā noteiktajiem gadījumiem aizpilda fiziskās personas par ievesto degvielas daudzumu. Savukārt paziņojuma D sadaļa attiecas tikai uz pārvadātāja pārstāvi, un tajā jānorāda ziņas par komerciālā transportlīdzekļa turētāju (īpašnieku) un ziņas par komerciālo transportlīdzekli. Noteikumu projekts nosaka, ka komerciālā transportlīdzekļa vadītājs ir pārvadātāja pārstāvis attiecībā uz ziņām, ko transportlīdzekļa vadītājs sniedz par komerciālā transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē esošo degvielu. Komerciālā transportlīdzekļa vadītājs, kā fiziska persona, aizpildīs paziņojuma A sadaļu un B sadaļu par tabakas izstrādājumiem vai alkoholu, kas tiek ievesti personīgajā bagāžā, ja saskaņā ar noteikumu projekta 3.1., 3.2. vai 3.3. apakšpunktu viņam ir pienākums iesniegt paziņojumu. Savukārt kā pārvadātāja pārstāvis komerciālā transportlīdzekļa vadītājs pēc pieprasījuma aizpildīs paziņojuma C un D sadaļu par komerciālā transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē esošo degvielas apjomu. Tādējādi par degvielas izmantošanu, kas atrodas komerciālā transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē un ir ievesta Latvijā, piemērojot nodokļu atbrīvojumu, būs atbildīgs pārvadātājs.
Pārvadātājs degvielu ar atbrīvojumu no ievedmuitas nodokļa, akcīzes nodokļa un pievienotās vērtības nodokļa Latvijā var ievest tikai tādā apjomā, kas atrodas komerciālā transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē.

3. Noteikumu projekts paredz, ka paziņojums būs jāaizpilda tikai gadījumos, kad fiziskā persona Latvijas robežu šķērsos biežāk nekā 30 dienās vai gadījumos, kad ievesto atsevišķu akcīzes preču daudzums pārsniedz daudzumu, uz kuru attiecas atbrīvojums no muitas maksājumiem, šāds regulējums samazinās administratīvo slogu godprātīgiem ceļotājiem.
Ņemot vērā to, ka pastāv riski, ka personas var ļaunprātīgi izmantot noteikumu projektā paredzētos atvieglojumus, noteikumu projektā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) Nr.952/2013 (2013.gada 9.oktobris), ar ko izveido Savienības muitas kodeksa 46.panta 1.punktu ir paredzētas tiesības muitas amatpersonām, vai, ja uz autoceļa izveidotā robežšķērsošanas vietā muitas kontrole nav paredzēta, - Valsts robežsardzes amatpersonām pieprasīt iesniegt paziņojumu, ja amatpersonām fiziskās personas rīcība šķiet aizdomīga, vai, ja to rīcībā ir riska informācija par iespējamu pārkāpumu. Šāds regulējums attieksies gan uz fiziskām personām, kuras vada privāto mehānisko transportlīdzekli  (turpmāk - privātais transportlīdzeklis) (jāaizpilda pielikuma A, B un C sadaļas), gan arī uz fiziskām personām, kuras nevada privātu transportlīdzekli (jāaizpilda pielikuma A un B sadaļas), kā arī fiziskām personām, kuras vada komerciālo transportlīdzekli. Lai izsekotu akcīzes preču pārvietošanas regularitāti, fizisko personu datu un privāto transportlīdzekļu pārbaude tiks veikta, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas un pārbaudot fizisko personu ceļotāju dokumentus. Fiziskām personām un transportlīdzeklim, kam nostrādās riska profils, paziņojums būs jāiesniedz obligāti un tiks veikta muitas fiziskā kontrole.
Paziņojums būs jāaizpilda gadījumā, kad fiziska persona, izceļojot uz trešo valsti, un turpmākajās 30 dienās, ieceļojot atpakaļ Latvijā, vēlēsies piemērot atbrīvojumu no muitas maksājumiem transportlīdzekļa degvielas standarttvertnē esošajai degvielai, un attiecīgi aizpildīs paziņojuma A un C sadaļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Fiziskas personas, kuras ieceļo Latvijas Republikā no trešajām valstīm vai izceļo uz trešajām valstīm, šķērsojot uz autoceļa izveidotu robežšķērsošanas vietu.

Fiziskajām personām pamatā tiek saglabāts esošais tiesiskais regulējums, kāds tas ir noteikts MK noteikumos Nr. 334, taču paziņojums par akcīzes preču pārvietošanu būs jāaizpilda nevis katru reizi, kad fiziskā persona ieceļo Latvijas Republikā, kā to paredz šobrīd spēkā esošais regulējums, bet gan tikai tajos gadījumos, kad fiziskās personas Latvijas robežu šķērso biežāk nekā 30 dienās un gadījumos, kad ievesto atsevišķo akcīzes preču daudzums pārsniedz to daudzumu, uz kuru attiecas atbrīvojums no muitas maksājumiem. Tādējādi fiziskā persona, kura šķērso Latvijas robežu vienu reizi 30 dienās vai retāk un kuras ievesto atsevišķo akcīzes preču daudzums nepārsniedz to daudzumu, uz kuru attiecas atbrīvojums no muitas maksājumiem, ir atbrīvota no paziņojuma iesniegšanas. Šāds regulējums mazinās administratīvo slogu gan fiziskajām personām, gan muitas iestādēm. Savukārt muitas iestādēm būs tiesības saskaņā ar viņu rīcībā esošo informāciju vai riska analīzi pieprasīt aizpildīt paziņojumu arī tām fiziskajām personām, kuras Latvijas robežu šķērsos retāk nekā 30 dienās vai arī, ja to ievesto akcīzes preču daudzums nepārsniegs daudzumu, uz kuru attiecas atbrīvojums no muitas nodokļa. Bez tam saskaņā ar noteikumu projektā paredzēto tām fiziskajām personām, kuras izbrauc no Latvijas un plāno atgriezties Latvijā ātrāk nekā 30 dienās, būs iespēja aizpildīt paziņojumu par transportlīdzekļa standarttvertnē esošo degvielu, tādējādi ļaujot piemērot nodokļu atvieglojumus par šo degvielu, kas ir labvēlīgāks nodokļu režīms.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pārvadātāji, kuri veic pārvadājumus, šķērsojot Latvijas Republikas robežu autoceļa robežšķērsošanas vietās uz/no trešajām valstīm.
Ar MK noteikumu projektu tiek precizēts subjekts, kurš sniedz informāciju par komerciālā transportlīdzekļa degvielas tvertnē esošo degvielu, proti, komerciālā transportlīdzekļa vadītājs minēto informāciju sniedz kā pārvadātāja pārstāvis un par transportlīdzekļa degvielas tvertnē esošo degvielu atbildīgs ir pārvadātājs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Muitas likums

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar sagatavoto likumprojekta "Grozījumi Muitas likumā" (21-TA-1310) 1. pantā iekļauto 6. panta 19. punktu ir paredzēts esošo deleģējumu MK noteikumiem Nr. 334 izslēgt.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Informāciju par robežu šķērsojošām personām pašlaik savās informācijas sistēmās ievada gan Valsts ieņēmumu dienesta muitas amatpersonas, gan Valsts robežsardzes amatpersonas, līdz ar to robežas šķērsotājiem tiek paildzināts laiks robežas šķērsošanai. Tuvākajā nākotnē robežšķērsošanas vietās veicamo kontroļu uzlabošanai plānots savienot Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu “Transportlīdzekļu un konteineru automātiskās identificēšanas sistēma” un Iekšlietu ministrijas Valsts robežsardzes elektronisko informācijas sistēmu “REIS”. Sistēmu savienošana samazinātu robežas šķērsošanas laiku personām, un tiktu samazināts laiks iesniegto  paziņojumu ievadīšanai informācijas sistēmā, kas ļautu uzlabot muitas kontroles efektivitāti.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009R1186
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (EK) Nr. 1186/2009 ( 2009. gada 16. novembris ), ar kuru izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļiem
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (EK) Nr. 1186/2009 ( 2009. gada 16. novembris ), ar kuru izveido Kopienas sistēmu atbrīvojumiem no muitas nodokļiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
41.pants
1.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/6894ec8a-4581-484d-881c-c68026908a7e/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas norises laiks bija no 2022.gada 25. jūlija līdz 5. augustam. Viedokļi par noteikumu projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


MK noteikumu projekts nerada ietekmi uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru. Nav plānota jaunu institūciju izveide vai esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk