Anotācija (ex-ante)

22-TA-373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. decembra noteikumos Nr. 750 "Kārtība, kādā civilās aviācijas lidlauku izmanto militārās aviācijas gaisa kuģi un militārās aviācijas lidlauku – civilās aviācijas gaisa kuģi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets ir atbalstījis iespēju civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantiem izmantot militāro lidlauku "Lielvārde" pilotu treniņlidojumu veikšanai. Arī akciju sabiedrība "Air Baltic Corporation"  atbalsta sadarbības iespējas šādu mācību lidojumu veikšanā. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus un papildinājumus tiesību aktos, kas saistīti ar militārā lidlauka "Lilevārde" izmantošanu šādu mācību lidojumu veikšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir noteikt nepieciešamo kārtību, kā militārie lidlauki var tikt izmantoti civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumu veikšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Aizsardzības ministrijas un Satiksmes ministrijas 2006. gada 21. maija sadarbības līguma Nr. C-162/AM/2006 3.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrijas Aviācijas nozares padomes 2014. gada 20. augusta sēdes protokola Nr.2 2. punktu un Satiksmes ministrijas 2014. gada 22. oktobra vēstulē Nr. 14-04/4372 "Par Lielvārdes lidlauka izmantošanas perspektīvām" pausto, tika izveidota Aizsardzības ministrijas un Satiksmes ministrijas, kā arī to padotībā esošo institūciju ekspertu darba grupa, kuras uzdevums bija veikt visaptverošu analīzi, aplūkojot un izanalizējot iespēju nākotnē izmantot militāro lidlauku "Lielvārde" kā civilās aviācijas ekspluatantu. Tādējādi, veicot minēto uzdevumu, darba grupa analizēja arī militārā lidlauka "Lielvārde" attīstību un izmantošanas perspektīvas civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantu vajadzībām. Darba grupas ietvaros tika secināts, ka papildu militārā lidlauka "Lielvārde" izmantošanas veids civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantu vajadzībām būtu gaisa kuģu pilotu mācību lidojumiem pēc militārā lidlauka "Lielvārde" sertifikācijas un modernizācijas. Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 7. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 28 45.§ “Informatīvais ziņojums "Par iespējām civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantiem izmantot militāro lidlauku “Lielvārde” kā rezerves lidlauku lidojumiem uz Rīgu"” arī Ministru kabinets ir atbalstījis iespēju civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatantiem izmantot militāro lidlauku "Lielvārde" pilotu treniņlidojumu veikšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada ceturtajā ceturksnī Aizsardzības ministrija organizēja vairākas starpinstitūciju sanāksmes, lai pārrunātu turpmāko sadarbību un iespējas militārā lidlauka “Lielvārde” izmantošanā, piesaistot arī pārstāvjus no akciju sabiedrības “Air Baltic Corporation”. Sanāksmēs tika pārrunāta iespēja izmantot militāro lidlauku “Lielvārde” pilotu treniņlidojumu veikšanai, ko atbalstīja gan akciju sabiedrība “Air Baltic Corporation”, gan aizsardzības resors. Vienlaikus, lai to veiktu, tika secināts, ka ir nepieciešams noteikt atbilstošu kārtību, kā tiktu veikti pilotu treniņlidojumi. Lai arī Ministru kabineta 2018. gada 4. decembra noteikumi Nr. 750 "Kārtība, kādā civilās aviācijas lidlauku izmanto militārās aviācijas gaisa kuģi un militārās aviācijas lidlauku – civilās aviācijas gaisa kuģi" (turpmāk - noteikumi) nosaka militārās aviācijas lidlauku izmantošanas nosacījumus civilās aviācijas gaisa kuģu vajadzībām, tie attiecas tikai uz standarta gaisa pārvadājumiem. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt atbilstošus nosacījumus, kā militārās aviācijas lidlauki var tikt izmantoti arī pilotu treniņlidojumiem mācību ietvaros.
Risinājuma apraksts
Tādējādi ir izstrādāti grozījumi noteikumos, paredzot papildināt noteikumu III. nodaļu "Militārās aviācijas lidlauku izmantošana civilās aviācijas gaisa kuģu vajadzībām" ar pieciem jauniem punktiem, kas attiektos uz militāro lidlauku izmantošanu civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumiem. Grozījumi paredz, ka civilās aviācijas gaisa kuģi militārās aviācijas lidlaukus var izmantot mācību lidojumu veikšanai, ja militārās aviācijas lidlauki vai to daļas, ko izmanto šādu mācību lidojumu veikšanai, atbilst šo noteikumu 21. punktā noteiktajiem civilās aviācijas gaisa kuģu ekspluatācijas noteikumiem un Komisijas 2011. gada 3. novembra Regulas (ES) Nr. 1178/2011, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz civilās aviācijas gaisa kuģa apkalpi atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 VII pielikuma ORA.GEN.140; ORA.GEN.215 un ORA.ATO.140 punkta prasībām.

Vienlaikus tiek paredzēts, ka mācību organizācija un gaisa kuģa ekspluatants, kas izmantos militāro lidlauku mācību lidojumu veikšanai, slēdz līgumu ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem par militārā lidlauka vai tās daļas izmantošanu, līgumā iekļaujot informāciju par precīzi noteiktu mācību lidojumu veidu, mācību lidojumiem izmantojamajiem gaisa kuģiem, kā arī piekļuves tiesībām Civilās aviācijas aģentūras un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja amatpersonām savu tiešo darba pienākumu pildīšanai.

Lai civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumi dekonfliktētu ar militārās aviācijas lidlauka pamatfunkcijām, tiek noteikts, ka militārās aviācijas lidlauku izmanto civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumiem ārpus militārās aviācijas lidlauka gaisa satiksmes plūsmas un militārās aviācijas gaisa kuģu apkalpošanas periodiem.

Ar grozījumiem tiek paredzēts, ka Nacionālie bruņotie spēki, mācību organizācija un gaisa kuģa ekspluatants veic militārā lidlauka atbilstības novērtējumu civilās aviācijas gaisa kuģu mācību lidojumu veikšanai. Šādam atbilstības novērtējumam ir jābūt dokumentētam un pēc pieprasījuma jāiesniedz valsts aģentūrai “Civilās aviācijas aģentūra” civilās aviācijas uzraudzības nodrošināšanai.

Apkalpojot civilās aviācijas gaisa kuģus, kas izmanto militāros lidlaukus tiek piemērotas aviodrošības prasības, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes regulā (EK) Nr. 300/2008 (2008. gada 11. marts) par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības jomā un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 2320/2002,  Komisijas īstenošanas regulā (ES) 2015/1998 (2015. gada 5. novembris), ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā un Komisijas Regulā (ES) Nr. 1254/2009 (2009. gada 18. decembris), ar ko nosaka kritērijus, lai ļautu dalībvalstīm atkāpties no kopējiem pamatstandartiem civilās aviācijas drošības jomā un pieņemt alternatīvus drošības pasākumus. Tas nozīmē, ka lidlauks atbilst  2010.gada 27.aprīlī Ministru kabineta noteikumu Nr.397 “Noteikumi par Valsts civilās aviācijas drošības programmu” 4.1 panta prasībām – lidlaukam ir izstrādāta aviodrošības programma un norīkots aviodrošības vadītājs, kas atbilst tiesību aktu prasībām.

Vienlaikus tiek papildināti noteikumos lietotie termini ar terminu "mācību organizācija", nosakot, ka tā ir fiziskā un juridiskā persona un iestāde, kura saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumiem Nr.373 “Kārtība, kādā sertificē civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu apkalpes locekļu apmācību sniedzējus” ir sertificēta kā apstiprinātā, deklarētā vai nacionālā mācību organizācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs, Satiksmes ministrija, Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1. apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu. Sabiedrības pārstāvji ir informēti par iespēju līdzdarboties.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi