24-TA-421: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 306 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās" 2023.–2027. gadam"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai īstenotu spēkā esošajos Ministru kabineta 2023. gada 13. jūnija noteikumos Nr. 306 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās" 2023.–2027. gadam" (turpmāk – noteikumi Nr. 306) noteikto, Lauku atbalsta dienestā (turpmāk – LAD) ir notikusi pirmā projektu iesniegumu pieņemšanas kārta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc pirmās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas Zemkopības ministrija sadarbībā ar LAD ir secinājusi, ka ir nepieciešami grozījumi noteikumos Nr. 306, lai precizētu attiecināmo izmaksu pozīcijas, projektu iesniegumā norādāmo informāciju, kā arī atbalsta saņemšanas nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punktā noteikumi Nr. 306 papildināti ar jaunu punktu, nosakot, ka LAD vērtē atbalsta pretendenta atbilstību grūtībās nonākuša saimnieciskās darbības veicēja statusam, lai noteiktu saimnieciskās darbības veicēja ekonomisko dzīvotspēju.
Noteikumu projekta 2. punkts paredz iesniegt Pārtikas un veterinārā dienesta atzinumu, ja atbalsta saņēmējs īstenojis ieguldījumus lauksaimniecības dzīvnieku labturībā.
Noteikumu projekta 4. punkts paredz samazināt avansa maksājumu par 10 % no paredzētās iegādes summas, lai noteikumos Nr. 306 minētās pasākumu darbības tiktu uzskatītas par uzsāktām.
Noteikumu projekta 6. punktā precizēta atbalsta intensitāte lauksaimniecības traktoru iegādei, t. i., 50 %.
Noteikumu projekta 7. punkts paredz palielināt lietotas tehnikas uz iekārtu vecumu no pieciem gadiem līdz 10 gadiem, tādā veidā ļaujot lauksaimniekiem iegādāties tehniku par pieņemamāku cenu.
Noteikumu projekta 8. punktā precizēta redakcija par preventīvo darbību attiecināmajām izmaksām.
Noteikumu projekta 9. punktā precizēta redakcija, ka tehnikas un iekārtu katalogu piemēro lauksaimniecības tehnikai un iekārtām.
Ar noteikumu projekta 10. punktu svītrots noteikumu Nr. 306 30. punkts, jo izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu, jau ir minētas 27.1., 27.2. un 27.3. apakšpunktā.
Noteikumu projekta 11. punktā precizēta projekta iesniegumam papildus pievienojamie dokumenti, nosakot, ka atbalsta pretendents iesniedz informāciju par Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām.
Noteikumu projekta 12. punktā noteikumi Nr. 306 papildināti ar jaunu punktu, paredzot, ka atbalsta pretendents noteikumu Nr. 306 38.2. un 38.3. apakšpunktā minētos dokumentus var iesniegt sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
Noteikumu projekta 13. punktā noteikts, ka LAD uzrauga noteikto saimniecisko darbības rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā, jo atbalsta saņēmējam vairs nav jāsniedz pārskati par saimnieciskās darbības rādītājiem par iepriekšējo kalendāra gadu.
Noteikumu projekta 2. punkts paredz iesniegt Pārtikas un veterinārā dienesta atzinumu, ja atbalsta saņēmējs īstenojis ieguldījumus lauksaimniecības dzīvnieku labturībā.
Noteikumu projekta 4. punkts paredz samazināt avansa maksājumu par 10 % no paredzētās iegādes summas, lai noteikumos Nr. 306 minētās pasākumu darbības tiktu uzskatītas par uzsāktām.
Noteikumu projekta 6. punktā precizēta atbalsta intensitāte lauksaimniecības traktoru iegādei, t. i., 50 %.
Noteikumu projekta 7. punkts paredz palielināt lietotas tehnikas uz iekārtu vecumu no pieciem gadiem līdz 10 gadiem, tādā veidā ļaujot lauksaimniekiem iegādāties tehniku par pieņemamāku cenu.
Noteikumu projekta 8. punktā precizēta redakcija par preventīvo darbību attiecināmajām izmaksām.
Noteikumu projekta 9. punktā precizēta redakcija, ka tehnikas un iekārtu katalogu piemēro lauksaimniecības tehnikai un iekārtām.
Ar noteikumu projekta 10. punktu svītrots noteikumu Nr. 306 30. punkts, jo izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu, jau ir minētas 27.1., 27.2. un 27.3. apakšpunktā.
Noteikumu projekta 11. punktā precizēta projekta iesniegumam papildus pievienojamie dokumenti, nosakot, ka atbalsta pretendents iesniedz informāciju par Būvniecības informācijas sistēmā reģistrētu būvniecības lietu, kā arī iepirkuma dokumentus, kas saistīti ar būvniecības izmaksām.
Noteikumu projekta 12. punktā noteikumi Nr. 306 papildināti ar jaunu punktu, paredzot, ka atbalsta pretendents noteikumu Nr. 306 38.2. un 38.3. apakšpunktā minētos dokumentus var iesniegt sešu mēnešu laikā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
Noteikumu projekta 13. punktā noteikts, ka LAD uzrauga noteikto saimniecisko darbības rādītāju sasniegšanu un nepazemināšanu visā uzraudzības periodā, jo atbalsta saņēmējam vairs nav jāsniedz pārskati par saimnieciskās darbības rādītājiem par iepriekšējo kalendāra gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
-
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas var būt fiziskas vai juridiskas personas, kuru gada kopējais apgrozījums iepriekšējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas nepārsniedz 15 000 euro un kuru īpašumā vai nomā lauksaimniecībā izmantojamās zemes nav vairāk par 100 hektāriem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersanta attīstību un palielinās konkurētspēju.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās komersanta izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās saimniecību un komersantu izaugsmi un palielinās konkurētspēju, tā palielinot arī nozares konkurētspēju kopumā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts paredz atbalstu ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības komersantu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Netieši var ietekmēt nodarbinātību: piedalīšanās intervencē, iespējams, radīs jaunas darbavietas.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a41097c7-b979-45d1-88a1-679fa94286ae
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības rezultātā netika saņemti iebildumi/priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi