21-TA-1647: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 518 "Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” grozījumu projekts (turpmāk – MKN grozījumu projekts) izstrādāts, jo 2021. gada 1. augustā stājās spēkā grozījumi Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulā (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MKN grozījumu projekts izstrādāts, lai salāgotu prasības ar grozījumiem, kas tika veikti Komisijas regulā Nr. 651/2014, precizējot, kādos gadījumos valsts atbalstu var sniegt grūtībās nonākušiem uzņēmumiem.
Atsaucoties uz Komercdarbības atbalsta kontroles likumu, precizēta norma par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu.
Atsaucoties uz Komercdarbības atbalsta kontroles likumu, precizēta norma par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Komisijas regulā Nr. 651/ 2014 tika grozīts 1. panta 4. punkta “c” apakšpunkts, kas pēc grozījumiem noformulēts šādā redakcijā:
4. Šo regulu nepiemēro:
“c) atbalstam grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, izņemot atbalsta shēmas atsevišķu dabas katastrofu radīto zaudējumu atlīdzināšanai, darbības sākšanas atbalsta shēmas, reģionālā darbības atbalsta shēmas, atbalsta shēmas, uz ko attiecas 19.b pants, atbalstu MVU saskaņā ar 56.f pantu un atbalstu finanšu starpniekiem saskaņā ar 16., 21., 22. un 39. pantu un III nodaļas 16. iedaļu ar nosacījumu, ka grūtībās nonākušiem uzņēmumiem nav paredzēti labvēlīgāki nosacījumi nekā citiem uzņēmumiem. Tomēr šo regulu izņēmuma kārtā piemēro uzņēmumiem, kuri 2019. gada 31. decembrī nebija nonākuši grūtībās, taču kļuva par grūtībās nonākušiem uzņēmumiem laikā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim.”
Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” ieviešanas gaitā konstatēti sarežģījumi attiecībā uz 23. punkta formulējumu un piemērošanu, tāpēc MKN grozījumu projekts paredz to izteikt jaunā redakcijā. Līdzšinējā praksē termins 23. punktā iekļautais “primāri” tiek atšķirīgi interpretēts gan no AS "Attīstības finanšu institūcija Altum", gan attiecīgā fondu pārvaldnieka puses, un tas sarežģī sekmīgu atbalsta pasākuma īstenošanu.
4. Šo regulu nepiemēro:
“c) atbalstam grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, izņemot atbalsta shēmas atsevišķu dabas katastrofu radīto zaudējumu atlīdzināšanai, darbības sākšanas atbalsta shēmas, reģionālā darbības atbalsta shēmas, atbalsta shēmas, uz ko attiecas 19.b pants, atbalstu MVU saskaņā ar 56.f pantu un atbalstu finanšu starpniekiem saskaņā ar 16., 21., 22. un 39. pantu un III nodaļas 16. iedaļu ar nosacījumu, ka grūtībās nonākušiem uzņēmumiem nav paredzēti labvēlīgāki nosacījumi nekā citiem uzņēmumiem. Tomēr šo regulu izņēmuma kārtā piemēro uzņēmumiem, kuri 2019. gada 31. decembrī nebija nonākuši grūtībās, taču kļuva par grūtībās nonākušiem uzņēmumiem laikā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim.”
Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumu Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” ieviešanas gaitā konstatēti sarežģījumi attiecībā uz 23. punkta formulējumu un piemērošanu, tāpēc MKN grozījumu projekts paredz to izteikt jaunā redakcijā. Līdzšinējā praksē termins 23. punktā iekļautais “primāri” tiek atšķirīgi interpretēts gan no AS "Attīstības finanšu institūcija Altum", gan attiecīgā fondu pārvaldnieka puses, un tas sarežģī sekmīgu atbalsta pasākuma īstenošanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Par termiņa salāgošanu ar Komisijas regulu Nr. 651/2014
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumus, MKN grozījumu projekts paredz izteikt 22.5. apakšpunktu jaunā redakcijā, papildināt noteikumus ar 22.6. apakšpunktu, kā arī svītrot 22.1 punktu.
Par atbalstu grūtībās nonākušiem uzņēmumiem
MKN grozījumu projektā tiek noteikts, ka atbalstu grūtībās nonākušam uzņēmumam nevar sniegt no Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma. Atbalstu grūtībās nonākušam uzņēmumam var sniegt tikai no atmaksātā publiskā finansējuma. Turklāt, šādu atbalstu var sniegt tikai tādam grūtībās nonākušam uzņēmumam, kurš par tādu ir kļuvis laikposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim un turpina būt finanšu grūtībās arī pēc tam. Svarīgākais, lai uzņēmums būtu kļuvis par grūtībās nonākušu uzņēmumu tieši laikaposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim, taču nav ierobežojuma, cik ilgi pēc šī laikposma uzņēmumam vienlaicīgi var būt finanšu grūtības un iespēja saņemt atbalst
Par 23. punkta piemērošanas grūtībām
Attiecībā uz MKN grozījumu projekta 4. punktu (“izteikt 23. punktu jaunā redakcijā”), izmaiņas tiek veiktas, lai sniegtu iespēju atbalsta saņēmējiem potenciāli saņemt lielāku atbalstu, neierobežojot atbalsta limitu pret šobrīd noteiktajiem 75% no Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apjoma, ņemot vērā, ka publiskais finansējums ir ne tikai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, bet arī atmaksas.
Tāpat, MKN grozījumu projekta 4. punkts paredz svītrot vārdu “primāri”, lai vienādotu formulējumu ar citos tiesību aktos iekļautajiem formulējumiem, piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” 33. punktu.
Par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu
Ņemot vēra grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, papildinot likumu ar normām, kas nosaka pienākumu un kārtību, kādā atgūst nelikumīgo komercdarbības atbalstu, ir veikti grozījumi 48.punkta redakcijā (MKN grozījumu projekta 5.punkts), tādējādi veicinot skaidrību par tiesisko normu piemērošanu nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumos. Jaunā redakcija precizē, ka komercdarbības atbalsts atmaksājams no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta.
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 grozījumus, MKN grozījumu projekts paredz izteikt 22.5. apakšpunktu jaunā redakcijā, papildināt noteikumus ar 22.6. apakšpunktu, kā arī svītrot 22.1 punktu.
Par atbalstu grūtībās nonākušiem uzņēmumiem
MKN grozījumu projektā tiek noteikts, ka atbalstu grūtībās nonākušam uzņēmumam nevar sniegt no Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma. Atbalstu grūtībās nonākušam uzņēmumam var sniegt tikai no atmaksātā publiskā finansējuma. Turklāt, šādu atbalstu var sniegt tikai tādam grūtībās nonākušam uzņēmumam, kurš par tādu ir kļuvis laikposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim un turpina būt finanšu grūtībās arī pēc tam. Svarīgākais, lai uzņēmums būtu kļuvis par grūtībās nonākušu uzņēmumu tieši laikaposmā no 2020. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim, taču nav ierobežojuma, cik ilgi pēc šī laikposma uzņēmumam vienlaicīgi var būt finanšu grūtības un iespēja saņemt atbalst
Par 23. punkta piemērošanas grūtībām
Attiecībā uz MKN grozījumu projekta 4. punktu (“izteikt 23. punktu jaunā redakcijā”), izmaiņas tiek veiktas, lai sniegtu iespēju atbalsta saņēmējiem potenciāli saņemt lielāku atbalstu, neierobežojot atbalsta limitu pret šobrīd noteiktajiem 75% no Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apjoma, ņemot vērā, ka publiskais finansējums ir ne tikai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, bet arī atmaksas.
Tāpat, MKN grozījumu projekta 4. punkts paredz svītrot vārdu “primāri”, lai vienādotu formulējumu ar citos tiesību aktos iekļautajiem formulējumiem, piemēram, Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” 33. punktu.
Par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu
Ņemot vēra grozījumus Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, papildinot likumu ar normām, kas nosaka pienākumu un kārtību, kādā atgūst nelikumīgo komercdarbības atbalstu, ir veikti grozījumi 48.punkta redakcijā (MKN grozījumu projekta 5.punkts), tādējādi veicinot skaidrību par tiesisko normu piemērošanu nelikumīga komercdarbības atbalsta gadījumos. Jaunā redakcija precizē, ka komercdarbības atbalsts atmaksājams no līdzekļiem, kas brīvi no valsts atbalsta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0651-20210801
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta “c” apakšpunktā
MKN grozījumu projekta 1., 2. un 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Finanšu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi