Anotācija (ex-ante)

23-TA-2348: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115), un tā paredz atbalstu arī atzītām augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām (turpmāk – RO) (Latvijā pašlaik darbojas piecas atzītas augļu un dārzeņu RO) un citu nozaru (piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu) RO produkcijas kopējai virzībai tirgū. RO darbību regulē  Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumi Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 203). Lai iegūtu atzītas RO statusu un pretendētu uz ES atbalstu, RO ir jānodrošina atbilstība Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007, (turpmāk – regula Nr. 1308/2013) 153. panta prasībām attiecībā uz RO statūtiem, īpaši par RO demokrātisko uzraudzību. Ņemot vērā kooperatīvo sabiedrību krasi atšķirīgo biedru skaitu – no dažiem desmitiem (augļu un dārzeņu nozares kooperatīvajās sabiedrībās, kas ieguvušas atzītas RO statusu) līdz vairākiem simtiem (citu nozaru kooperatīvajās sabiedrībās), esošie MK noteikumu Nr. 203 nosacījumi attiecībā uz RO statūtiem kavē iespēju izveidot atzītas RO, izmantot ES finansējumu un sasniegt Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskajā plānā (turpmāk – KLP SP) paredzētos sasniedzamos mērķus, tāpēc ir nepieciešams sagatavot grozījumus esošajos MK noteikumos Nr. 203, lai padarītu efektīvāku RO darbību Latvijā un samazinātu administratīvo slogu atbalsta pretendentiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Mērķis ir izstrādāt efektīvākus RO darbības nosacījumus un samazināt administratīvo slogu tādām RO, kas reģistrētas kā kooperatīvās sabiedrības un darbojas saskaņā ar nosacījumiem, kas paredzēti Kooperatīvo sabiedrību likumā. 

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Lai stiprinātu mazo un vidējo lauksaimnieku pozīcijas pārtikas piegādes ķēdē, vienlaikus uzlabojot arī piegādes ķēdes pārredzamību, ir jāsniedz atbalsts lauksaimnieku apvienošanās veicināšanai. 2023. gada 1. janvārī ir stājusies spēkā jauna regula 2021/2115, un tā paredz arī atbalstu atzītām augļu un dārzeņu RO un citu nozaru (piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu) RO. Latvijā augļu un dārzeņu nozarei ir paredzēts finansējums 2 900 000 euro apmērā, savukārt citu nozaru atzītām RO – 4 000 000 euro apmērā. Lai iegūtu atzītas RO statusu un pretendētu uz ES atbalstu, RO ir jānodrošina atbilstība regulas Nr. 1308/2013 153. panta prasībām attiecībā uz RO statūtiem, īpaši par RO demokrātisko uzraudzību. Lai padarītu efektīvāku tādu RO darbību, kas ir reģistrētas kā kooperatīvās sabiedrības un līdz ar to darbojas atbilstoši Kooperatīvo sabiedrību likumam, un tām samazinātu administratīvo slogu, būtu jāvienkāršo RO atzīšanas prasības. Tā kā Latvijā darbojas piecas atzītas RO, kuras apvieno 54 biedrus, kas ir salīdzinoši neliels biedru skaits, salīdzinājumā ar RO citās nozarēs (piemēram, ir kooperatīvās sabiedrības, kas apvieno apmēram 700 biedru un vairāk), nebūtu efektīvi piemērot spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 203 paredzēto kārtību RO, kas pēc juridiskās formas ir kooperatīvās sabiedrības un ar izteikti lielu biedru skaitu. Tādējādi MK noteikumu Nr. 203 grozījumi nosaka izņēmumus pārvaldības nosacījumiem un samazina administratīvo slogu tādām RO, kas ir kooperatīvās sabiedrības. Minētais jautājums tika apspriests arī 2023. gada 14. un 15. augusta sanāksmēs ar Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociāciju (turpmāk – LLKA), lai rastu pieņemamu risinājumu un samazinātu administratīvo slogu pretendentiem atzītas RO statusa un ES atbalsta iegūšanai.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Lai nodrošinātu regulas Nr. 1308/2013 153. panta 2. punkta "c" apakšpunktā minēto RO demokrātisko uzraudzību, RO, ja vien tā nedarbojas piena nozarē, saskaņā ar regulas Nr. 1308/2013 153. pantu statūtos paredz biedru pārstāvību savas organizācijas pārvaldībā un uzraudzībā, tostarp nosaka RO struktūru, balsstiesību un lēmumu pieņemšanas kārtību, kā arī nosacījumus biedru uzņemšanai RO un izstāšanos no tās. Latvijā pašlaik darbojas piecas atzītas RO, kuras apvieno 54 biedrus, kas ir neliels biedru skaits salīdzinājumā ar kooperatīvajām sabiedrībām, kas vēlas iegūt atzītas RO statusu citās nozarēs un apvieno aptuveni 700 biedru un pat vairāk. Statūtu grozīšana ir laikietilpīgs process un nav paveicamas īsā laikā, it īpaši, ja kooperatīvā sabiedrība apvieno lielu skaitu biedru. Turklāt tas palielina administratīvo slogu kooperatīvajām sabiedrībām, kurās ir daudz biedru, radot papildu ierobežojumu, kas neļauj izveidoties jaunām RO citos sektoros, un tādējādi stiprinot ražotāju tirgus varu kopējā pārtikas piegādes ķēdē. Tā kā Kooperatīvās sabiedrības darbojas atbilstoši Kooperatīvo sabiedrību likumam, katras sabiedrības statūtos ir noteikta tās pārvaldības un uzraudzības kārtība. Turklāt būtu jānovērš papildu administratīvais slogs šādām RO. Izvērtējot Kooperatīvo sabiedrību likumā paredzēto pārvaldības un uzraudzības kārtību un regulas Nr. 1308/2013 153. pantā ietvertās prasības attiecībā uz RO statūtiem, tika secināts, ka tad, ja RO juridiskā forma ir kooperatīvā sabiedrība, uzskatāms, ka tās statūti atbilst regulas Nr. 1308/2013 153. pantā noteiktajām prasībām, izņemot regulas Nr. 1308/2013 153. panta 1. punkta "b"  apakšpunktā un 2. punkta "e" apakšpunktā, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem, (turpmāk – regula 2021/2117) 1. panta 42. punkta "b"  apakšpunktā noteiktās prasības. Turklāt MK noteikumu Nr. 203 15. punkts paredz, ka, pretendējot uz atzīšanu, RO iesniedz Lauku atbalsta dienestā (turpmāk – LAD) atzīšanas iesniegumu un tās biedru vienošanās protokola kopiju par dalību RO. Tā kā kooperatīvās sabiedrības, kas apvieno lielu skaitu biedru, biedru kopsapulces organizē reizi gadā, tad praksē nav iespējams nodrošināt šādu lielu kooperatīvo sabiedrību biedrību vienošanās protokola kopijas par dalību RO pievienošanu atzīšanas iesniegumam. Tas attiecas arī uz MK noteikumu Nr. 203 40.1. apakšpunktu, kurā attiecībā uz darbības fonda izveidošanu prasīts RO biedru kopsapulces lēmums.

Risinājuma apraksts

Ar MK noteikumu projekta 1. punktu precizēts MK noteikumu Nr. 203 11. punkts, papildinot to ar nosacījumu, ka tad, ja RO juridiskā forma ir kooperatīvā sabiedrība, uzskatāms, ka tās statūti atbilst regulas Nr. 1308/2013 153. pantā noteiktajām prasībām, izņemot regulas Nr. 1308/2013 153. panta 1. punkta "b"  apakšpunktā un 2. punkta "e" apakšpunktā, kā arī regulas 2021/2117 1. panta 42. punkta "b"  apakšpunktā noteiktās prasības. Ja šīs prasības nav iekļautas RO statūtos, tās iekļaujamas RO darbību regulējošajos iekšējos noteikumos, ja tas paredzēts statūtos. Ja regulas Nr. 1308/2013 153. panta 1. punkta "b" apakšpunktā un 2. punkta "e" apakšpunktā, kā arī regulas Nr. 2021/2117 1. panta 42. punkta "b"  apakšpunktā  noteiktās prasības netiek iekļautas RO statūtos vai RO darbību regulējošajos iekšējos noteikumos, LAD ir tiesības noraidīt RO atzīšanas iesniegumu. Turklāt MK noteikumu projekta 8. punkts paredz iespēju kooperatīvajām sabiedrībām, kas pretendē uz atzītas RO statusu, statūtu atbilstību noteikumu Nr. 203 11. punktam nodrošināt līdz atbalsta saņemšanai par darbības programmas īstenošanu 2024. gadā. MK noteikumu projekta 3. punkts paredz, ka RO, pretendējot uz RO atzīšanu, iesniedz LAD atzīšanas iesniegumu un tās biedru vienošanās protokola kopiju par dalību RO vai kādas no pārvaldes institūcijas lēmumu par pretendēšanu RO atzīšanai, ja RO juridiskā forma ir kooperatīvā sabiedrība. Savukārt MK noteikumu projekta 5. punkts noteic, ka attiecībā uz darbības fonda izveidošanu ir jāiesniedz lēmums par to, ka pieņemts saskaņā ar RO statūtiem.

Problēmas apraksts
Nepieciešams tehniski precizējumi MK noteikumos Nr. 203, lai tiesību normu piemērošanu padarītu skaidrāku un saprotamāku atbalsta pretendentiem.
Turklāt, tā kā atzītu RO darbības nosacījumi citām nozarēm ir jauns regulējums, ir jāparedz papildu termiņš jaunu darbības programmu iesniegšanai 2023. gadā, lai neaizkavētu jaunu RO darbības programmu īstenošanas uzsākšanu jau ar 2024. gadu un nekavētu KLP SP mērķu sasniegšanu. Papildus, lai nodrošinātu efektīvu ES finanšu līdzekļu uzraudzību, ir jāparedz LAD papildu termiņš darbības programmu iesniegšanai, kas iesniegtas uz otro kārtu.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekta 2. punkts paredz precizējumus MK noteikumus Nr. 203 13. punktā, nosacījumu, ka RO biedrs par izstāšanos no RO vismaz sešus mēnešus iepriekš par to rakstiski paziņo RO, attiecinot tikai uz augļu un dārzeņu RO saskaņā ar regulas 2017/891 6. panta nosacījumiem. Tā kā spēkā esošie noteikumi Nr. 203 ir attiecināmi ne tikai uz augļu un dārzeņu, bet arī uz citu nozaru RO, bet regulas 2017/891 nosacījumi – tikai uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari, tika pieņemts lēmums precizēt spēkā esošo noteikumu Nr. 203 13. punktu, lai atbalsta pretendentam būtu nepārprotami skaidrs, ka šāds nosacījums attiecas tikai uz konkrēto nozari, nevis uz visiem.
Ar MK noteikumu projekta 4. punktu precizēts MK noteikumus Nr. 203 19. punkts attiecībā uz tiem aspektiem, ko LAD pārbaudīs ikgadējās kontrolēs, lai pārliecinātos par demokrātiskās uzraudzības nodrošināšanu RO saskaņā ar Kooperatīvās sabiedrības likuma prasībām.
MK noteikumu projekta 9. punkts papildina MK noteikumu Nr. 203 8. pielikumu ar finanšu korekcijas apmēru, ja netiek ievēroti 132. punktā minētie nosacījumi.
MK noteikumu projekta 6. punkts paredz, ka RO atzīšanas iesniegumu 2023. gadā, darbības programmu, ko plāno īstenot no 2024. gada 1. janvāra, kā arī darbības fonda apmēru 2024. gadam LAD iesniedz līdz 2023. gada 15. novembrim, bet MK noteikumu projekta 7. punkts paredz, ka LAD lēmumu par darbības programmu, darbības fondu un atzīšanas iesniegumu, kas iesniegtas līdz 2023. gada 15. novembrim, pieņem līdz 2024. gada 20. janvārim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • kooperatīvās sabiedrības
Ietekmes apraksts
Projekts samazinās administratīvo slogu kooperatīvām sabiedrībām, kas pretendēs uz atzītas RO statusu un ES atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Projekts pozitīvi ietekmēs augļu un dārzeņu un citu nozaru konkurētspēju, jo viens no RO atbalsta galvenajiem mērķiem ir ne tikai ražošanas plānošana, bet arī piedāvājuma koncentrēšana un organizācijas biedru saražoto produktu laišana tirgū. Ražotāju apvienošanās RO veicina ražotāju tirgus varas stiprināšanu kopējā pārtikas piegādes ķēdē. Tādējādi ir būtiski samazināt administratīvo slogu un veicināt jaunu RO veidošanos.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Atzītām RO tiek paredzēts atbalsts konsultācijām, apmācībai un pētniecībai, jo tā RO tiek dota iespēja apgūt jaunākās ražošanas metodes pasaulē un ieviest tās savā RO, tāpēc ir svarīgi samazināt administratīvo slogu un veicināt jaunu RO veidošanos.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ir pieejams arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas atbilst atbalsta saņemšanas nosacījumiem. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atzītas RO, kam piešķirts atbalsts, atbilstoši savām darbības programmām var īstenot pasākumus, lai radītu pievienoto vērtību saviem produktiem. Tas savukārt var stiprināt katras RO konkurētspēju ne tikai iekšējā tirgū, bet arī ārējos tirgos. Tādējādi ir svarīgi samazināt administratīvo slogu un veicināt jaunu RO veidošanos.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atzītu RO izveidošanās veicinās nodarbinātības paplašināšanos lauku reģionos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-274,50
kooperatīvās sabiedrības
samazinās
Vērtības nozīme:
9,15
vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā (CSP, par 2022.gadu)
5,00
statūtu sagatavošanai ieekonomētais laiks stundās
6
Plānots, ka 2023.–2027. gada periodā kopā uz atzīšanu pretendēs sešas RO, no kurām viena RO savu darbības programmu īstenotu 2027.gadā.
1
Iesniedzamo dokuments skaits periodā no 2023. līdz 2027. gadam kopā. Vidēji viena RO šajā periodā sagatavo vienu dokumentu.
-274,50
Ja kooperatīvā sabiedrība vēlēsies saņemt atzīšanu kā augļu un dārzeņu, piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu nozares RO, tās statūtiem jāatbilst ES tiesību aktu prasībām. Līdz šim atbalsts bija pieejams augļu un dārzeņu nozares RO. Šajās RO biedru skaits ir salīdzinoši neliels, tāpēc ir vienkāršāk nodrošināma RO demokrātiskā uzraudzība. Savukārt ar 2023. gadu uz atbalstu ir tiesīgas pretendēt citu nozaru (piena, cūkgaļas, liellopu gaļas, labības un pākšu dārzeņu) RO, kuru biedru skaits mērāms līdz pat vairākiem simtiem, tāpēc nepieciešams vienkāršot RO demokrātiskās uzraudzības kārtību kooperatīvajām sabiedrībām atbilstoši Kooperatīvās sabiedrības likumam. Paredzams, ka kooperatīvā sabiedrība, kura vēlēsies iegūt atzītas RO statusu, saskaņā ar jauno RO pārvaldības kārtību samazinās patērēto laiku statūtu sakārtošanai atbilstoši ES tiesību aktiem vidēji par piecām stundām. Novērtējums ir par 2023.–2027. gada periodu kopumā: • iesniedzamo dokumentu skaits vienai RO periodā no 2023. līdz 2027. gadam kopā – 1; •viena dokumenta sagatavošanai patērējamais laiks stundās – vidēji 5 stundas; • vienas stundas darbaspēka bruto izmaksas lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un zivsaimniecībā (CSP, par 2022. gadu) – 9,15 euro; • plānots, ka 2023.–2027. gada periodā vidēji būs 6 jaunas RO. Kopējās administratīvās izmaksas periodā no 2023. līdz 2027. gadam samazinātos par 274,50 euro.
Kopā
-274,50

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1308
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk- regula Nr. 1308/2013)
Apraksts
Regulā Nr. 1308/2013 noteikti RO atzīšanas nosacījumi, tostarp prasības par RO darbības demokrātisku uzraudzību.
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0891
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Deleģētā regula (ES) 2017/891, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1308/2013 papildina attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1306/2013 papildina attiecībā uz sodiem, kas piemērojami minētajās nozarēs, un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr.  543/2011
Apraksts
Regulā 2017/891 paredzēti nosacījumi attiecībā uz RO atzīšanu un darbības pamatprincipiem.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2117
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem
Apraksts
Regulā 2021/2117 paredzēta iespēju RO biedriem ražotājiem tieši sazināties ar pircējiem.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regula (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju un atceļ Padomes Regulas (EEK) Nr. 922/72, (EEK) Nr. 234/79, (EK) Nr. 1037/2001 un (EK) Nr. 1234/2007 (turpmāk- regula Nr. 1308/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkts, 153. pants, 153. panta 1. punkta "b"  apakšpunkts, 2. punkta "e" apakšpunkts, 154. un 160. pants un 161. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Noteikumu projekts paredz, ka atzītai RO ir jāatbilst konkrētu regulas punktu prasībām, kas ir galvenie atzīšanas nosacījumi (ražotāji konkrētā nozarē, RO izveidota pēc ražotāju ierosmes, īsteno noteiktas darbības un cenšas izpildīt konkrētus uzdevumus, ir statūti, tai ir minimālais biedru skaits u.c.).  Noteikumu projekts paredz prasības RO statūtiem. 
Regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "a" apakšpunkts un 153. pants
Noteikumu projekta 4. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības.
Noteikumu projekts paredz nosacījumus attiecībā uz RO atrašanos ražotāju kontrolē un demokrātisko uzraudzību, kā arī LAD papildu pārbaudes, lai pārliecinātos par demokrātiskās uzraudzības īstenošanu RO.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Līdz šim ieviestās, no ES tiesību normām  izrietošās prasības netiek ietekmētas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2017. gada 13. marta Deleģētā regula (ES) 2017/891, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1308/2013 papildina attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.  1306/2013 papildina attiecībā uz sodiem, kas piemērojami minētajās nozarēs, un groza Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr.  543/2011
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/891 6. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts noteic, ka biedrs par izstāšanos no RO informē rakstiski vismaz sešus mēnešus iepriekš. Šāds nosacījums attiecas tikai uz augļu un dārzeņu RO. 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Līdz šim ieviestās, no ES tiesību normām  izrietošās prasības netiek ietekmētas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2117, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1308/2013, ar ko izveido lauksaimniecības produktu tirgu kopīgu organizāciju, (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām, (ES) Nr. 251/2014 par aromatizētu vīna produktu definīciju, aprakstu, noformējumu, marķējumu un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un (ES) Nr. 228/2013, ar ko ievieš īpašus pasākumus lauksaimniecības jomā attālākajiem Eiropas Savienības reģioniem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2117 1. panta 42. punkta "b" apakšpunkts (grozītās Regulas 1308/2013 153. panta 2.a punkts)
Noteikumu projekta 1. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Noteikumu projekts paredz iespēju biedriem ražotājiem tieši sazināties ar pircējiem, ja šāda tiešā saziņa neapdraud RO produktu piedāvājuma koncentrēšanu un produktu laišanu tirgū
Regulas 2021/2117 1. panta 42. punkta "a" apakšpunkts (grozītās Regulas 1308/2013 153. panta 2. punkta "c" apakšpunkts).
Noteikumu projekta 1. un 4. punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts paredz nosacījumus attiecībā uz RO demokrātisko uzraudzību, kā arī LAD papildu pārbaudes, lai pārliecinātos par demokrātiskās uzraudzības īstenošanu RO.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr. 1308/2013 152. panta 1. punkta "a" apakšpunkts noteic, ka RO atrodas tās biedru kontrolē, un šīs regulas 153. panta 2. punkta "c" apakšpunkts noteic, ka RO statūtos jāparedz noteikumi, kas ļauj tās biedriem ražotājiem demokrātiski uzraudzīt savu RO un tās lēmumus, kā arī tās kontus un budžetu. 
EK 2021. gada 28. jūnija vēstulē Nr. Ares(2021)4188213 norādīja, ka fakts, ka RO kontrolē tās biedri, nenozīmē, ka kontrole notiek demokrātiskā veidā. Izšķiroša nozīme ir tām, kā tiek īstenota šī kontrole. Kontrole ir jautājums par lēmumu pieņemšanu, turpretī demokrātiskā uzraudzība attiecas ne tikai uz pilnsapulces lēmumu pārbaudēm, bet arī uz mazākuma tiesībām.  
ZM noskaidroja citu dalībvalstu pieredzi, kā tās ievieš iepriekšminētos nosacījumos nacionālajos normatīvajos aktos, un noteikumu projektā ir ietverti nosacījumi par RO atrašanos ražotāju kontrolē un demokrātisko uzraudzību, paredzot arī LAD papildu pārbaudes, lai pārliecinātos par demokrātiskās uzraudzības īstenošanu RO. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Līdz šim ieviestās no ES tiesību normām izrietošās prasības netiek ietekmētas.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Nav

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

MK noteikumu projekta izstrādē tika iesaistīta LLKA. 2023. gada 14. un 15. augustā, 2., 5. un 10. oktobrī ar LLKA notika diskusijas par RO statūtu atbilstību regulas Nr. 1308/2013 153. panta prasībām. Sanāksmju laikā  tika saņemti sanāksmes dalībnieku komentāri, un, tos ievērojot, MK noteikumu projektā ir ietverta virkne izvirzīto priekšlikumu attiecībā uz RO statūtiem, tostarp demokrātisko uzraudzību, lai samazinātu administratīvo slogu kooperatīvajām sabiedrībām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
RO apvieno augļkopības un dārzeņkopības, piena, labības, cūkgaļas, liellopu gaļas un pākšu dārzeņu nozares ražotājus, tā radot darbavietas lauku reģionos. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi