22-TA-1954: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Vietējo pašvaldību referendumu likuma pārejas noteikums.
2022. gada 17. martā tika pieņemts Vietējo pašvaldību referendumu likums, kura mērķis ir veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā un noteikt jautājumus, par kuriem var ierosināt un rīkot vietējās pašvaldības referendumu (turpmāk — pašvaldības referendums), pašvaldības referenduma finansēšanas avotu, kā arī kārtību, kādā ierosināms un rīkojams pašvaldības referendums un paziņojami tā rezultāti. Vietējo pašvaldību referendumu likums paredz balsošanas kārtību, kurā vēlētāju datu apstrādei tiek izmantots Vēlētāju reģistrs.
2022. gada 17. martā tika pieņemts Vietējo pašvaldību referendumu likums, kura mērķis ir veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā un noteikt jautājumus, par kuriem var ierosināt un rīkot vietējās pašvaldības referendumu (turpmāk — pašvaldības referendums), pašvaldības referenduma finansēšanas avotu, kā arī kārtību, kādā ierosināms un rīkojams pašvaldības referendums un paziņojami tā rezultāti. Vietējo pašvaldību referendumu likums paredz balsošanas kārtību, kurā vēlētāju datu apstrādei tiek izmantots Vēlētāju reģistrs.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā” (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir noteikt Vēlētāju reģistra darbības kārtību, nosakot kārtību, kādā tiek apstrādāti vēlētāju dati, lai nodrošinātu pašvaldības referenduma norisi.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu, proti, 2024. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Vietējo pašvaldību referenduma likuma 7. panta otrajā daļā noteikts, ka tiesības piedalīties pašvaldības referendumā ir personai, kura dienā, kad pieņemts lēmums par pašvaldības referenduma rīkošanu, atbilst Vietējo pašvaldību referenduma likuma 7. panta pirmās daļas prasībām un ir reģistrēta Vēlētāju reģistrā. Tādējādi, viens no nosacījumiem, kad persona ir tiesīga piedalīties pašvaldības referendumā ir vēlētāja personas datu iekļaušana Vēlētāju reģistrā.
Atbilstoši Vietējo pašvaldību referenduma likuma 17. panta otrajai daļai un 29. panta pirmajai un trešajai daļai balsošanas telpās vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis, izmantojot tiešsaisti ar Vēlētāju reģistru, pārliecinās, vai balsotājs jau nav nobalsojis pašvaldības referendumā klātienē, izdara Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsošanu un izsniedz balsotājam ar vēlēšanu iecirkņa komisijas zīmogu apzīmogotu balsošanas zīmi. Balsotājs parakstās balsotāju sarakstā par balsošanas zīmes saņemšanu. Gadījumā, ja nav iespējams pārliecināties, ka ziņas par personu ir iekļautas Vēlētāju reģistrā un tajā jau nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos pašvaldības referendumā, personu ieraksta atsevišķā balsotāju sarakstā un izsniedz tai balsošanas zīmi, ar vēlēšanu iecirkņa komisijas zīmogu apzīmogotu balsošanas aploksni un reģistrācijas aploksni, uz kuras iecirkņa komisija norādījusi personas vārdu, uzvārdu un kārtas numuru balsotāju sarakstā. Kad atkal iespējams pārliecināties, ka ziņas par personu ir iekļautas vēlētāju reģistrā un tajā jau nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos referendumā, vēlēšanu iecirkņa komisija, netraucējot balsošanu, pārbauda šīs ziņas pēc atsevišķajiem balsotāju sarakstiem, izdara Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsotāja piedalīšanos referendumā un balsotāju sarakstā atzīmē, vai personas balss ir līdzskaitāma.
Šobrīd Velētāju reģistra likumā nav noteikts, ka vienota vēlētāju uzskaite tiek veikta Vēlētāju reģistrā, lai nodrošinātu pašvaldības referenduma norisi, kā arī nav noteikta kārtība, kādā ziņas par vēlētāju tiek iekļautas Vēlētāju reģistrā, lai pašvaldības referenduma norises laikā vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis varētu pārbaudīt, vai ziņas par vēlētāju ir iekļautas Vēlētāju reģistrā un izdarītu atzīmi par vēlētāja dalību pašvaldības referendumā.
Atbilstoši Vietējo pašvaldību referenduma likuma 17. panta otrajai daļai un 29. panta pirmajai un trešajai daļai balsošanas telpās vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis, izmantojot tiešsaisti ar Vēlētāju reģistru, pārliecinās, vai balsotājs jau nav nobalsojis pašvaldības referendumā klātienē, izdara Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsošanu un izsniedz balsotājam ar vēlēšanu iecirkņa komisijas zīmogu apzīmogotu balsošanas zīmi. Balsotājs parakstās balsotāju sarakstā par balsošanas zīmes saņemšanu. Gadījumā, ja nav iespējams pārliecināties, ka ziņas par personu ir iekļautas Vēlētāju reģistrā un tajā jau nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos pašvaldības referendumā, personu ieraksta atsevišķā balsotāju sarakstā un izsniedz tai balsošanas zīmi, ar vēlēšanu iecirkņa komisijas zīmogu apzīmogotu balsošanas aploksni un reģistrācijas aploksni, uz kuras iecirkņa komisija norādījusi personas vārdu, uzvārdu un kārtas numuru balsotāju sarakstā. Kad atkal iespējams pārliecināties, ka ziņas par personu ir iekļautas vēlētāju reģistrā un tajā jau nav izdarīta atzīme par šīs personas piedalīšanos referendumā, vēlēšanu iecirkņa komisija, netraucējot balsošanu, pārbauda šīs ziņas pēc atsevišķajiem balsotāju sarakstiem, izdara Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsotāja piedalīšanos referendumā un balsotāju sarakstā atzīmē, vai personas balss ir līdzskaitāma.
Šobrīd Velētāju reģistra likumā nav noteikts, ka vienota vēlētāju uzskaite tiek veikta Vēlētāju reģistrā, lai nodrošinātu pašvaldības referenduma norisi, kā arī nav noteikta kārtība, kādā ziņas par vēlētāju tiek iekļautas Vēlētāju reģistrā, lai pašvaldības referenduma norises laikā vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis varētu pārbaudīt, vai ziņas par vēlētāju ir iekļautas Vēlētāju reģistrā un izdarītu atzīmi par vēlētāja dalību pašvaldības referendumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot to, ka Vietējo pašvaldību referenduma likumā ir noteikts, ka pašvaldības referendumā var balsot persona, kura ir reģistrēta Vēlētāju reģistrā un ir noteikta kārtība, kādā iecirkņa vēlēšanu komisijas loceklis pārliecinās un izdara atzīmi Velētāju reģistrā par personas dalību pašvaldības referendumā, bet Velētāju reģistra likumā nav noteikts, ka vienota vēlētāju uzskaite tiek veikta Vēlētāju reģistrā, lai nodrošinātu pašvaldības referenduma norisi, tad likumprojekta mērķis ir paplašināt Vēlētāju reģistra likuma darbības jomu, nosakot, ka vienota vēlētāju uzskaite tiks nodrošināta arī pašvaldības referendumā un likumprojekts noteiks kārtību, kādā dati par vēlētājiem pirms pašvaldības referenduma norises tiks iekļauti Vēlētāju reģistrā. Tāpat likumprojekts paredz precizēt esošo regulējumu atbilstoši faktiskajai situācijai.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz paplašināt Vēlētāju reģistra darbības jomu, nosakot, ka Vēlētāju reģistrs veic to personu uzskaiti, kurām saskaņā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu ir tiesības piedalīties pašvaldības referendumā.
Likumprojekta 2. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 5. pantu, paredzot to, ka Vēlētāju reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas arī par Latvijas pilsoņiem, Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā sasniedza 18 gadu vecumu, ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā un tiem dzīvesvietas adrese ir reģistrēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka pašvaldības referendumā var piedalīties arī vēlētājs, kuram tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā norisināsies pašvaldības referendums, pieder nekustamais īpašums, likumprojekta 2. pants paredz, ka Vēlētāju reģistrā tiks aktualizēta informācija arī par vēlētājiem, kuriem attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums. Pašvaldību referenduma procesā nav paredzēta e-pakalpojuma izmantošana, kura ietvaros nekustamā īpašuma īpašniekam ir iespējams pieteikties balsošanai, pamatojoties uz likumā noteiktajā kārtībā reģistrēta nekustamā īpašuma pamata, kas atrodas attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kurā izsludināts pašvaldības referendums. Tādējādi, minēto ziņu uzkrāšana Vēlētāju reģistrā sekmēs to, ka ziņas par tiem vēlētājiem, kuriem lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā piederēja nekustamais īpašums, kas reģistrēts zemesgrāmatā, tiks iekļautas automātiski Vēlētāju reģistrā, un personām nevajadzēs atsevišķi vērsties pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē, uzrādīt nekustamā īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu un iesniegt iesniegumu ar lūgumu iekļaut ziņas par personu vēlētāju sarakstā, lai piedalītos pašvaldības referendumā.
Ievērojot minētos grozījumus par vēlētāja datu iekļaušanu Vēlētāju reģistrā, likumprojekts paredz papildināt arī Vēlētāju reģistra likuma 15. pantu ar 3.1 daļu, nosakot ka Tiesu administrācijai būs nepieciešams no Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk – Pārvalde) sniegt ziņas par tām personām, kurām lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā piederēja likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums, kas atrodas tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Tiesu administrācija sniegs Pārvaldei ziņas, norādot personas personas kodu un administratīvās teritorijas kodu, kurā personai pieder nekustamais īpašums. 2022. gada 5. maijā notika attālināta starpinstitūciju sanāksme, kurā piedalījās Pārvaldes, Centrālās vēlēšanu komisijas, Tieslietu ministrijas, Tiesu administrācijas, Valsts zemes dienesta pārstāvji. Sanāksmes laikā tika apspriests jautājums par nekustamā īpašuma īpašnieka datu nodošanu Pārvaldei saistībā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu un apspriesti arī jautājumi par minēto datu manuālu ievadi Vēlētāju reģistrā.
Saskaņā ar Civillikuma 89. panta otro daļu viss, ko laulības laikā laulātie iegūst kopīgi vai viens no viņiem, bet ar abu laulāto līdzekļiem vai ar otra laulātā darbības palīdzību, ir abu laulāto kopīga manta; šaubu gadījumā jāpieņem, ka šī manta pieder abiem līdzīgās daļās. Tādējādi, īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu var veidoties arī, ja personas laulības laikā ieguvušas nekustamo īpašumu kopīgi. Papildus tam likums “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” paredz divus patstāvīgus nekustamā īpašuma tiesību iegūšanas pamatus – privatizāciju vispārējā kārtībā, un tā saucamo paātrināto privatizāciju jeb dzīvokļa nodošanu īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai. Līdz ar to, ja īpašums ir iegūts saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” XV1 nodaļu “Dzīvokļu, mākslinieku darbnīcu un neapdzīvojamo telpu nodošana īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai”, tad arī uzskatāms, ka personai pieder nekustamais īpašums.
Pamatojoties uz Civillikuma 89. pantā un likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteikto, Vietējo pašvaldību referenduma likumā teikto, ka pašvaldības referendumā ir tiesības piedalīties vēlētājiem, kuriem attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums, ir jāinterpretē plaši, paredzot arī to, ka piedalīties pašvaldības referendumā ir tiesības personām, kurām attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder kopīgs īpašums vai pieder īpašums, kas iegūts paātrinātās privatizācijas rezultātā. Tā kā Tiesu administrācijas pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā netiek iekļauti dati par līdzīpašniekiem (laulātajiem, kuriem ir kopmanta, kas nav reģistrēta zemesgrāmatā) un personām, kas ieguvušas īpašuma tiesības paātrinātās privatizācijas rezultātā, tad Vēlētāju reģistrā netiks automātiski aktualizētas ziņas par minētām personām. Kā rezultātā, nekustamā īpašumā līdzīpašniekiem vai personām, kuras ieguva nekustama īpašuma tiesības paātrinātās privatizācijas rezultātā un ziņas par kurām netiks iekļautas Vēlētāju reģistrā, ir jānodrošina iespēja vērsties ar rakstveida iesniegumu pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē un lūgt, lai ziņas par personu tiktu iekļautas vēlētāju sarakstā. Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Vietējo pašvaldību referendumu likumā, paredzot, ka personām, kurām pieder nekustamais īpašums, kas atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā norisinās pašvaldības referendums un ziņas par kurām nav iekļautas Vēlētāju reģistrā, ir tiesības ar rakstveida iesniegumu vērsties pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē un lūgt, lai ziņas par personu tiktu iekļautas vēlētāju sarakstā. Papildus tam, Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir nepieciešams noteikt, ka pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādēs personām ir tiesības iesniegt iesniegumu par ziņu iekļaušanu vēlētāju sarakstā ne agrāk kā 14 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas un ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas. Šāds termiņš tiek noteikts, ievērojot sākotnējā vēlētāju saraksta izveides termiņu, proti, pēc tā, kad personas iesniegs iesniegumus ar lūgumu iekļaut ziņas par tām vēlētāju sarakstā, Pārvaldei būs nepieciešams vēl izveidot elektronisko vēlētāju sarakstu un nodot to pašvaldības iecirkņa vēlēšanu komisijai, lai tās veiktu Vietējo pašvaldību referenduma likumā noteiktās darbības.
Ievērojot to, ka valstī nelielā laika periodā vai vienlaikus var norisināties pašvaldības referendumi vairākās pašvaldībās, tad likumprojekts paredz papildināt Vēlētāju reģistra likumu ar 7.1 pantu, nosakot, ka vēlēšanu komisijai vienas darbdienas laikā pēc tam, kad paziņots lēmums par pašvaldības referenduma rīkošanu, rakstveidā būs jāinformē par to Pārvaldi. Tāpat minētajā pantā ir noteikts pulksteņa laiks, līdz kuram pašvaldības vēlēšanu komisija varēs iesniegt paziņojumu. Pulksteņa laiks tiek noteikts tiem gadījumiem, kad saskaņā ar Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturto daļu 20 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas vēlēšanu komisija saņems iesniegumu par referenduma rīkošanu par citu Vietējo pašvaldību referenduma likuma 5. pantā minēto jautājumu. Šāda pienākuma noteikšana vēlēšanu komisijai ir nepieciešama, lai Pārvalde, pamatojoties uz vēlēšanu komisijas rakstveida ziņojumu, Vēlētāju reģistrā varētu laikus uzsākt vēlētāju datu apstrādi Vēlētāju reģistra likumā noteiktajos termiņos. Tāpat rakstveida paziņojuma sniegšana Pārvaldei izslēgs tos gadījumus, kad Pārvalde nebūs informēta, ka attiecīgajā pašvaldībā ir izsludināts pašvaldības referendums.
Likumprojekts paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 9. pantu, nosakot, ka Pārvalde, pamatojoties uz Fizisko personu reģistrā esošajām ziņām, Vēlētāju reģistrā iekļauj ziņas par Latvijas pilsoņiem, kuri lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā sasniedza 18 gadu vecumu, iekļaujot Vēlētāju reģistrā ziņas ne agrāk kā 19 darbdienas pirms vietējā pašvaldības referenduma. Šāds termiņš vēlētāju datu atlasei ir noteikts, ievērojot Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturtajā daļā noteikto, proti, ja pēc tam, kad publiski paziņots vēlēšanu komisijas lēmums par pašvaldības referenduma rīkošanu, bet ne vēlāk kā 20 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas vēlēšanu komisija ir saņēmusi iesniegumu par referenduma rīkošanu par citu šā likuma 5. pantā minēto jautājumu, ierosinātie pašvaldības referendumi rīkojami vienā dienā [..]. Tiesības piedalīties pašvaldības referendumos, kurus rīko vienā dienā, ir personām, kuras dienā, kad vēlēšanu komisija pieņēmusi lēmumu par referendumu rīkošanu vienā dienā, atbilst Vietējo pašvaldību referenduma likuma 7. panta pirmās daļas prasībām un ir reģistrētas Vēlētāju reģistrā. No Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturtās daļas secināms, ka pēc pašvaldības referenduma izsludināšanas vēl pastāv varbūtība, ka var tikt rīkots vēl viens pašvaldību referendums citā jautājumā. Tādējādi, likumprojektā tiek noteikts, ka sākotnējais vēlētāju saraksts tiek izveidots ne agrāk kā 19 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas, lai nodrošinātu to, ka sākotnējā vēlētāju sarakstā tiek iekļautas ziņas arī par tiem vēlētājiem, kuriem bija tiesības balsot lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu citā jautājumā pieņemšanas brīdī.
Grozījumi Vēlētāju reģistra likuma 12. pantā, tas ir likumprojekta 6. pants, paredz noteikt, ka vēlētāju saraksts pašvaldības referendumā tiek izveidots ne vēlāk kā 15 darbdienas pirms vietējā pašvaldību referenduma norises dienas. Šāds termiņš tiek noteikts, jo sākot ar 14 darbdienu pirms pašvaldības referenduma vajadzēs nodrošināt iespēju personām, ziņas par kurām kā nekustamā īpašuma īpašniekiem netiks iekļautas vēlētāju sarakstā, iesniegt iesniegumu ar lūgumu iekļaut ziņas par tām vēlētāju sarakstā, jo personai (Latvijas pilsonim, Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim) paātrinātās privatizācijas rezultātā vai kā līdzīpašniekam pieder nekustamais īpašums tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Papildus tam, likumprojekts paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 12. panta ceturto daļu, paredzot, ka Vēlētāju reģistrā sākotnējā vēlētāju sarakstā Pārvalde iekļaus ziņas tikai par tiem vēlētājiem, kuri ir reģistrēti dzīvesvietā attiecīgajam vēlēšanu apgabalam piederīgajās adresēs, proti, iekļaus sākotnējā sarakstā tikai to informāciju, kas Pārvaldei būs pieejama līdz 15 darba dienai pirms pašvaldības referenduma norises dienas. Vēlāk minētais saraksts tiks papildināts ar nekustamā īpašuma īpašnieku datiem.
Likumprojekta 7. pants paredz arī papildināt Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ar piekto daļu, nosakot, ka elektronisko vēlētāju sarakstu Pārvalde izveido 6 darbdienas pirms pašvaldības referenduma. Šāds termiņš elektroniskā vēlētāju saraksta izveidei ir noteikts, jo saskaņā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu 15. panta pirmo daļu iepriekšējā balsošana par pašvaldības referendumam nodoto jautājumu notiek elektroniski pirmdienā, otrdienā un trešdienā pirms referenduma dienas visu diennakti pēc Latvijas laika. Tādējādi, lai nodrošinātu to, ka iepriekšējās balsošanas laikā ir pieejams elektroniskais velētāju saraksts, kurā ir apkopota informācija par visiem pašvaldības referenduma vēlētājiem, tad likumprojekts paredz, ka elektroniskais vēlētāju saraksts ir pieejams 6 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises.
Vienlaikus likumprojekta 7. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ceturto daļu, nosakot tiesību normā vēlēšanu procedūras, attiecībā uz kurām tiek piemērots Vēlētāju reģistra likuma 15. panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā noteiktais. Ar minēto grozījumu tiek nodrošināta teksta konsekvence ar Likumprojekta 7. pantā paredzēto Vēlētāju reģistra likuma 15. panta piektās daļas grozījumu, kā arī tiek atvieglota Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ceturtās daļas interpretācija.
Tāpat likumprojekta 9. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 19. panta pirmo daļu, nosakot, ka Eiropas Parlamenta, pašvaldības domes, Saeimas vēlēšanās vai pašvaldības referendumā Pārvalde ne vēlāk kā pulksten 19 septītajā dienā pirms vēlēšanām vai pirms pašvaldības referenduma norises dienas nodrošina, ka Reģistrs un vēlētāju elektroniskais saraksts ir pieejams vēlēšanu iecirkņu komisijām. Šāds termiņš attiecībā uz elektroniskā vēlētāju saraksta pieejamību pašvaldības referendumā vēlēšanu iecirkņa komisijām ir noteikts, jo Vietējo pašvaldību referenduma likumā ir noteikta iepriekšējā balsošana, kuras nodrošināšanai ir nepieciešams elektroniskais vēlētāju saraksts, kā arī tiks nodrošināta Vietējo pašvaldību referenduma likuma 17. panta otrajā daļā noteiktā pienākuma izpilde, kas paredz, ka vēlēšanu iecirkņa komisijai nepieciešams pārliecināties, vai vēlētājs jau nav nobalsojis pašvaldības referendumā klātienē un izdarīt Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsošanu. Tādējādi, likumprojekta tiesību norma paredz gan vēlētāju saraksta un Reģistra pieejamību vēlēšanu iecirkņa komisijām.
Papildus likumprojekts paredz pilnveidot esošo Vēlētāju reģistra likuma regulējumu, novēršot konstatētās neatbilstības pašreizējai faktiskajai situācijai.
Likumprojekta 3. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmo daļu, nosakot to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts no Fizisko personu reģistra un nosakot to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts un aktualizēts laika gaitā, iegūstot nepieciešamo informāciju par vēlētāju, atsevišķi. Tātad, Vēlētāju reģistra likuma 2. pantā minētajās vēlēšanu procedūrās, veidojot sākotnējo vēlētāju sarakstu, dati par vēlētāju, proti, vēlētāja personas kods, vārds (vārdi), uzvārds, personu apliecinošā dokumenta ar jaucējfunkciju apstrādātais numurs, dzimšanas datums, pilsonība un dzīvesvietas adrese, tiek iegūti no Fizisko personu reģistra un tie tiek iekļauti Vēlētāju reģistrā. Tādējādi, likumprojekts paredz noteikt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 1. punktā to informācijas apjomu, kas par personu Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts no Fizisko personu reģistra. Fizisko personu reģistrā iekļautās ziņas tiek apstrādātas, lai iekļautu tās Vēlētāju reģistrā, pamatojoties uz attiecīgo vēlēšanu procedūru regulējošo normatīvo aktu, kurā noteikts personu loks, kurām ir tiesības vēlēt noteiktajā vēlēšanu procedūrā vai piedalīties pašvaldības referendumā.
Savukārt, attiecībā uz likumprojektā noteikto Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktu norādāms, ka šajā punktā noteiktās ziņas Vēlētāju reģistrā par vēlētāju tiek iekļautas un aktualizētas laika gaitā pēc sākotnējā vēlētāju saraksta izveides. Minētās ziņas tiek iekļautas, piemēram, saskaņā ar Vēlētāju reģistra likuma 11. pantā noteikto, kur personām, kuras ir atbrīvotas no reģistrācijas Fizisko personu reģistrā, ir noteiktas tiesības Ārlietu ministrijā ne vēlāk kā 30 dienas pirms vēlēšanām pieteikties balsot Eiropas Parlamenta vēlēšanās Latvijas Republikā. Centrālā vēlēšanu komisija ne vēlāk kā 20 dienas pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām manuāli iekļauj Vēlētāju reģistrā ziņas par minētām personām. Papildus tam, vēlētājam ir tiesības Saeimas vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās pieteikties balsot pa pastu un ziņas par personas vēlmi tiek aktualizētas Vēlētāju reģistrā manuāli jau pēc tā, kad ir izveidots sākotnējais vēlētāju saraksts, tādējādi, ziņas par personas vēlmi netiek iegūtas no Fizisko personu reģistra. Kā rezultātā, ziņas, kas saistāms ar pasta balsošanu, likumprojekts paredz noteikt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktā, tādā veidā nosakot, ka šīs ziņas tiek iekļautas un aktualizētas Vēlētāju reģistrā. Likumprojekts paredz arī noteikt, ka ziņas par pazīmi, ka personai pieder nekustamais īpašums, būs noteiktas Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktā, jo arī šīs ziņas Vēlētāju reģistrā tiks iegūtas laika gaitā par vēlētāju, piemēram, no Tiesu administrācijas vai paša vēlētāja.
Savukārt likumprojekta 8. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 18. pantu, novēršot konstatētās neatbilstības ar Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto. Minētā likumprojekta panta teksts tiek precizēts paredzot, ka gadījumos, kad vēlētājs norāda vēlētāja elektroniskā pasta adresi vai oficiālo elektronisko adresi, tad personai tiek nosūtīta tīmekļvietnes adrese, kurā pieejami balsošanas materiāli, nevis dokumenti balsošanai pa pastu.
Lai īstenotu likumprojektā noteiktos grozījumus ir nepieciešams veikt Vēlētāju reģistra funkcionalitātes pilnveidošanu, paredzot, ka tiek apstrādāti vēlētāju dati arī pašvaldības referenduma norisei. Vēlētāju reģistra funkcionalitātes pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir noteikts šā dokumenta 3. punktā.
Likumprojekta 2. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 5. pantu, paredzot to, ka Vēlētāju reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas arī par Latvijas pilsoņiem, Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā sasniedza 18 gadu vecumu, ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā un tiem dzīvesvietas adrese ir reģistrēta attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka pašvaldības referendumā var piedalīties arī vēlētājs, kuram tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā norisināsies pašvaldības referendums, pieder nekustamais īpašums, likumprojekta 2. pants paredz, ka Vēlētāju reģistrā tiks aktualizēta informācija arī par vēlētājiem, kuriem attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums. Pašvaldību referenduma procesā nav paredzēta e-pakalpojuma izmantošana, kura ietvaros nekustamā īpašuma īpašniekam ir iespējams pieteikties balsošanai, pamatojoties uz likumā noteiktajā kārtībā reģistrēta nekustamā īpašuma pamata, kas atrodas attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kurā izsludināts pašvaldības referendums. Tādējādi, minēto ziņu uzkrāšana Vēlētāju reģistrā sekmēs to, ka ziņas par tiem vēlētājiem, kuriem lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā piederēja nekustamais īpašums, kas reģistrēts zemesgrāmatā, tiks iekļautas automātiski Vēlētāju reģistrā, un personām nevajadzēs atsevišķi vērsties pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē, uzrādīt nekustamā īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu un iesniegt iesniegumu ar lūgumu iekļaut ziņas par personu vēlētāju sarakstā, lai piedalītos pašvaldības referendumā.
Ievērojot minētos grozījumus par vēlētāja datu iekļaušanu Vēlētāju reģistrā, likumprojekts paredz papildināt arī Vēlētāju reģistra likuma 15. pantu ar 3.1 daļu, nosakot ka Tiesu administrācijai būs nepieciešams no Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei (turpmāk – Pārvalde) sniegt ziņas par tām personām, kurām lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā piederēja likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums, kas atrodas tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Tiesu administrācija sniegs Pārvaldei ziņas, norādot personas personas kodu un administratīvās teritorijas kodu, kurā personai pieder nekustamais īpašums. 2022. gada 5. maijā notika attālināta starpinstitūciju sanāksme, kurā piedalījās Pārvaldes, Centrālās vēlēšanu komisijas, Tieslietu ministrijas, Tiesu administrācijas, Valsts zemes dienesta pārstāvji. Sanāksmes laikā tika apspriests jautājums par nekustamā īpašuma īpašnieka datu nodošanu Pārvaldei saistībā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu un apspriesti arī jautājumi par minēto datu manuālu ievadi Vēlētāju reģistrā.
Saskaņā ar Civillikuma 89. panta otro daļu viss, ko laulības laikā laulātie iegūst kopīgi vai viens no viņiem, bet ar abu laulāto līdzekļiem vai ar otra laulātā darbības palīdzību, ir abu laulāto kopīga manta; šaubu gadījumā jāpieņem, ka šī manta pieder abiem līdzīgās daļās. Tādējādi, īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu var veidoties arī, ja personas laulības laikā ieguvušas nekustamo īpašumu kopīgi. Papildus tam likums “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” paredz divus patstāvīgus nekustamā īpašuma tiesību iegūšanas pamatus – privatizāciju vispārējā kārtībā, un tā saucamo paātrināto privatizāciju jeb dzīvokļa nodošanu īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai. Līdz ar to, ja īpašums ir iegūts saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” XV1 nodaļu “Dzīvokļu, mākslinieku darbnīcu un neapdzīvojamo telpu nodošana īpašumā līdz dzīvojamās mājas privatizācijai”, tad arī uzskatāms, ka personai pieder nekustamais īpašums.
Pamatojoties uz Civillikuma 89. pantā un likumā “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” noteikto, Vietējo pašvaldību referenduma likumā teikto, ka pašvaldības referendumā ir tiesības piedalīties vēlētājiem, kuriem attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums, ir jāinterpretē plaši, paredzot arī to, ka piedalīties pašvaldības referendumā ir tiesības personām, kurām attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder kopīgs īpašums vai pieder īpašums, kas iegūts paātrinātās privatizācijas rezultātā. Tā kā Tiesu administrācijas pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā netiek iekļauti dati par līdzīpašniekiem (laulātajiem, kuriem ir kopmanta, kas nav reģistrēta zemesgrāmatā) un personām, kas ieguvušas īpašuma tiesības paātrinātās privatizācijas rezultātā, tad Vēlētāju reģistrā netiks automātiski aktualizētas ziņas par minētām personām. Kā rezultātā, nekustamā īpašumā līdzīpašniekiem vai personām, kuras ieguva nekustama īpašuma tiesības paātrinātās privatizācijas rezultātā un ziņas par kurām netiks iekļautas Vēlētāju reģistrā, ir jānodrošina iespēja vērsties ar rakstveida iesniegumu pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē un lūgt, lai ziņas par personu tiktu iekļautas vēlētāju sarakstā. Ievērojot minēto, ir nepieciešams veikt grozījumus Vietējo pašvaldību referendumu likumā, paredzot, ka personām, kurām pieder nekustamais īpašums, kas atrodas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā norisinās pašvaldības referendums un ziņas par kurām nav iekļautas Vēlētāju reģistrā, ir tiesības ar rakstveida iesniegumu vērsties pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādē un lūgt, lai ziņas par personu tiktu iekļautas vēlētāju sarakstā. Papildus tam, Vietējo pašvaldību referendumu likumā ir nepieciešams noteikt, ka pašvaldības dzīvesvietas deklarēšanas iestādēs personām ir tiesības iesniegt iesniegumu par ziņu iekļaušanu vēlētāju sarakstā ne agrāk kā 14 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas un ne vēlāk kā 10 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas. Šāds termiņš tiek noteikts, ievērojot sākotnējā vēlētāju saraksta izveides termiņu, proti, pēc tā, kad personas iesniegs iesniegumus ar lūgumu iekļaut ziņas par tām vēlētāju sarakstā, Pārvaldei būs nepieciešams vēl izveidot elektronisko vēlētāju sarakstu un nodot to pašvaldības iecirkņa vēlēšanu komisijai, lai tās veiktu Vietējo pašvaldību referenduma likumā noteiktās darbības.
Ievērojot to, ka valstī nelielā laika periodā vai vienlaikus var norisināties pašvaldības referendumi vairākās pašvaldībās, tad likumprojekts paredz papildināt Vēlētāju reģistra likumu ar 7.1 pantu, nosakot, ka vēlēšanu komisijai vienas darbdienas laikā pēc tam, kad paziņots lēmums par pašvaldības referenduma rīkošanu, rakstveidā būs jāinformē par to Pārvaldi. Tāpat minētajā pantā ir noteikts pulksteņa laiks, līdz kuram pašvaldības vēlēšanu komisija varēs iesniegt paziņojumu. Pulksteņa laiks tiek noteikts tiem gadījumiem, kad saskaņā ar Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturto daļu 20 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas vēlēšanu komisija saņems iesniegumu par referenduma rīkošanu par citu Vietējo pašvaldību referenduma likuma 5. pantā minēto jautājumu. Šāda pienākuma noteikšana vēlēšanu komisijai ir nepieciešama, lai Pārvalde, pamatojoties uz vēlēšanu komisijas rakstveida ziņojumu, Vēlētāju reģistrā varētu laikus uzsākt vēlētāju datu apstrādi Vēlētāju reģistra likumā noteiktajos termiņos. Tāpat rakstveida paziņojuma sniegšana Pārvaldei izslēgs tos gadījumus, kad Pārvalde nebūs informēta, ka attiecīgajā pašvaldībā ir izsludināts pašvaldības referendums.
Likumprojekts paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 9. pantu, nosakot, ka Pārvalde, pamatojoties uz Fizisko personu reģistrā esošajām ziņām, Vēlētāju reģistrā iekļauj ziņas par Latvijas pilsoņiem, kuri lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā sasniedza 18 gadu vecumu, iekļaujot Vēlētāju reģistrā ziņas ne agrāk kā 19 darbdienas pirms vietējā pašvaldības referenduma. Šāds termiņš vēlētāju datu atlasei ir noteikts, ievērojot Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturtajā daļā noteikto, proti, ja pēc tam, kad publiski paziņots vēlēšanu komisijas lēmums par pašvaldības referenduma rīkošanu, bet ne vēlāk kā 20 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas vēlēšanu komisija ir saņēmusi iesniegumu par referenduma rīkošanu par citu šā likuma 5. pantā minēto jautājumu, ierosinātie pašvaldības referendumi rīkojami vienā dienā [..]. Tiesības piedalīties pašvaldības referendumos, kurus rīko vienā dienā, ir personām, kuras dienā, kad vēlēšanu komisija pieņēmusi lēmumu par referendumu rīkošanu vienā dienā, atbilst Vietējo pašvaldību referenduma likuma 7. panta pirmās daļas prasībām un ir reģistrētas Vēlētāju reģistrā. No Vietējo pašvaldību referenduma likuma 13. panta ceturtās daļas secināms, ka pēc pašvaldības referenduma izsludināšanas vēl pastāv varbūtība, ka var tikt rīkots vēl viens pašvaldību referendums citā jautājumā. Tādējādi, likumprojektā tiek noteikts, ka sākotnējais vēlētāju saraksts tiek izveidots ne agrāk kā 19 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises dienas, lai nodrošinātu to, ka sākotnējā vēlētāju sarakstā tiek iekļautas ziņas arī par tiem vēlētājiem, kuriem bija tiesības balsot lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu citā jautājumā pieņemšanas brīdī.
Grozījumi Vēlētāju reģistra likuma 12. pantā, tas ir likumprojekta 6. pants, paredz noteikt, ka vēlētāju saraksts pašvaldības referendumā tiek izveidots ne vēlāk kā 15 darbdienas pirms vietējā pašvaldību referenduma norises dienas. Šāds termiņš tiek noteikts, jo sākot ar 14 darbdienu pirms pašvaldības referenduma vajadzēs nodrošināt iespēju personām, ziņas par kurām kā nekustamā īpašuma īpašniekiem netiks iekļautas vēlētāju sarakstā, iesniegt iesniegumu ar lūgumu iekļaut ziņas par tām vēlētāju sarakstā, jo personai (Latvijas pilsonim, Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim) paātrinātās privatizācijas rezultātā vai kā līdzīpašniekam pieder nekustamais īpašums tās pašvaldības administratīvajā teritorijā, kurā notiks pašvaldības referendums. Papildus tam, likumprojekts paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 12. panta ceturto daļu, paredzot, ka Vēlētāju reģistrā sākotnējā vēlētāju sarakstā Pārvalde iekļaus ziņas tikai par tiem vēlētājiem, kuri ir reģistrēti dzīvesvietā attiecīgajam vēlēšanu apgabalam piederīgajās adresēs, proti, iekļaus sākotnējā sarakstā tikai to informāciju, kas Pārvaldei būs pieejama līdz 15 darba dienai pirms pašvaldības referenduma norises dienas. Vēlāk minētais saraksts tiks papildināts ar nekustamā īpašuma īpašnieku datiem.
Likumprojekta 7. pants paredz arī papildināt Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ar piekto daļu, nosakot, ka elektronisko vēlētāju sarakstu Pārvalde izveido 6 darbdienas pirms pašvaldības referenduma. Šāds termiņš elektroniskā vēlētāju saraksta izveidei ir noteikts, jo saskaņā ar Vietējo pašvaldību referendumu likumu 15. panta pirmo daļu iepriekšējā balsošana par pašvaldības referendumam nodoto jautājumu notiek elektroniski pirmdienā, otrdienā un trešdienā pirms referenduma dienas visu diennakti pēc Latvijas laika. Tādējādi, lai nodrošinātu to, ka iepriekšējās balsošanas laikā ir pieejams elektroniskais velētāju saraksts, kurā ir apkopota informācija par visiem pašvaldības referenduma vēlētājiem, tad likumprojekts paredz, ka elektroniskais vēlētāju saraksts ir pieejams 6 darbdienas pirms pašvaldības referenduma norises.
Vienlaikus likumprojekta 7. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ceturto daļu, nosakot tiesību normā vēlēšanu procedūras, attiecībā uz kurām tiek piemērots Vēlētāju reģistra likuma 15. panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā noteiktais. Ar minēto grozījumu tiek nodrošināta teksta konsekvence ar Likumprojekta 7. pantā paredzēto Vēlētāju reģistra likuma 15. panta piektās daļas grozījumu, kā arī tiek atvieglota Vēlētāju reģistra likuma 15. panta ceturtās daļas interpretācija.
Tāpat likumprojekta 9. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 19. panta pirmo daļu, nosakot, ka Eiropas Parlamenta, pašvaldības domes, Saeimas vēlēšanās vai pašvaldības referendumā Pārvalde ne vēlāk kā pulksten 19 septītajā dienā pirms vēlēšanām vai pirms pašvaldības referenduma norises dienas nodrošina, ka Reģistrs un vēlētāju elektroniskais saraksts ir pieejams vēlēšanu iecirkņu komisijām. Šāds termiņš attiecībā uz elektroniskā vēlētāju saraksta pieejamību pašvaldības referendumā vēlēšanu iecirkņa komisijām ir noteikts, jo Vietējo pašvaldību referenduma likumā ir noteikta iepriekšējā balsošana, kuras nodrošināšanai ir nepieciešams elektroniskais vēlētāju saraksts, kā arī tiks nodrošināta Vietējo pašvaldību referenduma likuma 17. panta otrajā daļā noteiktā pienākuma izpilde, kas paredz, ka vēlēšanu iecirkņa komisijai nepieciešams pārliecināties, vai vēlētājs jau nav nobalsojis pašvaldības referendumā klātienē un izdarīt Vēlētāju reģistrā atzīmi par balsošanu. Tādējādi, likumprojekta tiesību norma paredz gan vēlētāju saraksta un Reģistra pieejamību vēlēšanu iecirkņa komisijām.
Papildus likumprojekts paredz pilnveidot esošo Vēlētāju reģistra likuma regulējumu, novēršot konstatētās neatbilstības pašreizējai faktiskajai situācijai.
Likumprojekta 3. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmo daļu, nosakot to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts no Fizisko personu reģistra un nosakot to informācijas apjomu, kas Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts un aktualizēts laika gaitā, iegūstot nepieciešamo informāciju par vēlētāju, atsevišķi. Tātad, Vēlētāju reģistra likuma 2. pantā minētajās vēlēšanu procedūrās, veidojot sākotnējo vēlētāju sarakstu, dati par vēlētāju, proti, vēlētāja personas kods, vārds (vārdi), uzvārds, personu apliecinošā dokumenta ar jaucējfunkciju apstrādātais numurs, dzimšanas datums, pilsonība un dzīvesvietas adrese, tiek iegūti no Fizisko personu reģistra un tie tiek iekļauti Vēlētāju reģistrā. Tādējādi, likumprojekts paredz noteikt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 1. punktā to informācijas apjomu, kas par personu Vēlētāju reģistrā tiek iekļauts no Fizisko personu reģistra. Fizisko personu reģistrā iekļautās ziņas tiek apstrādātas, lai iekļautu tās Vēlētāju reģistrā, pamatojoties uz attiecīgo vēlēšanu procedūru regulējošo normatīvo aktu, kurā noteikts personu loks, kurām ir tiesības vēlēt noteiktajā vēlēšanu procedūrā vai piedalīties pašvaldības referendumā.
Savukārt, attiecībā uz likumprojektā noteikto Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktu norādāms, ka šajā punktā noteiktās ziņas Vēlētāju reģistrā par vēlētāju tiek iekļautas un aktualizētas laika gaitā pēc sākotnējā vēlētāju saraksta izveides. Minētās ziņas tiek iekļautas, piemēram, saskaņā ar Vēlētāju reģistra likuma 11. pantā noteikto, kur personām, kuras ir atbrīvotas no reģistrācijas Fizisko personu reģistrā, ir noteiktas tiesības Ārlietu ministrijā ne vēlāk kā 30 dienas pirms vēlēšanām pieteikties balsot Eiropas Parlamenta vēlēšanās Latvijas Republikā. Centrālā vēlēšanu komisija ne vēlāk kā 20 dienas pirms Eiropas Parlamenta vēlēšanām manuāli iekļauj Vēlētāju reģistrā ziņas par minētām personām. Papildus tam, vēlētājam ir tiesības Saeimas vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās pieteikties balsot pa pastu un ziņas par personas vēlmi tiek aktualizētas Vēlētāju reģistrā manuāli jau pēc tā, kad ir izveidots sākotnējais vēlētāju saraksts, tādējādi, ziņas par personas vēlmi netiek iegūtas no Fizisko personu reģistra. Kā rezultātā, ziņas, kas saistāms ar pasta balsošanu, likumprojekts paredz noteikt Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktā, tādā veidā nosakot, ka šīs ziņas tiek iekļautas un aktualizētas Vēlētāju reģistrā. Likumprojekts paredz arī noteikt, ka ziņas par pazīmi, ka personai pieder nekustamais īpašums, būs noteiktas Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmās daļas 2. punktā, jo arī šīs ziņas Vēlētāju reģistrā tiks iegūtas laika gaitā par vēlētāju, piemēram, no Tiesu administrācijas vai paša vēlētāja.
Savukārt likumprojekta 8. pants paredz grozīt Vēlētāju reģistra likuma 18. pantu, novēršot konstatētās neatbilstības ar Vēlētāju reģistra likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto. Minētā likumprojekta panta teksts tiek precizēts paredzot, ka gadījumos, kad vēlētājs norāda vēlētāja elektroniskā pasta adresi vai oficiālo elektronisko adresi, tad personai tiek nosūtīta tīmekļvietnes adrese, kurā pieejami balsošanas materiāli, nevis dokumenti balsošanai pa pastu.
Lai īstenotu likumprojektā noteiktos grozījumus ir nepieciešams veikt Vēlētāju reģistra funkcionalitātes pilnveidošanu, paredzot, ka tiek apstrādāti vēlētāju dati arī pašvaldības referenduma norisei. Vēlētāju reģistra funkcionalitātes pilnveidošanai nepieciešamais finansējums ir noteikts šā dokumenta 3. punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kurām ir tiesības piedalīties pašvaldības referendumā, proti, Latvijas pilsoņi, Eiropas Savienības pilsoņi, kuri lēmuma par pašvaldības referenduma rīkošanu pieņemšanas dienā sasniedza 18 gadu vecumu un ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā vai kurām attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder likumā noteiktajā kārtībā reģistrēts nekustamais īpašums.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts ietekmē personas, kurām pašvaldības referendumā ir tiesības piedalīties. Personu dati tiks apstrādāti Vēlētāju reģistrā, lai nodrošinātu Vietējo pašvaldību referendumu likumā noteikto attiecībā uz atzīmes izdarīšanu par personas dalību pašvaldības referendumā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
539 728
0
161 881
161 881
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
539 728
0
161 881
161 881
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-539 728
0
-161 881
-161 881
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-539 728
0
-161 881
-161 881
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
446 056
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-93 672
-161 881
-161 881
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) papildu nepieciešams finansējums:
1) Lai nodrošinātu Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – VRIS) un Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk – ETVR) programmatūras pilnveidošanu pašvaldības referendumu procedūras vajadzībām, Pārvaldei ir nepieciešams finansējums 2023. gadā 539 728 euro apmērā (EKK 5121 “Datorprogrammas”) (no tiem 93 672 euro PVN)
1.1) Indikatīvas VRIS programmatūras pilnveidošanas (analīze, izstrāde, testēšana) izmaksas: 149 503 euro (1 840 cilvēkstundas x 67,15 euro = 123 556 euro + 21 % (PVN))
Darbu ietvaros paredzēts veikt šādus būtiskākos VRIS programmatūras pilnveidojumus: dažādās pašvaldībās vienlaicīgi notiekošo referendumu procedūru pārvaldības funkcionalitāte, risinājuma izstrāde masveida Zemesgrāmatas datu saņemšanai un apstrādei, risinājuma izstrāde Ieslodzījuma vietu pārvaldes datu saņemšanai un apstrādei, tīmekļa pakalpes vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu automatizētai nodošanai ETVR izstrāde.
1.2) Indikatīvas ETVR programmatūras pilnveidošanas (analīze, izstrāde, testēšana) izmaksas: 390 225 euro (6 880 cilvēkstundas x 46,88 euro = 322 500 euro + 21 % (PVN))
Darbu ietvaros paredzēts veikt šādus būtiskākos ETVR programmatūras pilnveidojumus: dažādās pašvaldībās vienlaicīgi notiekošo referendumu vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu pārvaldības funkcionalitāte, referendumu vēlētāju (referenduma balsotāju) dalības pašvaldības referendumā procesa plūsmu funkcionalitāte, jaunu pašvaldības referenduma norises un rezultātu statistikas pārskatu izstrāde, risinājuma automatizētai vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu saņemšanai no VRIS, tīmekļa pakalpju vēlētāja (referenduma balsotāja) statusa pārbaudei un dalības atzīmēšanai no Centrālās vēlēšanu komisijas balsošanas sistēmas, autonomas ETVR lietotāju pārvaldības funkcionalitātes izstrāde, t.sk. nodrošinot iespēju ETVR pieslēgties ar Vienotās pieteikšanās moduli (šobrīd vēlēšanu komisiju lietotāju pārvaldībai ETVR ir integrēts ar Centrālās vēlēšanu komisijas Vēlēšanu vadības sistēmu, kuras lietošanas pašvaldību referendumos nav paredzēta).
2) Lai nodrošinātu VRIS un ETVR programmatūras uzturēšanu, drošu lietošanu un tehnisko darbību pašvaldību referendumu norises laikā, Pārvaldei valsts budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” ir nepieciešams papildu finansējums no 2024. gadu un turpmāk katru gadu 161 881 euro apmērā (EKK 2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi):
2.1) VRIS programmatūras uzturēšana un tehniskais atbalsts (kļūdu novēršana, sistēmas administratoru konsultēšana) gadā: 31 201 euro (384 cilvēkstundas x 67,15 euro = 25 786 euro + 21 % (PVN));
2.2) ETVR programmatūras uzturēšana un tehniskais atbalsts (kļūdu novēršana, sistēmas konfigurēšana, lietotāju atbalsts): 130 680 euro (2 304 cilvēkstundas x 46,88 euro = 108 000 euro + 21 % (PVN)).
Nepieciešamo VRIS un ETVR programmatūras pilnveidojumu izstrādes, uzturēšanas un tehniskā atbalsta pakalpojumu indikatīvā darbietilpība un izmaksas ir aprēķinātas vadoties pēc iepriekš veiktajiem līdzīga veida VRIS un ETVR programmatūras izstrādes un uzturēšanas darbu veikšanai nepieciešamajiem laika, darba un izmaksu apjomiem esošo VRIS un ETVR programmatūras izstrādes un uzturēšanas pakalpojumu līgumu ietvaros.
1) Lai nodrošinātu Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – VRIS) un Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk – ETVR) programmatūras pilnveidošanu pašvaldības referendumu procedūras vajadzībām, Pārvaldei ir nepieciešams finansējums 2023. gadā 539 728 euro apmērā (EKK 5121 “Datorprogrammas”) (no tiem 93 672 euro PVN)
1.1) Indikatīvas VRIS programmatūras pilnveidošanas (analīze, izstrāde, testēšana) izmaksas: 149 503 euro (1 840 cilvēkstundas x 67,15 euro = 123 556 euro + 21 % (PVN))
Darbu ietvaros paredzēts veikt šādus būtiskākos VRIS programmatūras pilnveidojumus: dažādās pašvaldībās vienlaicīgi notiekošo referendumu procedūru pārvaldības funkcionalitāte, risinājuma izstrāde masveida Zemesgrāmatas datu saņemšanai un apstrādei, risinājuma izstrāde Ieslodzījuma vietu pārvaldes datu saņemšanai un apstrādei, tīmekļa pakalpes vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu automatizētai nodošanai ETVR izstrāde.
1.2) Indikatīvas ETVR programmatūras pilnveidošanas (analīze, izstrāde, testēšana) izmaksas: 390 225 euro (6 880 cilvēkstundas x 46,88 euro = 322 500 euro + 21 % (PVN))
Darbu ietvaros paredzēts veikt šādus būtiskākos ETVR programmatūras pilnveidojumus: dažādās pašvaldībās vienlaicīgi notiekošo referendumu vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu pārvaldības funkcionalitāte, referendumu vēlētāju (referenduma balsotāju) dalības pašvaldības referendumā procesa plūsmu funkcionalitāte, jaunu pašvaldības referenduma norises un rezultātu statistikas pārskatu izstrāde, risinājuma automatizētai vēlētāju (referenduma balsotāju) sarakstu saņemšanai no VRIS, tīmekļa pakalpju vēlētāja (referenduma balsotāja) statusa pārbaudei un dalības atzīmēšanai no Centrālās vēlēšanu komisijas balsošanas sistēmas, autonomas ETVR lietotāju pārvaldības funkcionalitātes izstrāde, t.sk. nodrošinot iespēju ETVR pieslēgties ar Vienotās pieteikšanās moduli (šobrīd vēlēšanu komisiju lietotāju pārvaldībai ETVR ir integrēts ar Centrālās vēlēšanu komisijas Vēlēšanu vadības sistēmu, kuras lietošanas pašvaldību referendumos nav paredzēta).
2) Lai nodrošinātu VRIS un ETVR programmatūras uzturēšanu, drošu lietošanu un tehnisko darbību pašvaldību referendumu norises laikā, Pārvaldei valsts budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” ir nepieciešams papildu finansējums no 2024. gadu un turpmāk katru gadu 161 881 euro apmērā (EKK 2250 Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi):
2.1) VRIS programmatūras uzturēšana un tehniskais atbalsts (kļūdu novēršana, sistēmas administratoru konsultēšana) gadā: 31 201 euro (384 cilvēkstundas x 67,15 euro = 25 786 euro + 21 % (PVN));
2.2) ETVR programmatūras uzturēšana un tehniskais atbalsts (kļūdu novēršana, sistēmas konfigurēšana, lietotāju atbalsts): 130 680 euro (2 304 cilvēkstundas x 46,88 euro = 108 000 euro + 21 % (PVN)).
Nepieciešamo VRIS un ETVR programmatūras pilnveidojumu izstrādes, uzturēšanas un tehniskā atbalsta pakalpojumu indikatīvā darbietilpība un izmaksas ir aprēķinātas vadoties pēc iepriekš veiktajiem līdzīga veida VRIS un ETVR programmatūras izstrādes un uzturēšanas darbu veikšanai nepieciešamajiem laika, darba un izmaksu apjomiem esošo VRIS un ETVR programmatūras izstrādes un uzturēšanas pakalpojumu līgumu ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pārvalde ir Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – VRIS) pārzinis. Kopš 2021.gada pašvaldību vēlēšanām ir izstrādāts Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas modulis Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs (turpmāk – ETVR). Pašvaldības referendumu procedūrā paredzēts izmantot gan VRIS – vēlētāju (referenduma balsotāju) uzskatei un sarakstu izveidei, gan ETVR – vēlētāju (referenduma balsotāju) statusa pārbaudei un atzīmju par dalību referendumā fiksēšanai un uzskaitei.
Atbilstoši LR 13.Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas 2022.gada 8.marta sēdē (protokols Nr.247), kurā tika skatīts likumprojekts “Vietējo pašvaldību referendumu likums” pirms 3. lasījuma, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas minētajam, pašvaldības referendumu procedūrās izmantojamo informācijas sistēmu (t.sk. Pārvaldes pārziņā esošo) programmatūras izstrādes izdevumus plānots segt no Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” Centrālajai vēlēšanu komisijai paredzētā finansējuma vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācijai”, tādējādi palīdzot sasniegt Centrālās vēlēšanu komisijas aktivitātei Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā izvirzītos mērķus, savukārt informācijas sistēmu uzturēšanai būs nepieciešami valsts budžeta līdzekļi.
Lai nodrošinātu uzturēšanas izdevumu segšanu, finansējums tiks pieprasīts saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 „Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 10.4.apakšpunktu, kas nosaka, ka ministrijas, izmantojot Finanšu ministrijas sniegto informāciju, sagatavo un līdz Finanšu ministrijas noteiktajam termiņam iesniedz Finanšu ministrijā informāciju pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai n+1, n+2 un n+3 gadam, ņemot vērā izmaiņas izdevumos pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā un par to ir veikts galīgā norēķina maksājums, un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas 24.3. apakšpunktu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļus budžeta iestādēm Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības projektu neattiecināmo izmaksu segšanai tikai tajos gadījumos un tādā apmērā, kāds noteikts tiesību aktos vai donorvalsts apstiprinātajos projekta nosacījumos. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna ietvaros finansējums PVN maksājumiem netiek plānots (neattiecināmie izdevumi).Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija virza Ministru kabineta noteikumu projektu "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi (tiesību akta lietas Nr. 22-TA-645), kura saistītājā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā cita starpā ir norādīts, ka
- katra Atveseļošanas fonda plāna reformu un investīciju virziena ietvaros īstenotā projekta konkrētais pievienotās vērtības nodokļa apmērs tiek segts apmērā, kāds noteikts rīkojumā par projekta īstenošanu;
- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2022. gada 31. decembrim iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā Centrālās vēlēšanu komisijas, Rīgas brīvostas pārvaldes un valstspilsētu un novadu pašvaldību sagatavotos rīkojumu projektus par projektu īstenošanu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, likumprojektam pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
-pieņemt zināšanai, ka Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas un Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra programmatūras pielāgošanas izmaksas bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) 446 056 euro apmērā 2023. gadā plānots segt no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas administrētās Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, t.sk. pašvaldību digitālā transformācija” Centrālajai vēlēšanu komisijai paredzētā finansējuma vēlēšanu procesu digitalizācijai un automatizācijai.
- atbalstīt, ka Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas un Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra programmatūras pielāgošanas izmaksu PVN 93 672 euro apmērā tiks segts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00. programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Likumprojekts paredz noteikt Vēlētāju reģistra darbības kārtību, kā arī noteikt kārtību, kādā tiek apstrādāti vēlētāju dati, nodrošinot pašvaldības referenduma norisi. Iesaistītās institūcijas ir Centrālā vēlēšanu komisija, Tiesu administrācija.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā velēšanu komisija
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- Tiesu administrācija
- pašvaldību vēlēšanu komisijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Tiks pilnveidota valsts pārvaldes iestāžu pārziņā esošo informācijas sistēmu darbība, precizēts uzkrājamo datu apjoms un ziņu apmaiņas un izmantošanas kārtība, kas sekmēs efektīvāku vietējo pašvaldību referendumu nodrošināšanu un attiecīgi šajā procesā iesaistīto institūciju darbību.
7.5. Cita informācija
Administratīvais slogs palielināsies Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei, jo pašvaldības referenduma norisi nav iespējams iepriekš paredzēt un tas kalendārajā gadā var norisināties vairākas reizes. Kā rezultātā, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei pēc katras pašvaldības referenduma procedūras ierosināšanas būs jāveic Vēlētāju reģistra uzturēšanas darbus saistībā ar vēlētāju datu aktualizēšanu, kā arī būs jānodrošina Vēlētāju reģistra lietotāju atbalsts.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts paredz Vēlētāju reģistra izmantošanu Vietējo pašvaldību referendumos, nodrošinot pašvaldību referendumu vēlētāju sarakstu uzturēšanu un atzīmes izdarīšanu par personas dalību pašvaldības referendumā.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Iekļaujot Vēlētāju reģistrā datus par personām, kurām ir tiesības balsot pašvaldības referendumā, tiek apstrādāti personas dati. Šāda datu apstrāde ir nepieciešama, lai nodrošinātu šo personu līdzdalību vietējās pašvaldības vietējās nozīmes jautājumu lemšanā. Personas dati tiek apstrādāti minimālā apmērā, tikai tik daudz, cik nepieciešams, lai nodrošinātu šo tiesību īstenošanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
