Anotācija (ex-ante)

23-TA-1827: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas darbības un atlīdzības noteikšanas principiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Maksātnespējas likuma 12.panta sestā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar 2023. gada 16. marta likuma "Grozījumi Maksātnespējas likumā" 5. pantu izdarīti grozījumi Maksātnespējas likuma 12.5 pantā. Minētajos grozījumos uzdots Ministru kabinetam noteikt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas darbības un atlīdzības noteikšanas principus. Attiecīgi jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts, nosakot skaidras un praktiski piemērojamas tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas profesionālās uzvedības un atlīdzības noteikšanas pamatnostādnes.
Spēkā stāšanās termiņš
15.09.2023.
Pamatojums
Atbilstoši Maksātnespējas likuma pārejas noteikumu 82. punktam Ministru kabinetam līdz 2023. gada 15. septembrim jāizdod noteikumi, kas nosaka uzraugošās personas darbības un atlīdzības noteikšanas principus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija direktīvas (ES) 2019/1023 par preventīvās pārstrukturēšanas regulējumu, parādsaistību dzēšanu un diskvalifikāciju un ar pārstrukturēšanu, maksātnespēju un parādsaistību dzēšanu saistīto procedūru efektivitātes palielināšanas pasākumiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2017/1132 (turpmāk – Direktīva 2019/1023) 27. panta 1. punktā noteikto pienākumu nodrošināt tai skaitā tiesiskā aizsardzības procesa uzraugošo personu (turpmāk –uzraugošā persona) uzraudzību, ar 2023. gada 16. marta likuma "Grozījumi Maksātnespējas likumā" 5. pantu nolemts izdarīt grozījumus Maksātnespējas likuma 12.5 pantā, uzdodot Ministru kabinetam cita starp noteikt uzraugošās personas darbības noteikšanas principus.
Iepriekš uzraugošo personu prasības noteiktas ar 2016. gada 22. decembra likuma "Grozījumi Maksātnespējas likumā" 6. pantu, nosakot, ka uzraugošajām personām netiks piemērotas noteiktas prasības, lai neierobežotu to personu loku, kas varētu veikt šos pienākumus. Taču pēdējo gadu dati liecina, ka tirgus liberalizācija nav nesusi gaidāmo rezultātu – tiesiskās aizsardzības procesa lietu kvalitāte nav uzlabojusies. Attiecīgi ar 2023. gada 29. marta likumu "Grozījumi Maksātnespējas likumā" arīdzan noteikts konkrēts personu loks, ko tiesa var iecelt par uzraugošo personu, kā arī precizēti uzraugošās personas pienākumi un tiesības. Ņemot vērā minēto un Direktīvas 2019/1023 27. pantā noteikto, kā arī lai nodrošinātu, ka uzraugošās personas savus pienākumus veic likumīgi, efektīvi un ievērojot visu iesaistīto personu interešu aizsardzību, Ministru kabinetam ir nepieciešams noteikt detalizētu regulējumu par uzraugošās personas darbības un atlīdzības noteikšanas principiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējo gadu prakse jo īpaši liecina, ka uzraugošās personas ir tieši ieinteresētas tiesiskā aizsardzības procesa pasākumu plānu (turpmāk – pasākumu plāns) apstiprināšanā (ņemot vērā, ka pretējā gadījumā uzraugošā persona negūs ienākumus no tiesiskā aizsardzības procesa uzraudzības), attiecīgi nepievēršot pietiekamu vērību pasākumu plānu kvalitātei un tajos ietverto metožu spējai patiešām atjaunot vai saglabāt parādnieka maksātspēju. Tamdēļ, likumdevējs veicot grozījumus Maksātnespējas likumā, secināja, ka ir nepieciešams mainīt uzraugošās personas iesaisti, lai veicinātu ne tikai pasākumu plānu kvalitāti, bet arī to iespējamību risināt parādnieku maksātspējas problēmas, vienlaikus paredzot darbības visaptverošu noregulēšanu. Attiecīgi nepieciešams definēt tādus uzraugošās personas darbības pamatprincipus, kas ir vērsti uz sekmīga tiesiskās aizsardzības procesa pabeigšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts ietvars, kādā uzraugošā personas īsteno Maksātnespējas likumā noteiktos pienākumus un tiesības un sasniedz savas darbības mērķi. Vienlaikus uzraugošās personas neatkarības, objektivitātes, konfidencialitātes un ētikas prasības tiek regulētas ar Maksātnespējas likumā noteikto un disciplinārlietu komisijas izstrādāto un apstiprināto uzraugošo personu un maksātnespējas procesa administratoru ētikas kodeksu.[1] Attiecīgi noteikumu projektā netiek dublēts nedz Maksātnespējas likuma, nedz arī ētikas kodeksa regulējums, bet tajā ietvertās normas satur būtiskus uzraugošās personas darbības principus, bez kuru ievērošanas nav iedomājama tiesiska uzraugošās personas darbības nodrošināšana.

Jānodala, ka uzraugošās personas darbības mērķis atšķiras atkarībā no tiesiskās aizsardzības procesa stadijas. Proti, no tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas līdz pasākumu plāna apstiprināšanai tiesā uzraugošā persona aktīvi iesaistās tā izstrādē un sniedz atbalstu parādniekam kā efektīvi un likumīgi sasniegt tiesiskās aizsardzības procesa mērķi – atjaunot maksātspēju. Savukārt pēc pasākumu plāna apstiprināšanas uzraugošās personas loma ir uzraudzīt tiesas apstiprinātā pasākumu plāna izpildi. Vienlaikus veiktā uzraudzība nav formāla, jo uzraugošajai personai pēc būtības jāpārliecinās, vai parādnieks atbilstoši īsteno pasākumu plānu.

Noteikumu projektā noteikts, ja atbilstoši Maksātnespējas likuma 12.3 panta 1.1 daļai tiek pieaicināts finanšu jomas speciālists, kuram ir augstākā izglītība attiecīgajā jomā, uzraugošā persona ir atbildīga par šī speciālista veiktajām darbībām tiesiskās aizsardzības procesā. Tādējādi nostiprināts princips, ka tiesas ieceltā uzraugošā persona Maksātnespējas likumā noteiktajā apjomā ir atbildīga par tiesiskās aizsardzības procesa norisi arī gadījumos, kad atbilstošu finanšu zināšanu trūkumu dēļ jāpiesaista speciālists.

Maksātnespējas likuma 43. pantā noteikts, ka pirms pasākumu plāna nodošanas kreditoriem un iesniegšanas apstiprināšanai tiesā atzinumu par šo plānu sniedz uzraugošā persona. Tāpat tiesiskās aizsardzības procesa laikā uzraugošajai personai jāsniedz tās viedoklis arī citos gadījumos. Attiecīgi noteikumu projektā konkretizēts, ka uzraugošās personas sagatavotie dokumenti nevar būt formāli, tiem ir jābūt tiesiski un ekonomiski pamatotiem, kā arī izvērstiem (argumentētiem). Pretējā gadījumā atzinums nesasniegs savu mērķi – sniegt vērtējumu par konkrēto situāciju, tai skaitā par pasākumu plānu, kas dotu ieskatu kreditoriem un tiesai par to, vai pasākumu plāna rezultātā ir sasniedzams tiesiskās aizsardzības procesa mērķis – parādnieka maksātspējas atjaunošana.


[1] Pieejams: https://www.mkd.gov.lv/lv/media/166/download?attachment.
Problēmas apraksts
Uzraugošo personu gadījumā atlīdzības pamatā pēc būtības ir vienošanās starp parādnieku vai kreditoriem un uzraugošo personu. Attiecīgi uzraugošās personas atlīdzība tiks segta no parādnieka vai kreditora/-u līdzekļiem tiešā veidā. No diskusijām ar nozares ekspertiem secināts, ka precīzu noteikumu par uzraugošās personas atlīdzības apmēru neesamība var apgrūtināt vienošanās panākšanu ar uzraugošo personu. Taču norādāms, ka tiesiskās aizsardzības procesa rakstura dēļ šis elements neprasa striktu regulējumu likuma līmenī, tā kā parādnieks vai kreditoru vairākums ir tiesīgi izvēlēties uzraugošās personas amata kandidātu no samērā plaša personu loka. Vienlaikus jāņem vērā Direktīvas 2019/1023 27. panta 4. punktā noteikto pienākumu nodrošināt, ka uzraugošo personu atalgojums ir reglamentēts tādējādi, kas atbilst mērķim efektīvi pabeigt tiesiskās aizsardzības procesu.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Maksātnespējas likuma 166. pantam par uzraugošās personas atlīdzību rakstveidā vienojas parādnieks vai kreditori ar uzraugošo personu. Būtiski uzsvērt, ka uzraugošās personas un parādnieka vai kreditoru vienošanās nerada darba tiesiskās attiecības starp pusēm.
Noteikumu projektā noteiktas iespējamās atlīdzībās aprēķināšanas metodes, ko parādnieks vai kreditori un uzraugošā persona var ņemt vērā, nosakot uzraugošās personas atlīdzību. Proti, uzraugošās personas atlīdzību var noteikt proporcionāli parādsaistību, aktīvu vai parādnieka lielumam. Tāpat, nosakot atlīdzības apmēru, var ņemt vērā parādnieka un tā darbības, parādsaistību un kreditoru struktūras sarežģītību. Respektīvi, var ņemt vērā tostarp nozares, kurā parādnieks darbojas, specifiku, kā arī pārrobežu elementa esību.
Uzraugošās personas atlīdzības apmēru nosaka atbilstoši parādnieka finansiālajām iespējām, neapdraudot tiesiskās aizsardzības procesa sekmīgu īstenošanu. Tas nozīmē, ka uzraugošās personas atlīdzības apmērs nevar būt tāds, kā rezultātā tiek atkārtoti apdraudēta parādnieka maksātspēja vai tiek būtiski pasliktināts esošais stāvoklis.
Ja uzraugošajai personai noteiktā atlīdzība neatbilst noteikumu projektā minētajiem principiem, tad atbilstoši Civilprocesa likuma 341.6 panta trešajai daļai kreditori var iesniegt iebildumus tiesā, iebildumu pamatojot ar attiecīgo šī noteikuma projekta punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

2023. gada 16. marta likuma "Grozījumi Maksātnespējas likumā" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.6. punktā norādīts: “Tieslietu ministrija ne ātrāk kā pēc četriem gadiem un ne vēlāk kā pēc pieciem gadiem pēc likumprojekta stāšanās spēkā izvērtēs nepieciešamību veidot uzraugošo personu sertifikācijas sistēmu, cita starp izvērtējot šajā likumprojektā ietvertā regulējuma efektivitāti praksē, vienlaikus ievērojot ekonomiskās tendences un sertificētu speciālistu pieprasījumu.”
Ievērojot minēto, ja tiks lemts par sertifikācijas sistēmas izveidi, tad būs nepieciešams pārskatīt arī noteikumu projektā ietverto regulējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesiskā aizsardzības procesa uzraugošās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir neitrāla ietekme, jo tajā ietvertais regulējums nerada uzraugošajai personai jaunas tiesības un pienākums, bet tikai nosaka ietvaru, kādā uzraugošā personas īsteno Maksātnespējas likumā noteiktos pienākumus un tiesības un sasniedz savas darbības mērķi.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Plānots, ka noteikumu projektam būs pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo profesionālu un efektīvu uzraugošo personu iesaiste varētu veicināt sekmīgu tiesiskās aizsardzības procesu norisi.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā noteikto normu īstenošana tiks nodrošināta Tieslietu ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L1023
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/1023 (2019. gada 20. jūnijs) par preventīvās pārstrukturēšanas regulējumu, parādsaistību dzēšanu un diskvalifikāciju un ar pārstrukturēšanu, maksātnespēju un parādsaistību dzēšanu saistīto procedūru efektivitātes palielināšanas pasākumiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2017/1132 (Direktīva par pārstrukturēšanu un maksātnespēju) (Dokuments attiecas uz EEZ.)
Apraksts
Direktīvas par pārstrukturēšanu un maksātnespēju viens no galvenajiem aspektiem ir nodrošināt, ka dalībvalstīs ir izveidots un pieejams preventīvās pārstrukturēšanas regulējums, kurš ir pieejams finansiālās grūtībās nonākušiem parādniekiem apstākļos, kad pastāv maksātnespējas iespējamība, un kura mērķis ir novērst maksātnespēju un nodrošināt parādnieku pastāvētspēju. Tai skaitā direktīvas regulējums paredz praktizējošo speciālistu darbības uzraudzību, ko var veicināt rīcības kodeksu izstrādes mudināšana.
Direktīvas kontekstā nav tiesu judikatūras, kas interpretē šajā noteikumu projektā skarto aspektu.
Noteikumu projekts (kā pakārtotais tiesību aktu projekts) izstrādāts, lai izbeigtu pret Latvijas Republiku uzsāktu pārkāpuma procedūru (lieta Nr. INFR(2022)0375).

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/1023 (2019. gada 20. jūnijs) par preventīvās pārstrukturēšanas regulējumu, parādsaistību dzēšanu un diskvalifikāciju un ar pārstrukturēšanu, maksātnespēju un parādsaistību dzēšanu saistīto procedūru efektivitātes palielināšanas pasākumiem un ar ko groza Direktīvu (ES) 2017/1132 (Direktīva par pārstrukturēšanu un maksātnespēju) (Dokuments attiecas uz EEZ.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
27. pants
Noteikumu projekts kopumā (ar 2023. gada 16. marta likuma "Grozījumi Maksātnespējas likumā" 5. pantu izdarīti grozījumi Maksātnespējas likuma 12.5 pantā. Minētajos grozījumos uzdots Ministru kabinetam noteikt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas darbības un atlīdzības noteikšanas principus).
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzētas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Atbilstoši Direktīvas 2019/1023 27. panta 3. punktam dalībvalstis var mudināt praktizējošos speciālistus izstrādāt un ievērot rīcības kodeksus, tādējādi, ar šo noteikumu projektu pārņemtā Direktīvas 2019/1023 norma ir fakultatīva.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
No noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ietverts tā atbilstības ES tiesību aktiem apraksts tikai par attiecīgo ES tiesību akta normu. Pilns ES tiesību akta izvērtējums ietverts 2023. gada 16. marta likuma “Grozījumi Maksātnespējas likumā” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5.4. punktā.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Maksātnespējas kontroles dienests, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b887ec69-579a-4dce-9e74-d640b1eb83f7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriedē saņemts viens iebildums no Finanšu nozares asociācijas: 
Uzraugošās personas atlīdzība var tikt izmantota, lai vēlākā maksātnespējas procesā samazinātu kreditoriem izmasājamo summu uz nesamērīgas atlīdzības rēķina. Šos riskus paredz vadīt MK noteikumi, paredzot konkrētus principus, tomēr svarīgi būtu vienoties (precizējot tiesību akta projektu vai likumu, vai skaidrojot anotācijā), kā tas notiks procesuāli. Proti, ja atlīdzība principiem neatbilst, tad kurš un kurā procesā pret to varēs iebilst. Ja TAP apstiprina, tad kreditori, protams, plānu var neatbalstīt atlīdzības dēļ (teorētiski), bet tad, ja viņu noraida, kurš atbildēs un kontrolēs maksātnespējas procesā, vai izdevumi bija adekvāti. Pieņemam, ka arī atlīdzības aprēķina formula var būt tāda, ka arī TAP laikā (nesekmīga rezultātā) izdevumi var pieaugt nesamērīgi. Piemēram, tā varētu saglabāties kā valdes atbildība, par ko administrators var celt prasību vēlāk. Iespējams, ir vēl kādi citi procesuālie risinājumi, ievērojot MNL noteikto par to, ko no TAP notikušā var pārskatīt maksātnespējas laikā.
Ņemot vērā saņemto iebildumu papildināta noteikumu projekta anotācija ar skaidrojumu, ka kreditori atbilstoši Civilprocesa likuma 341.6 panta trešajai daļai savus iebildumus (tostarp arī par uzaugošās personas atlīdzības neatbilstību šajā noteikumu projektā nostiprinātajiem principiem) var iesniegt izvērtēšanai tiesai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Maksātnespējas kontroles dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi