Anotācija (ex-ante)

23-TA-2260: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība"" (turpmāk – projekts) Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) ir izstrādājusi, pamatojoties uz Izglītības likuma 14. panta 24. un 48. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikta valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība, kā arī mērķtiecīgi novirzīts valsts finansējums zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk - STEM) interešu izglītības programmu īstenošanai, lai īstenotu Valdības rīcības plāna (projekts) Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai pielikuma 31.1.pasākuma 5. punktu, kas nosaka, ka  valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām pieaugs- 2026./2027.m.g. sasniedzot ne mazāk kā 20 procentus no mērķdotācijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Projekta punkti attiecībā uz mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmām stājas spēkā vispārējā kārtībā, projekta punkti attiecībā uz valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtību un STEM interešu izglītības programmu īstenošanu stājas spēkā ar 2024.gada 1.septembri, jo ministrija pieņem lēmumu par valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa piešķiršanu iestādei no 2024. gada 1. septembra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumi Nr. 382 "Interešu izglītības programmu finansēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi) neparedz finansējumu valsts nozīmes interešu izglītības iestādēm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz nav noteikts finansējums valsts nozīmes interešu izglītības iestādēm.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 24. punktu, projektā precizēts noteikumu nosaukums un noteikumu 1.,2.,3.,4. punkts, lai atbilstu atjaunotajam noteikumu tvērumam - "Interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība". Plānots, ka interešu izglītības iestādes, kas būs ieguvušas valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu, darbību uzsāks 2024.gada 1.septembrī.
Projekts paredz, ka valsts nozīmes interešu izglītības iestādes finansē no valsts budžeta līdzekļiem, no pašvaldību un citu juridisko personu līdzekļiem, kā arī no fizisko personu līdzekļiem un precizē, ka pedagogu darba samaksu un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas daļēji sedz no valsts budžeta līdzekļiem, no pašvaldību un citu juridisko personu līdzekļiem, kā arī no fizisko personu līdzekļiem.
Projektā ministrija valsts budžetā kārtējam gadam valsts nozīmes interešu izglītības iestādēm paredzēto finanšu līdzekļu ietvaros (noteikumu 3.punkts) aprēķina papildu finansējumu mērķdotācijai (noteikumu 8.23. apakšpunkts) – četrām pedagogu likmēm katrā valsts  nozīmes interešu izglītības iestādē, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi, pedagogu darba samaksai  un valsts  sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Šāds likmju skaits tika noteikts konsultējoties ar interešu izglītības iestādēm, kā arī izvērtējot optimāli nepieciešamo interešu izglītības skolotāju likmju skaitu valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs interešu izglītības metodiskā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides funkciju izpildei. 
Projektā noteikumu 11.5 punktā paredzēts, ka pārskats par mērķdotācijas izlietojumu tiek papildināts ar 4. aili, kurās tiek norādīts finansējums interešu izglītības skolotāju darba samaksai valsts nozīmes interešu izglītības iestādē. Pārskata 4. aili aizpilda sākot ar 2025. gada 1. janvāri.
Problēmas apraksts
STEM interešu izglītības programmām, pēc Valsts izglītības informācijas datiem, pašlaik tiek izmantoti seši procenti no valsts mērķdotācijas interešu izglītības programmām, Valdības rīcības plāna (projekts) Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai pielikuma 31.1.pasākuma 5. punktā noteikts, ka  valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām pieaugs, līdz 2026./2027.mācību gadā sasniegs ne mazāk kā 20 procentus no mērķdotācijas interešu izglītības programmām.
STEM izglītības programmu attīstībai katru gadu tiek paredzēts papildu finansējums, atbilstoši pieprasījumam, neatņemot finansējumu citām interešu izglītības jomām. Ministru kabinets 2023.gada 26.septembrī atbalstīja (MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47, 43.§ 2. punkts) finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem 2024.–2026. gadam, tai skaitā arī Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotajiem priekšlikumiem par papildu finansējuma nepieciešamību STEM interešu izglītības programmu finansējuma palielinājumam interešu izglītībā (15_34_P) un STEM interešu izglītības programmu piedāvājuma nostiprināšanu valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs (15_35_P).
STEM interešu izglītības programmu finansējuma palielinājumam, tai skaitā piemaksām pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi, interešu izglītībā piešķirti:
2024. gadam 4 mēnešiem (no 1. septembra līdz 31. decembrim) 360 191 euro, 2025. gadam - 1 530 812 euro, 2026. gadam un turpmāk ik gadu - 2 881 529 euro.
STEM interešu izglītības programmu piedāvājuma nostiprināšanai valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs nodrošināt finansējumu darba samaksai četriem interešu izglītības skolotājiem piešķirts finansējums:
2024. gadam 4 mēnešiem (no 1. septembra līdz 31. decembrim) 271 700 euro, 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 883 916 euro.
Ņemot vērā, ka interešu izglītībā ir noteiktas piecas galvenās jomas: (I) kultūrizglītība – dziedāšana, muzicēšana, dejošana, vizuālā un lietišķā māksla, teātra māksla, tradicionālā kultūra/folklora; (II) radošās industrijas – aktivitātes, kurās māksla mijas ar tehnoloģiju izmantošanu, radot inovatīvu produktu. Tās aptver arhitektūru, reklāmu, dizainu (ieskaitot modi, grafisko dizainu), foto, kino, datorspēles, datorgrafiku un interaktīvās programmatūras, mūziku (ieskaitot mūzikas ierakstu studiju un diskžokeju darbību),
jaunos medijus, izdevējdarbību, radio un televīziju; (III) sporta interešu izglītība – visi sporta veidi, t.sk., tehniskie sporta veidi; (IV) tehniskā jaunrade – konstruēšana, modelēšana, robotika, elektronika, tehnoloģiju apguve, projektēšana u.c. un (V) vides interešu izglītība – vides izzināšana dažādās formās. Vēršam uzmanību, ka šobrīd valsts piešķirtais finansējums 6% apjomā tiek īstenots jau STEM interešu izglītības programmām un nepieciešams noteikt pakāpenisku pāreju attiecībā uz normas ieviešanu, sākot ar 2024./2025.mācību gadu.
Projektā ietvertais rod iespēju STEM jomas pedagogiem vienā izglītības iestādē palielināt slodzi, tajā ietverot STEM interešu izglītības programmu īstenošanu, tādējādi STEM jomas pedagogi vairāk tiks piesaistīti izglītības iestādei. Jauno pedagogu sagatavošanā prioritārs atbalsts STEM jomas pedagogiem gan studijās- stipendijas, gan atbalsts pirmajā darba gadā (10 mēnešus) stipendija 200 euro mēnesī, kā arī individuāls atbalsts profesionālās pilnveides grupās, mācību stundu vērošana, lai jaunie pedagogi saņemtu atgriezenisko saiti un nostiprinātu pedagoģijas prasmes, to paredz Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 403
"Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.7. pasākuma "Indukcijas gada ieviešana pedagogu sagatavošanas studiju programmās" īstenošanas noteikumi".
Risinājuma apraksts
Katru budžeta gadu finansējums STEM interešu izglītības programmām tiek palielināts, atbilstoši budžeta pieprasījumam, projektā paredzēts noteikumu 10.4 punktā noteikt, ka pašvaldību komisijas, kas izvērtē interešu izglītības programmas, sadala un novirza  valsts mērķdotācijas finansējumu STEM interešu izglītības programmām 2024./2025. mācību gadā ne mazāk kā desmit procentus, 2025./2026. mācību gadā - ne mazāk kā 15 procentus, 2026./2027. mācību gadā - ne mazāk kā 20 procentus.
Ar projekta nosacījumiem un papildu finansējumu STEM interešu izglītības programmām plānots sasniegt, ka STEM interešu izglītības programmās izglītojamo skaits 2024.gadā  pieaugs par 9 200 izglītojamiem, 2025. gadā un turpmāk - par 10 800 izglītojamiem.
Projektā noteikumu 11.5 punktā paredzēts, ka pārskats par mērķdotācijas izlietojumu tiek papildināts ar 5. aili, kurā tiek norādīts STEM interešu izglītības kopējais finansējums, atbilstoši noteikumu 10.4 punktam. Pārskata 5.aili aizpilda sākot ar 2025. gada 1. janvāri. 
Problēmas apraksts
Izglītības likuma 14.panta 48. punktā noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt kritērijus un kārtību, kādā valsts piedalās mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksas un mācību līdzekļu iegādes finansēšanā.
Ministru kabineta 2021. gada 11. marta noteikumu Nr. 155 "Kārtība, kādā valsts un pašvaldības finansē mācību līdzekļu iegādi izglītības iestādēm"  (turpmāk - MK noteikumiem Nr. 155) 1.3. apakšpunkts nosaka kārtību un kritērijus, pēc kādiem aprēķina un finansē no valsts budžeta mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas apguvei nepieciešamo mācību līdzekļu iegādi.
Risinājuma apraksts
Projektā tiek precizēts noteikumu 1.2. apakšpunkts atbilstoši Izglītības likuma 14. panta 48. punkta deleģējumam, ņemot vērā, ka mācību līdzekļu finansēšanas kārtība mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmām noteikta MK noteikumos Nr. 155.
Problēmas apraksts
Mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmām finansējums ministrijai tika piešķirts papildus.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumi papildināti ar 10.3 punktu, kas nosaka, ka ministrija ir tiesīga pieprasīt pašvaldībai 30 dienu laikā atmaksāt neizlietoto finansējumu no pašvaldībai piešķirtās mērķdotācijas iepriekšējā budžeta gadā, atbilstoši pārskata ailei "Atlikums uz pārskata perioda beigām", kas piešķirts mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanā iesaistīto pedagogu darba samaksai. Ministrija minēto finansējumu pārskaita valsts budžetā. Projekta punktam attiecībā uz mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu finansējumu jāstājas spēkā vispārējā kārtībā, lai nodrošinātu tā pārraudzību.
Problēmas apraksts
Noteikumu 8.2 1. apakšpunkts neatbilst deleģējumam un noteikumu 1.2. punkta regulējumam. Nav iespējams precizēt 8.2 1. apakšpunktu, jo sistēma nedod spēkā esošās redakcijas konsolidēto redakciju, no likumi.lv izgūta nākotnes redakcija, kura nepieļauj iespēju šo apakšpunktu izteikt citā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Projekts papildināts ar noteikumu 8.2 4. apakšpunktu, kas nosaka, ka tiek piešķirts papildu finansējums desmit procentu apmērā no šo noteikumu 8. punktā minētās mērķdotācijas pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas, attiecīgi precizēts noteikumu 11.3 punkts, ka noteikumu 8.2 4. apakšpunkts ir spēkā līdz 2026.gada 31. augustam, kā arī noteikumu 11.6 punktā noteikts svītrot 8.2 1. apakšpunktu.Projekta punktiem attiecībā uz mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmām jāstājas spēkā vispārējā kārtībā, lai nodrošinātu minēto normu nepārtrauktību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ar mērķi nodrošināt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusa un finansēšanas tiesību aktu vienotību noteikumu projekts izskatāms kopā ar tiesību aktu projektu "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967). 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • skolēni
  • pedagogi
Ietekmes apraksts
Skolēniem un pirmsskolas vecuma bērniem tiks nodrošināta iespēja apgūt zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas interešu izglītības programmas. Pedagogiem tiks nodrošināts finansējums, kas valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs piedalīsies interešu izglītības metodiskā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides funkciju izpildē.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, interešu izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Pašvaldības, kā līdz šim, turpinās iesniedz pārskatu par valsts mērķdotācijas izlietojumu interešu izglītības programmām, pārskats ir papildināts ar atskaiti par valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu un  zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas interešu izglītības programmu finansējuma izlietojumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek veicināta uzņēmējdarbības ar augstāku pievienoto vērtību attīstība.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabinets 2023. gada 26. septembrī atbalstīja (MK 26.09.2023. sēdes prot.Nr.47, 43.§ 2. punkts) finansējuma piešķiršanu prioritārajiem pasākumiem 2024.–2026. gadam, tai skaitā arī Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotajiem priekšlikumiem par papildu finansējuma nepieciešamību STEM interešu izglītības programmu finansējuma palielinājumam interešu izglītībā (15_34_P) un STEM interešu izglītības programmu piedāvājuma nostiprināšanu valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs (15_35_P).
STEM interešu izglītības programmu finansējuma palielinājumam, tai skaitā piemaksām pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi, interešu izglītībā piešķirti:
2024. gadam 4 mēnešiem (no 1. septembra līdz 31. decembrim) 360 191 euro, 2025. gadam - 1 530 812 euro, 2026. gadam un turpmāk ik gadu - 2 881 529 euro.
STEM interešu izglītības programmu piedāvājuma nostiprināšanai valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs nodrošināt finansējumu darba samaksai četriem interešu izglītības skolotājiem piešķirts finansējums:
2024. gadam 4 mēnešiem (no 1. septembra līdz 31. decembrim) 271 700 euro, 2025. gadam un turpmāk ik gadu - 883 916 euro.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967)”

Pamatojums un apraksts
Ar mērķi nodrošināt valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu statusa un finansēšanas tiesību aktu vienotību noteikumu projekts izskatāms kopā ar tiesību aktu projektu "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss" (22-TA-967).
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d0a1a174-3348-4666-8e6c-a96ad170a5f5/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks aizpildīta pēc publiskās apspriešanas termiņa beigām.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Interešu izglītības iestādes, pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Interešu izglītības iestādēm un pašvaldībām jaunas funkcijas un pienākumi nav paredzēti, administratīvais slogs paliks nemainīgs.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek veicināta uzņēmējdarbības ar augstāku pievienoto vērtību attīstība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek rosināta bērnu interese un izpratne par uzņēmējdarbību, tehnisko jaunradi veicinot iekļaušanos mainīgā un digitalizētā pasaulē.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi