23-TA-1029: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1070 "Kārtība, kādā persona sedz izdevumus par maksas pakalpojumiem augu aizsardzības jomā, fitosanitāro pasākumu piespiedu veikšanu un fitosanitāro robežkontroli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1070 "Kārtība, kādā persona sedz izdevumus par maksas pakalpojumiem augu aizsardzības jomā, fitosanitāro pasākumu piespiedu veikšanu un fitosanitāro robežkontroli"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir precizēt noteikumus, aktualizējot iestādes nosaukumu un svītrot pielikumā noteiktos izcenojumus par fitosanitāro robežkontroli, kā arī informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu 2002/89/EK.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2004. gada 28. decembra noteikumi Nr. 1070 "Kārtība, kādā persona sedz izdevumus par maksas pakalpojumiem augu aizsardzības jomā, fitosanitāro pasākumu piespiedu veikšanu un fitosanitāro robežkontroli” (turpmāk – noteikumi Nr. 1070).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 1070 iekļautas tiesību normas par izcenojumiem, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli, kā izriet no Padomes 2002. gada 28. novembra Direktīvas 2002/89/EK, ar kuru groza Direktīvu 2000/29/EK par aizsardzības pasākumiem pret tādu organismu ievešanu un izplatību Kopienā, kas kaitīgi augiem vai augu produktiem. Direktīva 2000/29/EK tika atcelta 2019. gada 14. decembrī, stājoties spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulai (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK (turpmāk – regula 2016/2031), kā arī Regulai (ES) 2017/625, kurā noteiktas prasības fitosanitārai robežkontrolei. Tā kā direktīva 2002/89/EK ir atcelta, ir jāsvītro informatīvā atsauce uz to.
No 2019. gada 14. decembra tiek piemērotas regula 2016/2031 un regula 2017/625, kas nosaka maksu par fitosanitārās robežkontroles darbībām, tādēļ spēku zaudē noteikumu Nr. 1070 pielikums, kurā noteikta maksa par fitosanitāro robežkontroli, t. i., kādā apmērā tiek segti izdevumi, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli. Tādējādi ir izveidojusies pretruna tiesību aktos, kas maldina personas, un šī neatbilstība ir jānovērš.
Sagatavotais noteikumu projekts precizē normu par to, ka izdevumi, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli, tiek segti saskaņā ar regulā 2017/625 noteikto.
Noteikumi Nr. 1070 arī noteic, ka izdevumi, kas personai radušies par robežkontroli, nevar tikt atmaksāti ar valsts atbalsta vai subsīdiju maksājumiem. Šo formulējumu vajadzētu precizēt atbilstoši pašlaik izmantotajiem terminiem.
Noteikumos Nr. 1070 ir minēts iestādes nosaukums – Pārtikas un veterinārā dienesta Sanitārā robežinspekcija. Saskaņā ar 2009. gada 12. jūnija grozījumiem Pārtikas aprites uzraudzības likumā Sanitārā robežinspekcija ir reorganizēta, to likvidējot to kā atsevišķu struktūrvienību un iekļaujot Pārtikas un veterinārā dienesta centrālajā aparātā.
No 2019. gada 14. decembra tiek piemērotas regula 2016/2031 un regula 2017/625, kas nosaka maksu par fitosanitārās robežkontroles darbībām, tādēļ spēku zaudē noteikumu Nr. 1070 pielikums, kurā noteikta maksa par fitosanitāro robežkontroli, t. i., kādā apmērā tiek segti izdevumi, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli. Tādējādi ir izveidojusies pretruna tiesību aktos, kas maldina personas, un šī neatbilstība ir jānovērš.
Sagatavotais noteikumu projekts precizē normu par to, ka izdevumi, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli, tiek segti saskaņā ar regulā 2017/625 noteikto.
Noteikumi Nr. 1070 arī noteic, ka izdevumi, kas personai radušies par robežkontroli, nevar tikt atmaksāti ar valsts atbalsta vai subsīdiju maksājumiem. Šo formulējumu vajadzētu precizēt atbilstoši pašlaik izmantotajiem terminiem.
Noteikumos Nr. 1070 ir minēts iestādes nosaukums – Pārtikas un veterinārā dienesta Sanitārā robežinspekcija. Saskaņā ar 2009. gada 12. jūnija grozījumiem Pārtikas aprites uzraudzības likumā Sanitārā robežinspekcija ir reorganizēta, to likvidējot to kā atsevišķu struktūrvienību un iekļaujot Pārtikas un veterinārā dienesta centrālajā aparātā.
Risinājuma apraksts
Iepriekšminētā pretruna ir jānovērš, no noteikumiem Nr. 1070 svītrojot pielikumu un ietverot atsauces uz regulu 2017/625, kā arī ir jāprecizē iestādes nosaukums. Tāpat ir nepieciešams precizēt formulējumu, ka izdevumus, kas saistīti ar fitosanitāro robežkontroli, nevar tieši vai netieši atgūt, izmantojot publisko finansējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Jebkura persona, kura importē augus un augu produktus, kas pakļauti fitosanitārajai kontrolei robežkontroles punktā
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Jebkura persona, kura importē augus un augu produktus, kas pakļauti fitosanitārajai kontrolei robežkontroles punktā
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts neietekmē Zemkopības ministrijas budžetā plānotos ieņēmumus un izdevumus saistībā ar fitosanitārās robežkontroles darbībām.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 IV pielikuma I nodaļas VIII daļa
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/a5e84634-70d3-41ea-a5b3-ddab0538d6dc
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
No sabiedrības pārstāvjiem netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi