Anotācija (ex-ante)

25-TA-1938: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 6. jūlija rīkojumā Nr. 423 "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Vienotā saziņas platforma, dokumentu krātuve un dokumentu pārvaldības platformu integrācija" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai izpildītu Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija sēdes protokollēmuma "Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (protokols Nr. 25, 35.§) 3.7. apakšpunktā noteikto par grozījumiem projekta īstenošanai un lai atzītu par aktualitāti zaudējušiem Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā"" (protokols Nr. 5, 23.§) 7. punktu un Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā"" (protokols Nr. 43, 23.§) 4.1. un 4.2. apakšpunktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma grozījumu mērķis ir precizēt projekta tvērumu un uzdevumus atbilstoši finansējuma apjomam (Ministru kabineta 2025. gada 25. jūnija sēdes protokollēmuma "Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"" (protokols Nr. 25, 35.§) 4. pielikums) un aktuālajām vajadzībām pēc būtības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta īstenošanas laikā tika konstatēts, ka tajā nepieciešams veikt šādus grozījumus:
-[1] Līdz ar jaunu tiesību aktu prasību izvirzīšanu e-rēķinu apritē un lietotāju vajadzībām funkcionalitātei, t.sk. portālā Latvija.gov.lv, nepieciešams paplašināt un pilnveidot e-adreses izmantošanas iespējas un lietojumu;
-[2] projekta pasē ir iekļauti uzdevumi, kuru risināšanai pēc būtības nepieciešama atšķirīga pieeja nekā tas bija paredzēts sākotnējā pases redakcijā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Saskaņā ar 2024. gada 31. oktobra likumu "Grozījumi Grāmatvedības likumā" un uz tā pamata izdodamo Ministru kabineta noteikumu (Finanšu ministrijas noteikumu projekts "Kārtība, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu apriti un kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam" (25-TA-70)), kā arī informatīvajā ziņojumā "Par strukturētu elektronisko rēķinu ieviešanas gaitu" (pieņemts ar Ministru kabineta 2025. gada 27. maija sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par strukturētu elektronisko rēķinu ieviešanas gaitu"" (protokols Nr. 21, 45.§) 1. punktu) nepieciešams nodrošināt e-rēķinu tipa e-adreses ziņojumu iesniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam, e-rēķinu risinājuma pilnveidi, pilnvarojumu funkcionalitātes papildināšanu e-rēķiniem, prognozētajam e-rēķinu apjomam atbilstošu veiktspēju.

Iestādes ir izteikušas vajadzību no iestāžu informācijas sistēmām, kurās iestādes citu iestāžu vārdā izsūta e-adreses ziņojumus, ieviest vienvirziena sūtīšanas funkcionalitāti, lai saskaņā ar Iesniegumu likumu nebūtu nepieciešamība pārsūtīt saņemto citu iestāžu korespondenci gadījumos, kad lietotāji izmanto atbildēšanas funkcionalitāti.

Darbu izpildes gaitā secināts, ka lietotājiem nepieciešama labāka e-adreses konta pārvaldība, monitorējot ziņojumu izgūšanas plūsmu statistiski, lai savlaicīgi novērstu potenciālos ziņojumu neizguves gadījumus.

Lai uzlabotu centralizētu dokumentu pārvaldības sistēmu Kultūras ministrijas resorā, paplašinot uzlabotu e-adreses lietojumu, ieviest vienotu dokumentu pārvaldības sistēmu vismaz 28 Kultūras ministrijas resora iestādēs, kā arī šajās iestādēs nodrošināt vienotās dokumentu pārvaldības sistēmas "Namejs" papildinājumus un licences līdz 2025. gada 31. martam vai līdz projekta īstenošanas beigām, ja rodas nepārvarama vara un to nevar izdarīt līdz 2025. gada 31. martam.

Dokumentu vadības centralizācijas ieviešanas uzsākšanai valsts pārvaldē, paplašinot uzlabotu e-adreses lietojumu, tai skaitā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) resorā, nepieciešams veikt pakalpojuma procesa analīzi, pakalpojuma plāna (Service Blueprint) izstrādi, dokumentu pārvaldības vadlīniju izstrādi. ​​ Tādejādi tiktu uzsākta labās prakses veidošana, mazinot administratīvo procesu dublēšanos, paātrinot procesus un uzlabojot pārvaldības caurskatāmību, kopumā stiprinot uzticēšanos e-adresei kā drošam un ilgtspējīgam saziņas risinājumam.

Projektam papildus tiek piešķirts 1 574 760 euro finansējums, t.sk.:
1) e-rēķinu funkcionalitātes uzlabošanai, kā arī e-adreses pašapkalpošanās funkcionalitātei, mazinot administratīvo un birokrātisko slogu, kritisko e-adreses datu apstrādes mezglu kiberdrošības stiprināšanai, paaugstinot veiktspēju, un sadalītās infrastruktūras (virtualizācijas platformas) noturības uzlabojumiem un papildinājumiem (1 286 760 euro bez PVN).  
2) Kultūras ministrijas resora vienotās dokumentu vadības sistēmas "Namejs" papildinājumu un licenču nodrošinājumam (288 000 euro bez PVN).

Papildus finansējums piešķirts Atveseļošanās fonda 2.1. reformu un investīciju virziena projektu īstenošanas gaita un finansējuma pārdales investīciju 2.1.2.1.i un 2.1.3.1.i ietvaros” (pieņemts  2025. gada 25. martā Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskajā komitejā).

Ņemot vērā šos grozījumus būs nepieciešams grozīt arī vienošanās par investīciju projekta īstenošanu.

Uzsākot projekta īstenošanu ar vienu no projekta partneriem (Ventspils pilsētas pašvaldības iestādi "Ventspils digitālais centrs") neizdevās vienoties par projekta sadarbības modeli, līdz ar to sadarbības līgums netika noslēgts.
Risinājuma apraksts
Papildināt projektu ar jauniem uzdevumiem vai esošo uzdevumu precizējumiem:
- e-rēķinu tipa e-adreses ziņojumu iesniegšanas Valsts ieņēmumu dienestam funkcionalitātes nodrošināšana;
- e-rēķinu risinājuma pilnveide;
- pilnvarojumu funkcionalitātes pilnveidošana;
- vienvirziena sūtīšanas funkcionalitāte no iestādes sistēmas uz e-adresi;
- statistikas lapas iestrāde e-adreses pašapkalpošanās funkcionalitātes administratora pusē;
- nodrošināti sistēmu kopējie veiktspējas palielinājumi, ņemot vērā prognozēto ziņojumu skaita (tai skaitā e-rēķinu) straujo pieaugumu provizoriski kopā līdz 95 milj. ziņojumu gadā, kā arī ar tiem saistīto pielikumu, metadatu un audita pierakstu glabāšanas apjoma palielināšanos. Vienlaikus jānodrošina nepārtraukta un droša Latvija.gov.lv un e-adreses pašapkalpošanas funkcionalitātes darbība, kā arī pieaugošo prasību izpilde datu apstrādes un uzglabāšanas jomā
- ieviest vienotu dokumentu pārvaldības sistēmu vismaz 28 Kultūras ministrijas resora iestādēs, kā arī šajās iestādēs nodrošināt vienotās dokumentu pārvaldības sistēmas "Namejs" papildinājumus un licences līdz projekta īstenošanas beigām.
- dokumentu vadības centralizācijas ieviešanas uzsākšanai valsts pārvaldē, paplašinot uzlabotu e-adreses lietojumu, tai skaitā VARAM resorā, veikt pakalpojuma procesa analīzi un izstrādāt priekšlikumus, pakalpojuma plāna (Service Blueprint) izstrādi, dokumentu pārvaldības vadlīniju izstrādi.

Ventspils pilsētas pašvaldības iestāde "Ventspils digitālais centrs" svītrota no projekta sadarbības partneru saraksta. Tas neietekmēs projekta mērķu izpildi.
Problēmas apraksts
[2] Projekta pasē ir iekļauti uzdevumi, kuru risināšanai pēc būtības nepieciešama atšķirīga pieeja nekā tas bija paredzēts sākotnējā pases redakcijā. Gan ziņojumu saglabāšanas, gan e-adreses statusa piešķiršanas uzdevumu saturs ir pretrunā sasniedzamajiem mērķiem.

Ziņojuma saglabāšanas mērķis ir garantētas piegādes nodrošināšana normatīvajos aktos noteiktajā termiņā, lai ziņojuma sūtītājs varētu paļauties, ka saņēmējs ar ziņojumu iepazīsies savlaicīgi. Ziņojuma neierobežota glabāšana nerisina situācijas, kad saņēmējs objektīvi nespēj piekļūt saturam tehnisku iemeslu dēļ. Ziņojuma saturs ir šifrēts un atšifrēšanai nepieciešams konkrēts saņēmēja sertifikāts, tā nozaudēšanas vai bojājuma gadījumā piekļuve saturam vairs nav iespējama neatkarīgi no ziņojuma glabāšanas ilguma. 
Turklāt neierobežota ziņojumu glabāšana prasa papildu resursus datu uzglabāšanai, pārvaldībai un dublēšanai, kā arī ievērojami palielina nepieciešamību pēc papildu drošības pasākumiem, lai novērstu nesankcionētu piekļuvi vai sensitīvas informācijas noplūdi ilgtermiņā.  

E-adreses statusa piešķiršanas mērķis ir e-vidē aktīvo personu sasniedzamība e-adresē. Tomēr pasē iekļautā uzdevuma saturs ir pretrunā ar sasniedzamo mērķi, jo paredz veidot e-vidē neaktīvo personu sarakstu, kas pēc būtības nekad nebūs e-adreses lietotāji, turklāt šāda saraksta izveide radītu nevajadzīgu birokrātisko slogu e-vidē neaktīvām personām, kuras var tikt sasniegtas Paziņošanas likuma noteiktajā kārtībā. Līdz ar to nav nepieciešams risinājums un noteikumu projekts, kas nosaka kritērijus un kārtību, kādā reģistrē tās personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas e-vidē. Turklāt kārtību kādā  krīzes vai izņēmuma stāvokļa laikā tiek nodrošināta gan šo personu, gan e-vidē aktīvo personu apziņošana un informācijas piegāde jau tiek risināta ar šūnu apraides risinājumu, kuru ieviesis Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta ietvaros un noteikti ar grozījumiem "Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā", kas pieņemti 2023. gada 12. janvārī.

VARAM ir uzdots līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiktu paredzēti risinājumi, lai nodrošinātu iespēju saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, kā arī īstenot savas tiesības un pienākumus personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē.
Risinājuma apraksts
Lai ziņojuma sūtītājs varētu paļauties, ka saņēmējs ar ziņojumu iepazinies savlaicīgi nepieciešams nodrošināt, ka saņēmējs ziņojumu izgūst iespējami drīz. Līdz ar to ir jāmaina ziņojumu izgūšanas process, tajā skaitā palielinot ziņojumu izgūšanas regularitāti. Plānots ieviešanas pasākumus realizēt Digitālās pārvaldības arhitektūras horizontālās jomas Pakalpojumu arhitektūras projektu ietvaros nākamajā ERAF periodā.

Veids kā sasniegt e-vidē aktīvas personas ir noteikt obligātu e-adreses lietojumu portāla Latvija.gov.lv identificētajiem lietotājiem (e-pakalpojumu lietotāji). Fiziskām personām, pieslēdzoties portālam Latvija.gov.lv būs jāizveido e-adrese, ja tāda nav jau izveidota. Šāds risinājums nodrošinātu, ka personas, kuras izmanto valsts un pašvaldību e-pakalpojumus, izveido oficiālo elektronisko adresi un ir sasniedzami valsts un pašvaldību iestādēm elektroniski. Risinājuma ieviešanai portālā nepieciešams nodrošināt e-pastam alternatīvu paziņojumu kanālu. Plānots ieviešanas pasākumus realizēt Digitālās pārvaldības arhitektūras horizontālās jomas Pakalpojumu arhitektūras projektu ietvaros nākamajā ERAF periodā.

Ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija rīkojumu Nr. 444 (prot. Nr. 23 61. §) ir apstiprināts "Pakalpojumu vides pilnveides plāns 2024.–2027. gadam", ar kuru noteikta pieeja kādā iestādēm jānodrošina iespēja saņemt valsts un pašvaldību elektroniskos pakalpojumus, ziņas un informāciju par savām tiesībām un pienākumiem, tajā skaitā kā savas tiesības un pienākumus var īstenot personas, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvas elektroniskajā vidē.

Saskaņā ar augstāk minēto, VARAM piedāvā atzīt par aktualitāti zaudējušiem Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā"" (protokols Nr. 43, 23.§) 4.1. un 4.2. apakšpunktu, Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā"" (protokols Nr. 5, 23.§) 7. punktu, kuru izpilde neizriet no likumā paredzētā pilnvarojuma Ministru kabinetam.

Atbilstoši augstāk minētajam, VARAM turpinās realizēt aktuālos uzdevumus par e-adreses ieviešanu e-vidē aktīvām personām:
1) Ministru kabineta 2018. gada 20. marta sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā"" (protokols Nr. 16, 26.§) 5.2. apakšpunktu.
2) Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra sēdes protokollēmuma "Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā"" (protokols Nr. 43, 23.§) 4.3. apakšpunktu.
3) Ministru kabineta 2024. gada 19. novembra sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par oficiālās elektroniskās adreses ieviešanas progresu"" (protokols Nr. 49, 59.§) 8. un 9. punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Apliecinām, ka sadarbības partneri projekta ietvaros iegādātās vērtības un izveidoto programmatūru izmantos tikai un vienīgi projektā paredzētajiem mērķiem, savukārt,  Kultūras informācijas sistēmu centrs un VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”” nodrošinās projektā sasniedzamo rezultātu uzturēšanu un sistēmu tehnisko darbību, tas ir ar izveidotajām vērtībām netiks veikta saimnieciskā darbība. Projekta ietvaros modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu / priekšrocības attiecībā pret citiem Eiropas Savienības komersantiem. Vienlaikus, VDAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.

Investīcijas projekta grozījumi ir izskatīti un atbalstīti tā tālākai virzībai Būvvaldes 2025.gada 4. septembra sēdē (protokols Nr.4, 2.§).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Visas fiziskās personas, kurām ir izveidota e-adrese, t.sk. no Eiropas Savienības valstīm.

Investīcijas projekts sekmēs fizisko personu iespējas saņemt un nosūtīt sūtījumus vienotā saziņas platformā saziņā ar valsts un privātā sektora pakalpojuma sniedzējiem, kā arī iespējas izmantot e-rēķinu formu un e-formu sniegtās priekšrocības.  
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Visas juridiskās personas un tiešās pārvaldes iestādes, valsts institūcijas, kas nav padotas Ministru kabinetam, atvasinātas publiskas personas un tās iestādes, tiesu iestādes, prokuratūras, zvērināti tiesu izpildītāji un maksātnespējas procesa administratori, kā arī privātpersonas, kurām deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, kurām ir izveidota e-adrese.

Investīcijas projekts sekmēs juridisko personu iespējas saņemt un nosūtīt sūtījumus vienotā saziņas platformā saziņā ar valsts un privātā sektora pakalpojuma sniedzējiem, kā arī iespējas izmantot e-rēķinu formu un e-formu sniegtās priekšrocības.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Investīcijas projekta rezultātā tiks uzlabota saziņa e-adresē, t.sk. nodrošinot e-rēķinu apriti starp privātpersonām un iestādēm, tādējādi samazinot izdevumus dokumentu apritei un apstrādei citos saziņas kanālos.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Investīcijas projekta rezultātā tiks uzlabota saziņa e-adresē, t.sk. nodrošinot e-rēķinu apriti starp privātpersonām un iestādēm, tādējādi piedāvājot drošu un pieejamu e-rēķinu formu izmantošanu.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
872 720
1 102 332
1 754 460
472 428
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
872 720
1 102 332
1 754 460
472 428
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
872 720
1 333 822
1 754 460
1 129 680
0
956 643
956 643
2.1. valsts pamatbudžets
872 720
1 333 822
1 754 460
1 129 680
0
956 643
956 643
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-231 490
0
-657 252
0
-956 643
-956 643
3.1. valsts pamatbudžets
0
-231 490
0
-657 252
0
-956 643
-956 643
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-231 490
-657 252
-956 643
-956 643
5.1. valsts pamatbudžets
-231 490
-657 252
-956 643
-956 643
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Investīcijas projektu plānots īstenot no 2023. gada 19. septembra līdz 2026. gada 31. maijam. Investīcijas projekta īstenošanas izdevumu sadalījums pa gadiem norādīts tabulā:
Finansējuma avots 2023. gads 2024. gads 2025. gads 2026. gads Kopā
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums  21 769 2 329 647 1 893 699 1 949 645 6 194 760
Valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai  0 417 564 312 843  376 453 1 106 860 
Kopā 21 769 2 747 211 2 206 542 2 326 098 7 301 620

Pēc investīcijas projekta īstenošanas ikgadējo uzturēšanas izmaksu nepieciešamais palielinājums informācijas sistēmu uzturēšanai indikatīvi tiek plānots līdz 15% apmērā no projektā radītās sistēmu funkcionalitātes izmaksām un ir plānots ne vairāk kā 558 042 euro 2026. gadā un ne vairāk kā 956 643 euro katrā nākamajā gadā:
Informācijas sistēmu uzturēšanas izmaksas 2026. gadā (euro ar PVN) Turpmāk ik gadu (euro ar PVN)
1. Specializētā programmatūra (e-adreses, e-rēķinu un e-formu risinājumiem) 412 208 532 403
1.1. Sistēmas kļūdu novēršana un pilnveidošana (pēcgarantijas uzturēšanas pakalpojumi atbilstoši nepieciešamībai) 186 425 319 346
1.2. Sistēmas problēmu novēršana un pilnveidošana (profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumi atbilstoši nepieciešamībai) 225 783 213 057
2. Centrālā infrastruktūra (e-adreses, e-rēķinu un e-formu risinājumu uzturēšanai) 116 667 200 000
2.1. Infrastruktūras resursu (serveri, disku masīvi un tīkla aparatūra) un tehnoloģiskās vides uzturēšana gan primārajās, gan sekundārajās to lokācijās, ietverot darbības atjaunošanas nodrošinājumu 14 000 24 000
2.2. Virtualizācijas vides licenču atbalsts 11 667 20 000
2.3. Serveru operētājsistēmu licenču atbalsts 14 583 25 000
2.4. Datu bāzu vadības sistēmu programmatūras licenču atbalsts 11 667 20 000
2.5. Datortīkla iekārtu un to aizsardzības infrastruktūras tehnoloģiskās programmatūras licenču atbalsts 15 750 27 000
2.6. Monitoringa un tā rīku atbalsts 17 500 30 000
2.7. Kiberdrošības tehnoloģisko rīku un programmatūras atbalsts 14 583 25 000
2.8. IT drošības auditi 16 917 29 000
3. Sistēmas auditi 29 167 50 000
4. Kultūras ministrijas resorā ieviestās vienotās dokumentu vadības sistēmas uzturēšanas izmaksas 0 174 240
Kopā: 558 042 956 643

Šobrīd no valsts budžeta līdzekļiem piešķirtais finansējums Oficiālo elektronisko e-adrešu informācijas sistēmas uzturēšanai ir 189 034 euro gadā:
1. pēc projekta Nr. 2.2.1.1/16/I/001 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma" – 182 450 euro gadā (preces un pakalpojumi);
2. pēc projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”– 6 584 euro gadā (preces un pakalpojumi).
Uzturēšanas izmaksu detalizēts aprēķins tām tiks sniegts, kad tās tiks pieprasītas normatīvo aktu noteiktajā kartībā.  

Esošās Oficiālo elektronisko e-adrešu informācijas sistēmas uzturēšanai finansējums tiek nodrošināts 32.00.00 programmas “Valsts digitālās attīstības politikas īstenošana” ietvaros.

VARAM un Kultūras ministrija, izvērtējumu par iespējām vismaz daļēji segt projektā ieviesto risinājumu uzturēšanas izmaksas esošo VARAM un Kultūras ministrijas budžetu ietvaros, sniegs, kad, saskaņā ar "Likums par budžetu un finanšu vadību" 9.1 panta otrajā daļā noteikto, pieprasīs finansējumu uzturēšanas izmaksām, tāpēc, attiecīgi, indikatīvo uzturēšanas izmaksu apmērs tiesību akta projektā ir norādīts ar piebildēm "ne vairāk kā".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietas netiks palielinātas
Cita informācija
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai, kas projekta īstenošanai tiek palielināts pret līdzšinēji apstiprināto apmēru, tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", savukārt attiecībā uz projekta rezultātu uzturēšanas izmaksām norādām, ka tās tiks pieprasītas saskaņā ar "Likums par budžetu un finanšu vadību" 9.1 panta otrajā daļā noteikto.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi”, rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem un sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota”.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
  • Kultūras informācijas sistēmu centrs
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekta rezultātā tiks modernizēta e-adreses sistēma.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Investīcijas projekta ietvarā tiks attīstīta digitālo pakalpojumu koplietošanas platforma un šādas platformā ietilpstošas valsts informācijas sistēmas:
- e-adrešu informācijas sistēma – tiek attīstīts;
- e-adrešu informācijas sistēmas klientu programmatūra privātpersonām – tiek attīstīts.

Projekta rezultāti virzīti uz šo sistēmu lietojamības un pieejamības uzlabošanu, kā arī uz risinājumu modernizāciju atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajām prasībām. Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar politikas plānošanas dokumenta “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabota e-adreses lietojamība un funkcionalitātes paplašināšana veicinās lietotāju pieaugumu un mazinās papīra dokumentu apriti.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabota e-adreses lietojamība un funkcionalitātes paplašināšana veicinās lietotāju pieaugumu un mazinās e-pasta lietošanu dokumentu apritē.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi