Anotācija

25-TA-1365: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 481 "Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas kārtība attiecībā uz atsevišķām darbībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, lai nodrošinātu valsts drošībai svarīgās ģeotelpiskās informācijas ierobežošanu un kritiskās infrastruktūras ģeotelpisko datu aizsardzību publisko ģeotelpisko datu pieejamos pārlūkos un servisos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts sagatavots, lai nodrošinātu speciālo aviācijas darbu laikā iegūto valsts drošībai svarīgās informācijas par Latvijas Republikas teritoriju aprites ierobežošanu, kā arī ieviestu risinājumus valsts aizsardzības interešu un informācijas drošības nodrošināšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsardzības ministrija saskaņo apvidus uzņemšanas darbus saskaņā ar 2007. gada 10. jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr.481 “Latvijas Republikas gaisa telpas izmantošanas kārtība attiecībā uz atsevišķām darbībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 481) otrās daļas 7. punktu, kas nosaka, kādi nosacījumi ir jāveic, lai saņemtu atļauju speciālo aviācijas darbu gaisa kuģu lidojumiem. Pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 481 10.1 punktu Aizsardzības ministrija, izvērtējot iesniegto informāciju, 15 darbdienu laikā pēc informācijas saņemšanas pieņem lēmumu par apvidus uzņemšanas un aerofotografēšanas darbu saskaņošanu vai nesaskaņošanu.

Šobrīd, balstoties uz normatīvo regulējumu, Aizsardzības ministrija nav tiesīga speciālo aviācijas darbu veicējiem aizliegt publicēt Latvijas valsts drošībai svarīgus informācijas datus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd pastāvošajā ģeopolitiskajā situācijā un mainīgajos drošības izaicinājumos, aizsardzības resors vairākkārtēji ir konstatējis valsts drošībai svarīgu ģeotelpiskās informācijas datu, kuri ietver informāciju par militārajiem objektiem un kritisko infrastruktūru, pieejamību dažādos elektroniskajā vidē uzturētajos servisos, pakalpnēs un datu vietnēs. Līdz ar to Aizsardzības ministrija jautājuma risināšanai pievēršas valsts aizsardzības interešu un informācijas drošības kontekstā, izvērtējot ar šādu datu pieejamību saistītos riskus un nepieciešamās darbības informācijas publiskošanas ierobežošanai, tajā skaitā veicot izmaiņas normatīvajos aktos.

Saskaņā ar šobrīd Latvijā spēkā esošajiem tiesību aktiem un kārtību, speciālo aviācijas darbu veicējiem pirms attēlu publiskošanas šobrīd nav jāievēro noteiktas prasības attiecībā uz iegūto datu apstrādi (datu iegūšanas, apstrādes, izplatīšanas un uzturēšanas kontrolei), kā arī nav jāierobežo noteiktas datu kopas, kuru brīva pieejamība var radīt apdraudējumu valsts drošībai.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu problēmsituāciju, Aizsardzības ministrija, sadarbībā ar valsts drošības iestādēm (Militārās izlūkošanas un drošības dienestu, Valsts drošības dienestu un Satversmes aizsardzības biroju), ir izstrādājusi priekšlikumus par uzraudzības mehānismiem, kas attiektos uz valsts drošībai svarīgās ģeotelpiskās informācijas iegūšanas veidiem, apjomu, apvidus uzņemšanas darbu veicēju  (Latvijas un ārvalstu), drošības pārbaužu procedūru veidiem, apvidus uzņemšanas darbu gala produktu (attēlu) izplatīšanas un izmantošanas ierobežojumiem.

Grozījumi nodrošinātu valstij svarīgu datu aizsardzību, paredzot papildu informācijas sniegšanu no speciālo aviācijas darbu veicēja puses, lai Aizsardzības ministrija, saņemot no Valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" gaisa kuģa ekspluatanta iesniegumu, varētu pārbaudīt detalizētāku informāciju par speciālo aviācijas darbu laikā iegūtā materiāla (produkta) par Latvijas Republikas teritoriju tālāku izmantošanas veidu, lietotāju un gala produkta ieguvēju, ņemot vērā, ka iegūtie dati var saturēt informāciju par militārajiem objektiem un kritisko infrastruktūru.

Papildus speciālo aviācijas darbu veicējiem rakstveidā ir jāapliecina, ka, veicot darbus, atsevišķa iegūtā informācija par Latvijas teritoriju var būt ierobežotas pieejamības informācija ar nosacījumiem glabāt un neizpaust iegūtos datus trešajām personām, ņemot vērā noteiktos apstrādes mērķus, kā arī apliecinot, ka pēc speciālo aviācijas darbu veikšanas komersants nodrošina iegūtās informācijas dzēšanu, pamatojoties uz Informācijas atklātības likuma 16. pantā noteiktās prasības par ierobežotas pieejamības informācijas aizsardzību. Tādējādi tiek mazināta valsts drošībai nozīmīgas ģeotelpiskās informācijas ļaunprātīga izmantošana.

Valsts drošībai svarīga ģeotelpiskā informācija šo noteikumu grozījumu kontekstā ir atsevišķi iegūtie ģeotelpiskie dati, kuru brīva pieejamība var radīt apdraudējumu valsts drošībai, tai skaitā ģeotelpiskā informācija par valsts drošības iestāžu noteiktiem kritiskās infrastruktūras un Eiropas kritiskās infrastruktūras objektiem, un kuriem ir nepieciešama īpaša datu apstrāde un izplatīšanas kontrole. Šāda veida ģeotelpiskā informācija ir uzskatāma par ierobežotas pieejamības informāciju, kas noteikta Informācijas atklātības likuma 5. panta pirmajā un otrajā daļā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Grozījumu projekts paredz, ka juridiskās personas saņemot atļauju izmantot Latvijas Republikas gaisa telpu speciālo aviācijas darbu gaisa kuģu lidojumiem, nodrošina papildus informācijas sniegšanu darbu laikā iegūtā materiāla (produkta) par Latvijas Republikas teritoriju tālāku izmantošanas veidu, lietotāju un gala produkta ieguvēju, kā arī apliecina, ka iegūtā informācija, kas var būt ierobežotas pieejamības informācija ar nosacījumiem glabāt un neizpaust iegūtos datus trešajām personām, tiks izmantota tikai paredzētajam mērķim.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Militārās izlūkošanas un drošības dienests, Valsts drošības dienests, Satversmes aizsardzības birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Militārās izlūkošanas un drošības dienests
  • Valsts drošības dienests
  • Valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra"
  • Satversmes aizsardzības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi