Anotācija (ex-ante)

22-TA-64: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) Noteikumi Nr. 110 – Vienotie noteikumi par apstiprinājumu: I. Tādu mehānisko transportlīdzekļu atsevišķas sastāvdaļas, kuru spēkiekārtā tiek izmantota saspiesta dabasgāze (CNG) vai sašķidrināta dabasgāze (LNG) II. Apstiprināta tipa atsevišķu sastāvdaļu uzstādīšana transportlīdzekļos, kuru spēkiekārtā izmanto saspiestu dabasgāzi (CNG) vai sašķidrinātu dabasgāzi (LNG).

Satiksmes ministrijas iniciatīva.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu, jāveic periodiska to balonu un tā sastāvdaļu pārbaude atbilstošā inspicēšanas institūcijā, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību. Ņemot vērā līdz 2022.gada 1.janvārim esošo akreditācijas procesa institūciju ierobežoto pieejamību, noteikumu projekts paredz prasību izpildi pārcelt, sākot ar 2023.gada 1.janvāri.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējos gados pasaulē un Eiropas Savienībā pieaug ar saspiesto dabasgāzi (saspiestā dabasgāze - SDG, turpmāk - CNG) darbināmu automašīnu skaits. Ar CNG darbināmas automašīnas ir ievērojami ekoloģiskākas – to radītie izmeši ir ievērojami zemāki salīdzinājumā ar benzīna un dīzeļdegvielu darbināmiem transportlīdzekļiem. Tomēr jāņem vērā būtiskie riski CNG iekārtām – CNG uzglabāšanas tvertnēs degvielas uzpildes stacijās ir aptuveni 270 bāru spiediens, savukārt automašīnas CNG tvertnē pie pilnas uzpildes spiediens ir aptuveni 200 bāri, uzpildes brīdī savienojumā spiediens ir aptuveni  250 bāri. Salīdzinājumā – sistēmā, kurā kā degvielu izmanto sašķidrināto naftas gāzi (LPG) spiediens ir tikai līdz 10 bāriem.
Tādējādi CNG automašīnām ir nepieciešamas regulāras un specifiskas pārbaudes tieši lielā spiediena dēļ, kas ir paaugstinātas bīstamības faktors. Kārtība, kādā veicamas šādas pārbaudes, ir noteikta Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) Noteikumos Nr. 110 – Vienotie noteikumi par apstiprinājumu: I. Tādu mehānisko transportlīdzekļu atsevišķas sastāvdaļas, kuru spēkiekārtā tiek izmantota saspiesta dabasgāze (CNG) vai sašķidrināta dabasgāze (LNG) II. Apstiprināta tipa atsevišķu sastāvdaļu uzstādīšana transportlīdzekļos, kuru spēkiekārtā izmanto saspiestu dabasgāzi (CNG) vai sašķidrinātu dabasgāzi (LNG) (turpmāk – ANO noteikumi Nr.110). Ņemot vērā minēto, tika sagatavoti grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa" (turpmāk - tehniskās apskates noteikumi) , lai pārņemtu minētā ANO noteikumu Nr.110 prasības, kas spēkā stājās 2022.gada 1.janvārī. Tomēr līdz 2022.gada 1.janvārim atbilstoši normatīvajos aktos (tehniskās apskates noteikumos) noteiktajām prasībām akreditētu institūciju skaits, kuras ir tiesīgas veikt CNG balonu pārbaudi, nenodrošina iespēju visiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri aprīkoti ar CNG iekārtām, veikt pārbaudi (akreditēto institūciju skaits ir ne vairāk kā divas, turklāt katra no institūcijām var nodrošināt pārbaudi tikai vienai transportlīdzekļu markai, savukārt Latvijā reģistrēto šādu transportlīdzekļu skaits ir aptuveni 600, turklāt ir reģistrētas vairākas transportlīdzekļu markas).
2022.gada 1.martā Latvijā ir reģistrētas institūcijas, kuras var veikt pārbaudi divām automobiļu markām - Škoda un Scania. Saskaņā ar Satiksmes ministrijas rīcībā esošo informāciju, akreditācijas procesu plāno uzsākt uzņēmums, kurš varētu veikt pārbaudes visu autoražotāju automašīnām, kurās tiek izmantota saspiestā dabasgāze. 
Tādējādi ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 30. maija noteikumos Nr. 295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa" (turpmāk - noteikumu projekts) prasības tehniskās apskates noteikumos veikt pārbaudes transportlīdzekļiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG, tiek pārceltas uz 2023.gada 1.janvāri.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Prasības, kuras noteiktas ANO noteikumos Nr.110 attiecībā uz transportlīdzekļu, kuri spēkiekārtā izmanto saspiestu dabasgāzi (CNG), pārbaudēm tika pārņemtas ar tehniskās apskates noteikumiem, tādējādi paredzot, ka šādas pārbaudes var veikt  atbilstošā inspicēšanas institūcijā, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību.  Šīs pārbaudes tiek veiktas periodiski, tāpat tajās tiek nodrošināta transportlīdzekļu, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG, degvielas tvertņu un degvielas sistēmu drošuma un ekspluatācijas drošības kontrole.
Šādas prasības atbilstošas ANO noteikumu Nr.110 3.A Pielikuma 4.1.3. un 4.1.4.apakšpunktam, kuras ar iepriekš veiktiem grozījumiem tika iekļautas tehniskās apskates noteikumos. Tādējādi transportlīdzekļa tehniskās apskates laikā inspektoram jāpārliecinās par CNG balona derīguma termiņu vai CNG balona periodiskās pārbaudes apliecinājumu, kas tiek ievadīts transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. 
Lai nodrošinātu, ka transportlīdzekļu īpašniekiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG, tiek nodrošināta iespēja atbilstošā inspicēšanas institūcijā, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību, ir iespējams minēto periodisko pārbaudi veikt, nepieciešams pagarināt tehniskās apskates noteikumu 1. pielikuma II sadaļas 6.1.3. koda A7 daļas trešajā rindkopā un  1. pielikuma II sadaļas 6.1.3. koda tabulas "B. Prasību izpildes vērtēšanas kritēriji un novērtējumi"  vērtēšanas kritērijā B7 ietvertās tiesību normas spēkā stāšanos līdz 2023.gada 1.janvārim. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek pagarināts tehniskās apskates noteikumu 1. pielikuma II sadaļas 6.1.3. koda A7 daļas trešajā rindkopā ietvertās tiesību normas par nepieciešamību inspicēšanas institūcijā veikt periodiskas pārbaudes transportlīdzekļiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG, kā arī 1. pielikuma II sadaļas 6.1.3. koda tabulas "B. Prasību izpildes vērtēšanas kritēriji un novērtējumi" vērtēšanas kritērijā B7 noteiktās prasības par SDG balona periodiskās pārbaudes apliecinājumu transportlīdzekļu reģistrā, spēkā stāšanās līdz 2023.gada 1.janvārim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ar saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu aprīkotu transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji).
Ietekmes apraksts
2022.gada 1.janvārī transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā ir reģistrēti vairāk kā 600 transportlīdzekļu, kuros uzstādīta saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēma.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums tiek attiecināts uz inspicēšanas institūcijām, kas akreditēta nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību, lai veiktu ar saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu aprīkotu transportlīdzekļu pārbaudes saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) Noteikumu Nr. 110 – Vienotie noteikumi par apstiprinājumu: I. Tādu mehānisko transportlīdzekļu atsevišķas sastāvdaļas, kuru spēkiekārtā tiek izmantota saspiesta dabasgāze (CNG) vai sašķidrināta dabasgāze (LNG) II. Apstiprināta tipa atsevišķu sastāvdaļu uzstādīšana transportlīdzekļos, kuru spēkiekārtā izmanto saspiestu dabasgāzi (CNG) vai sašķidrinātu dabasgāzi (LNG) prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Darba devēju konfederācija, Biedrība "Auto Asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/aacc8d09-8a68-4ac8-9b9a-b2744f54df11

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta Valsts akciju sabiedrība „Ceļu satiksmes drošības direkcija” un Valsts policijas līdzšinējo funkciju ietvaros, veicot transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa novērtējumu, tiem piedaloties ceļu satiksmē. Tā institūciju cilvēkresursus neietekmēs.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi