23-TA-2723: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, tādā veidā nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos gan pilsētu, gan reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Atbilstoši šobrīd spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, personām kurām ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, sākotnēji ir nepieciešams iegūt C1 vai D1 kategorijas tiesības. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 20. decembra Direktīvā 2006/126/EK par vadītāju apliecībām (turpmāk - Direktīva 2006/126/EK) noteiktajam C1, C, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz tikai tādiem transportlīdzekļu vadītājiem, kam jau ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus. Tādējādi Eiropas Savienības normatīvais regulējums neierobežo dalībvalstu rīcību attiecībā uz personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, atļaut iegūt D kategorijas vadītāja apliecību. Tāpat, izmantojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīvā (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija) (turpmāk - Direktīva (ES) 2022/2561) dalībvalstij piešķirto rīcības brīvību, tiek dota iespēja transportlīdzekļa vadītājam pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas savas valsts teritorijā vadīt pasažieru pārvadāšanai paredzēto D un D1 kategorijas transportlīdzekļus, lai veiktu regulārus pasažieru pārvadājumus savas valsts teritorijā, ja maršruta garums nepārsniedz 50 kilometrus, kā arī vadīt minētos transportlīdzekļus bez pasažieriem visā savas valsts teritorijā. Tādā veidā ar noteikumu projektu personām tiek mazināti administratīvie šķēršļi nodarbinātības pieejamības jomā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos ar autobusiem, veicot atbilstošus grozījumus normatīvajā regulējumā un dodot tiesības personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, no 18 g.vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo D kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt C1 vai D1 kategorijas vadītāja tiesības, tādējādi sekmējot darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem (autobusu vadītājiem) ir lielāks kā piedāvājums.
Aktīvās apliecības ar kategorijām
Kā viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas.
Tā kā situācija ar katru mēnesi paliek aizvien kritiskāka, tad, lai pasažieru pārvadātāju uzņēmumi varētu nodrošināt nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, nepieciešams risināt jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai ar autobusiem.
Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumos Nr.103 “Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” (turpmāk - MK noteikumu Nr.103) ir noteikts, ka personai, kurai ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Autobusu vadītāju profesijas apguvei Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk - NVA) piedāvā potenciālās programmas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai bezdarbnieku vidū, mūžizglītības ietvaros ir organizējot bezdarba riskam pakļauto personu apmācību ar kuponu metodi. Tomēr NVA piedāvātās programmas attiecībā uz bezdarbnieku pārkvalifikāciju un apmācība pēc darba devēja pieprasījuma nav devušas vēlamo progresu, jo viens no iemesliem, kas darba pretendentiem traucē kvalificēties autobusa vadītāja amatam, ir apstāklis, ka atbilstoši normatīvajam regulējumam mācību grupā nereģistrē personu, kura nav ieguvusi tās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, kas ir kā obligāts priekšnosacījums citas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai.
Ievērojot to, ka Direktīva 2006/126/EK pieļauj D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, ir izstrādāts Noteikumu projekts, ar kuru MK noteikumos Nr.103 tiek veikti grozījumi, kas atļautu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, iegūt D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības.
Saistībā ar Noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi 2010. gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr. 358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām” (turpmāk – MK noteikumi Nr.358), kas noteiktu B/D kategoriju apmācības programmas saturu un apjomu.
Aktīvās apliecības ar kategorijām
| Kategorijas | Iegūto kategoriju skaits |
| D | 6049 |
| DE | 8921 |
| D(95) | 8197 |
| DE(95) | 16284 |
| KOPĀ | 39451 |
Kā viens no būtiskiem profesionālo autobusu vadītāju trūkuma iemesliem ir tas, ka vairāk kā divas trešdaļas no visiem autobusu vadītājiem ir pirmspensijas un pensijas vecumu sasniegušas personas.
| Vecuma grupa | D kategoriju vadītāju skaits |
| 21-24 | 2 |
| 25-34 | 963 |
| 35-44 | 5920 |
| 45-54 | 8751 |
| 55-64 | 13565 |
| 65-74 | 8357 |
| 75-84 | 1766 |
| 85-94 | 127 |
Tā kā situācija ar katru mēnesi paliek aizvien kritiskāka, tad, lai pasažieru pārvadātāju uzņēmumi varētu nodrošināt nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, nepieciešams risināt jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai ar autobusiem.
Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumos Nr.103 “Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” (turpmāk - MK noteikumu Nr.103) ir noteikts, ka personai, kurai ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Autobusu vadītāju profesijas apguvei Nodarbinātības valsts aģentūra (turpmāk - NVA) piedāvā potenciālās programmas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai bezdarbnieku vidū, mūžizglītības ietvaros ir organizējot bezdarba riskam pakļauto personu apmācību ar kuponu metodi. Tomēr NVA piedāvātās programmas attiecībā uz bezdarbnieku pārkvalifikāciju un apmācība pēc darba devēja pieprasījuma nav devušas vēlamo progresu, jo viens no iemesliem, kas darba pretendentiem traucē kvalificēties autobusa vadītāja amatam, ir apstāklis, ka atbilstoši normatīvajam regulējumam mācību grupā nereģistrē personu, kura nav ieguvusi tās kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, kas ir kā obligāts priekšnosacījums citas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai.
Ievērojot to, ka Direktīva 2006/126/EK pieļauj D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, ir izstrādāts Noteikumu projekts, ar kuru MK noteikumos Nr.103 tiek veikti grozījumi, kas atļautu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, iegūt D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības.
Saistībā ar Noteikumu projektā paredzētajiem grozījumiem tiek izstrādāti arī grozījumi 2010. gada 13.aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr. 358 “Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām” (turpmāk – MK noteikumi Nr.358), kas noteiktu B/D kategoriju apmācības programmas saturu un apjomu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējos gados Latvijas darba tirgū ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem un pieprasījums pēc autobusu vadītāju profesijas pārstāvjiem ir lielāks kā piedāvājums. Lai pasažieru pārvadātāju uzņēmumi varētu nodrošināt nepārtrauktu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu, nepieciešams risināt jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai ar autobusiem. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums noteic prasību, ka personai, kurai ir B kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu D kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka Direktīva 2006/126/EK pieļauj D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, ir izstrādāts Noteikumu projekts, ar ko tiek precizēts MK noteikumu Nr.103 3.pielikums, ļaujot personām, kurām ir B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, iegūt D kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pirms tam neiegūstot C1 vai D1 kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību.
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams risināt jautājumus, kas saistīti ar darbaspēka piesaisti sabiedrisko pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai ar autobusiem. Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums noteic ka persona, sasniedzot 20 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto apmācības programmu, pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D vai DE kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt pasažieru pārvadājumus Latvijas teritorijā. Savukārt, sasniedzot 21 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto paātrināto apmācības programmu, pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D vai DE kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt regulāros pasažieru pārvadājumus 50 kilometrus garos maršrutos Latvijas teritorijā (Autopārvadājumu likuma 30.1 panta 21 un 22 daļa).
Risinājuma apraksts
Ievērojot darbaspēka trūkumu pasažieru pārvadājumos ar autobusiem un pieprasījumu pēc autobusu vadītāju profesijas pārstāvjiem, lai nodrošinātu sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību, tiek izmantota Direktīvas (ES) 2022/2561 5.panta 3.punkta a)apakšpunkta i) un ii) punktā dalībvalstij piešķirtā rīcības brīvība izmantot iespēju transportlīdzekļa vadītājiem jau pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas atļaut savas valsts teritorijā vadīt pasažieru pārvadāšanai paredzēto D un D1 kategorijas transportlīdzekļus, lai veiktu regulārus pasažieru pārvadājumus savas valsts teritorijā, ja maršruta garums nepārsniedz 50 kilometrus, kā arī vadīt minētos transportlīdzekļus bez pasažieriem visā savas valsts teritorijā. Saistībā ar noteikumu projektu ir plānots veikt attiecīgus grozījumus Autopārvadājumu likuma 6.1 panta 2.1 daļā, 30.1 panta 21 un 22 daļā un Ceļu satiksmes likuma 24.panta pirmās daļas 3. punktā .
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Līdz šim ir nopietni domāts arī par iespējamajiem risinājumiem, meklējot iespējas, kā iesaistīt jauniešus un sagatavojot viņus darbam nozarē. Ir organizētas sarunas ar profesionālās izglītības iestādēm, augstākās izglītības iestādēm, NVA un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru par iespējām veikt jauniešu apmācību.
Pēc biedrības “Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija” ierosinājuma 2020.gadā tika veikti grozījumi Autopārvadājumu likumā 30.1 panta 2.1 daļā un MK noteikumos Nr. 358, kur saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/59/EK Par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (turpmāk – Direktīva 2003/59/EK), tika izmantota iespēja noteikt samazinātu vecumu profesionālajiem vadītājiem.
Saskaņā ar šiem grozījumiem persona, sasniedzot 20 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto apmācības programmu 280 stundu apjomā (vismaz 20 stundas braukšana), pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt pasažieru pārvadājumus Latvijas teritorijā. Savukārt, sasniedzot 21 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto paātrināto apmācības programmu 140 stundu apjomā (vismaz 10 stundas braukšana), pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt regulāros pasažieru pārvadājumus 50 kilometrus garos maršrutos Latvijas teritorijā. Apmācības detalizētu saturu un kārtību, kādā mācību iestādes saņem atļauju realizēt šo apmācības programmu, nosaka MK noteikumi Nr. 358.
Tomēr divu gadu laikā, kopš šāda iespēja ir paredzēta tiesību aktos, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD) nesaņēma nevienu pieteikumu par gatavību realizēt šādu apmācības programmu vai pat interesi par šādas apmācības programmas veidošanu. Jāpiezīmē, ka šobrīd Latvijā arī neviena Izglītības ministrijas profesionālā mācību iestāde neapmāca C un D kategorijas profesionālos vadītājus.
Lai piesaistītu jauniešus autobusu vadītāju profesijas apgūšanai, no Satiksmes ministrijas puses tika piedāvāta iespēja atsevišķās profesionālās izglītības iestādēs (piem., tehnikumos un augstskolās) iekļaut MK noteikumu Nr.358 8.pielikumā noteikto profesionālo vadītāju apmācības programmu, kura paredz iegūt profesionālo transportlīdzekļu vadītāju tiesības iegūt sasniedzot 20 gadu vecumu. CSDD bija gatava sniegt detalizētu skaidrojumu par prasībām, lai varētu veikt šāda veida apmācību. Diemžēl, ar pieteikumu realizēt šo apmācības programmu CSDD nevērsās neviena apmācības iestāde. Intereses trūkums no apmācības iestādēm realizēt šādas apmācības programmas ir skaidrojams ar apmācības augstajām izmaksām, ko privātpersonas nevarētu segt no saviem līdzekļiem (jo īpaši, ņemot vērā sekojošu autobusu vadītāju zemo atalgojuma līmeni). No valsts budžeta līdzekļiem šādas apmācības netiek apmaksātas un CSDD rīcībā arī nav informācijas par pasažieru pārvadājumu uzņēmumu izrādīto interesi segt ar vadītāju apmācību saistītos izdevumus.
Pēc biedrības “Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija” ierosinājuma 2020.gadā tika veikti grozījumi Autopārvadājumu likumā 30.1 panta 2.1 daļā un MK noteikumos Nr. 358, kur saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2003/59/EK Par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (turpmāk – Direktīva 2003/59/EK), tika izmantota iespēja noteikt samazinātu vecumu profesionālajiem vadītājiem.
Saskaņā ar šiem grozījumiem persona, sasniedzot 20 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto apmācības programmu 280 stundu apjomā (vismaz 20 stundas braukšana), pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt pasažieru pārvadājumus Latvijas teritorijā. Savukārt, sasniedzot 21 gadu vecumu un veicot Direktīvā 2003/59/EK ietverto paātrināto apmācības programmu 140 stundu apjomā (vismaz 10 stundas braukšana), pēc eksāmenu nokārtošanas var iegūt D kategorijas vadīšanas tiesības ar ierobežojumiem veikt regulāros pasažieru pārvadājumus 50 kilometrus garos maršrutos Latvijas teritorijā. Apmācības detalizētu saturu un kārtību, kādā mācību iestādes saņem atļauju realizēt šo apmācības programmu, nosaka MK noteikumi Nr. 358.
Tomēr divu gadu laikā, kopš šāda iespēja ir paredzēta tiesību aktos, VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD) nesaņēma nevienu pieteikumu par gatavību realizēt šādu apmācības programmu vai pat interesi par šādas apmācības programmas veidošanu. Jāpiezīmē, ka šobrīd Latvijā arī neviena Izglītības ministrijas profesionālā mācību iestāde neapmāca C un D kategorijas profesionālos vadītājus.
Lai piesaistītu jauniešus autobusu vadītāju profesijas apgūšanai, no Satiksmes ministrijas puses tika piedāvāta iespēja atsevišķās profesionālās izglītības iestādēs (piem., tehnikumos un augstskolās) iekļaut MK noteikumu Nr.358 8.pielikumā noteikto profesionālo vadītāju apmācības programmu, kura paredz iegūt profesionālo transportlīdzekļu vadītāju tiesības iegūt sasniedzot 20 gadu vecumu. CSDD bija gatava sniegt detalizētu skaidrojumu par prasībām, lai varētu veikt šāda veida apmācību. Diemžēl, ar pieteikumu realizēt šo apmācības programmu CSDD nevērsās neviena apmācības iestāde. Intereses trūkums no apmācības iestādēm realizēt šādas apmācības programmas ir skaidrojams ar apmācības augstajām izmaksām, ko privātpersonas nevarētu segt no saviem līdzekļiem (jo īpaši, ņemot vērā sekojošu autobusu vadītāju zemo atalgojuma līmeni). No valsts budžeta līdzekļiem šādas apmācības netiek apmaksātas un CSDD rīcībā arī nav informācijas par pasažieru pārvadājumu uzņēmumu izrādīto interesi segt ar vadītāju apmācību saistītos izdevumus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- visas personas - sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantotājas, kas izmanto pasažieru pārvadājumus ar autobusu; darba tirgū aktīvās personas darbspējīgā vecumā
Ietekmes apraksts
Uzlabos sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāti pasažieru pārvadājumos ar autobusu. Sekmēs dažādu sabiedrības grupu pārstāvju ieinteresētību un piesaisti autobusu vadītāja profesijai, mazinās personām administratīvos šķēršļus nodarbinātības pieejamības jomā, sekmēs darbaspēka piesaisti pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem, piesaistīs jauniešus autobusu vadītāju profesijas apgūšanai.
Juridiskās personas
- uzņēmumi, kas iesaistīti pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniegšanā ar autobusiem
Ietekmes apraksts
Uzlabos pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību pasažieru pārvadājumos gan pilsētu, gan reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Sekmēs darbaspēka piesaisti uzņēmumiem, kuri veic pasažieru pārvadājumus ar autobusiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32006L0126
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 20. decembra Direktīva 2006/126/EK par vadītāju apliecībām [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 403/18, 30.12.2006.].
Apraksts
Direktīva 2006/126/EK ievieš noteiktas prasības dalībvalstu vadītāja apliecībām, tostarp definē transportlīdzekļu kategorijas un minimālo pieļaujamo transportlīdzekļa vadītāja vecumu, vadītāju apliecību kategoriju pakāpes un saderību. Tā ar Direktīvas 2006/126/EK 6. panta pirmās daļas a) apakšpunktu ir noteikts, ka C1, C, D1 un D kategoriju vadītāju apliecības izsniedz tikai tādiem transportlīdzekļu vadītājiem, kam jau ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2561
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija).[Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 330/46, 23.12.2022.].
Apraksts
Direktīva (ES) 2022/2561 attiecas uz transportlīdzekļa vadīšanu, ko veic ES dalībvalstu un trešo valstu pilsoņi, kas uzņēmējdarbības ietvaros veic autopārvadājumus ES uz koplietošanas ceļiem, izmantojot transportlīdzekļus, kuru vadīšanai C1, C1E, C vai CE kategorijas vadītāja apliecība, kā arī transportlīdzekļus, kuru vadīšanai nepieciešama D1, D1E, D vai DE kategorijas vadītāja apliecība. Direktīvā noteikta vadītāju apmācības un kvalifikācijas iegūšanas prasības, kā arī kravu un pasažieru pārvadājumiem paredzēto transportlīdzekļu vadītājiem pieļaujamā vecuma un citi uz noteiktu kategoriju transportlīdzekļu vadīšanu attiecināmie nosacījumi.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 20. decembra Direktīva 2006/126/EK par vadītāju apliecībām [Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 403/18, 30.12.2006.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2006/126/EK 6. panta pirmās daļas a) apakšpunkts
Noteikumu 3.pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiek izmantota dalībvalstij piešķirtā rīcības brīvība izmantot iespēju atļaut iegūt D un D1 kategorijas vadītāja apliecību personām, kurām ir tiesības vadīt B kategorijas transportlīdzekļus, tādā veidā mazinot personām administratīvos šķēršļus nodarbinātības pieejamības jomā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2561 par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējās kvalifikācijas iegūšanu un periodisku apmācību (kodifikācija).[Publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 330/46, 23.12.2022.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas (ES) 2022/2561 5.panta 3.punkta a)apakšpunkta i) un ii) punkts
Noteikumu 3.pielikums, 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiek izmantota dalībvalstij piešķirtā rīcības brīvība izmantot iespēju transportlīdzekļa vadītājiem pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas atļaut savas valsts teritorijā vadīt pasažieru pārvadāšanai paredzēto D un D1 kategorijas transportlīdzekļus, lai veiktu regulārus pasažieru pārvadājumus savas valsts teritorijā, ja maršruta garums nepārsniedz 50 kilometrus, kā arī vadīt minētos transportlīdzekļus bez pasažieriem visā savas valsts teritorijā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīva 2006/126/EK nacionālajos normatīvajos aktos pilnībā pārņemta ar grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, ar Ministru kabineta 2011.gada 26.aprīļa noteikumiem Nr.326 „Noteikumi par prasībām transportlīdzekļu vadītāju eksaminācijas inspektoriem”, ar Ministru kabineta 2010.gada 02.februāra noteikumiem Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” un Ministru kabineta 2011.gada 06.decembra noteikumiem Nr.940 „Noteikumi par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju kvalifikāciju, kā arī par pirmstermiņa veselības pārbaudes izdevumu segšanas kārtību”.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
- Iekšlietu ministrija
- Biedrība "Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija"
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota publiskā pakalpojuma - sabiedriskā transporta pakalpojuma kvalitāte un pieejamība, ka arī nodrošināta tā nepārtrauktība.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks uzlabota personu ar invaliditāti piekļūstamība sabiedriskajam transportam, ļaujot šīm personām pilnībā izmantot to pamattiesības un pieeju fiziskajai videi.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
