Anotācija (ex-ante)

24-TA-1647: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8064 008 0033) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0266) 0,0124 ha platībā - Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamā īpašuma daļas ir izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0033.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-389249-284 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS2 posma "Vangaži – Salaspils – Misa’" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 1, Nekustamā īpašuma daļa nepieciešama Rail Baltica projekta ietvaros dzelzceļa infrastruktūras izbūvei (nodalījuma joslā).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmās daļas regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 18. pantu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2022. gada 29. decembrī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-2065 par nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr.80640080033, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, norādot par nepieciešamību Rail Baltica projekta vajadzībām atsavināt Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080033 daļu ar kopējo platību 0,012 ha (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības daļu 0,012 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 57,908 ha platībā, kas saskaņā ar Siguldas novada pašvaldības 2022. gada 23. novembra atzinumu Nr. A-3.10/4/4957 ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0033 sadales un kadastrālās uzmērīšanas Nekustamā īpašuma sastāvu veido:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0265 – 57,9029 ha platībā ("Naftas bāze Vangaži", Meža miers, Inčukalna pagasts, Siguldas novads), uz kuras atrodas 39 ēkas (būves) un kas nav nepieciešama Rail Baltica projekta vajadzībām;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0266 – 0,0124 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa), kas atsavināma Rail Baltica projektam nepieciešamās dzelzceļa infrastruktūras izbūvei (nodalījuma joslā).
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datos zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8064 008 0266 apgrūtinājumi nav noteikti.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 234-A un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas juridiskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā ir veikts ieraksts par hipotēkas nostiprināšanu uz Nekustamo īpašumu par labu akciju sabiedrībai "BTA Baltic Insurance Company".
Atbilstoši Likuma 18. panta pirmajai daļai ar Institūcijas 2022. gada 29. decembra paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-2065 par nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži" Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, kadastra Nr. 8064 008 0033, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai ir informēta persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība.
Akciju sabiedrība "BTA Baltic Insurance Company" elektroniskā pasta sarakstē 2023. gada 7.februārī informēja Institūciju, ka kredīta saistības ir izpildītas un Īpašniekam ir jāveic darbības, lai Inčukalna pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 234-A tiktu dzēsts ieraksts par hipotēkas nostiprināšanu un arī aizlieguma atzīme. 
Īpašnieks 2023. gada 23. marta elektroniskā sarakstē (Institūcijā iereģistrēta ar Nr. 2.2.S/2023-1528) informēja Institūciju, ka piekrīt Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai, izsakot lūgumu pārcelt atsavināmai zemes vienības daļai pa perimetru izbūvēto žogu.
Nekustamā īpašuma daļas apsekošanā 2024. gada 26. martā, ko organizēja sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, konstatēts, ka Nekustamā īpašuma daļā ir daļēji izvietots padomju laikā būvēts apsardzes tornis. Īpašnieks izteica lūgumu padomju laikā būvēto apsardzes torni, kas daļēji atrodas uz atsavināmās zemes vienības (kadastra apzīmējums 8064 008 0266) ar platību 0,0124 ha, pārnest uz Īpašniekam piederošo atlikušo (neatsavināmo) Nekustamā īpašuma daļu. Ņemot vērā, ka būve nav reģistrēta publiskajos reģistros, Īpašnieka izteiktā lūguma par metāla konstrukciju apsardzes torņa pārcelšanu izvērtēšanai Institūcijai jāiegūst papildus pierādījumi no Īpašnieka par metāla konstrukciju apsardzes torņa tiesisku izbūvi un piederību. Īpašnieks attiecīgus dokumentus nav iesniedzis.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 13. jūnija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži"(nekustamā īpašuma kadastra Nr.8064 008 0033) daļas - zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0266) 0,0124 ha platībā - Inčukalna pagastā, Siguldas novadā, atsavināšanu, nosakot to tirgus vērtības 73,16 EUR (septiņdesmit trīs euro, 16 centi) apmērā jeb 0,59 EUR par zemes kvadrātmetru.
Komisija pieņēma zināšanai, ka Īpašnieks 2024. gada 4. jūnijā ar Institūcijas vēstuli Nr. 2.3.N/2024-2971 ir informēts:
- padomju laikā būvētais metāla konstrukciju apsardzes tornis, kas daļēji atrodas uz Nekustamā īpašuma daļas, t.i., zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0266) 0,0124 ha platībā, un uz šīs zemes vienības pa ārējo perimetru izbūvētais žogs nav ievērtēts tirgus vērtībā;
- uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80640080266 pa ārējo perimetru izbūvētais žogs tiks pārcelts Rail Baltica projekta būvdarbu izpildes ietvaros;
- Īpašniekam lūgts iesniegt padomju laikā būvētā metāla konstrukciju apsardzes torņa piederību apliecinošus dokumentus.
Pēc papildus informācijas iegūšanas un dokumentālo pierādījumu izvērtēšanas par izdarītajiem secinājumiem un pieļaujamo risinājumu Institūcija informēs Īpašnieku atsevišķi. Atbilstoši iegūtajiem pierādījumiem institūcijai un Īpašniekam būs tiesības:
- piemērojot Likuma 12. panta pirmās daļas regulējumu, vienoties par Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas kārtību un termiņiem, ja būs nepieciešams Īpašniekam ar paša spēkiem un resursiem atbrīvot Nekustamā īpašuma daļu no metāla konstrukciju apsardzes torņa, neiegūstot pierādījumus par tā izbūves tiesiskumu un piederību;
-  piemērojot Likuma 24. panta pirmās daļas regulējumu, vienoties par metāla konstrukciju apsardzes torņa pārcelšanas darbiem Rail Baltica projekta būvdarbu ietvaros vai kompensācijas, kas nepieciešama to zaudējumu un neērtību novēršanai, kuras bijušajam īpašniekam vai citām personām var rasties saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu, izmaksu.

Institūcijā ir saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 10. jūlija lēmumu Nr. 03.1-14/2472 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 73,16 EUR.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Degvielas noliktava Vangaži" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.8064 008 0033) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8064 008 0266) 0,0124 ha platībā - Inčukalna pagastā, Siguldas novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2015. gada 24. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk