22-TA-2258: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu redakcionālus precizējumus pēc 2022. gada 21. jūlija grozījumiem (C(2022)5342) Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojumā "Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (2022/C 131 I/01) (turpmāk - Pagaidu Regulējuma grozījumi) un Eiropas komisijas 2022. gada 1. augustā pieņemto lēmumu Nr. SA.103359 (2022/N) par programmas saderību ar iekšējo tirgu (turpmāk - EK lēmums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK Noteikumu projekta mērķis ir veikt redakcionālus precizējumus Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"" (turpmāk - MK Noteikumi Nr.349), balstoties uz Pagaidu regulējuma grozījumiem un pieņemto EK lēmumu, kā arī 2022. gada 29. septembra Grozījumiem Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK Noteikumu projekts izstrādāts, lai samazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu izraisītās negatīvās ietekmes uz ekonomiku ietekmi uz saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir nepieciešams atbalsts likviditātes novēršanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 349 paredz stingrākas prasības nekā to paredz Pagaidu regulējuma grozījumi, līdz ar to ir nepieciešams veikt redakcionālus precizējumus, lai atbalsts būtu pieejamāks saimnieciskās darbības veicējiem. Tāpat EK lēmums noteic kumulācijas prasības un atbalsta saņemšanas nosacījumus, kas tiek redakcionāli precizēti MK Noteikumu projektā.
Risinājuma apraksts
1. Aizdevuma apmērs.
Ņemot vērā, ka Pagaidu regulējuma grozījumi paredz vieglākas prasības aizdevuma apmēra palielināšanai, MK Noteikumu projektā tiek papildināts 12.punkts - ja lieliem uzņēmumiem ir jāsniedz finanšu nodrošinājums tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, aizdevuma summu var palielināt, lai segtu likviditātes vajadzības, kas izriet no šīm darbībām nākamajos 12 mēnešos.
Tāpat tiek precizēts noteikumu projekts par atbalsta maksimālo apmēru ar normu, ka, ja saimnieciskās darbības veicēji ir jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav trīs noslēgtu gada pārskatu vai gada bilances, aizdevuma apjomu aprēķina, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu.
2. Atbalsta kumulācija
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizētas atbalsta kumulācijas prasības, kas atbilst EK lēmumam:
1. šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienu un to pašu aizdevuma pamatsummu nedrīkst apvienot ar atbalstu, kuru sabiedrība "Altum" sniedz saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem likviditātes aizdevumu garantiju veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku, vai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumiem Nr. 150 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība" un Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumiem Nr. 149 "Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība".
3. Procentu likmju noteikšana
MK Noteikumu projekta pielikumā tiek noteikts, ka procentu likmes zemāko robežu nosaka Eiropas Komisija, 2022. gada 1. februārī publicētajai bāzes likmei pieskaitot tabulā norādītās kredītriska robežas atbilstoši saimnieciskās darbības veidam un aizdevuma termiņam, bet ne mazāk kā 10 bāzes punktus gadā
4. Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā uzņēmēju interesi un aktīvo dalību aizdevumiem ar kapitāla atlaidi iesniegumu uzsaukumā pierāda, ka aizdevumi ar kapitāla atlaidi esošajā tautsaimniecības situācijā, kad īpaši jūtama militāras agresijas sekas, ir pieprasītāks un uzņēmējiem pievilcīgāks. Tāpat ņemot vērā Grozījumus Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā, valsts budžeta finansējums 17 500 000 EUR apmērā tiek pārcelts uz Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai". Vienlaikus pārceltā finansējuma mērķis ir atbalstīt tādas investīcijas, kas ir vērstas uz Latvijas eksportspējas palielināšanu, atbilstoši Nacionālo industriālo pamatnostādņu 2021.-2027.gadam noteiktajam mērķim, un tādējādi nodrošina efektīvāko valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi.
Līdz ar to ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka aizdevumu programmā pieejamais finansējums ir 21 500 000 EUR apmērā, kas ir Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksātais finansējums.
5. Tehniski precizējumi
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr.349 2. un 9. punkts, nosakot precīzas atsauces uz Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumu.
Tāpat tiek papildināts MK Noteikumu Nr.349 1. punkts ar normu, ka MK Noteikumi Nr.349 nosaka programmas neatbalstāmās nozares un darbības.
MK Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 4. panta pirmo daļu.
Ņemot vērā, ka Pagaidu regulējuma grozījumi paredz vieglākas prasības aizdevuma apmēra palielināšanai, MK Noteikumu projektā tiek papildināts 12.punkts - ja lieliem uzņēmumiem ir jāsniedz finanšu nodrošinājums tirdzniecības darbībām enerģijas tirgos, aizdevuma summu var palielināt, lai segtu likviditātes vajadzības, kas izriet no šīm darbībām nākamajos 12 mēnešos.
Tāpat tiek precizēts noteikumu projekts par atbalsta maksimālo apmēru ar normu, ka, ja saimnieciskās darbības veicēji ir jaunizveidoti uzņēmumi, kuriem nav trīs noslēgtu gada pārskatu vai gada bilances, aizdevuma apjomu aprēķina, pamatojoties uz uzņēmuma pastāvēšanas ilgumu brīdī, kad uzņēmums iesniedz atbalsta pieteikumu.
2. Atbalsta kumulācija
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizētas atbalsta kumulācijas prasības, kas atbilst EK lēmumam:
1. šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienu un to pašu aizdevuma pamatsummu nedrīkst apvienot ar atbalstu, kuru sabiedrība "Altum" sniedz saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem likviditātes aizdevumu garantiju veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku, vai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumiem Nr. 150 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība" un Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumiem Nr. 149 "Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība".
3. Procentu likmju noteikšana
MK Noteikumu projekta pielikumā tiek noteikts, ka procentu likmes zemāko robežu nosaka Eiropas Komisija, 2022. gada 1. februārī publicētajai bāzes likmei pieskaitot tabulā norādītās kredītriska robežas atbilstoši saimnieciskās darbības veidam un aizdevuma termiņam, bet ne mazāk kā 10 bāzes punktus gadā
4. Finansējuma izmaiņas
Ņemot vērā uzņēmēju interesi un aktīvo dalību aizdevumiem ar kapitāla atlaidi iesniegumu uzsaukumā pierāda, ka aizdevumi ar kapitāla atlaidi esošajā tautsaimniecības situācijā, kad īpaši jūtama militāras agresijas sekas, ir pieprasītāks un uzņēmējiem pievilcīgāks. Tāpat ņemot vērā Grozījumus Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā, valsts budžeta finansējums 17 500 000 EUR apmērā tiek pārcelts uz Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 503 "Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi investīciju projektiem komersantiem konkurētspējas veicināšanai". Vienlaikus pārceltā finansējuma mērķis ir atbalstīt tādas investīcijas, kas ir vērstas uz Latvijas eksportspējas palielināšanu, atbilstoši Nacionālo industriālo pamatnostādņu 2021.-2027.gadam noteiktajam mērķim, un tādējādi nodrošina efektīvāko valsts līdzekļu ieguldījuma atdevi.
Līdz ar to ar MK Noteikumu projektu tiek noteikts, ka aizdevumu programmā pieejamais finansējums ir 21 500 000 EUR apmērā, kas ir Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksātais finansējums.
5. Tehniski precizējumi
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr.349 2. un 9. punkts, nosakot precīzas atsauces uz Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumu.
Tāpat tiek papildināts MK Noteikumu Nr.349 1. punkts ar normu, ka MK Noteikumi Nr.349 nosaka programmas neatbalstāmās nozares un darbības.
MK Noteikumu projekts izdots saskaņā ar Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturto daļu un Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 4. panta pirmo daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
MK Noteikumu projekts neparedz ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.
Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) sagatavos sagaidāmo zaudējumu apmēra grozījumus rādītāju novērtējumā, kas apstiprināts Ministru kabienta sēdē 2022. gada 30. augustā.
MK Noteikumu projekts, pamatojoties uz Grozījumus Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā, valsts budžeta finansējums 17 500 000 EUR apmērā tiek pārcelts uz aizdevumiem ar kapitāla atlaidi. Piešķirtais finansējums 17,5 milj.EUR apmērā, kas tika nodrošināts no valsts budžeta finansējuma, akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumu Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” īstenošanu. Līdz ar to šī nauda jau ir ieskaitīta Altum.
Sabiedrībai "Altum" pieejamais finansējums aizdevumu programmas īstenošanai ir 21,5 milj. EUR, kas ir Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksātais finansējums."
Akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) sagatavos sagaidāmo zaudējumu apmēra grozījumus rādītāju novērtējumā, kas apstiprināts Ministru kabienta sēdē 2022. gada 30. augustā.
MK Noteikumu projekts, pamatojoties uz Grozījumus Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā, valsts budžeta finansējums 17 500 000 EUR apmērā tiek pārcelts uz aizdevumiem ar kapitāla atlaidi. Piešķirtais finansējums 17,5 milj.EUR apmērā, kas tika nodrošināts no valsts budžeta finansējuma, akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk - Altum) ir piešķirts saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2020. gada 19. marta noteikumu Nr. 149 “Noteikumi par apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība” īstenošanu. Līdz ar to šī nauda jau ir ieskaitīta Altum.
Sabiedrībai "Altum" pieejamais finansējums aizdevumu programmas īstenošanai ir 21,5 milj. EUR, kas ir Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanai krīzes aizdevumu programmas ietvaros atmaksātais finansējums."
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
CI 131/1
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums), tajā skaitā grozījumi 2022. gada 20. jūlija grozījumi (C(2020)1863)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2022. gada 24. marta paziņojums "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem ekonomikas atbalstam pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums), tajā skaitā grozījumi 2022. gada 20. jūlija grozījumi (C(2020)1863)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pagaidu regulējuma 50.e. punkts (iii)
MK Noteikumu projekta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 49. punkts
MK Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 50.e. punkts (ii)
MK Noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 50.e. punkts (i)
MK Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Pagaidu regulējuma 50.b.
MK Noteikumu projekta 10. punkts, attiecīgi pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Grozījumi Noteikumu projektā tiek veikti, ņemot vērā EK lēmumā iekļautās normas un Pagaidu regulējuma grozījumiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi