Anotācija (ex-ante)

24-TA-515: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 421) 47. 1 punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Preiļu novada pašvaldībai nepieciešami finanšu līdzekļi 3335 euro apmērā, lai daļēji kompensētu pašvaldības izdevumus par iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā, saistībā ar  2023. gada 31. augusta virpuļviesuļa laikā radītajiem postījumiem dzīvojamām mājām Preiļu novada, Aglonas pagastā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Preiļu novada pašvaldības 2023. gada 24. novembrī iesniegto informāciju (vēstule Nr. NOS/3096), 2023. gada 31. augustā Preiļu novada, Aglonas pagastā negaisa un viesuļa laikā (aptuveni četru minūšu laikā) tika izpostītas 27 dzīvojamās mājas un vairākas saimniecības ēkas, kā arī nodarīti dažāda apmēra bojājumi iedzīvotāju īpašumos.
Preiļu novada pašvaldība norādīja, ka pēc pirmreizējās viesuļa skarto īpašumu apsekošanas, tika konstatēts, ka nepieciešams sniegt steidzamu palīdzību iedzīvotājiem, kuru dzīvojamās mājas bija cietušas visvairāk, proti bez tūlītējiem jumtu remontdarbiem nebija iespējamas tajās dzīvot. Līdz ar to saskaņā ar Preiļu novada pašvaldības 2021. gada 30. novembra saistošo noteikumu Nr. 2021/15 „Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālās palīdzības pabalstiem Preiļu novadā”’ (turpmāk – Saistošie noteikumi) 10.6.[1] un 17.[2] punktos noteikto, Preiļu novada pašvaldības 2023. gada 28. septembra domes sēdē (protokols Nr. 12, 19. §) “Par atbalsta 2023. gada 31. augusta vētrā cietušajām dzīvojamām mājām” tika nolemts sniegt atbalstu sociālo problēmu risināšanā un sniegt palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā 2023. gada 31. augusta viesulī cietušo dzīvojamo māju īpašniekiem, nosakot ka atbalsta piešķiršanu administrē Preiļu novada Labklājības pārvalde.
Pamatojoties uz saņemtajiem Aglonas pagasta iedzīvotāju iesniegumiem par 2023. gada 31. augustā dzīvojamām mājām nodarītajiem viesuļa postījumiem, tika konstatēts, ka 14 iedzīvotāju iesniegumi atbilst Saistošajos noteikumos noteiktajiem kritērijiem un Labklājības pārvaldes Sociālais dienests pieņēma 14 lēmumus par pabalstu piešķiršanu krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radīto seku novēršanai vai mazināšanai. Kopējais finansējums pabalstiem krīzes situācijā tika izmaksāts  6670 euro apmērā.



[1] Sociālais dienests piešķir pabalstus krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radīto seku novēršanai vai mazināšanai
[2] Sociālais dienests neizvērtējot mājsaimniecības ienākumus, var piešķirt pabalstu krīzes situācijā, kura maksimālais apmērs ir 500 euro. Pabalstu piešķir, ja pabalsta pieprasītāja iesniegums saņemts ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā no krīzes situācijas rašanās brīža, izņemot gadījumus, kad vērsties pēc palīdzības nav bijis iespējams objektīvu iemeslu dēļ. Lai saņemtu pabalstu, pabalsta pieprasītājam jāiesniedz iesniegums, kurā norādīts nepieciešamā pabalsta apmērs, un dokumenti, kas apliecina krīzes situācijas esamību un zaudējumu apmēru
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gada 29. novembrī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) nosūtīja pieprasījumu valsts SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (turpmāk – LVĢMC) sniegt informāciju par laikapstākļu raksturojumu un/vai novērojumiem Preiļu novada pašvaldības Aglonas pagasta teritorijā 2023. gada 31. augustā.

LVĢMC 2023. gada 5. decembrī iesniedza VARAM izziņu Nr. 4-6/1766 par stundas minimālo, vidējo un maksimālo gaisa temperatūru, vidējo relatīvo gaisa mitrumu, vidējo vēja ātrumu un virzienu, maksimālajām vēja brāzmām, kopējo nokrišņu daudzumu un atmosfēras parādību veidu un periodu 2023. gada 31. augustā  Preiļu novadā, Aglonas pagastā, no novērojumu staciju Dagda (stacijas adrese: “Meteoroloģiskā stacija Dagda”, Vecdome, Dagdas pagasts, Krāslavas novads) un Daugavpils (stacijas adrese: Nometņu iela 161, Daugavpils) datiem un informāciju par zibens izlādēm Aglonas pagastā no novērojumu stacijās Stende un Dagda novietotajiem sensoriem, kas ir pievienota vēstules pielikumā.
Saskaņā ar LVĢMC sniegto informāciju, 2023. gada 31. augustā lielākais stundas vidējais vēja ātrums tika fiksēts novērojumu stacijā Dagda no plkst.: 19:00 līdz 20:00 – 6,4 m/s, savukārt stundas maksimālās vēja brāzmas fiksētas no plkst.: 18:00 līdz 19:00 – 16,3 m/s. Jāatzīmē, ka saskaņā ar vizuālā vēja ātruma novērtēšanas skalu (Boforta skala - https://videscentrs.lvgmc.lv/lapas/boforta-skala), ja vēja ātrums vidēji 10 min. sasniedz no 20,8 līdz 24,4 m/s, tas vērtējams kā vētra (vējš lauž resnos koku zarus, nodara nelielus bojājumus ēkām, izkustina no vietas vieglus priekšmetus), bet no 13,9 līdz 17,1 m/s – ļoti stiprs vējš (lokās koku stumbri, liecas lieli zari, cilvēks, ejot pret vēju, izjūt pretestību, dzirdama vēja svilpšana gar ēkām, nekustīgiem priekšmetiem). Tādējādi 2023. gada 31. augustā Preiļu novada pašvaldības teritorijā vētra nebija konstatēta.

Izvērtējot Preiļu novada pašvaldības 2023. gada 24. novembrī iesniegto informāciju un LVĢMC 2023. gada 5. decembrī iesniegto izziņu, atbilstoši
MK noteikumu 49. punktam, VARAM 2023. gada 24. decembrī (vēstules Nr. 1-132/7579) aicināja  Preiļu novada pašvaldību iesniegt:
- iedzīvotāju iesniegumus ar lūgumu piešķirt pabalstu krīzes situācijā saistībā ar 2023. gada 31. augustā vētras radītajiem zaudējumiem, kas nodarīti dzīvojamām mājām;
- minētās vētras laikā cietušo mājsaimniecību apsekošanas aktus un fotogrāfijas, kas apliecina krīzes situāciju;
- laikapstākļu raksturojumu, kas liecinātu par vētru, kas var izraisīt postījumus.

Atsaucoties uz VARAM aicinājumu, Preiļu novada pašvaldība 2024. gada 9. februārī (vēstule Nr. 4.10/2024/303) iesniedza pieprasīto informāciju, proti Preiļu novada Labklājības pārvaldes Sociālajā dienestā saņemtos iedzīvotāju iesniegumus, apsekošanas aktus ar fotogrāfijām. Papildus Preiļu novada pašvaldība sniedza sekojošu skaidrojumu.
Preiļu novada Aglonas pagastā 2023. gada 31. augustā, aptuveni pusseptiņos vakarā, Jaunaglonu sasniedza negaiss un virpuļviesulis, kas, visdrīzāk, izveidojās uz Cirīša ezera. Četru minūšu laikā noteiktā joslā, virpuļviesulis nodarīja postījumus 27 dzīvojamām mājām un saimniecības ēkām. Negaisa joslā nebija nevienas mājas, kas nebūtu kaut kādā veidā bojāta. Piedzīvotā negaisa rezultātā, cieta ne tikai dzīvojamās mājas, bet arī tika nogāzti koki, konstatēti dažāda mēroga bojājumi elektrolīnijām, mežam u.c. Postījumi bija izteikti lokāli un mājsaimniecības bija pamatīgi cietušas tā, ka tajās nebija iespējams dzīvot.
Preiļu novada pašvaldība sniedza neatliekamu un steidzamu palīdzību visvairāk cietušajām dzīvojamajām mājām, kurās faktiski bez neatliekamiem jumta un citiem remontdarbiem nevarēja atrasties. Preiļu novada pašvaldība norādīja tīmekļvietnes uz sociālajos tīklos izvietoto informāciju, kas apstiprina 2023. gada 31. augusta virpuļviesuļa postījumus Preiļu novada Aglonas pagastā:
- https://twitter.com/boms_tricis/status/1697516258738983305
- https://youtu.be/prq7ZsSQuZg
- https://zinas.tv3.lv/latvija/preilu-novada-peksna-vetra-stipri-sapostitas-aptuveni-20-majas/

Saskaņā ar Valsts civilās aizsardzības plāna[1] 6. pielikumā norādīto, ļoti lokāli pērkona negaisa laikā Latvijā var tikt novēroti arī virpuļviesuļi jeb tornado. To darbības joslā tiek nopostīti ne tikai meži, elektrolīnijas un ēkas, gaisā tiek pacelti ievērojami smagumi, tādējādi nodarot lielus postījumus. Tai pašā laikā blakus virpuļa joslai vējš var būt pat lēns.


[1] https://likumi.lv/ta/id/317006-par-valsts-civilas-aizsardzibas-planu
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz iesniegtajiem finansiālā pamatojuma dokumentiem, Preiļu novada pašvaldības kopējie izdevumi par iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā, saistībā ar  2023. gada 31. augusta virpuļviesuļa laikā radītajiem postījumiem dzīvojamām mājām Preiļu novada, Aglonas pagastā ir 6670 euro.
Saskaņā ar MK noteikumu 47.1 punktu, pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu, tai skaitā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta (2) daļas 1. un 2. punktā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kompensēšanai, kas atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem izmaksāti dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā.

Līdz ar to VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM finansējumu 3335 euro apmērā pārskaitīšanai Preiļu novada pašvaldībai, lai daļēji kompensētu pašvaldības izdevumus par iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā, saistībā ar  2023. gada 31. augusta virpuļviesuļa laikā radītajiem postījumiem dzīvojamām mājām Preiļu novada, Aglonas pagastā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Preiļu novada pašvaldība
Ietekmes apraksts
Preiļu novada pašvaldībai izdevumi, kas saistīti ar iedzīvotājiem izmaksātajiem pabalstiem krīzes situācijā (saistībā ar  2023. gada 31. augusta virpuļviesuļa laikā radītajiem postījumiem dzīvojamām mājām Preiļu novada, Aglonas pagastā), nebija ieplānoti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 335
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 335
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 335
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 335
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 335
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.

Pieprasītā finansējuma finansiālā pamatojuma dokumenti pievienoti papildu dokumentos un ir ar ierobežotas pieejamības statusu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu līdzekļi 3335 euro apmērā tiks piešķirti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" VARAM pārskaitīšanai Preiļu novada pašvaldībai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta papildu dokumentiem ir ierobežotas pieejamības statuss. Pamats – Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pants. Minētajiem Rīkojuma projekta papildu dokumentiem ierobežotas pieejamības statuss saglabājams arī pēc izskatīšanas Ministru kabineta sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi