Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-212: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumu finansēšanu 2022. gadā no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts nosaka civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no 2022. gada valsts budžeta programmas 44.00.00 “Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai” (turpmāk - valsts budžeta programma) ietvaros paredzētajiem līdzekļiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros aktuāli aviācijas drošības pasākumi tiks finansēti no valsts budžeta programmas ietvaros paredzētajiem līdzekļiem. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma "Par aviāciju" 27. panta piektajā daļā noteikto Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt civilās aviācijas lidlaukus, kuros civilās aviācijas drošības uzturēšanas pasākumi tiek finansēti no valsts budžetā šim mērķim kārtējā gadā paredzētajiem līdzekļiem. 
Valsts budžeta programmas 2022. gadam ietvaros ir piešķirti līdzekļi 72 418 euro apmērā. 
Pieteikumus līdzekļu saņemšanai aktuālu aviācijas drošības pasākumu īstenošanai ir iesniegusi VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" (turpmāk - lidosta "Rīga") un SIA "Aviasabiedrība "Liepāja"" (turpmāk - lidosta "Liepāja"). 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai savlaicīgi nodrošinātu kvalitatīvu un operatīvu pasažieru drošības pārbaudes procesu atbilstoši Eiropas Komisijas 2015. gada 5. novembra Regulai Nr. 2015/1998, ar ko nosaka sīki izstrādātus pasākumus kopīgu pamatstandartu īstenošanai aviācijas drošības jomā, lidosta "Rīga" 2022. gadā plāno valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam iegādāties divus jaunus sprāgstvielu palieku detektorus.
Sprāgstvielu palieku detektori ir vieni no svarīgākajiem elementiem pasažieru drošības pārbaudes procesa nodrošināšanai, vienlaikus pasargājot darbiniekus no tieša kontakta ar pasažieriem, kas īpaši svarīgi Covid-19 pandēmijas laikā. Sprāgstvielu palieku detektoru iegādes izmaksas tiek plānotas 60 000 euro (bez PVN) apmērā.

Lidostas ''Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauks 2016. gada septembrī ir sertificēts regulāru lidojumu apkalpošanai. Būtiska nozīme lidostas "Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka darbībā ir aviācijas drošības un glābšanas dienesta darbības nodrošināšanai. Līdz ar to lidosta "Liepāja" lūdz 20 000 euro no 2022. gada valsts budžeta programmā paredzētajiem līdzekļiem novirzīt valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka Aviācijas drošības un glābšanas darbinieku uzturēšanas izdevumu segšanai (darba alga un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas). 

Savukārt, SIA “Ventspils lidosta“ lidlauks galvenokārt pilda atbalsta funkciju tādu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā u.c
Tāpēc Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un Valsts robežsardzei ir būtiski izmantot lidlauku kā rezerves aviācijas atbalsta punktu, jo tādā veidā tiek ievērojami samazināts ierašanās laiks, veicot cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā Latvijas rietumu piekrastē. Tāpat lidlauks ir aprīkots ar degvielas uzpildes ierīcēm, kas ļauj palielināt laiku, kuru aviācijas tehnika spēj pavadīt tiešajos meklēšanas un glābšanas un citos darbos.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot lidostas "Rīga" un lidostas "Liepāja" iesniegumus un ņemot vērā:
- ka lidosta "Rīga" ir vienīgā valsts lidosta, kas pandēmijas apstākļos nodrošina tautsaimniecībai būtisku pasažieru un kravu pārvadājumu apkalpošanu, ir būtiski nodrošināt ne tikai aviācijas drošības aspektus, bet vienlaikus arī pasargāt darbiniekus no tieša kontakta ar pasažieriem, kas ir būtiski turpinoties Covid-19 pandēmijai un periodiski pasliktinoties epidemioloģiskajai situācijai vīrusa jauno variantu ietekmē;
- ka lidosta "Liepāja" ir sertificēta regulāru lidojumu apkalpošanai un ir pieaugusi tās loma starptautiskās sadarbības jomā;
- abu minēto lidostu nozīmīgumu civilmilitārās mobilitātes nodrošināšanā, kā arī nepieciešamību krīzes situācijā pastiprināt starptautisko komercpārvadājumu aviācijas drošību, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz 2022. gada valsts budžeta programmas ietvaros piešķirtos līdzekļus piešķirt lidostas "Rīga" (52 418 euro daļējai sprāgstvielu palieku detektoru valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā iegādes finansēšanai) un lidostai "Liepāja" (20 000 euro daļējai valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka Aviācijas drošības un glābšanas darbinieku uzturēšanas izmaksu segšanai). Atbalstītie pasākumi un to līdzekļu apjoms norādīts Ministru kabineta protokollēmuma projektā. 

Lai nodrošinātu atbalstu sabiedriski svarīgu funkciju veikšanai, Ministru kabinets 2022.gada 12. martā ar  rīkojumu Nr.149 “Par finansējumu līguma par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu SIA “Ventspils lidosta” izpildes nodrošināšanai” SIA “Ventspils lidosta” 2022.–2024. gadam ir piešķirts finansējumu no:
- Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" finansējumu, kas nepārsniedz 55 000 euro (katru gadu) un
- Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" finansējumu, kas nepārsniedz 10 000 euro (katru gadu).
Tādējādi valsts ir nodrošinājusi, ka darbību, kas nav saimnieciskā darbība, publiskā finansēšana nerada nepamatotu diskrimināciju starp valsts nozīmes lidlaukiem.

Gatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektu, tika vērtēti iesniegtie lidostu pieteikumi aktuālu aviācijas drošības pasākumu finansēšanai. Tika ņemts vērā pieejamais finansējums, lidostu sniegtie pakalpojumi un to apjomi, normatīvajos aktos noteiktās prasības aviācijas drošības jomā dažādu lielumu lidostām atkarībā no to sniegtajiem pakalpojumiem, citi no valsts līdzekļiem reģionālajām lidostām piešķirtie līdzekļi publisko funkciju nodrošināšanai, līdz ar to uzskatām, ka sadalot aktuāliem aviācijas drošības pasākumiem valsts budžeta programmā paredzēto publisko finansējumu, ir nodrošināta nediskriminējoša attieksme.
Līdzekļus lidostai "Rīga" un lidostai "Liepāja" ir plānots piešķirt, pamatojoties uz Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C99, 04/04/2014) 35.punktā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Komisijas Paziņojuma "Pamatnostādnes par valsts atbalstu lidostām un aviokompānijām" 2014/C 99/03 (ES OV C 99,04/04/2014) 35. punktā ir noteikts, ka Eiropas Savienības Tiesa ir lēmusi, ka darbības, par kurām parasti ir atbildīga valsts, pildot oficiālās pilnvaras, kas saistītas ar valsts varas īstenošanu, nav saimnieciska rakstura darbības un valsts varas atbalsta noteikumi parasti uz tām neattiecas. Lidostā tādas darbības kā gaisa satiksmes kontrole, policijas darbības, muita, ugunsdzēsība, darbības, kas nepieciešamas, lai aizsargātu civilo aviāciju no nelikumīgas iejaukšanās darbībām, un ieguldījumi saistībā ar minēto darbību veikšanai nepieciešamo infrastruktūru un iekārtām parasti netiek uzskatīti par saimniecisko darbību.
Līdz ar to Ministru kabineta rīkojuma projektā ietvertie aviācijas drošības pasākumi lidostas ''Rīga" un lidostas "Liepāja" valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukā nav kvalificējami kā valsts atbalsts saskaņā ar Līguma par Eiropas savienības darbību 107. panta 1. punktā noteikto, kā arī uz tiem neattiecas minētā līguma 108. panta 3. punktā paredzētā ziņošana Eiropas Komisijai. 
Skaidrojums
Finanšu līdzekļu no valsts budžeta programmas 44.00.00 "Līdzekļi aviācijas drošības, glābšanas un civilmilitārās sadarbības nodrošināšanai"" ir paredzēti aviācijas drošības pasākuma nodrošināšanai, kas ir publiskā funkcija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Starptautiskā lidosta "Rīga""
  • SIA "Aviasabiedrība "Liepāja""

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi