24-TA-1923: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu valsts finansējuma plūsmas viennozīmīgu pārraudzību, nepieciešams precizēt interešu izglītības valsts budžeta mērķdotācijas piešķiršanas kārtību, nosakot tās aprēķina secību, piešķiršanas nosacījumus, attiecīgi precizējot pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu valsts finansējuma plūsmas viennozīmīgu pārraudzību, precizēt tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība"" (turpmāk - projekts) interešu izglītības valsts budžeta mērķdotācijas piešķiršanas kārtību, nosakot tās aprēķina secību, piešķiršanas nosacījumus, attiecīgi papildinot pārskatu par valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu interešu izglītībā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
No 2024. gada 1. septembra stājas spēkā valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu (turpmāk - VNII iestādes) finansēšanas kārtība un mērķtiecīgi novirzīts valsts finansējums zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (turpmāk - STEM) interešu izglītības programmu īstenošanai.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2001. gada 28. augusta noteikumos Nr. 382 "Interešu izglītības programmu un valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi), līdztekus interešu izglītības programmu finansēšanas kārtībai, noteikta valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu finansēšanas kārtība, kā arī mērķtiecīgi novirzīts valsts finansējums STEM interešu izglītības programmu īstenošanai, lai īstenotu Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai pielikuma 31.1.pasākuma 5. punktu, kas nosaka, ka valsts finansējumu STEM interešu izglītības programmām pieaugs - līdz 2026./2027. mācību gadā tas sasniegs ne mazāk kā 20 procentus no interešu izglītības programmu valsts budžeta mērķdotācijas.
STEM piedāvājuma nostiprināšanai Valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs piešķirts papildu valsts budžeta finansējums:
2024. gadam (4 mēnešiem) – 271 700 euro; 2025. gadam un turpmāk ik gadu – 883 916 euro.
STEM jomas programmu finansējuma palielinājumam interešu izglītībā piešķirts papildu valsts budžeta finansējums:
2024. gadam (4 mēnešiem) – 360 191 euro; 2025. gadam – 1 530 812 euro; 2026. gadam un turpmāk ik gadu – 2 881 529 euro.
Lai stiprinātu STEM interešu izglītības programmu daudzveidību un pieejamību Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) piešķīrusi no 2024. gada 1. septembra septiņām izglītības iestādēm valsts nozīmes interešu izglītības iestādes (turpmāk- VNII iestāde) statusu. Noteikumi nosaka, ka VNII iestādēm tiek piešķirts finansējuma apjoms - četras pedagogu likmes katrai valsts nozīmes interešu izglītības iestādei, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi.
Noteikumi nosaka, ka mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām aprēķina atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā.
STEM interešu izglītības programmas īsteno ciešā sasaistē ar jauno izglītības saturu, pielietojot jaunu mācīšanās pieeju - skolotāju tiešā un netiešā vadībā, veicinot izglītojamo pašvadītu mācīšanos, rosinot darboties pašiem - meklēt, noskaidrot, pretstatīt un vispārināt, šādi atrodot risinājumu dažādām kopsakarībām un problēmām. Tādā veidā izglītojamie efektīvāk veidos gan zināšanu pamatus, zinātkāri un motivāciju STEM interešu izglītībā ar paliekošāku rezultātu. 2024./2025. mācību gadā pašvaldībām jānovirza 10% STEM interešu izglītībai no valsts budžeta mērķdotācijas, 2025./2026. mācību gadā - 15%, līdz 2026./2027. mācību gadā tie būs 20% no valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai.
Tāpat, līdz 2026. gada 31. augustam, mērķtiecīgi tiek novirzīts finansējums desmit procentu apmērā no interešu izglītības mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem – to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas.
Visiem iepriekš minētajiem pedagogiem ministrija piešķir papildu finansējumu līdz trim procentiem no attiecīgā noteikumos noteiktā mērķdotācijas apjoma - piemaksām tiem pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi.
Lai nodrošinātu valsts finansējuma interešu izglītībai plūsmas viennozīmīgu pārraudzību, nepieciešams precizēt interešu izglītības valsts budžeta mērķdotācijas piešķiršanas kārtību, nosakot tās aprēķina secību, piešķiršanas nosacījumus, attiecīgi precizējot pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu.
STEM piedāvājuma nostiprināšanai Valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs piešķirts papildu valsts budžeta finansējums:
2024. gadam (4 mēnešiem) – 271 700 euro; 2025. gadam un turpmāk ik gadu – 883 916 euro.
STEM jomas programmu finansējuma palielinājumam interešu izglītībā piešķirts papildu valsts budžeta finansējums:
2024. gadam (4 mēnešiem) – 360 191 euro; 2025. gadam – 1 530 812 euro; 2026. gadam un turpmāk ik gadu – 2 881 529 euro.
Lai stiprinātu STEM interešu izglītības programmu daudzveidību un pieejamību Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) piešķīrusi no 2024. gada 1. septembra septiņām izglītības iestādēm valsts nozīmes interešu izglītības iestādes (turpmāk- VNII iestāde) statusu. Noteikumi nosaka, ka VNII iestādēm tiek piešķirts finansējuma apjoms - četras pedagogu likmes katrai valsts nozīmes interešu izglītības iestādei, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi.
Noteikumi nosaka, ka mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām aprēķina atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā.
STEM interešu izglītības programmas īsteno ciešā sasaistē ar jauno izglītības saturu, pielietojot jaunu mācīšanās pieeju - skolotāju tiešā un netiešā vadībā, veicinot izglītojamo pašvadītu mācīšanos, rosinot darboties pašiem - meklēt, noskaidrot, pretstatīt un vispārināt, šādi atrodot risinājumu dažādām kopsakarībām un problēmām. Tādā veidā izglītojamie efektīvāk veidos gan zināšanu pamatus, zinātkāri un motivāciju STEM interešu izglītībā ar paliekošāku rezultātu. 2024./2025. mācību gadā pašvaldībām jānovirza 10% STEM interešu izglītībai no valsts budžeta mērķdotācijas, 2025./2026. mācību gadā - 15%, līdz 2026./2027. mācību gadā tie būs 20% no valsts budžeta mērķdotācijas interešu izglītībai.
Tāpat, līdz 2026. gada 31. augustam, mērķtiecīgi tiek novirzīts finansējums desmit procentu apmērā no interešu izglītības mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem – to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas.
Visiem iepriekš minētajiem pedagogiem ministrija piešķir papildu finansējumu līdz trim procentiem no attiecīgā noteikumos noteiktā mērķdotācijas apjoma - piemaksām tiem pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi.
Lai nodrošinātu valsts finansējuma interešu izglītībai plūsmas viennozīmīgu pārraudzību, nepieciešams precizēt interešu izglītības valsts budžeta mērķdotācijas piešķiršanas kārtību, nosakot tās aprēķina secību, piešķiršanas nosacījumus, attiecīgi precizējot pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministrija aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam, atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā. Šajos iepriekš norādītajos periodos ministrijai vispirms jāaprēķina no valsts budžeta līdzekļiem katrai VNII iestādei četras pedagogu likmes, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi, tikai pēc tam aprēķinot mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā. Ņemot vērā iepriekš norādīto, nepieciešams projektā noteikumos precizēt 8. un 9. punkta redakciju, lai nerastos pārpratumi mērķdotācijas aprēķināšanas periodos un secībā.
Risinājuma apraksts
Projektā precizēta noteikumu 8. punkta redakcija, papildinot to ar 8.1. un 8.2. apakšpunktiem, kuriem ir saistoši 8. punktā norādīti termiņi ministrijas mērķdotācijas aprēķinam pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un, precizējot 8. punktu ar apakšpunktiem šādā redakcijā:
8.1. apakšpunktā, ka aprēķina katrai VNII iestādei četras pedagogu likmes, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi;
8.2. apakšpunktā, ka aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā.
Vienlaikus projektā tiek precizēta atsauce uz 8.2. apakšpunktu noteikumu 9. punktā.
8.1. apakšpunktā, ka aprēķina katrai VNII iestādei četras pedagogu likmes, ievērojot normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto interešu izglītības skolotāja zemāko mēneša darba algas likmi;
8.2. apakšpunktā, ka aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām atbilstoši izglītojamo skaitam kārtējā gada 1. septembrī vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās attiecīgajā administratīvajā teritorijā.
Vienlaikus projektā tiek precizēta atsauce uz 8.2. apakšpunktu noteikumu 9. punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 8.2 punktā jānosaka secība ministrijas aprēķinam mērķdotācijas papildu finansējumam:
-līdz trim procentiem no mērķdotācijas pedagogu darba samaksai, kuri īsteno interešu izglītības programmas un VNII iestādēm katrai aprēķinātām četrām pedagogu likmēm, jāaprēķina finansējums piemaksām pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi (turpmāk - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi).
- desmit procentu apmērā no mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem (1. - 9.klase) - to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas. Arī iepriekš minētajiem pedagogiem aprēķina papildu finansējumu no viņu darba samaksas mērķdotācijas
- līdz trīs procentiem no mērķdotācijas, kas aprēķināta to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas - par profesionālās darbības pakāpi, ko nepieciešams norādīt atsevišķā apakšpunktā, lai noteiktu kopējo atbalsta finansējuma apjomu minēto pedagogu darba samaksai un tā termiņu pārejas posmā uz valsts valodu, tādējādi tiktu sniegta nepārprotami precīzāka informācija pārskatos par šī papildu valsts finansējuma izlietošanu.
Lai nerastos pārpratumi pārskatos par valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu interešu izglītībā, nepieciešams iepriekš minēto papildu finansējuma sadalījumu nepārprotami norādīt noteikumos, attiecīgi arī redakcionāli precizējot atsauces. Projektā noteikumos 8.22. apakšpunktā norādīt, ka papildu finansējums tiek aprēķināts desmit procentu apmērā no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem – to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas.
Tā kā TAP programma noteikumu grozījumu sagatavošanai ģenerē nākotnes versiju, tad nav iespējams projektā noteikumu 10.3 punktu izteikt jaunā redakcijā, kur precizētas tiktu tikai atsauces uz attiecīgajiem apakšpunktiem, tāpēc projektā noteikumi ir jāpapildina ar 10.7 punktu (iepriekšējo 10.3 punktu), kas nosaka, ka ministrija ir tiesīga atbilstoši pārskata ailei "Atlikums uz pārskata perioda beigām" pieprasīt pašvaldībai 30 dienu laikā atmaksāt neizlietoto mērķdotācijas finansējumu, kas pašvaldībai piešķirts iepriekšējā budžeta gadā saskaņā ar šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunktu, attiecīgi noteikumi jāpapildina ar 11.5 punktu, ka tiek svītrots šo noteikumu 10.3 punkts.
Projektā jāprecizē noteikumu 11.3 punkts ar attiecīgajām atsaucēm - ka šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunkts ir spēkā līdz 2026. gada 31. augustam.
Projektā jāizsaka noteikumu 11.4 punkts jaunā redakcijā: noteikumu 10.7 punkts ir spēkā līdz 2027.gada 31.decembrim.
-līdz trim procentiem no mērķdotācijas pedagogu darba samaksai, kuri īsteno interešu izglītības programmas un VNII iestādēm katrai aprēķinātām četrām pedagogu likmēm, jāaprēķina finansējums piemaksām pedagogiem, kuri atbilstoši normatīvajiem aktiem par pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanas organizēšanu no 2017. gada 10. augusta ir ieguvuši profesionālās darbības 1., 2. un 3. kvalitātes pakāpi (turpmāk - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi).
- desmit procentu apmērā no mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem (1. - 9.klase) - to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas. Arī iepriekš minētajiem pedagogiem aprēķina papildu finansējumu no viņu darba samaksas mērķdotācijas
- līdz trīs procentiem no mērķdotācijas, kas aprēķināta to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas - par profesionālās darbības pakāpi, ko nepieciešams norādīt atsevišķā apakšpunktā, lai noteiktu kopējo atbalsta finansējuma apjomu minēto pedagogu darba samaksai un tā termiņu pārejas posmā uz valsts valodu, tādējādi tiktu sniegta nepārprotami precīzāka informācija pārskatos par šī papildu valsts finansējuma izlietošanu.
Lai nerastos pārpratumi pārskatos par valsts budžeta mērķdotācijas izlietojumu interešu izglītībā, nepieciešams iepriekš minēto papildu finansējuma sadalījumu nepārprotami norādīt noteikumos, attiecīgi arī redakcionāli precizējot atsauces. Projektā noteikumos 8.22. apakšpunktā norādīt, ka papildu finansējums tiek aprēķināts desmit procentu apmērā no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētās mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem – to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas.
Tā kā TAP programma noteikumu grozījumu sagatavošanai ģenerē nākotnes versiju, tad nav iespējams projektā noteikumu 10.3 punktu izteikt jaunā redakcijā, kur precizētas tiktu tikai atsauces uz attiecīgajiem apakšpunktiem, tāpēc projektā noteikumi ir jāpapildina ar 10.7 punktu (iepriekšējo 10.3 punktu), kas nosaka, ka ministrija ir tiesīga atbilstoši pārskata ailei "Atlikums uz pārskata perioda beigām" pieprasīt pašvaldībai 30 dienu laikā atmaksāt neizlietoto mērķdotācijas finansējumu, kas pašvaldībai piešķirts iepriekšējā budžeta gadā saskaņā ar šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunktu, attiecīgi noteikumi jāpapildina ar 11.5 punktu, ka tiek svītrots šo noteikumu 10.3 punkts.
Projektā jāprecizē noteikumu 11.3 punkts ar attiecīgajām atsaucēm - ka šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunkts ir spēkā līdz 2026. gada 31. augustam.
Projektā jāizsaka noteikumu 11.4 punkts jaunā redakcijā: noteikumu 10.7 punkts ir spēkā līdz 2027.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu 8.2 punkts papildināts ar 8.21., 8.22. un 8.23. apakšpunktiem, kuros ietverti nosacījumi papildu finansējuma aprēķinam:
8.21.- līdz trīs procentiem no 8. punktā norādītās mērķdotācijas - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi;
8.22. - desmit procentu apmērā no 8.2. apakšpunktā norādītās mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem - to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas;
8.23. - līdz trīs procentiem no 8.22. apakšpunktā norādītās mērķdotācijas - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi.
Projektā papildināti noteikumi ar 10.7 punktu, kas nosaka, ka ministrija ir tiesīga atbilstoši pārskata ailei "Atlikums uz pārskata perioda beigām" pieprasīt pašvaldībai 30 dienu laikā atmaksāt neizlietoto mērķdotācijas finansējumu, kas pašvaldībai piešķirts iepriekšējā budžeta gadā saskaņā ar šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunktu, vienlaikus papildināti noteikumi ar 11.5 punktu, ka tiek svītrots šo noteikumu 10.3 punkts.
Projektā precizēts noteikumu 11.3 punkts ar attiecīgajām atsaucēm - ka šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunkts ir spēkā līdz 2026. gada 31. augustam.
Projektā izteikts noteikumu 11.4 punkts jaunā redakcijā - noteikumu 10.7 punkts ir spēkā līdz 2027.gada 31.decembrim.
8.21.- līdz trīs procentiem no 8. punktā norādītās mērķdotācijas - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi;
8.22. - desmit procentu apmērā no 8.2. apakšpunktā norādītās mērķdotācijas par vispārējās pamatizglītības programmu izglītojamiem - to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību izglītības programmas;
8.23. - līdz trīs procentiem no 8.22. apakšpunktā norādītās mērķdotācijas - par pedagogu profesionālās darbības pakāpi.
Projektā papildināti noteikumi ar 10.7 punktu, kas nosaka, ka ministrija ir tiesīga atbilstoši pārskata ailei "Atlikums uz pārskata perioda beigām" pieprasīt pašvaldībai 30 dienu laikā atmaksāt neizlietoto mērķdotācijas finansējumu, kas pašvaldībai piešķirts iepriekšējā budžeta gadā saskaņā ar šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunktu, vienlaikus papildināti noteikumi ar 11.5 punktu, ka tiek svītrots šo noteikumu 10.3 punkts.
Projektā precizēts noteikumu 11.3 punkts ar attiecīgajām atsaucēm - ka šo noteikumu 8.22. un 8.23. apakšpunkts ir spēkā līdz 2026. gada 31. augustam.
Projektā izteikts noteikumu 11.4 punkts jaunā redakcijā - noteikumu 10.7 punkts ir spēkā līdz 2027.gada 31.decembrim.
Problēmas apraksts
Noteikumu 10. punkts nosaka, ka pašvaldība izveido komisiju programmu izvērtēšanai un mērķdotācijas sadalei. Komisijā iekļauj izglītības pārvaldes iestādes pārstāvjus vai izglītības speciālistu, biedrību, nodibinājumu un citu institūciju un organizāciju pārstāvjus, kuri atbalsta interešu izglītības programmu mērķauditorijas intereses. Komisijā neiekļauj ar interešu izglītības programmu īstenošanu saistītās personas.
Tā kā pašvaldībās ir izstrādāta pašvaldības mērķdotāciju sadales kārtība, tai skaitā interešu izglītībā, tad noteikumi jāpapildina un jāprecizē ar attiecīgajiem nosacījumiem pašvaldības komisijai.
Noteikumos 10.4 punktā noteikts, ka ne mazāk kā 20 procentus no šo noteikumu 8. punktā un 8.22. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra sadala STEM interešu izglītības programmām, tā kā projektā šis nosacījums ietverts 10.4. apakšpunktā, tad attiecīgi projektā jāsvītro noteikumu 10.4 punkts, kas to noteica iepriekš.
Tāpat projektā noteikumu 10.6 punkts jāizsaka jaunā redakcijā: šo noteikumu 10.4. apakšpunktu piemēro, sākot ar 2026./2027. mācību gadu. 2024./2025. mācību gadā pašvaldības komisija sadala ne mazāk kā desmit procentus no šo noteikumu 8.2. un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra, 2025./2026. mācību gadā – ne mazāk kā 15 procentus no šo noteikumu 8.2. un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra.
Tā kā STEM izglītības jomu pieejamība un piedāvājuma paplašināšana ir viena no šīs valdības prioritātēm, arī ministrija ir noteikusi, ka STEM izglītības īstenošana ir viena no tās prioritātēm. Tas skar arī interešu izglītības programmu īstenotājus pašvaldības dibinātās vispārējās un interešu izglītības iestādēs. Lai atspoguļotu STEM programmas Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk - VIIS), ir veiktas korekcijas klasifikatorā, jo līdzšinējās tehniskās jaunrades programmas ir tikai viens no STEM virzieniem, t.i., pamatā inženierzinātnes, bet tādas zinātņu nozares kā fizika, ķīmija, bioloģija, astronomija, ekoloģija līdz šim klasifikatorā tika atspoguļotas sadaļā “Vides interešu izglītība”. Savukārt tehnoloģiju virziens vispār netika atspoguļots VIIS klasifikatorā. Matemātika līdz šim tika iekļauta sadaļā “Citas programmas”.
Pašvaldību interešu izglītības speciālisti un interešu izglītības iestāžu direktori vairākkārt diskutējuši un snieguši priekšlikumus par to, kā VIIS korekti atspoguļot STEM jomas interešu izglītības programmas. Ņemti vērā gan interešu izglītības ekspertu viedokļi, gan pašvaldību interešu izglītības speciālistu, gan izglītības iestāžu vadītāju viedokļi un redzējums par STEM programmu īstenošanu interešu izglītībā. Pēc viņu atzinuma šajās programmās savijas gan tehniskā jaunrade, gan materiālmācība, gan dizains, gan tehnoloģiju, gan matemātikas zinātņu izmantošana. Tika ņemts vērā, ka ar 2024.gada 1.septembri valstī ir noteikts VNII iestādes statuss 7 pašvaldību dibinātām interešu izglītības iestādēm, kurās īpaša uzmanība tiks veltīta tieši STEM jomas piedāvājumam. Interešu izglītības speciālisti šobrīd jau izsaka priekšlikumu STEM jomu paplašināt ar STEAM programmām. Analizējot gada griezumā VIIS datus par rezultātiem STEM programmu piedāvājumā, t.sk. 2024./2025. mācību gadā 10% finansējuma novirzīšanu STEM interešu izglītības programmām no valsts budžeta mērķdotācijas, varēs izdarīt secinājumus un nepieciešamības gadījumā veikt grozījumus klasifikatorā, definējot, kādu STEM jomas programmu īstenošanai pievēršama īpaša uzmanība.
VIIS precizēts interešu izglītības programmu klasifikators - izveidota atsevišķa STEM interešu izglītības programmu uzskaite pa jomām: inženierzinātne, auto/moto/avio/raķešu, ūdens transporta modelisms; inženierzinātne, konstruēšana un tehniskā modelēšana; inženierzinātne, mehatronika; tehnoloģijas, datorika; tehnoloģijas, dizains un tehnoloģijas; tehnoloģijas, radošās industrijas; zinātne, dabaszinātne; matemātika. STEM interešu izglītības jomas "zinātne, dabaszinātne" ar šķirkli klasifikatorā varēs pievienot tikai šādas apakšjomas: vides aizsardzība; vides dizains; vides pētnieki/ eksperimenti.
Mērķdotācija STEM interešu izglītības programmām katru mācību gadu tiks novirzīta un tās izpilde tiks kontrolēta/parādīta atsevišķā atbilstošā pārskata sadaļā.
Ņemot vērā, ka 2024./2025. mācību gads ir pirmais gads, kad ar atsevišķu valsts mērķfinansējumu tiks īstenotas STEM interešu izglītības programmas, ministrija pastiprināti sekos līdz šo izglītības programmu īstenošanai, finansējuma izlietojumam un, nepieciešamības gadījumā, veiks grozījumus noteikumos.
Tā kā pašvaldībās ir izstrādāta pašvaldības mērķdotāciju sadales kārtība, tai skaitā interešu izglītībā, tad noteikumi jāpapildina un jāprecizē ar attiecīgajiem nosacījumiem pašvaldības komisijai.
Noteikumos 10.4 punktā noteikts, ka ne mazāk kā 20 procentus no šo noteikumu 8. punktā un 8.22. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra sadala STEM interešu izglītības programmām, tā kā projektā šis nosacījums ietverts 10.4. apakšpunktā, tad attiecīgi projektā jāsvītro noteikumu 10.4 punkts, kas to noteica iepriekš.
Tāpat projektā noteikumu 10.6 punkts jāizsaka jaunā redakcijā: šo noteikumu 10.4. apakšpunktu piemēro, sākot ar 2026./2027. mācību gadu. 2024./2025. mācību gadā pašvaldības komisija sadala ne mazāk kā desmit procentus no šo noteikumu 8.2. un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra, 2025./2026. mācību gadā – ne mazāk kā 15 procentus no šo noteikumu 8.2. un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra.
Tā kā STEM izglītības jomu pieejamība un piedāvājuma paplašināšana ir viena no šīs valdības prioritātēm, arī ministrija ir noteikusi, ka STEM izglītības īstenošana ir viena no tās prioritātēm. Tas skar arī interešu izglītības programmu īstenotājus pašvaldības dibinātās vispārējās un interešu izglītības iestādēs. Lai atspoguļotu STEM programmas Valsts izglītības informācijas sistēmā (turpmāk - VIIS), ir veiktas korekcijas klasifikatorā, jo līdzšinējās tehniskās jaunrades programmas ir tikai viens no STEM virzieniem, t.i., pamatā inženierzinātnes, bet tādas zinātņu nozares kā fizika, ķīmija, bioloģija, astronomija, ekoloģija līdz šim klasifikatorā tika atspoguļotas sadaļā “Vides interešu izglītība”. Savukārt tehnoloģiju virziens vispār netika atspoguļots VIIS klasifikatorā. Matemātika līdz šim tika iekļauta sadaļā “Citas programmas”.
Pašvaldību interešu izglītības speciālisti un interešu izglītības iestāžu direktori vairākkārt diskutējuši un snieguši priekšlikumus par to, kā VIIS korekti atspoguļot STEM jomas interešu izglītības programmas. Ņemti vērā gan interešu izglītības ekspertu viedokļi, gan pašvaldību interešu izglītības speciālistu, gan izglītības iestāžu vadītāju viedokļi un redzējums par STEM programmu īstenošanu interešu izglītībā. Pēc viņu atzinuma šajās programmās savijas gan tehniskā jaunrade, gan materiālmācība, gan dizains, gan tehnoloģiju, gan matemātikas zinātņu izmantošana. Tika ņemts vērā, ka ar 2024.gada 1.septembri valstī ir noteikts VNII iestādes statuss 7 pašvaldību dibinātām interešu izglītības iestādēm, kurās īpaša uzmanība tiks veltīta tieši STEM jomas piedāvājumam. Interešu izglītības speciālisti šobrīd jau izsaka priekšlikumu STEM jomu paplašināt ar STEAM programmām. Analizējot gada griezumā VIIS datus par rezultātiem STEM programmu piedāvājumā, t.sk. 2024./2025. mācību gadā 10% finansējuma novirzīšanu STEM interešu izglītības programmām no valsts budžeta mērķdotācijas, varēs izdarīt secinājumus un nepieciešamības gadījumā veikt grozījumus klasifikatorā, definējot, kādu STEM jomas programmu īstenošanai pievēršama īpaša uzmanība.
VIIS precizēts interešu izglītības programmu klasifikators - izveidota atsevišķa STEM interešu izglītības programmu uzskaite pa jomām: inženierzinātne, auto/moto/avio/raķešu, ūdens transporta modelisms; inženierzinātne, konstruēšana un tehniskā modelēšana; inženierzinātne, mehatronika; tehnoloģijas, datorika; tehnoloģijas, dizains un tehnoloģijas; tehnoloģijas, radošās industrijas; zinātne, dabaszinātne; matemātika. STEM interešu izglītības jomas "zinātne, dabaszinātne" ar šķirkli klasifikatorā varēs pievienot tikai šādas apakšjomas: vides aizsardzība; vides dizains; vides pētnieki/ eksperimenti.
Mērķdotācija STEM interešu izglītības programmām katru mācību gadu tiks novirzīta un tās izpilde tiks kontrolēta/parādīta atsevišķā atbilstošā pārskata sadaļā.
Ņemot vērā, ka 2024./2025. mācību gads ir pirmais gads, kad ar atsevišķu valsts mērķfinansējumu tiks īstenotas STEM interešu izglītības programmas, ministrija pastiprināti sekos līdz šo izglītības programmu īstenošanai, finansējuma izlietojumam un, nepieciešamības gadījumā, veiks grozījumus noteikumos.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu 10. punkts tiek izteikts šādā redakcijā:
10. Pašvaldība izveido komisiju programmu izvērtēšanai un mērķdotācijas sadalei. Komisijā iekļauj izglītības pārvaldes iestādes pārstāvjus vai izglītības speciālistu, biedrību, nodibinājumu un citu institūciju un organizāciju pārstāvjus, kuri atbalsta interešu izglītības programmu mērķauditorijas intereses. Komisijā neiekļauj ar interešu izglītības programmu īstenošanu saistītās personas. Komisija, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai:
10.1. ievēro pašvaldībā izstrādāto un apstiprināto mērķdotācijas sadales kārtību;
10.2. ievēro normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto minimālo pedagoga mēneša darba algas likmi;
10.3. piešķir finansējumu valsts nozīmes interešu izglītības centriem, atbilstoši šo noteikumu 8. punktam un 8.21. apakšpunktam;
10.4. ne mazāk kā 20 procentus no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra sadala STEM interešu izglītības programmām.
Projektā noteikumos attiecīgi tiek svītrots 10.4 punkts un 10.6 punkts izteikts jaunā redakcijā.
10. Pašvaldība izveido komisiju programmu izvērtēšanai un mērķdotācijas sadalei. Komisijā iekļauj izglītības pārvaldes iestādes pārstāvjus vai izglītības speciālistu, biedrību, nodibinājumu un citu institūciju un organizāciju pārstāvjus, kuri atbalsta interešu izglītības programmu mērķauditorijas intereses. Komisijā neiekļauj ar interešu izglītības programmu īstenošanu saistītās personas. Komisija, sadalot mērķdotāciju izglītības iestādēm pedagogu darba samaksai:
10.1. ievēro pašvaldībā izstrādāto un apstiprināto mērķdotācijas sadales kārtību;
10.2. ievēro normatīvajā aktā par pedagogu darba samaksu noteikto minimālo pedagoga mēneša darba algas likmi;
10.3. piešķir finansējumu valsts nozīmes interešu izglītības centriem, atbilstoši šo noteikumu 8. punktam un 8.21. apakšpunktam;
10.4. ne mazāk kā 20 procentus no šo noteikumu 8.2. apakšpunktā un 8.21. apakšpunktā minētās mērķdotācijas kopējā apmēra sadala STEM interešu izglītības programmām.
Projektā noteikumos attiecīgi tiek svītrots 10.4 punkts un 10.6 punkts izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu pielikumu - pārskatu, precizējot atsauces uz projektā norādītajiem noteikumu punktiem, kā arī EKK 7270 aizstāt ar EKK 7200 "Pašvaldību transferti un uzturēšanas izdevumu transferti", tas ļaus pašvaldībām norādīt nepieciešamos izdevumu veidus, nemainot noteikumus ikreiz, kad rodas jauna nepieciešamība (pašlaik pašvaldības norādījušas EKK 7230 nepieciešamību), jo interešu izglītības mērķdotāciju interešu izglītības programmu īstenošanai, pēc pašvaldības komisijas lēmuma, var pretendēt ikviena pašvaldības izglītības iestāde, kā arī juridiskās un fiziskās personas, kuras pašvaldībā saņēmušas licenci programmas īstenošanai. Pēc 2024. gada 22. augusta ministrijas un VNII iestāžu sanāksmē rosinātā- paplašināt aprēķinātā valsts finansējuma apjomā pedagogu loku, lai nodrošinātu VNII iestāžu noteikto mērķu un uzdevumu īstenošanu, kas noteikti Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 26 "Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss", piesaistot izglītības metodiķi vai kādu citu pedagogu, jāprecizē pārskats par valsts finansējuma izlietojumu. Šādu priekšlikumu izteica arī Latvijas Lielo pilsētu asociācija.
Risinājuma apraksts
Projektā noteikumu pielikums izteikts jaunā redakcijā, kā arī precizēts pārskata 4. aile: pedagogu darba samaksa valsts nozīmes interešu izglītības iestādē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- pedagogi
Ietekmes apraksts
Skolēniem tiek nodrošināta iespēja apgūt zinātnes, tehnoloģiju, vides, inženierzinātņu un matemātikas (STEM) interešu izglītības programmas. Pedagogiem tiek nodrošināts finansējums valsts nozīmes interešu izglītības iestādēs, kuras piedalīsies interešu izglītības metodiskā atbalsta un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides funkciju izpildē.
Juridiskās personas
- pašvaldības, interešu izglītības iestādes, izglītības iestādes, kā arī juridiskās un fiziskās personas, kuras pašvaldībā saņēmušas licenci programmas īstenošanai
Ietekmes apraksts
Pašvaldības, kā līdz šim, turpinās iesniegt pārskatu par valsts mērķdotācijas izlietojumu interešu izglītības programmām, kā arī par valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu un STEM interešu izglītības programmu finansējuma izlietojumu, pārskatos precizēti EKK kodi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Prioritāri virzot atbalstu STEM interešu izglītībai, tiek veicināta izglītojamiem uzņēmējspēju un uzņēmējdarbības attīstība.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projektā noteikumos tiek precizēta interešu izglītības valsts budžeta mērķdotācijas piešķiršanas kārtība, jau piešķirtā valsts budžeta ietvaros, nosakot tās aprēķina secību, piešķiršanas nosacījumus, attiecīgi tiek precizēts pārskats par mērķdotācijas izlietojumu. Precizējumi noteikumos veikti, lai nodrošinātu valsts finansējuma plūsmas viennozīmīgu pārraudzību, kuru izstrādes procesā nav nepieciešama institūciju iesaiste un nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- pašvaldības, interešu izglītības iestādes, izglītības iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Interešu izglītības iestādēm, kuras ieguvušas valsts nozīmes statusu, tiek nodrošināts finansējums valsts nozīmes interešu izglītības iestādes funkciju veikšanai, tās sniegs metodisko atbalstu un pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi interešu izglītībā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi