Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-341: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 346 "Kārtība, kādā apmāca un sertificē brīvprātīgā darba veicējus izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 346 "Kārtība, kādā apmāca un sertificē brīvprātīgā darba veicējus izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas un Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz grozījumus, kas nodrošinās efektīvāku brīvprātīgā darba veicēju, kuri organizē un vada izlīguma procesus (turpmāk – brīvprātīgais starpnieks), apmācību un sertificēšanu, kā arī sertifikāta anulēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumi Nr. 346 "Kārtība, kādā apmāca un sertificē brīvprātīgā darba veicējus izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 346) regulē  brīvprātīgo starpnieku apmācību un sertificēšanas, kā arī sertifikāta anulēšanas kārtību. MK noteikumus Nr. 346 nepieciešams aktualizēt atbilstoši esošajai situācijai un praksei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumus Nr. 346 nepieciešams aktualizēt, jo praksē nepieciešamas brīvprātīgo starpnieku apmācības veikt arī attālināti, izmantojot tiešsaistes formas. Vienlaikus nepieciešams veikt citus grozījumus atbilstoši faktiskajai situācijai, lai efektīvi nodrošinātu brīvprātīgo starpnieku apmācību un sertificēšanu.  
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 346 5. punktu brīvprātīgie starpnieki patstāvīgi apgūst Dienesta sagatavotos teorētiskās daļas mācību materiālus un sadarbībā ar tās Dienesta struktūrvienības atbildīgo amatpersonu (turpmāk – atbildīgā amatpersona), kurai piesaistīts brīvprātīgais, pārbauda apgūtās zināšanas, izpildot pārbaudes darbu, kā arī piedalās ne mazāk kā trijos Dienesta organizētajos klātienes semināros apgūtās teorētiskās daļas nostiprināšanai. Dienesta prakse parāda, ka, lai brīvprātīgais starpnieks patstāvīgi apgūtu Dienesta sagatavotos teorētiskās daļas mācību materiālus un izpildītu pārbaudes darbus, nav nepieciešama atbildīgās amatpersonas starpniecība, taču tās klātbūtne ir nepieciešama, kad brīvprātīgais starpnieks mācību procesā organizē un vada izlīguma procesus. Tādējādi, nepieciešams grozījums MK noteikumu Nr.346 5. punktā, kas noteiks, ka brīvprātīgais patstāvīgi apgūst Dienesta sagatavotos teorētiskās daļas mācību materiālus, izpilda pārbaudes darbus, atbildīgās amatpersonas klātbūtnē organizē un vada izlīguma procesus, kā arī piedalās Dienesta organizētajos klātienes vai tiešsaistes semināros.

Ņemot vērā to, ka noteiktu procesu norisē atbildīgās amatpersonas iesaiste brīvprātīgā starpnieka apmācībā nav nepieciešama, lai veicinātu brīvprātīgo starpnieku mācību materiālu apguves norisi, ir nepieciešams precizējums MK noteikumu Nr. 346 6.2. apakšpunktā, kas noteiks, ka brīvprātīgais starpnieks par katru apgūto tēmu izpilda pārbaudes darbu triju dienu laikā pēc tā saņemšanas un iesniedz Dienestam, tādējādi neiesaistot atbildīgo amatpersonu. Vienlaikus ir nepieciešams arī grozījums MK noteikumu Nr. 346 6.3. apakšpunktā, nosakot, ja pārbaudes darbs nav nokārtots, Dienests brīvprātīgajam nosaka termiņu atkārtotai pārbaudes darba izpildei, izslēdzot no šī procesa atbildīgo amatpersonu, ņemot vērā, ka atbildīgās amatpersonas iesaiste nav nepieciešama. Papildus MK noteikumu Nr. 346 7. punktā ir nepieciešams veikt grozījumu, lai mācību procesā brīvprātīgais starpnieks varētu turpināt nepastarpinātu sadarbību ar Dienestu un apgūt teorētiskās daļas mācību materiālus norādītajā termiņā, neiesaistot atbildīgo amatpersonu.

Lai nepieļautu gadījumus, kad brīvprātīgais starpnieks mācību procesā bez pamatota iemesla nevar apgūt teorētiskos mācību materiālus norādītajā termiņā un par to nav informējis Dienestu, kā arī nav vienojies par termiņa pagarinājumu, noteikumu projekts paredz MK noteikumus Nr. 346 papildināt ar 7.1 punktu, kas noteiks, ka minētajos gadījumos brīvprātīgo starpnieku izslēdz no turpmākās dalības starpnieku mācību programmā.
Prakse pierāda to, ka teorētiskās daļas apguves laikā brīvprātīgos starpniekus pēc iespējas ātrāk nepieciešams iesaistīt izlīguma procesa organizēšanā un vadīšanā, lai brīvprātīgie starpnieki sekmīgi uzsāktu reālu izlīguma procesa organizēšanu un vadīšanu. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams MK noteikumus Nr. 346 papildināt ar 7.2 punktu, nosakot, ka teorētiskās daļas apguves laikā brīvprātīgais starpnieks var piedalīties izlīguma procesa organizēšanā un vadīšanā atbildīgās amatpersonas pārraudzībā, vienlaikus paredzot, ka dalība izlīguma procesa organizēšanā un vadīšanā teorētiskās daļas apguves laikā nav attiecināma uz praktiskās daļas izpildi, ko noteiks MK noteikumu Nr. 346 8. punkts.

MK noteikumu Nr. 346 8. punktā ir nepieciešams grozījums, kas noteiks, ka brīvprātīgais starpnieks pēc teorētiskās daļas apguves organizē un vada ne mazāk kā trīs izlīguma procesus atbildīgās amatpersonas klātbūtnē un piedalās Dienesta organizētajos klātienes vai tiešsaistes semināros saskaņā ar starpnieku programmu, izlīguma procesa organizēšanas un vadīšanas prakses nostiprināšanai. Līdz šim MK noteikumu Nr. 346 8. punktā bija noteikts, ka brīvprātīgais starpnieks piedalās ne mazāk kā divos klātienes semināros izlīguma procesa organizēšanas un vadīšanas prakses nostiprināšanai. Dienesta ieskatā, lai nostiprinātu brīvprātīgā starpnieka zināšanas un pieredzi, nepieciešams palielināt minimālo izlīguma procesu skaitu vismaz līdz trim, tādējādi dodot iespēju labāk pārliecināties par brīvprātīgā starpnieka prasmēm.

MK noteikumu Nr. 346 regulējums neparedz, kādā veidā brīvprātīgais starpnieks pēc katras izlīguma sēdes sniedz atbildīgajai amatpersonai vērtējumu par izlīguma sēdes norisi, lai nodrošinātu atgriezenisko saiti, tādēļ MK noteikumu Nr. 346 9.2. apakšpunkts ir papildināts ar to, ka brīvprātīgais starpnieks iesniedz rakstisku vērtējumu, kas ir būtiski kvalitātes novērtēšanai.
Analoģisks grozījums ir nepieciešams arī MK noteikumu Nr. 346 9.3. apakšpunktā, papildinot ar to, ka atbildīgā amatpersona pēc katras brīvprātīgā starpnieka vadītās izlīguma sēdes pārrunā ar to izlīguma sēdes norisi un atbildīgā amatpersona sniedz rakstisku atzinumu par brīvprātīgā starpnieka gatavību patstāvīgai izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai. Līdz šim nebija atrunāts veids, kādā atbildīgā amatpersona iesniegs šo atzinumu. Rakstiskā forma ir nepieciešama, atzinuma iesniegšanai sertificēšanas komisijai, izvērtējot brīvprātīgā starpnieka gatavību patstāvīgai izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai.

Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 346 10., 11. un 12. punktā veikt tehniskus grozījumus, aizstājot vārdu "vērtējums" ar vārdu "atzinums", tādējādi nosakot MK noteikumos Nr. 346 vienotu termina lietošanu – "atzinums", jo minētais termins atbilst starpnieka un atbildīgās amatpersonas mijiedarbības rezultātā izveidotam novērtējumam par starpnieka prasmju atbilstību.
Vienlaikus MK noteikumu Nr. 346 11. punktu ir nepieciešams papildināt ar piebildi, ka Dienests brīvprātīgajam starpniekam piedāvā papildus vadīt vienu izlīguma procesu struktūrvienības atbildīgās amatpersonas klātbūtnē, ja ir saņemts viens negatīvs atbildīgās amatpersonas atzinums, tādējādi dodot atkārtotu iespēju saņemt pozitīvu vērtējumu. 

MK noteikumu Nr. 346 21. punktā ir nepieciešams veikt grozījumus, nosakot, ka sertificēšanas komisija lemj par brīvprātīgā starpnieka mācību programmas sekmīgu apgūšanu un pieņem lēmumu par sertifikāta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt sertifikātu brīvprātīgajam starpniekam, tādējādi, paplašinot sertificēšanas komisijas darbību, lai korektāk varētu izvērtēt brīvprātīgā starpnieka gatavību patstāvīgai izlīguma procesa organizēšanai un vadīšanai.  Līdz šim sertificēšanas komisija pieņēma lēmumu tikai par sertifikāta izsniegšanu brīvprātīgajam starpniekam, pamatojoties uz brīvprātīgā starpnieka iesniegumu un struktūrvienības atbildīgās amatpersonas atzinumu, taču sertificēšanas komisija nelēma, vai brīvprātīgais starpnieks ir sekmīgi apguvis starpnieka mācību programmu. Ņemot vērā grozījumu MK noteikumu Nr. 346 21. punktā, nepieciešams veikt grozījumu minēto noteikumu 19. punktā, svītrojot vārdu "sekmīgu", jo lēmuma pieņemšana par mācību programmas sekmīgu apgūšanu ekskluzīvi nodota sertificēšanas komisijai.
 
MK noteikumu Nr. 346 30. punktā ir nepieciešams veikt grozījumus, paredzot brīvprātīgajam starpniekam iespēju gadījumā, ja brīvprātīgais starpnieks pamatotu iemeslu dēļ nav izpildījis MK noteikumu Nr. 346 24.2. un 24.4. apakšpunktā minētās prasības, sertificēšanas komisija var pieņemt lēmumu uzdot brīvprātīgajam starpniekam izpildīt papildu uzdevumu - MK noteikumu Nr. 346 15. punktā minēto sertificēšanas pārbaudes darbu, organizēt un vadīt ne mazāk kā vienu izlīguma procesu struktūrvienības atbildīgās amatpersonas klātbūtnē vai veikt citu komisijas noteiktu uzdevumu. Līdzšinējā prakse ir pieradījusi to, ka, pastāvot objektīviem iemesliem, ir nepieciešams paplašināt sertificēšanas komisijas iespējas piedāvāt risinājumus brīvprātīgā starpnieka sertificēšanai, piemēram, saskaņot izlīguma projektus ar struktūrvienības atbildīgo amatpersonu, piedalīties papildus īsā mācību kursā saskaņā ar brīvprātīgā starpnieka vajadzībām u.c.

Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 346 32. punkta precizējumu, kas noteiks, ka brīvprātīgo starpnieku iekļauj Dienesta darba vajadzībām izveidotajā sertificēto starpnieku sarakstā tikai tad, ja brīvprātīgais starpnieks ir noslēdzis līgumu ar Dienestu par brīvprātīgo darbu. Līdz šim MK noteikumu Nr. 346 32. punktā prasība par līguma slēgšanu nebija atrunāta. Grozījums nepieciešams skaidra nosacījuma neteikšanai, kad informācija par brīvprātīgo starpnieku tiek iekļauta sarakstā.
MK noteikumu Nr. 346 34. punkts ir precizēts pēc analoģijas ar MK noteikumu Nr. 346 32. punktu, proti, brīvprātīgo starpnieku iekļauj Dienesta tīmekļvietnes sarakstā, ja brīvprātīgais starpnieks ar Dienestu ir noslēdzis līgumu par brīvprātīgo darbu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • brīvprātīgie starpnieki, kas iesaistīti izlīguma procesa organizēšanā un vadīšanā, un personas, kas vēlas kļūt par brīvprātīgo starpnieku.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek noteikta lielāka patstāvība brīvprātīgajiem starpniekiem izlīguma procesa organizēšanas un vadīšanas apmācībās, neiesaistot atbildīgo amatpersonu apmācību teorētiskajā daļā, kā arī noteikumu projekts paredz  papildu iespējas mācību sekmīgai pabeigšanai un sertificēšanai. Noteikuma projekta regulējums, ka brīvprātīgais starpnieks iesniedz rakstisku vērtējumu par izlīguma sēdes norisi ir neatņemama mācību procesa daļa un nav vērtējama administratīvo izmaksu kontekstā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts probācijas dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/b459007c-8e25-400b-9826-c4f2f370932e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Iebildumi vai priekšlikumi nav iesniegti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts probācijas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Dienests noteikumu projekta izpildi nodrošinās piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi