1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Spēkā esošo MK noteikumu Nr.150 4.punktā noteiktais paredz konkursa ietvaros pieejamo kopējo atbalstu - 45 milj. euro, savukārt 5.punkts nosaka, ka konkursa ietvaros aktivitātes, kas iekļautas apstiprinātajos projektu iesniegumos īsteno līdz 2024.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā iedzīvotāju līdzšinējo interesi (mēneša laikā atjaunīgo energoresursu tehnoloģijas iedzīvotāji iegādājas par kopējo summu ap 0,7-1,4 milj. euro apmērā), kā arī to, ka iniciatīvas attiecībā uz pasākumu ieviešanu klimata politikas mērķu sasniegšanai paplašināsies (aktualizētais Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam; likumprojekts "Klimata likums") ir prognozējams, ka arī turpmāk būs aktīva interese no iedzīvotāju puses iegādāties videi draudzīgas tehnoloģijas.
Projektos izvēlētie risinājumi
Aktivitāte | Īstenoto projektu skaits1) |
Kopējā jauda |
koksnes biomasas katls, kas piemērots granulu kurināmajam | 146 | 3 155 kW |
saules kolektoru sistēma ar akumulācijas tvertni | 14 | 3 449 litri |
siltumsūknis (zeme-ūdens tipa) | 73 | 941 kW |
siltumsūknis (gaiss-ūdens tipa) | 809 | 9 115 kW |
siltumsūknis (gaiss-gaiss tipa) | 35 | 215 kW |
saules elektrostacija | 12425 | 100 733 kW |
vēja elektrostacija | 5 | 19 kW |
mājsaimniecības pieslēguma centralizētajai siltumapgādes sistēmai projektēšana un siltummezgla izveide | 19 | 708 kW |
elektroenerģijas uzglabāšanas iekārta | 236 | 2 214 kWh |
Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji līdz 2024.gada 13.novembrim
Aktivitāte | Apakšaktivitāte | Projekta attiecināmās izmaksas, EUR | Pieprasītais EKII finansējums, EUR | EKII atbalsts, % | Indikatīvais CO2 emisijas samazinājums, kg | Pasākuma izmaksu efektivitāte, kgCO2/EUR (EUR/tCO2) |
Esoša fosilos energoresursus izmantojoša apkures katla nomaiņa |
koksnes biomasas katls, kas piemērots granulu kurināmajam | 745 180 | 393 596 | 53 | 32 305 708 | 8,27 (121) |
saules kolektoru sistēma ar akumulācijas tvertni | 49 820 | 23 367 | 47 | |||
siltumsūknis (zeme-ūdens tipa) | 1 008 853 | 512 625 | 51 | |||
siltumsūknis (gaiss-ūdens tipa) | 7 403 602 | 3 398 446 | 46 | |||
siltumsūknis (gaiss-gaiss tipa) | 73 440 | 43 997 | 60 | |||
Jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas iegāde | saules elektrostacija | 85 890 757 | 40 547 640 | 47 | 49 802 460 | 1,33 (750) |
vēja elektrostacija | 24 150 | 15 764 | 65 | |||
Pieslēgums centralizētajai siltumapgādes sistēmai |
mājsaimniecības pieslēguma centralizētajai siltumapgādes sistēmai projektēšana un siltummezgla izveide | 99 369 | 68 252 | 69 | 436 871 | 0,16 (156) |
Elektroenerģijas uzglabāšanas iekārta | elektroenerģijas uzglabāšanas iekārta | 986 735 | 573 315 | 58 | Aktivitāte tiek īstenota vienlaikus ar jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas iegādi | Aktivitāte tiek īstenota vienlaikus ar jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas iegādi |
Kopā | 95 536 726 | 45 183 406 |
1. dabas gāze - 757;
2. ogles - 65;
3. dīzeļdegviela - 44;
4. sašķidrinātā gāze - 35
5. kūdras briketes - 1.
Savukārt izvēli pieslēgties centralizētajai siltumapgādei ir izvēlējušies Liepājas un Ventspils pilsētu, kā arī Talsu, Madonas, Kuldīgas un Salaspils novadu iedzīvotāji.
Apstiprinātajos projektos indikatīvi plānotais oglekļa dioksīda (turpmāk - CO2) emisiju samazinājums
Aktivitāte | EKII atbalsts, EUR | CO2, kg |
esoša fosilos energoresursus izmantojoša apkures katla nomaiņa1) | 3 908 431 | 32 305 708 |
jaunas elektroenerģijas ražošanas iekārtas iegāde1) | 37 354 633 | 49 802 460 |
pieslēgums centralizētajai siltumapgādes sistēmai2) | 68 252 | 436 871 |
Kopā | 41 331 316 | 82 545 039 |
1) - indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu apstiprinātajos projektos aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=CO2 kurināmais (izņemot, ja projektā apstiprināts siltumsūknis)
CO2=CO2 kurināmais - CO2 siltumsūknis (ja projektā apstiprināts siltumsūknis), kur
CO2 – CO2 emisijas samazinājums projektā, kg
CO2 siltumsūknis =Vkurināmā apjoms × Qfaktors / 3,6 / COP × 0,109 × 5
0,109 – CO2 emisijas faktors elektroenerģijai, kgCO2/kWh
Qfaktors – zemākais sadegšanas siltums, MJ/m3 vai MJ/kg
Vkurināmā apjoms – kurināmā patēriņš gada laikā pirms projekta realizācijas, m3 vai kg
3,600 – koeficients pārejai no MJ uz kWh
COP – siltumsūkņa lietderības koeficients – 2,5
5 – monitoringa periods, gadi
2) - indikatīvo CO2 emisijas samazinājumu aprēķina pēc šādas formulas:
CO2=Njauda × 1000 × 0,109 × 5, kur
CO2 – CO2 emisijas samazinājums projektā, kg
Njauda – uzstādītās atjaunīgo energoresursu iekārtas nominālā jauda
1000 – iekārtas darbības laiks gadā, h (stundas)
0,109 – CO2 emisijas faktors elektroenerģijai, kgCO2/kWh
5 – pieci monitoringa gadi
Projektos indikatīvi plānotais CO2 emisiju samazinājums ir indikatīva un vienkāršoti aprēķināta informācija, ko balstoties uz datiem par īstenotajiem projektiem, aprēķina SIA "Vides investīciju fonds". Aprēķinos tiek ņemti vērā fosilo energoresursu dažādie CO2 emisijas faktori un vidējais elektroenerģijas CO2 emisijas faktors projektos, kuros ir iegādāti un uzstādīti siltumsūkņi. Atbilstoši MK noteikumu Nr.150 nosacījumiem atbalsts atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādei tiek sniegts, ja pilnībā tiek nomainīta esoša fosilos energoresursus (piemēram, dabasgāze, akmeņogles) izmantojoša iekārta (apkures katls).
Detalizēta statistiskā informācija par sniegto atbalstu konkursa ietvaros ir pieejama tīmekļa vietnē - https://ekii.lv/index.php?page=atbalsts-majsaimniecibam.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir nepieciešams turpināt sniegt atbalstu iedzīvotājiem atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādei. Tādējādi ir nepieciešams pagarināt konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu un palielināt pieejamo finansējuma apjomu.
MK noteikumu projekts precizē MK noteikumu Nr.150 4.punktu, palielinot konkursa ietvaros pieejamo finansējuma apmēru no 45 000 000 euro uz 85 000 000 euro. Palielinātā atbalsta apjoma ietvaros dzīvojamās mājās un daudzdzīvokļu mājās indikatīvi būs iespējams īstenot 13 tūkst. projektu, tādējādi samazinot SEG emisijas 82 tūkst. t CO2 apmērā. Indikatīvais atjaunīgo energoresursu iekārtu sadalījums pēc energoresursa veida, izmaksām un CO2 emisiju samazinājuma varētu būt līdzvērtīga tabulā "Ar EKII līdzfinansējumu īstenoto aktivitāšu rādītāji līdz 2024.gada 13.novembrim" sniegtajai informācijai.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 5. un 23.punkts, pagarinot konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņu un projekta iesniegumu iesniegšanas termiņu no 2024.gada 31.decembra uz 2029.gada 31.decembri. Projekta iesniedzējam aktivitātes ir jāīsteno un projekta iesniegums jāiesniedz SIA "Vides investīciju fonds" līdz 2029.gada 31.decembrim. Projektu vērtēšana, līgumu slēgšana, finansējuma izmaksa var notikt pēc 2029.gada 31.decembra (piemēram, projekta aktivitātes tiek pabeigtas 2029.gada 29.decembrī, projekta iesniegums tiek iesniegts 2029.gada 30.decembrī un attiecīgi projekta iesnieguma vērtēšana, līguma slēgšana un finansējuma izmaksa notiks 2030.gadā). Būtiski ņemt vērā, ka šajā projektu konkursā EKII finansējums un līgums par projektu īstenošanu tiek slēgts tikai pēc tam, kad projekts ir pabeigts un atjaunīgo energoresursu iekārtas ir nodotas ekspluatācijā.
MK noteikumi Nr.150 tiek papildināti ar 16.1.1 apakšpunktu, paredzot iespēju dzīvojamajā mājā vai daudzdzīvokļu mājā uzstādīt saules kolektoru sistēmu ar akumulācijas tvertnes tilpumu līdz 300 l ar nosacījumu, ka šo iekārtu saražotais siltumenerģijas apjoms jāizmanto tikai karstā ūdens sagatavošanai un izmantošanai pašpatēriņam. Šādā gadījumā nav nepieciešama esošā fosilos energoresursus izmantojoša apkures katla nomaiņa. Saules kolektoru primārais mērķis ir karstā ūdens ražošana mājsaimniecības pašpatēriņa vajadzībām, t.i., tas galvenokārt ir iespējams un nepieciešams vasaras mēnešos. Prakse rāda, karstā ūdens sagatavošanai vasaras mēnešos primāri tiek izmantota elektroenerģija (boileris), jo apkures iekārtu izmantošana tiek ierobežota. Tādējādi šāds risinājums ļauj samazināt gan maksājumus par patērēto elektroenerģiju, gan palielināt atjaunīgo energoresursu lomu enerģijas patēriņā.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 5.3.1, 5.3.2, 16.3., 19.1. un 24.2.apakšpunkts un 53.punkts, ņemot vērā jauno aktivitāti (16.1.1 apakšpunkts).
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 16.6.apakšpunkts, lai rastu iespēju sniegt atbalstu elektroenerģijas uzglabāšanas iekārtu iegādei tām mājsaimniecībām, kuras pēc 2022.gada 9.marta ir iegādājušās un uzstādījušas saules elektrostacijas vai vēja elektrostacijas.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 16.8 punkts un 24.14.1 apakšpunkts, jo 01.07.2024. stājās spēkā grozījumi MK noteikumos Nr.715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", ar kuriem tiek mainīts MK noteikumu Nr.715 nosaukums, proti, "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", līdz ar to noteikumu 16.8 punktā un 24.14.1 punktā tiek svītroti vārdi "un uzskaites veidlapu paraugiem".
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 16.10, 16.11, 16.12 un 16.13 punkts, saskaņojot terminu lietošanu ar MK noteikumu Nr.150 40.punktu un Komercdarbības atbalsta kontroles likumā lietoto terminoloģiju.
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 50.punkts, paredzot garāku termiņu kādā Klimata un enerģētikas ministrija pārskaita atbalsta summu atbalsta saņēmējam, nomainot pašreizējo septiņu darba dienu termiņu uz 20 darba dienām. Grozījums nepieciešams, ņemot vērā, ka pieprasījumu emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projektu īstenošanai ministrija sagatavo un iesniedz Finanšu ministrijā pēc projekta apstiprināšanas (https://likumi.lv/ta/id/300437-kartiba-kada-veic-gadskarteja-valsts-budzeta-likuma-noteiktas-apropriacijas-izmainas).
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 52.5.apakšpunkts, kā arī 55., 55.1 un 55.2 punkts, precizējot nosacījumus attiecībā uz projektu rezultātu sasniegšanu, t.i. gadījumā, ja atbalsta saņēmējs nenodrošina projekta līgumā noteikto saistību izpildi, tad atgūstamais neattiecināmo līdzekļu apjoms tiek aprēķināts proporcionāli izmantošanas laikam (šāds precizējums ir atbalsta saņēmējam labvēlīgs, jo spēkā esošā kārtība paredz finansējuma atgūšanu 100% apmērā, neatkarīgi no iekārtas izmantošanas ilguma). Uz 2024.gada 13.novembri neviens atbalsta saņēmējs nav lauzis līgumu par projekta īstenošanu un veicis atbalsta summas atmaksu 100% apmērā.
Lai aprēķinātu neattiecināmo līdzekļu apjomu MK noteikumos Nr.150 tiks iekļauta aprēķinu formula, kas ietvers datus par kopējo projekta monitoringa perioda mēnešu skaitu, mēnešu skaitu, kuros tika nodrošinātas MK noteikumos Nr.150 noteiktās prasības, saņemto atbalsta apjomu, kā arī Eiropas Centrālās bankas refinansēšanas likmi (uz 13.11.2024. - 3,4%).
Tiek precizēts MK noteikumu Nr.150 2.pielikums, precizējot tā 4.sadaļu saistībā ar MK noteikumu Nr.150 papildinājumu ar 16.1.1 apakšpunktu, savukārt precizējumi MK noteikumu 1.pielikuma 5.sadaļā nepieciešami, lai savstarpēji salāgotu nosacījumu izpildi.
Vienlaikus, īstenojot projektus tiks nodrošināta atbalstāmo darbību sinerģija un demarkācija ar Eiropas Savienības un citiem atbalsta instrumentiem. Kā vienu no demarkācijas instrumentiem iespējams izmantot FM izstrādāto dubultfinansējuma riska kontroles matricu (pieejama: https://matrica.fm.gov.lv/). Piemēram, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.6. specifiskā atbalsta mērķa pasākums “Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas” (turpmāk - 2.2.3.6. pasākums) paredz atbalstu pieslēgumiem centralizētajām siltumapgādes sistēmām, siltumsūkņu iegādei mājsaimniecībām un granulu apkures katlu iegādei mājsaimniecībām. Izmaksu pozīcijas ietver koksnes biomasas apkures katla iegādes izmaksas, siltumsūkņa iegādes izmaksas. Savukārt MK noteikumi Nr.150 paredz plašāku atbalstu atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādei, piemēram, vēja ģeneratoriem, saules kolektoru sistēmām un elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtām. Viena no būtiskākajām atšķirībām ir tāda, ka atbalsts iedzīvotājiem MK noteikumu Nr.150 ietvaros tiek sniegts pēc atjaunīgo energoresursu iekārtas iegādes, uzstādīšanas un nodošanas ekspluatācijas, t.i. iedzīvotājam nav jāgatavo projekta iesniegums, lai atklātā projektu konkursa ietvaros konkurētu ar citiem projektu iesniedzējiem, t.i. projekts tiek īstenots, kad iedzīvotājs pats to vēlas darīt.
Demarkācija starp MK noteikumiem Nr.150 un 2.2.3.6.pasākumu jau tiek nodrošināta kopš atbalsta programmu apstiprināšanas.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" palielināsies konkursa ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanas apjoms un pieņemto lēmuma skaits.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
2.2.6. uz nodarbinātību:
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Laika periodā no 2022. gada līdz 2024. gada novembrim EKII konkursa ietvaros apgūts finansējums 41,35 milj. euro apmērā. Indikatīvi 2024. gadā vēl tiks apgūts finansējums 3,65 milj. euro (neskaitot plānoto papildinājumu 40 milj. euro) apmērā. Ņemot vērā, ka konkursa ietvaros apstiprināto aktivitāšu īstenošanas termiņš tiks pagarināts līdz 2029. gada 31. decembrim, plānots, ka laika periodā no 2025. gada līdz 2029. gadam ikgadēji tiks izmaksāts finansējums 8 milj. euro apmērā.
Finansējums plānots KEM programmas „Emisijas kvotu izsoļu ieņēmumu instrumenti” (33.00.00) apakšprogrammā „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” (33.02.00). EKII finansējumu konkursa projektu īstenošanai pēc to apstiprināšanas plānots pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e9068bbb-8e9c-4722-8788-dcb293bd85fd
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskā apspriešana notika no 21.10.2024. līdz 01.11.2024.
Publiskās apspriešanas laikā tika saņemts viedoklis no:
1) Rudzātu pagasta zemnieku saimniecības Byumani ar priekšlikumu palielināt atbalsta apjomu vēja ģeneratoriem. Priekšlikums nav ņemts vērā, jo projekta mērķis nav mainīt projektu konkursa ietvaros pieļaujamo atbalsta intensitāti nevienā no atbalstāmajām aktivitātēm. Atbalsta apjoms visām atjaunīgo energoresursu iekārtām tika noteikts balstoties uz veikto tirgus izpēti un komersantu aptauju. Saskaņā ar veikto tirgus tendenču izvērtējumu tika noteikts atbalsta apjoms atkarībā no konkrētās atjaunīgo energoresursu iekārtas un tās jaudas parametriem. Ministrija izvērtēs iespēju tuvākajos gados pārskatīt maksimālo atbalsta apmēru siltumenerģijas un elektroenerģijas ražošanas iekārtu iegādei, kā arī mājsaimniecības pieslēguma izveidei pie centralizētās siltumapgādes sistēmas.
2) fiziskas personas ar 6 priekšlikumiem. Izteiktie priekšlikumi attiecībā uz:
1) kopējā projektu konkursa atbalsta apjoma palielināšanu 1,5-2 reizes - minētais priekšlikums tiks vērtēts tuvākajos gados kontekstā ar atbalsta programmas darbības sasniegtajiem rādītājiem.
2) izslēgt atbalstu biomasas katlu iegādei - biomasas katlu izmantošana ir viens no risinājumiem fosilo energoresursu aizstāšanai, tādējādi samazinot SEG emisijas.
3) sniegt atbalstu ūdeņraža mikroģeneratoriem, metāna izmantošanas iekārtām un tml - šobrīd šāda veida tehnoloģijām nav būtiska pieprasījuma/piedāvājuma, līdz ar to nav tehniska un ekonomiska pamatojuma šāda veida iekārtu atbalstam.
4) saules kolektora akumulačijas tvertnes tilpuma palielināšana - minētais priekšlikums tiks vērtēts tuvākajos gados kontekstā ar atbalsta programmas darbības sasniegtajiem rādītājiem.
5) saules kolektoru izmantošana apkures vajadzībām - šāda veida darbība ir jau šobrīd atbalstāma, t.i. nomainot fosilo energoresursu apkures katlu var iegādāties saules kolektoru apkures vajadzību nodrošināšanai.
6) atbalsta apjoma palielināšanu atjaunīgo energoresursu iekārtām - minētais priekšlikums tiks vērtēts tuvākajos gados kontekstā ar atbalsta programmas darbības sasniegtajiem rādītājiem.
6.4. Cita informācija
Ņemot vērā, ka projekta aktivitāšu īstenošanas termiņš ir š.g. 31.decembris, kā arī no iedzīvotājiem ir augsta interese par atjaunīgo energoresu tehnoloģiju iegādi, ir steidzami nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.150. Tādējādi tiks nodrošināta atbalsta programmas ilgtspēja, t.i. sniegta iespēja iedzīvotājiem iegādāties videi draudzīgas tehnoloģijas arī turpmākos gadus.
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot MK noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
7.5. Cita informācija
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
Netiek atbalstīta neefektīvu biomasas apkures katlu iegāde un uzstādīšana, kā arī konkursa ietvaros ir atbalstāma biomasas iekārtu iegāde vienlaikus ar citu atjaunīgo energoresursu iekārtu iegādi.