25-TA-1976: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts un Eiropas Savienības atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturtā daļa un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtā daļa
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Paplašināt aizdevuma piešķiršanas nosacījumus, nosakot, ka aizdevumu atbalsta pretendentam var izsniegt 2024. un 2025. gada saistību segšanai, kā arī pagarināt aizdevuma pamatsummas apmaksas termiņu līdz septiņiem gadiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizējais normatīvais regulējums paredz, ka aizdevumu var izsniegt tikai to atbalsta pretendenta 2023. gada saistību segšanai, kuras radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi.
Tā kā arī 2025. gada ārkārtējie laikapstākļi ievērojami ir ietekmējuši lauksaimniecības nozari visā valstī, šāds ierobežojums vairs neatspoguļo faktiskos apstākļus un lauksaimnieku finanšu vajadzības. Lauksaimnieki saskaras ar grūtībām segt arī 2024. un 2025. gada saistības, kas radušās saimnieciskās darbības nodrošināšanai, kā, piemēram, par degvielu, mēslojumu, sēklām, augu aizsardzības līdzekļiem un citām svarīgām izmaksām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta rīkojuma Nr. 457 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 1. punktu, lai novērstu katastrofas draudus saistībā ar 2025. gada lietavu un plūdu izraisītajām sekām, kā arī pēc lauksaimniecības nozarei radīto zaudējumu izvērtēšanas, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 3. panta 1. punkta "a" apakšpunktu un 2. punktu, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu un otrās daļas 3. punktu, likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 4. panta otro daļu, 5. panta pirmo daļu un 6. panta pirmās daļas 2. punktu, ir izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā visā valsts teritorijā no minētā rīkojuma spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 4. novembrim.
Kopš 2025. gada maija Latvijā ilgstoši valdošie nokrišņi daudzviet izraisījuši sējumu un stādījumu applūšanu, ievērojami samazinot ražību vai pilnībā iznīcinot daļu ražas. Pārmērīgā augsnes mitruma dēļ lauksaimniecības tehnika bieži vien nevar piekļūt pie laukiem, bet tas kavē vai padara neiespējamu gan lauku apstrādi, gan ražas novākšanu, tāpēc labība dīgst uz lauka, zūd tās kvalitāte un tirgus vērtība. Šī iemesla dēļ ir paredzams, ka cietušajiem lauksaimniekiem samazināsies šāgada iegūstamās ražas apjoms, iegūtā raža būs sliktākas kvalitātes un līdz ar to būs mazāki arī lauksaimnieku ieņēmumi.
Ārkārtējo laikapstākļu kopējā un ilgstošā ietekme Latvijā būtiski ietekmē lauksaimniecības nozari visā valsts teritorijā, un tas apdraud skarto saimniecību dzīvotspēju, īpaši tāpēc, ka joprojām saglabājas augstas nozīmīgu ražošanas resursu, piemēram, augu aizsardzības līdzekļu un minerālmēslojuma, cenas.
Tādējādi lauksaimnieki var saskarties ar grūtībām segt saistības, ko tie uzņēmušies, tostarp kredītsaistības pret AS "Attīstības finanšu institūcija "Altum"" (turpmāk – "Altum"), un var tikt apdraudēta saimniecību iespēja segt zaudējumus ar iekšējiem resursiem un rezervēm vai piesaistīt ārējo finansējumu.
Tā kā arī 2025. gada ārkārtējie laikapstākļi ievērojami ir ietekmējuši lauksaimniecības nozari visā valstī, šāds ierobežojums vairs neatspoguļo faktiskos apstākļus un lauksaimnieku finanšu vajadzības. Lauksaimnieki saskaras ar grūtībām segt arī 2024. un 2025. gada saistības, kas radušās saimnieciskās darbības nodrošināšanai, kā, piemēram, par degvielu, mēslojumu, sēklām, augu aizsardzības līdzekļiem un citām svarīgām izmaksām.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta rīkojuma Nr. 457 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 1. punktu, lai novērstu katastrofas draudus saistībā ar 2025. gada lietavu un plūdu izraisītajām sekām, kā arī pēc lauksaimniecības nozarei radīto zaudējumu izvērtēšanas, pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulas (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 3. panta 1. punkta "a" apakšpunktu un 2. punktu, Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punkta "b", "c" un "d" apakšpunktu un otrās daļas 3. punktu, likuma "Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli" 4. panta otro daļu, 5. panta pirmo daļu un 6. panta pirmās daļas 2. punktu, ir izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā visā valsts teritorijā no minētā rīkojuma spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 4. novembrim.
Kopš 2025. gada maija Latvijā ilgstoši valdošie nokrišņi daudzviet izraisījuši sējumu un stādījumu applūšanu, ievērojami samazinot ražību vai pilnībā iznīcinot daļu ražas. Pārmērīgā augsnes mitruma dēļ lauksaimniecības tehnika bieži vien nevar piekļūt pie laukiem, bet tas kavē vai padara neiespējamu gan lauku apstrādi, gan ražas novākšanu, tāpēc labība dīgst uz lauka, zūd tās kvalitāte un tirgus vērtība. Šī iemesla dēļ ir paredzams, ka cietušajiem lauksaimniekiem samazināsies šāgada iegūstamās ražas apjoms, iegūtā raža būs sliktākas kvalitātes un līdz ar to būs mazāki arī lauksaimnieku ieņēmumi.
Ārkārtējo laikapstākļu kopējā un ilgstošā ietekme Latvijā būtiski ietekmē lauksaimniecības nozari visā valsts teritorijā, un tas apdraud skarto saimniecību dzīvotspēju, īpaši tāpēc, ka joprojām saglabājas augstas nozīmīgu ražošanas resursu, piemēram, augu aizsardzības līdzekļu un minerālmēslojuma, cenas.
Tādējādi lauksaimnieki var saskarties ar grūtībām segt saistības, ko tie uzņēmušies, tostarp kredītsaistības pret AS "Attīstības finanšu institūcija "Altum"" (turpmāk – "Altum"), un var tikt apdraudēta saimniecību iespēja segt zaudējumus ar iekšējiem resursiem un rezervēm vai piesaistīt ārējo finansējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo Ministru kabineta 2019. gada 3. decembrī noteikumu Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts un Eiropas Savienības atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582) 7. punkts noteic, ka aizdevuma termiņš nav ilgāks par diviem gadiem. Savukārt noteikumu Nr. 582 8. punktā noteikts, ka situācijā, kad aizņēmējs nespēj nodrošināt aizdevuma līgumā paredzēto saistību izpildi, bet naudas plūsma vai saimniecības attīstības plāns apliecina aizņēmēja spēju atmaksāt aizdevumu nākotnē, "Altum" ir tiesīga restrukturizēt aizdevumu, tostarp atlikt pamatsummas apmaksu, pagarinot aizdevuma termiņu līdz pieciem gadiem.
Lai saimniecībām nodrošinātu elastīgu aizdevumu līguma nosacījumu pārskatīšanu krīzes apstākļos, ir jāprecizē noteikumu Nr. 582 8. punkts, dodot iespēju "Altum" pagarināt aizdevuma termiņu līdz septiņiem gadiem. Tas ļaus pielāgot atmaksas grafikus reālajai situācijai un saglabāt saimniecību dzīvotspēju ilgtermiņā.
Lai saimniecībām nodrošinātu elastīgu aizdevumu līguma nosacījumu pārskatīšanu krīzes apstākļos, ir jāprecizē noteikumu Nr. 582 8. punkts, dodot iespēju "Altum" pagarināt aizdevuma termiņu līdz septiņiem gadiem. Tas ļaus pielāgot atmaksas grafikus reālajai situācijai un saglabāt saimniecību dzīvotspēju ilgtermiņā.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 582 8. punkts, dodot iespēju "Altum" pagarināt aizdevuma termiņu līdz septiņiem gadiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 582 21.2 punktā noteikts, ka aizdevumi atbalsta pretendentiem var tikt izsniegti to 2023. gada saistību segšanai, kuras radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi, bet ne citu aizdevēju izsniegto aizdevumu refinansēšanai.
Šī norma attiecas tikai uz saistību segšanu, kas radušās 2023. gadā, taču lauksaimniecības nozari katru gadu ievērojami ietekmē ārējie apstākļi, kā tas ir arī 2025. gadā. Tā kā aizdevuma nosacījumi nav pielāgoti aktuālajai situācijai, nav iespējams palīdzēt saimniecībām, kurām finansiālās grūtības radušās 2024. vai 2025. gadā.
Pašlaik šī tiesību norma vairs neatbilst faktiskajai situācijai, tāpēc nepieciešams aktualizēt normatīvo regulējumu, dodot iespēju aizdevumu izsniegt arī to 2024. un 2025. gada saistību segšanai, kuras radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi.
Šī norma attiecas tikai uz saistību segšanu, kas radušās 2023. gadā, taču lauksaimniecības nozari katru gadu ievērojami ietekmē ārējie apstākļi, kā tas ir arī 2025. gadā. Tā kā aizdevuma nosacījumi nav pielāgoti aktuālajai situācijai, nav iespējams palīdzēt saimniecībām, kurām finansiālās grūtības radušās 2024. vai 2025. gadā.
Pašlaik šī tiesību norma vairs neatbilst faktiskajai situācijai, tāpēc nepieciešams aktualizēt normatīvo regulējumu, dodot iespēju aizdevumu izsniegt arī to 2024. un 2025. gada saistību segšanai, kuras radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi.
Risinājuma apraksts
Aktualizēts noteikumu Nr. 582 21.2 punkts, nosakot, ka aizdevumu izsniedz atbalsta pretendenta 2024. un 2025. gada saistību segšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams pagarināt aizdevumu atmaksas termiņu līdz septiņiem gadiem, lai saglabātu ražošanas potenciālu un novērstu saimniecību maksātnespēju nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ, kā arī saņemt aizdevumu 2024. un 2025. gada saistību segšanai.
Juridiskās personas
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji un apstrādātāji Kooperatīvās sabiedrības Augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas
Ietekmes apraksts
Personām būs iespējams pagarināt aizdevumu atmaksas termiņu līdz septiņiem gadiem, lai saglabātu ražošanas potenciālu un novērstu saimniecību maksātnespēju nelabvēlīgu laikapstākļu dēļ, kā arī saņemt aizdevumu 2024. un 2025. gada saistību segšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota, jo nepieciešams nekavējoties dot iespēju "Altum" pagarināt aizdevuma atmaksas termiņu un atbalsta pretendentiem nodrošināt labvēlīgākus atbalsta nosacījumus.
Zemkopības ministrija informēs lauksaimniekus pārstāvošās nevalstiskās organizācijas par sagatavoto noteikumu projektu.
Zemkopības ministrija informēs lauksaimniekus pārstāvošās nevalstiskās organizācijas par sagatavoto noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
