Anotācija (ex-ante)

22-TA-1113: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Augstskolu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) ir sagatavojusi likumprojektu, lai sasniegtu Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai 60.5. pasākuma  darbības rezultātu: “Izstrādāti un izskatīšanai MK iesniegti priekšlikumi jaunam regulējumam, kas paredz promocijas procesa organizēšanas kārtību jaunam doktorantūras finansēšanas modelim, pilnveidotam regulējumam doktora studiju, tai skaitā doktorantūras skolu izveidošanai un prasībām studiju kvalitātei un augstskolu un citu zinātnisko institūciju sadarbības apjomam, lai nodrošinātu kvalitatīvas doktorantūras studijas.” [1]
Likumprojekts ir izstrādāts, pamatojoties un ievērojot konceptuālajā ziņojumā “Par jauna doktorantūras modeļa ieviešanu Latvijā”[2] ietverto risinājumu, kas tika atbalstīts 2020. gada 25. jūnijā ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 345.

[1] https://m.likumi.lv/ta/id/306691-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-artura-krisjana-karina-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
[2] https://likumi.lv/ta/id/315685-par-konceptualo-zinojumu-par-jauna-doktoranturas-modela-ieviesanu-latvija

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Augstskolu likumā” (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir ieviest jaunu doktorantūras modeli, kā arī atbilstoši aktualizēt Augstskolu likumu (turpmāk – likums), tostarp pilnveidot terminoloģiju, lai nodrošinātu nepārprotamu normu izpratni un skaidrību. Vienlaikus saskaņā ar Augstskolu likuma grozījumiem un aktualizāciju veicami grozījumi Zinātniskās darbība likumā. Augstskolas, izstrādājot un ieviešot savas procedūras, īstenos labai starptautiskai praksei atbilstošu doktorantūru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Doktorantūra ir pirmais akadēmiskās karjeras posms. Tā veido pamatu turpmākai sekmīgai un nozīmīgai doktora grāda ieguvēju nodarbinātībai akadēmiskajā vidē un ārpus tās.
Pēdējās divās desmitgadēs doktorantūras loma un uzdevumi ir krasi mainījušies, īpaši Eiropā: doktorantūra ir kļuvusi par nozīmīgu saikni starp Eiropas Augstākās izglītības telpu un Eiropas Pētniecības telpu, un tās galvenais uzdevums ir nodrošināt doktora grāda ieguvējiem vislabāko kvalifikāciju jaunu zināšanu un inovāciju radīšanai, īstenošanai un izplatīšanai. Straujo un plašo pārmaiņu procesu Eiropā iezīmēja doktora līmeņa studiju kā trešā cikla iekļaušana Boloņas procesā un ar to saistītā Eiropas Savienības (ES) politikas attīstība. ES politikas attīstību doktorantūras jomā atspoguļo šādi dokumenti (turpmāk – laba starptautiskā prakse):
- pēc Boloņas procesa starptautiskās vadības grupas pieprasījuma Eiropas Universitāšu asociācijas (EUA) 2003. gadā izstrādātie un 2005. gadā Bergenas komunikē pieņemtie “Zalcburgas principi” (Salzburg Principles)[1], kas nosaka doktorantūras ietvaru Eiropā,
- EUA 2010. gadā izdotie “Zalcburgas ieteikumi” (Salzburg II Recommendations)[2], kas pamatojas “Zalcburgas principu” īstenošanā gūtajā pieredzē,
- Eiropas Komisijas (EK) izstrādātā un 2005. gadā publicētā Eiropas pētnieku harta (The European Charter for Researchers The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers)[3], kas nosaka virkni svarīgu kritēriju par pētnieku pieņemšanu darbā un vadīšanu, tai skaitā saistībā ar doktora līmeņa studijām.

Sekojoši ES valstu valdības un augstākās izglītības jomas ieinteresētās puses iesaistījās atbilstoša normatīvā regulējuma izstrādē un ieviešanā, lai primāri nodrošinātu doktorantūras kvalitāti. Augstskolas atbilstoši pilnveidoja iekšējo doktorantūras politiku un procedūras, īpaši saistībā ar zinātniskās pētniecības vidi, kuru tās nodrošina. Notikušo pārmaiņu rezultātā tiek sagaidīts, ka doktora grāda ieguvēji būs speciālisti savā zinātnes nozarē ar tādu profesionālo prasmju kopumu, kas viņiem ļaus kļūt par vispusīgiem pētniekiem un profesionāļiem, kuri var ieņemt gan akadēmiskus, gan neakadēmiskus amatus. Vienlaikus augstskolām, kas piešķir doktora grādu, jāspēj nodrošināt, ka to doktoranti pabeidz studijas plānotajā termiņā, kas savukārt nozīmē, ka doktorantiem ierobežotā laika periodā jāgūst nozīmīgi akadēmiski sasniegumi.

[1] http://www.eua.be/Libraries/newsletter/Salzburg_Conclusions.pdf?sfvrsn=0

[2] https://eua.eu/downloads/publications/salzburg%20ii%20recommendations%202010.pdf

[3] https://euraxess.ec.europa.eu/sites/default/files/am509774cee_en_e4.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pasaules Bankas ekspertu 2016. un 2018. gada ziņojumos[1] ietvertā analīze un secinājumi rāda, ka Latvijas augstākās izglītības un zinātnes sistēmā un augstskolās doktora līmeņa studijām ir nozīmīga stratēģiska loma, tomēr doktorantūras īstenošanas process uzrāda vairākas iezīmes, kas jāstiprina un jāmodernizē.
Kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas 1990. gadā, doktorantūra attīstījusies galvenokārt augstskolu iekšienē, pamatojoties uz pašu augstskolu iniciatīvām un aktivitātēm, tāpēc tās saturs, norise un kvalitāte dažādās augstskolās krasi atšķiras. Doktora studiju programmas piedāvā arī tādas augstskolas, kam trūkst augstākās izglītības un pētniecības vides kritiskās kapacitātes attiecīgajās zinātnes nozarēs un kas tādējādi nevar nodrošināt doktorantiem iespēju veikt zinātnisko pētniecību izvēlētajā zinātnes nozarē. Akreditējot doktora studiju programmu studiju virziena ietvaros, doktora studiju programmas zinātniskās pētniecības vide netiek atbilstoši novērtēta. Doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītā akadēmiskā personāla, tostarp promocijas darba vadītāju, kompetences un prasmju līmenis dažādās augstskolās atšķiras. Doktora studiju programmu pārvaldība un uzraudzība atkarībā no augstskolas pieejas notiek vai nu augstskolas, vai tās struktūrvienības līmenī, vai arī atsevišķas doktora studiju programmas ietvaros. Decentralizētās pieejas dēļ vērojamas dažādas atšķirības doktora studiju programmu pārvaldībā, uzraudzībā un, secīgi, arī kvalitātē pat vienā augstskolā. Doktorantūrā netiek veicināta plaši izmantojamo prasmju apguve, kas ietekmē doktora grāda ieguvēja konkurētspēju darba tirgū. Valstī nav vienotas izpratnes par doktora grāda ieguvēja zināšanām un prasmēm. Pastāv būtiskas atšķirības starp doktora grāda ieguvējiem zināšanu un prasmju ziņā atkarībā no augstskolas, kurā pabeigtas doktora līmeņa studijas un iegūts doktora grāds. Attiecīgi var atšķirties arī izstrādāto promocijas darbu kvalitāte. Doktora studiju programmu kvalitāte ietekmē augstākās izglītības un zinātnes sistēmas kvalitāti kopumā. Ņemot vērā, ka daudzi doktori ieņem nozīmīgus amatus sabiedrībā vai ekonomikas nozarē, doktora līmeņa studijas var būtiski ietekmēt visas valsts attīstību.
Pašreizējais promocijas process un promocijas padomju izveides kārtība kavē starpnozaru zinātniskos pētījumus, īpatnējās recenzēšanas procedūras dēļ neveicina zinātniskās pētniecības izcilību, kā arī kavē starptautisku kopīgu doktora studiju programmu izveidi un īstenošanu, ņemot vērā, ka to ir grūti pielīdzināt doktora grāda piešķiršanas procesam citās valstīs.
Doktoranta zemais ienākumu apmērs (stipendija) negatīvi ietekmē gan laiku, ko doktorants var veltīt doktorantūras studijām, gan promocijas darba kvalitāti, gan arī doktoru skaitu un secīgi – augstākās izglītības un zinātnes sektora akadēmiskā personāla un zinātnisko darbinieku atjaunotni. Pašreizējais  doktorantūras finansēšanas modelis nesedz faktiskās doktorantūras īstenošanas izmaksas un tādējādi apdraud doktorantūras ilgtspēju un nestimulē kvalitātes pieaugumu.
Esošais doktorantūras īstenošanas un finansēšanas modelis nesagatavo pietiekamu skaitu jauno doktoru, tādējādi nenodrošinot nepieciešamos cilvēkresursus un prasmes Latvijas Viedās specializācijas stratēģijā ietvertās koncepcijas īstenošanai. Šobrīd Latvijā pētniecībā nodarbināto skaits joprojām ir kritiski zems (gan kopskaitā, gan īpatsvarā valsts kopējā darbaspēka struktūrā), sasniedzot tikai ~50% no ES vidējā rādītāja. Tas, pirmkārt, ir būtisks šķērslis Latvijas konkurētspējai un dalībai ES inovāciju procesos un programmās, otrkārt, tas kavē jaunu zināšanu radīšanu, tālāknodošanu un inovāciju attīstību Latvijā. Lai uzņēmumi, ieviešot inovatīvus risinājumus, radītu jaunus augstākas pievienotās vērtības produktus un pakalpojumus, tiem ir nepieciešami cilvēkresursi ar atbilstošas kapacitātes pētniecības un inovāciju spējām.
Ministrija ziņojumā ir izstrādājusi risinājumu jauna doktorantūras modeļa ieviešanai, kas novērsīs iepriekšminētos doktorantūras īstenošanas procesa trūkumus. Pēc ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabinetā ministrija, pamatojoties uz ziņojumu, ir sagatavojusi šo likumprojektu, kas attiecas uz augstskolu politiku un procedūrām doktorantūras īstenošanai atbilstoši Eiropas Augstākās izglītības telpā un Eiropas Pētniecības telpā noteiktajiem principiem, standartiem un rekomendācijām un ievieš jaunu doktorantūras valsts finansēšanas modeli.

[1] Sursock, A., Latvian doctoral studies and promotion system, 2016, un World Bank, Focus on Performance. Academic Careeers, vol. 3, 2018.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts saskaņā ar ziņojumā ietverto risinājumu nosaka:
- doktorantu nodarbinātību,
- pēcdoktorantūras posmu un pēcdoktoranta statusu,
- studiju pārtraukuma ilgumu vienas doktora studiju programmas ietvaros,
- rīcību, ja konstatē, ka augstskolas izsniegtais diploms, piešķirtais grāds vai profesionālā kvalifikācija ir iegūta negodprātīgas rīcības, tostarp plaģiātisma, rezultātā,
- vienotu izpratni par doktora teorētisko pētījumu un mākslinieciskās jaunrades darbu,
- doktorantūras īstenošanu doktorantūras skolas ietvaros, tostarp doktorantūras skolas funkcijas un uzdevumus, doktorantūras skolas iekšējo kvalitātes nodrošināšanu un ārējo kvalitātes novērtēšanu,
- vienotu izpratni par promocijas darbu,
- doktorantūras valsts finansēšanu.

Atbilstoši ziņojumam tiks mainītas vai papildinātas likuma normas par:
- funkcijām, kuras augstskolas īsteno savās iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmās, piemēram, par to, ka augstskolas izveido iekšējo kārtību akadēmiskā godīguma ievērošanai un akadēmisko pārkāpumu, tostarp plaģiāta, izskatīšanai, kā arī lēmuma pieņemšanai,
- uzņemšanu doktora studiju programmā,
- prasībām personām, kas piedalās akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā,
- doktora studiju programmas licencēšanu un licences atņemšanu,
- doktora studiju programmas pilna laika studiju ilgumu,
- zinātnes doktora grāda un profesionālā doktora grāda mākslās piešķiršanu, kā arī par promocijas padomi un promocijas darba aizstāvēšanu.

Likumprojekta būtiskākie grozījumi ir šādi:
1. pants paredz visā likumā vienādot terminoloģiju, aizstājot vārdu “pētniecība” ar vārdiem “zinātniskā pētniecība”, tādējādi nodrošināt likuma terminoloģijas saskaņotību ar Zinātniskās darbības likuma terminoloģiju.

2. pants paredz  sniegt terminu “doktorantūra” un “akadēmiskā vide” (angļu val. academia) izpratnes skaidrojumu, precizēt terminu “stratēģiskā specializācija” un “attīstības stratēģija” izpratnes skaidrojumu.

3. pants paredz likuma 3. pantā aizstāt vārdus “zinātnes joma” ar “zinātnes nozaru grupa”, kā arī “zinātniskais doktora grāds” ar vārdiem “zinātnes doktora grāds”, lai nodrošināt likuma terminoloģijas saskaņotību ar Zinātniskās darbības likuma terminoloģiju.

4., 5., 6., 7., 9., 11., 12., 20., 21. un 23. pants paredz redakcionālus likuma 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 8., 26., 28., 59., 60. panta, kā arī 63.4 panta pirmās daļas un otrās daļas precizējumus, kas attiecas uz terminoloģiju un/vai likuma aktualizāciju, tostarp, lai to saskaņotu ar Zinātniskās darbības likumu.

8. pants paredz aktualizēt likuma 5. pantā noteiktos augstskolu uzdevumus to iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmu ietvaros, norādot, ka augstskolas iedibina politiku un procedūras augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanai atbilstoši Eiropas Augstākās izglītības telpā noteiktajām kvalitātes nodrošināšanas prasībām, standartiem un vadlīnijām, kā arī izveido iekšējo kārtību akadēmiskā godīguma ievērošanai un akadēmisko pārkāpumu, tostarp plaģiāta, izskatīšanai, kā arī lēmuma pieņemšanai.
Tas nepieciešams, lai augstskolas nodrošinātu tādu doktorantūras kvalitāti, kas atbilst labai starptautiskai praksei, tostarp arī Florences principiem (Florence Principles), īstenojot profesionālās doktora studiju programmas mākslās, kā arī lai visās augstskolās tiktu ievērots akadēmiskais godīgums un nepieciešamības gadījumā notiktu akadēmisko pārkāpumu izskatīšana, kā arī nepieciešamo lēmumu pieņemšana.

13. pants paredz papildināt likumu ar 43.¹ pantu par doktorantu nodarbinātību un 43.2 pantu par pēcdoktorantūru un pēcdoktoranta statusu.

43.¹ pants par doktorantu nodarbinātību nosaka, ka augstskola vai doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītais sadarbības partneris ar doktorantu noslēdz darba līgumu, ieceļot doktorantu pētnieka, asistenta, lektora vai citā amatā, kura galvenais uzdevums ir zinātniskā pētniecība, uz laiku, kas nav mazāks par attiecīgās doktora studiju programmas īstenošanas termiņu.
Tas ir nepieciešams, lai doktorantam būtu garantēti konkurētspējīgi ienākumi doktorantūras laikā. Doktoranta ienākumus līdz ar imatrikulāciju doktora studiju programmā uz laiku, kas nav mazāks par attiecīgās doktora studiju programmas īstenošanas termiņu, veidos, no vienas puses, katrai doktora studiju programmas valsts budžeta finansētai studiju vietai piešķirtais doktoranta atalgojums, no otras puses, darba alga par pienākumu veikšanu akadēmiskā amatā vai citā amatā, kura galvenais uzdevums ir zinātniskā pētniecība. Vienlaikus tas nodrošinās, ka doktorants līdz ar imatrikulāciju doktora studiju programmā tiek iecelts amatā, kas ir saistīts ar viņa specializāciju. Tas veicinās doktorantu nodarbinātību doktora studiju programmas īstenošanā iesaistīto sadarbības partneru institūcijās, tostarp zinātniskajos institūtos. Gan doktoranta atalgojums, gan darba alga doktorantam garantēs sociālo nodrošinājumu, kas atbilst labai starptautiskai praksei. Tādējādi iestāšanās doktorantūrā vairs nebūs saistīta ar sociālās maznodrošinātības risku, kā tas konstatējams pašreizējā stipendiju modelī.

43.2 pants par pēcdoktorantūru un pēcdoktoranta statusu nosaka doktora grāda ieguvēja tiesības, veidojot akadēmisko karjeru, tajā ietvert pēcdoktorantūras posmu līdz 10 gadiem no doktora grāda piešķiršanas dienas, kā arī šajā laikā iegūt pēcdoktoranta statusu neatkarīgi no nodarbinātības statusa. Pants arī nosaka pēcdoktoranta uzdevumus, tostarp mobilitātes iespēju, un to, ka pēcdoktorantūru īsteno augstskolas un zinātniskās institūcijas.
Tas nepieciešams, lai normatīvais regulējums sniegtu skaidru priekšstatu par pēcdoktorantūras posmu un pēcdoktoranta statusu, pēcdoktoranta uzdevumiem, tostarp sniegtu pēcdoktorantūras mobilitātes iespēju.

14. pants un 25. pants paredz mainīt likuma normas, kas attiecas uz uzņemšanu doktora studiju programmā. Šobrīd uzņemšana doktorantūrā var notikt tikai reizi gadā, jo tā ir sinhronizēta ar akadēmiskā gada sākumu. Turklāt uzņemšanas procedūras augstskolas doktora studiju programmās atšķiras, tās nav centralizētas, caurskatāmas un neatbilst labai starptautiskai praksei.

Likumprojekta 25. pants paredz papildināt likumu ar XII nodaļu. Minētās nodaļas 91. pants paredz, ka uzņemšana doktora studiju programmās nav piesaistīta akadēmiskā gada sākumam un ka to organizē doktorantūras skola atklāta konkursa ietvaros. Savukārt likumprojekta 14. pants paredz precizēt likuma 46. pantu, nosakot, ka uzņemšanas prasības doktora studiju programmās augstskola paziņo Valsts izglītības satura centram un publisko (arī mājaslapā internetā) ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms uzņemšanas sākuma.
Šāds risinājums nodrošinās, ka uzņemšana doktorantūrā nav sinhronizēta ar akadēmiskā gada sākumu. Augstskolas vai augstskolu konsorcijs uzņemšanu doktora studiju programmās organizēs centralizēti – doktorantūras skolās. Ja doktorants ir pieņemts darbā konkursa kārtībā iegūtā pētniecības projektā, piemēram, viņa promocijas darba vadītājs ir uzvarējis zinātnisko vai mākslinieciskās jaunrades projektu konkursā ar garantētu doktorantam piemērotu amata vietu, persona varēs tikt imatrikulēta doktora studiju programmā neatkarīgi no akadēmiskā studiju kalendāra.

16. pants paredz precizēt likuma 55. pantu attiecībā uz akadēmiskajām doktora studiju programmām, pirmkārt, nosakot jaunus kritērijus personām, kas piedalās akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā, un, otrkārt, nosakot, ka nepieciešams izstrādāt akadēmiskās augstākās izglītības valsts standartu zinātnes doktora grādam, kas ietvers doktora studiju programmas galvenos mērķus, uzdevumus un studiju programmas obligāto saturu, minimālās prasības doktora studiju programmas akadēmiskā personāla zinātniskajai un pedagoģiskajai kvalifikācijai, kā arī izglītības vērtēšanas pamatprincipus un zinātniskās darbības rezultātus, kas doktorantam jāsasniedz doktora studiju programmas apguves laikā.
Šāds risinājums nodrošinās vienotas prasības doktorantūras saturam, norises procesam un kvalitātei, tostarp, ka personas, kas piedalās akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā, atbilst noteiktajiem kritērijiem. Vienoti izglītības vērtēšanas pamatprincipi,  kā arī vienota izpratne par zinātniskās darbības rezultātiem, kas doktorantam jāsasniedz akadēmiskās doktora studiju programmas apguves laikā, nodrošinās iegūtās izglītības vienotu kvalitāti visā valstī.

17. pants paredz papildināt 55.2 pantu, nosakot, ka studiju programmas licencēšanas procesā attiecībā uz doktora studiju programmu tiek novērtēta arī akadēmiskās vides nodrošināšana ar atbilstošu zinātniskās pētniecības veikšanai nepieciešamo infrastruktūru. Savukārt attiecībā uz Studiju kvalitātes komisijas lēmumu par studiju programmas licences atņemšanu 55.2 panta 8. daļas papildinājums ar 11. apakšpunktu paredz iespēju doktora studiju programmas licenci atņemt, ja attiecīgās augstskolas ar akadēmisko doktora studiju programmu saistītā vērtējamā vienība zinātnisko institūciju darbības starptautiskajā novērtējumā ir saņēmusi vērtējumu viena vai divas balles. Šajā gadījumā tiek paredzēta vēl papildu procedūra lēmuma pieņemšanai, nosakot, ka pirms lēmuma pieņemšanas Studiju kvalitātes komisijai izvērtē attiecīgās doktora studiju programmas unikalitāti vai nozīmīgumu Latvijas zinātnei, kultūrai, tautsaimniecībai un sabiedrībai.
Šāds risinājums nepieciešams, lai doktora studiju programmas īstenotu tikai tādas augstskolas vai augstskolu konsorciji, kas var nodrošināt zinātniskās pētniecības veikšanai nepieciešamo infrastruktūru. Vienlaikus tiek iestrādāts mehānisms, lai lēmuma pieņemšana par licences atņemšanu nebalstītos uz rekomendāciju, kas izteikta vienā novērtējumā.

18. pants paredz precizēt likuma 57. pantu, kas attiecas uz studiju ilgumu, veicot redakcionālus precizējumus, kā arī papildinot to ar normām par to, ka, akadēmiskās doktora studiju programmas veido saskaņā ar akadēmiskās augstākās izglītības valsts standartu zinātnes doktora grādam, savukārt profesionālās doktora studiju programmas veido saskaņā ar profesionālās augstākās izglītības valsts standartu profesionālajam doktora grādam mākslās, kā arī par doktora studiju programmas pilna laika studiju ilgumu un studiju pārtraukumu.
Šāds risinājums nepieciešams, lai nodrošinātu vienotus principus, pēc kuriem tiek veidotas abu veidu doktora studiju programmas, kā arī, lai doktora studiju programmas pilna laika studiju ilgums, kas ietver studiju programmas sekmīgu pabeigšanu, promocijas darba vai doktora teorētiskā pētījuma un mākslinieciskās jaunrades darba izstrādāšanu, aizstāvēšanu un doktora grāda iegūšanu, atbilstu labai starptautiskai praksei un nepārsniegtu četrus gadus, neskaitot studiju pārtraukumus. Risinājums paredz noteikt, ka studiju pārtraukums vienas doktora studiju programmas ietvaros kopumā var būt ne ilgāk kā divi gadi.

19. pants paredz papildināt 58. pantu  ar prasību par augstākās izglītības diploma, piešķirtā grāda vai profesionālās kvalifikācijas atcelšanu no piešķiršanas brīža, ja ir konstatēts, ka augstskolas izsniegtais diploms, piešķirtais grāds vai profesionālā kvalifikācija ir iegūta, pārkāpjot akadēmiskā godīgumu, kā arī negodprātīgas rīcības, tostarp plaģiātisma, rezultātā. Turklāt lēmumam par piešķirto grādu vai profesionālo kvalifikāciju piešķiršanu atcelšanai nav noilguma.
Šāds risinājums nepieciešams, lai augstskolas izstrādātu nepieciešamās procedūras attiecīgo pārkāpumu izskatīšanai, kā arī atbilstoši rīkotos, ja konstatēts pārkāpums.

22. pants paredz izslēgt likuma 63. pantu. Likumprojekta 25. pants paredz papildināt likumu ar XII nodaļu, kurā ietvertas normas, kas attiecas uz zinātnes doktora grāda piešķiršanu. Likuma XII nodaļas 89. panta pirmās daļas 5. apakšpunkts paredz, ka doktorantūras skola organizē doktora grāda, tostarp zinātnes doktora grāda, piešķiršanas procesu. 93. pants paredz, ka lēmumu par zinātnes doktora grāda piešķiršanu pieņem individuāli katram promocijas darbam izveidota promocijas padome; prasības un kārtību, kādā piešķir zinātnes doktora grādu, noteiks Ministru kabinets. Likumprojekta 23. pants paredz papildināt likuma 63.4 pantu ar trešo daļu, kas nosaka, ka Ministru kabinets noteiks arī prasības un kārtību, kādā piešķir profesionālā doktora grāda mākslās.
Šāds risinājums nepieciešams, lai likums nosaka doktora grāda piešķiršanas procesu, kā arī, lai augstskolas vai augstskolu konsorciji to organizē centralizēti doktorantūras skolā un saskaņā ar Ministru kabineta noteiktām prasībām un kārtību gan zinātnes doktora grāda, gan profesionālā doktora grāda mākslās piešķiršanas gadījumā.
 
24. pants paredz papildināt likumu ar 63.5 pantu, kas paredz doktora teorētiskā pētījuma un mākslinieciskās jaunrades darba izpratnes skaidrojumu, kā arī to, ka prasības doktora teorētiskajam pētījumam un mākslinieciskās jaunrades darbam, kā arī zinātniskās darbības rezultātus, kas doktorantam jāsasniedz profesionālās doktora studiju programmas mākslās apguves laikā, nosaka Ministru kabinets. Mākslinieciskās jaunrades darba izpratnes skaidrojums likumprojektā tiks iestrādāts tā virzības procesā.
Šāds risinājums nepieciešams, lai izstrādāto doktora teorētisko pētījumu un mākslinieciskās jaunrades darbu kvalitāte valstī būtu līdzvērtīga, kā arī valstī būs vienota izpratnes par profesionālā doktora mākslās zināšanām, prasmēm un kompetenci.

25. pants paredz papildināt likumu ar XII nodaļu “Doktorantūra”. Nodaļa paredz jaunu normu iedibināšanu, kas attiecas uz doktorantūras īstenošanu doktorantūras skolas ietvaros (likuma 88. pants), tostarp doktorantūras skolas funkcijām un uzdevumiem (likuma 89. pants), iekšējo kvalitātes nodrošināšanu un ārējo kvalitātes novērtēšanu (likuma 90. pants), kā arī precizē un papildina esošās likuma normas par uzņemšanu doktora studiju programmā (likuma 91. pants), promocijas darba izpratni, promocijas darba aizstāvēšanu (likuma 92. pants), promocijas padomes izveidošanu, funkcijām un uzdevumiem (likuma 93. pants), kā arī doktorantūras valsts finansēšanu (likuma 94. pants).
Šāds risinājums nodrošinās, ka doktora studiju programmu pārvaldība, uzraudzība un iekšējā kvalitātes nodrošināšana tiks organizēta centralizēti – doktorantūras skolas vai skolu ietvaros. Doktorantūras skolu veidošanu un īstenošanu sasaistot ar prasību par noteiktu doktora studiju programmas īstenotāja novērtējumu zinātnisko institūciju darbības starptautiskajā novērtējumā, kā arī nosakot, ka doktora studiju programmas īstenošanā un pārvaldībā uz sadarbības līguma pamata iesaista sadarbības partnerus, kas ir zinātniskās institūcijas, kā arī citas organizācijas un institūcijas, doktora studiju programmas īstenos augstskolas, kas spēs nodrošināt atbilstošu zinātniskās pētniecības kapacitāti attiecīgajās zinātnes nozarēs un doktorantiem iespēju veikt zinātnisko pētniecību izvēlētajā zinātnes nozarē. Nosakot, ka doktorantūras skolas nodrošina doktorantiem studiju kursus plaši izmantojamo prasmju apguvei neatkarīgi no doktora studiju programmas studiju virziena, tiks uzlabota doktora grāda ieguvēja konkurētspēja darba tirgū. Nosakot, ka doktorantūras skolas ārējā novērtēšana notiek cikliskas augstskolas akreditācijas ietvaros, ievērojot pēdējā zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rezultātus, tiks atbilstoši novērtēta doktora studiju programmas kapacitāte nodrošināt zinātniskās pētniecības veikšanai atbilstošu vidi. Tādējādi tiks novērstas būtiskas atšķirības starp doktora grāda ieguvējiem zināšanu un prasmju ziņā atkarībā no augstskolas, kurā pabeigtas doktorantūras studijas un iegūts doktora grāds.

Likumprojekta normas par promocijas darba izpratni, promocijas darba aizstāvēšanu, promocijas padomes izveidošanu, funkcijām un uzdevumiem nodrošinās jauna, vienota zinātnes doktora grāda piešķiršanas procesa ieviešanu. Jaunajā promocijas procesā pašreizējās promocijas padomes un Valsts zinātniskās kvalifikācijas komisija tiks aizvietotas ar katram promocijas darbam individuāli izveidotu promocijas padomi. Promocijas padome tiks izveidota pēc promocijas darba iesniegšanas doktorantūras skolā. Promocijas padomi apstiprinās atbilstoši augstskolas noteiktajai kārtībai. Promocijas padome tiks sasaukta uz promocijas darba aizstāvēšanas procedūru, un to organizēs attiecīgās augstskolas doktorantūras skola. Lēmumu par grāda piešķiršanu vai atteikumu piešķirt grādu promocijas padome pieņems atklātā balsojumā, tādējādi nodrošinot gan promocijas procesa caurspīdīgumu, gan arī iespēju balsot attālināti. Doktorants būs jāinformē par potenciālajiem recenzentiem pirms viņu nozīmēšanu, lai viņš/-a varētu izmantot savas tiesības izteikt pamatotu viedokli par promocijas padomes kandidātu atbilstību.

Likumprojekta normas par doktorantūras valsts finansēšanu paredz, ka doktora studiju programmas valsts budžeta finansējumu veidos trīs avoti:
(1) doktora studiju programmas studiju vietas bāzes finansējums, 
(2) doktoranta atalgojums katrai doktora studiju programmai valsts budžeta finansētai studiju vietai,
(3) cits mērķfinansējums, kas nodrošina doktorantūras īstenošanu.

Doktora studiju programmas studiju vietas vienotais bāzes finansējums paredzēts 8500 euro apmērā gadā. Augstskolām būs tiesības iekšēji studiju vietas bāzes izmaksas diferencēt piešķirtā finansējuma ietvaros.
Doktoranta atalgojums katrai doktora studiju programmai valsts budžeta finansētai studiju vietai paredzēts 12 000 euro apmērā gadā trīs līdz četru gadu studijām. Doktoranta atalgojums būs daļa no konkursa kārtībā iegūtās doktora studiju programmas valsts budžeta studiju vietas finansējuma. Saņemot doktoranta atalgojumu, tiek pieņemts, ka doktorants vismaz 20 stundas nedēļā veltīs studijām un pētnieciskajam darbam doktorantūrā. Šādi tiks samazināts doktorantu atbirums un nodrošināts, ka doktoranti absolvē doktora studiju programmas optimālajā laikā (3–4 studiju gados). Pārējo  doktoranta darba slodzes daļu jāfinansē augstskolai vai doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītajam sadarbības partnerim, nodarbinot doktorantu akadēmiskā amatā vai citā amatā, kura galvenais uzdevums ir zinātniskā pētniecība (sk. šī Risinājuma apraksta 6. punktu par likumprojekta 13. pantu, kas paredz papildināt likumu ar 43.¹ pantu par doktorantu nodarbinātību).
Citu mērķfinansējumu veidos valsts, līgumpētījumu, Eiropas Savienības fondu un citu ārvalstu finanšu instrumentu pētniecības un attīstības finansējums, kas nodrošina doktorantūras īstenošanu ,tostarp tiks izlietots doktorantu iesaistei ar zinātnisko pētniecību saistītā darbā.
Šāds doktorantūras finansēšanas modelis nodrošinās doktorantūras ciešāku sasaisti ar pētniecību, ieviesīs doktoranta atalgojuma komponenti, padarīs doktorantūras finansēšanas sistēmu taisnīgāku, vienkāršāku, pielāgojamāku un vērstu uz ilgtspēju, uzlabojot savlaicīgas doktora grāda iegūšanas rādītājus un samazinot doktorantu atbiruma rādītājus.

Likumprojekts neietver ziņas par likuma 55.1 pantu, kas attiecas uz kopīgām studiju programmām. Attiecīgais pants šobrīd tiek izskatīts un precizēts Saeimā. Ja tas būs nepieciešams, tad jaunā doktorantūras modeļa ieviešanai nepieciešamos grozījumus šajā pantā veiks likumprojekta virzības procesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvie risinājumi pašreizējā doktorantūras īstenošanas procesa pilnveidei tika izvērtēti ziņojuma izstrādes laikā. Likumprojekts pamatojas ziņojumā ietvertajā un Ministru kabineta atbalstītajā risinājumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi, īstenojot doktorantūru atbilstoši ziņojumā ietvertajam risinājumam, ir samērīgi ar likumprojektā ietvertajām prasībām un izmaksām, jo novērš pašreizējā doktorantūras īstenošanas procesa trūkumus un panāk, ka pēc likumprojekta stāšanās spēkā doktorantūras īstenošana Latvijā atbildīs Eiropas Augstākās izglītības telpā un Eiropas Pētniecības telpā noteiktajiem principiem, standartiem un rekomendācijām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
1) Sursock, A., Latvian doctoral studies and promotion system, 2016,
2) World Bank, Focus on Performance. Academic Careeers, vol. 3, 2018.
Apraksts
Pasaules Bankas ekspertu 2016. un 2018. gada ziņojumos ietvertā analīze un secinājumi rāda, ka Latvijas augstākās izglītības un zinātnes sistēmā un augstskolās doktora līmeņa studijām ir nozīmīga stratēģiska loma, tomēr doktorantūras īstenošanas process uzrāda vairākas iezīmes, kas jāstiprina un jāmodernizē.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Ministrija izstrādā un uztur augstākās izglītības jomas monitoringu, kurā ietverti arī kritēriji doktorantūras īstenošanas procesa pastāvīgai izvērtēšanai. Tādējādi jaunā doktorantūras modeļa ieviešanas pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums notiks minētā monitoringa ietvaros.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
31.12.2027.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
-
Rādītājs
Izglītības attīstības pamatnostādņu rādītājs, kas tiks monitorēts izglītības attīstības pamatnostādņu īstenošanas laikā, doktorantu skaits, doktora grādu ieguvušo skaits, akadēmiskā personāla atjaunotne – cik doktora grāda ieguvēju turpina darbu augstākās izglītības un zinātniskajās institūcijās.

1.6. Cita informācija

nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • augstskolas personāls (studējošie, akadēmiskajos amatos nodarbinātie, vispārējais personāls), zinātniskās institūcijas nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Līdz ar jaunā doktorantūras modeļa ieviešanu, mainīsies doktoranta statuss, finansiālais nodrošinājums un iespējas.
Likumprojekta 13. pants paredz, ka, ja doktorants jau nebūs nodarbināta vēlētā vai ieceltā augstskolas akadēmiskā personāla amatā, augstskola vai doktora studiju programmas īstenošanā iesaistītais sadarbības partneris ar doktorantu noslēgs darba līgumu, ieceļot doktorantu pētnieka, asistenta, lektora vai citā amatā, kura galvenais uzdevums ir zinātniskā pētniecība uz laiku, kas nav mazāks par attiecīgās doktora studiju programmas īstenošanas termiņu. Likumprojekta normas par doktorantūras valsts finansēšanu paredz, ka doktorants, konkursa kārtībā iegūstot doktora studiju programmas valsts budžeta studiju vietu, saņems doktoranta atalgojumu 12 000 euro apmērā gadā trīs līdz četru gadu studijām. Gan doktoranta atalgojums, gan darba alga doktorantam garantēs sociālo nodrošinājumu, kas atbilst labai starptautiskai praksei. Tādējādi iestāšanās doktorantūrā vairs nebūs saistīta ar sociālās maznodrošinātības risku, kā tas konstatējams pašreizējā stipendiju modelī. Doktorantam būs garantēti konkurētspējīgi ienākumi doktorantūras laikā, kas ļaus pabeigt studijas optimālā (trīs līdz četru gadu) laikā.
Vienlaikus, līdz ar likumprojekta un saistīto tiesību aktu stāšanos spēkā, augstskolas nodrošinās tādu doktorantūras kvalitāti, kas atbilst labai starptautiskai praksei: doktora studiju programmas īstenos tikai tādas augstskolas vai augstskolu konsorciji, kas var nodrošināt zinātniskās pētniecības veikšanai nepieciešamo infrastruktūru. Katram promocijas darbam doktorantūras skola augstskolas noteiktajā kārtībā organizēs promocijas padomes izveidi. Doktorantūras skolas nodrošinās doktorantiem studiju kursus plaši izmantojamo prasmju apguvei neatkarīgi no doktora studiju programmas studiju virziena, tādējādi uzlabojot doktora grāda ieguvēja konkurētspēja darba tirgū. Uzņemšana doktorantūrā varēs notikt jebkurā akadēmiskā gada laikā.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • nevalstiskās organizācijas
  • augstskolas, zinātniskās institūcijas
Ietekmes apraksts
Likumprojekts attiecas uz augstskolu politiku un procedūrām doktorantūras īstenošanai atbilstoši Eiropas Augstākās izglītības telpā un Eiropas Pētniecības telpā noteiktajiem principiem, standartiem un rekomendācijām un ievieš jaunu doktorantūras valsts finansēšanas modeli. Augstskolām būs jāaktualizē vai jāizstrādā no jauna politika un procedūras, ko nosaka likumprojektā ietvertās normas attiecībā uz:
- doktorantu nodarbinātību,
- pēcdoktorantūras posmu un pēcdoktoranta statusu,
- studiju pārtraukuma ilgumu vienas doktora studiju programmas ietvaros,
- rīcību, ja konstatē, ka augstskolas izsniegtais diploms, piešķirtais grāds vai profesionālā kvalifikācija ir iegūta negodprātīgas rīcības, tostarp plaģiātisma, rezultātā,
- vienotu izpratni par doktora teorētisko pētījumu un mākslinieciskās jaunrades darbu,
- doktorantūras īstenošanu doktorantūras skolas ietvaros, tostarp doktorantūras skolas funkcijas un uzdevumus, doktorantūras skolas iekšējo kvalitātes - - nodrošināšanu un ārējo kvalitātes novērtēšanu,
- vienotu izpratni par promocijas darbu,
- doktorantūras valsts finansēšanu,
- funkcijām, kuras augstskolas īsteno savās iekšējās kvalitātes nodrošināšanas sistēmās, piemēram, par to, ka augstskolas izveido iekšējo kārtību akadēmiskā godīguma ievērošanai un akadēmisko pārkāpumu, tostarp plaģiāta, izskatīšanai, kā arī lēmuma pieņemšanai,
- uzņemšanu doktora studiju programmā,
- prasībām personām, kas piedalās akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā,
- doktora studiju programmas licencēšanu un licences atņemšanu,
- doktora studiju programmas pilna laika studiju ilgumu,
- zinātnes doktora grāda un profesionālā doktora grāda mākslās piešķiršanu, kā arī par promocijas padomi un promocijas darba aizstāvēšanu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Jaunais doktorantūras modelis nodrošinās, ka visām nozarēm tiks sagatavoti augsta līmeņa speciālisti ar tādu profesionālo prasmju kopumu, kas viņiem ļaus kļūt par vispusīgiem pētniekiem un profesionāļiem, kuri var ieņemt gan akadēmiskus, gan neakadēmiskus amatus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Jaunais doktorantūras modelis nodrošinās, ka pieaugs Latvijā pētniecībā nodarbināto skaits, kas sekmēs Latvijas nozaru konkurētspēju, tostarp veicinās jaunu zināšanu radīšanu, tālāknodošanu un inovāciju attīstību.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nodrošinot Latvijā pētniecībā nodarbināto skaita pieaugumu, jaunais doktorantūras modelis sekmēs arī Latvijas dalību ES inovāciju procesos un programmās.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Jaunais doktorantūras modelis nodrošinās, ka pieaugs Latvijā pētniecībā nodarbināto skaits, kas sekmēs Latvijas nozaru konkurētspēju, tostarp veicinās jaunu zināšanu radīšanu, tālāknodošanu un inovāciju attīstību.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Jaunais doktorantūras modelis nodrošinās, ka pieaugs Latvijā pētniecībā nodarbināto skaits, kas sekmēs Latvijas nozaru konkurētspēju, tostarp veicinās jaunu zināšanu radīšanu, tālāknodošanu un inovāciju attīstību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Jaunais doktorantūras modelis nodrošinās, ka pieaugs Latvijā pētniecībā nodarbināto skaits, kas sekmēs Latvijas nozaru konkurētspēju, tostarp veicinās jaunu zināšanu radīšanu, tālāknodošanu un inovāciju attīstību.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
11 940 774
0
11 940 774
0
11 940 774
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
11 940 774
0
11 940 774
0
11 940 774
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
11 940 774
0
11 940 774
1 500 000
11 940 774
3 000 000
4 500 000
2.1. valsts pamatbudžets
11 940 774
0
11 940 774
1 500 000
11 940 774
3 000 000
4 500 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 500 000
0
-3 000 000
-4 500 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 500 000
0
-3 000 000
-4 500 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
1 500 000
0
3 000 000
4 500 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 500 000
-3 000 000
-4 500 000
5.2. speciālais budžets
0
-1 500 000
-3 000 000
-4 500 000
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu jaunā doktorantūras modeļa ieviešanu Latvijā, izskatāms likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem  atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.

Nepieciešamais papildus finansējums jauna doktorantūras modeļa izstrādē un ieviešanā, euro

Ministrija
2023. gads
2024. gads
2025. gads un turpmāk

Kopā
1 500 000
3 000 000
4 500 000

15.Izglītības un zinātnes ministrija
apakšprogramma 03.01.00 “Augstskolas”
863 779
1 727 558
2 591 338

16.Zemkopības ministrija
apakšprogramma 22.02.00 “Augstākā izglītība”
196 804
393 608
590 412

22.Kultūras ministrija
Apakšprogramma 20.00.00 “Kultūrizglītība”
125 413
250 825
376 237

29.Veselības ministrija
Apakšprogramma 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība”
314 004
628 009
942 013

Detalizēts apraksts pievienots Ministru kabineta 2020. gada 25. jūnija rīkojumam Nr.345 “Par konceptuālo ziņojumu “Par jauna doktorantūras modeļa ieviešanu Latvijā””. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu jaunā doktorantūras modeļa ieviešanu Latvijā, izskatāms likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem  atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.

4.1.1. Jauni MK noteikumi par prasībām akadēmiskās doktora studiju programmas doktoranta un profesionālās doktora studiju programmas mākslās doktoranta nodarbinātībai.

Pamatojums un apraksts
Augstkolu ikuma 43.¹ panta otrajā daļā noteiktais
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Jauni MK noteikumi par akadēmiskās doktora studiju programmas galvenajiem mērķiem, uzdevumiem un studiju programmas obligāto saturu, minimālajām prasībām akadēmiskā personāla zinātniskajai kvalifikācijai, kā arī iegūtās izglītības vērtēšanas pamatprincipiem, tostarp arī par zinātniskās darbības rezultātiem, kas doktorantam jāsasniedz doktora studiju programmas apguves laikā.

Pamatojums un apraksts
Augstskolu likuma 55. panta devītā daļa
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Jauni MK noteikumi par prasībām un kārtību, kādā piešķir profesionālo doktora grāda mākslās.
 

Pamatojums un apraksts
Augstkolu  likuma 63.4 panta trešā daļa
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.4. Jauni MK noteikumi par prasībām doktora teorētiskajam pētījumam un mākslinieciskās jaunrades darbam, kā arī zinātniskās darbības rezultātiem, kas doktorantam jāsasniedz profesionālās doktora studiju programmas mākslās apguves laikā.

Pamatojums un apraksts
Augstskolu likuma 63.5 panta trešā daļa
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.5. Jauni MK noteikumi par prasībām doktorantūras skolas izveidei, darbībai, doktorantūras skolas sadarbības partneriem un to iesaistei doktorantūras skolas pārvaldībā.
 

Pamatojums un apraksts
Augstskolu likuma 88. panta sestajā daļā minētie noteikumi
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.6. Jauni MK noteikumi par promocijas darba veidiem un prasībām promocijas darbam, promocijas padomes locekļu un promocijas darba vadītāju kvalifikācijai, kā arī promocijas padomes izveidei, darbībai un tās uzdevumus, tostarp arī par kārtību, kādā promocijas padome vērtē promocijas darbu.
 

Pamatojums un apraksts
Augstskolu likuma 92. panta ceturtajā daļā minētie noteikumi.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.7. Jauni MK noteikumi par kārtību, kādā doktorantūru finansē no valsts budžeta līdzekļiem, un nosacījumus augstskolai valsts budžeta finansējuma saņemšanai.

Pamatojums un apraksts
Augstkolu likuma 94. panta otrajā daļā minētos noteikumi.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.8. Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumi Nr.740 “Noteikumi par stipendijām”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma 52. panta trešajā daļā veicami precizējumi, izņemot doktorantus no stipendiju uz valsts finansētajam studiju vietām saņēmēju loka, jo, stājoties spēkā Ministru kabineta noteikumiem, kas tiks izdoti līdz 2022. gada 31. decembrim, doktorants, iegūstot valsts budžeta finansētai studiju vietu doktora studiju programmā, saņems doktoranta atalgojumu 12 000 euro apmērā gadā trīs līdz četru gadu studijām. Saņemot doktoranta atalgojumu, tiek pieņemts, ka doktorants vismaz 20 stundas nedēļā veltīs studijām un pētnieciskajam darbam doktorantūrā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.9. Ministru kabineta 2006.gada 12.decembra noteikumi Nr.994 “Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem”.

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam šā likuma 52. panta pirmajā daļā veicami precizējumi, izņemot doktora studiju programmas no to studiju programmu loka, attiecībā uz kurām valsts nosaka studiju vietu skaitu augstskolās un koledžās, jo Ministru kabinets līdz 2022. gada 31. decembrim izdos noteikumus par to, kādā kārtībā doktorantūru finansē no valsts budžeta līdzekļiem, un nosacījumiem augstskolai valsts budžeta finansējuma saņemšanai.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.10. Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumi Nr. 129 “Profesora vai asociētā profesora amata pretendenta un amatā esoša profesora vai asociētā profesora zinātniskās un pedagoģiskās kvalifikācijas vai mākslinieciskās jaunrades darba rezultātu novērtēšanas kārtība”.

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam šā likuma 55. panta pirmās daļas 3. punktā veicami precizējumi, aizstājot prasību par to, ka akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā piedalās ne mazāk kā piecas personas ar doktora grādu, no kurām vismaz trīs ir Latvijas Zinātnes padomes apstiprināti eksperti attiecīgajā nozarē, ar prasību, ka akadēmiskās doktora studiju programmas īstenošanā piedalās ne mazāk kā piecas personas ar zinātnes doktora grādu un noteiktiem zinātniskās kvalifikācijas kritērijiem attiecīgajā zinātnes nozarē un noteiktu kārtību to izvērtēšanai, vai ārvalstu zinātnieki ar līdzvērtīgu zinātnisko kvalifikāciju. Līdz ar atbilstošu grozījumu stāšanos spēkā Zinātniskās darbības likumā LZP ekspertu institūcija beigs pastāvēt.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.11. Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi”
 

Pamatojums un apraksts
Veikt grozījumus, ievērojot šā likuma grozījumus.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.12. Ministru kabineta 2007. gada 23.marta noteikumi Nr. 203 “Studējošā personas lietas noformēšanas un aktualizēšanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši likumprojektam veicami precizējumi attiecībā uz doktorantūrā studējošajiem.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.13. Ministru kabineta 2012.gada 24.janvāra noteikumi Nr.68 “Stipendiju piešķiršanas kārtība ārzemniekiem”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma 52. panta trešajā daļā veicami precizējumi, izņemot doktorantus no stipendiju uz valsts finansētajam studiju vietām saņēmēju loka, jo, stājoties spēkā Ministru kabineta noteikumiem, kas tiks izdoti līdz 2022. gada 31. decembrim, doktorants, iegūstot valsts budžeta finansētai studiju vietu doktora studiju programmā, saņems doktoranta atalgojumu 12 000 euro apmērā gadā trīs līdz četru gadu studijām. Saņemot doktoranta atalgojumu, tiek pieņemts, ka doktorants vismaz 20 stundas nedēļā veltīs studijām un pētnieciskajam darbam doktorantūrā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.14. Ministru kabineta 2013. gada 16. aprīļa noteikumi Nr. 202 "Kārtība, kādā izsniedz valsts atzītus augstāko izglītību apliecinošus dokumentus"

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši likumprojektam veicami precizējumi attiecībā uz doktorantūrā studējošajiem.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.15. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 793 “Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 793 “Studiju virzienu atvēršanas un akreditācijas noteikumi”
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.16. Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumi Nr. 795 “Studiju programmu licencēšanas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma 55.2 panta piektās daļas 8. punktā noteiktajam veicami precizējumi, nosakot, ka Studiju kvalitātes komisija lēmumu par studiju programmas licences atņemšanu var pieņemt, ja augstskola, kura doktorantūras skolā īsteno akadēmiskās doktora studiju programmas un kuras  ar akadēmisko doktora studiju programmu saistītā vērtējamā vienība zinātnisko institūciju darbības starptautiskajā novērtējumā ir saņēmusi vērtējumu viena vai divas balles. Pirms lēmuma pieņemšanas Studiju kvalitātes komisijai jāizvērtē attiecīgās doktora studiju programmas unikalitāti vai nozīmīgumu Latvijas zinātnei, kultūrai, tautsaimniecībai un sabiedrībai. Šāds papildu nosacījums nepieciešams, lai panāktu, ka doktora studiju programmas īsteno tikai tādas augstskolas vai augstskolu konsorciji, kas var nodrošināt zinātniskās pētniecības veikšanai nepieciešamo infrastruktūru. Vienlaikus tiek iestrādāts mehānisms, lai lēmuma pieņemšana par licences atņemšanu nebalstītos uz rekomendāciju, kas izteikta vienā novērtējumā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.17. Ministru kabineta 2018. gada 14. augusta noteikumi Nr. 505 “Ārpus formālās izglītības apgūto vai profesionālajā pieredzē iegūto kompetenču un iepriekšējā izglītībā sasniegtu studiju rezultātu atzīšanas noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma 92. panta otrās daļas 2. punktā noteiktajam veicami precizējumi, nosakot, ka personai ir tiesības aizstāvēt promocijas darbu, ja tai augstskola ir atzinusi ārpus formālās izglītības apgūtos rezultātus, profesionālajā pieredzē iegūto kompetenci un iepriekšējā izglītībā sasniegtos studiju rezultātus atbilstoši Ministru kabineta normatīvajam regulējumam, un tā ir sagatavojusi promocijas darbu aizstāvēšanai. Tas nepieciešams, lai sniegtu tiesības personai, kas nav apguvusi licencētas vai akreditētas doktora studiju programmas akadēmisko daļu, taču ir sagatavojusi promocijas darbu aizstāvēšanai, aizstāvēt promocijas darbu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.18. Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumi Nr. 846 “Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma  91. panta otrajā daļā noteiktajam veicami precizējumi, nosakot, ka uzņemšana doktora studiju programmās nav piesaistīta akadēmiskā gada sākumam, lai doktorantūrā nav sinhronizēta ar akadēmiskā gada sākumu: persona varēs tikt imatrikulēta doktora studiju programmā neatkarīgi no akadēmiskā studiju kalendāra.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.19. Ministru kabineta 2007. gada 23. janvāra noteikumi Nr. 70 “Studiju līgumā obligāti ietveramie noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Šajos noteikumos atbilstoši grozījumam likuma  91. panta trešajā daļā noteiktajam veicami precizējumi par to, ka augstskola, ievērojot Ministru kabineta normatīvo regulējumu par studiju līgumā obligāti ietveramajiem noteikumiem, ar  doktorantu slēdz rakstveida studiju līgumu, kurā  ir iekļauts arī doktoranta individuālais studiju plāns ar sasniedzamajiem progresa rādītājiem, jo šāds plāns ir studiju procesa pamatā un ir viens no priekšnosacījumiem, lai doktora studiju programmas iekšējai kvalitātes nodrošināšanai.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav
Skaidrojums
Likumprojekts tiks izskatīts publiskajā apspriešanā.

6.4. Cita informācija

Pagaidām nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas

    7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

    Vai projekts skar šo jomu?
    -

    7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

    Ietekme
    Jā/Nē
    Skaidrojums
    1. Tiks veidota jauna institūcija
    doktorantūras skolas
    2. Tiks likvidēta institūcija
    -
    -
    3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
    -
    -
    4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
    Tiks paaugstināta augstskolu autonomija doktorantūras īstenošanā un atbildība par doktorantūras kvalitātes nodrošināšanu.
     
    5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
    Augstskolas vai augstskolu konsorcijs uzņemšanu doktora studiju programmās, doktora studiju programmu īstenošanu, kā arī doktora grāda piešķiršanu organizēs centralizēti – doktorantūras skolās.
    6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
    -
    -
    7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
    Centralizēta doktorantūras īstenošana doktorantūras skolās.
    Doktorantūras skolas īstenoto doktora studiju programmu ārējā novērtēšana notiks cikliskas augstskolas akreditācijas ietvaros, ievērojot pēdējā zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rezultātus, tiks atbilstoši novērtēta doktora studiju programmas kapacitāte nodrošināt zinātniskās pētniecības veikšanai atbilstošu vidi. Tādējādi tiks novērstas būtiskas atšķirības starp doktora grāda ieguvējiem zināšanu un prasmju ziņā atkarībā no augstskolas, kurā pabeigtas doktorantūras studijas un iegūts doktora grāds.
    8. Cita informācija
    -
    -

    7.5. Cita informācija

    Pagaidām nav
    8. Horizontālās ietekmes

    8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Tiks sasniegti rīcības virziena mērķa [129] “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” progresa rādītāji [134] “Jauno doktoru īpatsvars no 25–34 gadus veciem iedzīvotājiem” un [151] “Vidējās un augstākās izglītības iestāžu nesenu (pirms viena-trim gadiem) absolventu  (20–34 gadu vecumā) nodarbinātības līmenis”.

    8.1.5. uz teritoriju attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.6. uz vidi

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.7. uz klimatneitralitāti

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Doktorants līdz ar imatrikulāciju doktora studiju programmā tiks iecelts amatā, kas ir saistīts ar viņa specializāciju un viņam būs konkurētspējīgi ienākumi, t. sk. garantēts sociālais nodrošinājums, doktorantūras laikā.

    8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Vienlīdzīgas iespējas un tiesības visiem

    8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Vienlīdzīgas dzimuma līdztiesības

    8.1.11. uz veselību

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Tiks sasniegti rīcības virziena mērķa [129] “Zinātnes izcilība sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” progresa rādītāji [134].

    8.1.13. uz datu aizsardzību

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Augstskolas pienākums būs aizstāvētu promocijas darbu izvietot savā brīvi pieejamā tīmekļa vietnē, izņemot, ja augstskola saskaņā ar Informācijas atklātības likumu promocijas darbu ir klasificējusi kā ierobežotas pieejamības informāciju.

    8.1.14. uz diasporu

    Vai projekts skar šo jomu?
    Apraksts
    Diasporas pārstāvjiem ir neierobežotas iespējas un tiesības.

    8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

    Vai projekts skar šo jomu?

    8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

    8.2. Cita informācija

    Pagaidām nav.
    Pielikumi