22-TA-944: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 104 "Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pašlaik ir spēkā Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumi Nr. 104 "Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 104), kuri jāgroza, lai iekļautu atsauces uz spēkā esošiem Eiropas Savienības tieši piemērojamiem normatīvajiem aktiem, kā arī lai novērstu iespējamu tiesību normu dublēšanos ar Pārtikas aprites uzraudzības likumā un Administratīvā procesa likumā iekļautajām normām.
Pašlaik ir spēkā:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625, par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), (turpmāk –Regula 2017/625);
2) Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas regulas (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005 (turpmāk - Regula 2019/627).
Pašlaik ir spēkā:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625, par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula), (turpmāk –Regula 2017/625);
2) Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas regulas (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005 (turpmāk - Regula 2019/627).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir sagatavots, lai novērstu situāciju, kad pārtikas uzņēmumos, kuri nodarbojas ar pārtikas produktu pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, un kurus nav nepieciešams atzīt, netiek ievērotas higiēnas un citas pārtikas apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības. Noteikumos arī nepieciešams ietvert atbilstošas atsauces uz Eiropas Savienības tieši piemērojamiem normatīvajiem aktiem un novērst tiesību normu dublēšanos ar Pārtikas aprites uzraudzības likuma un Administratīvā procesa likuma normām.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas, bet normas par noteiktu pārtikas uzņēmumu pārbaudi pirms reģistrācijas stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir noteikumi Nr. 104, kuros noteikts, ka pārtikas apritē atļauts iesaistīties pārtikas uzņēmumiem, kas ir atzīti vai reģistrēti kā pārtikas aprites uzņēmumi un iekļauti Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – PVD) uzraudzības objektu reģistrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 104 izdoti pamatojoties uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 5. panta ceturtajā daļā un Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 15. panta piektajā daļā dotajiem pilnvarojumiem. Pamatojoties uz Ministru kabinetam doto pilnvarojumu Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā, noteikumu Nr. 104 III1 nodaļā ir noteikta īslaicīga pakalpojuma sniedzēja paziņojuma nosūtīšanas un reģistrācijas kārtība, savukārt 1. punktā nav ietverta atsauce uz šo likumā noteikto pilnvarojošo normu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu juridiskās tehnikas prasību ievērošanu, noteikumu Nr. 104 1. punktā jāparedz, ka noteikumi nosaka kārtību, kādā citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts pakalpojuma sniedzējam atļauts sniegt īslaicīgu pakalpojumu pārtikas apritē Latvijas Republikā.
Problēmas apraksts
Regula 2017/625 atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulu (EK) Nr. 854/2004, ar ko paredz īpašus noteikumus par lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālās kontroles organizēšanu, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulu (EK) Nr. 882/2004, par oficiālo kontroli, ko veic, lai nodrošinātu atbilstības pārbaudi saistībā ar dzīvnieku barības un pārtikas aprites tiesību aktiem un dzīvnieku veselības un dzīvnieku labturības noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 104 1. un 2. punktā, 7.1. apakšpunktā, 15. punktā, 21.3. apakšpunktā un 22. punktā dotās atsauces uz atceltajām regulām jāaizstāj ar attiecīgām atsaucēm uz Regulu 2017/625 un Regulu 2019/627, kā arī jāprecizē atsauces uz noteikumos Nr. 104 jau minēto Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulu (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku, (turpmāk – Regula Nr. 853/2004) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulu (EK) Nr. 852/2004 par pārtikas produktu higiēnu (turpmāk – Regula Nr. 852/2004).
Problēmas apraksts
Atsevišķi noteikumu Nr. 104 punkti, kuros noteikts PVD pienākums pārtikas uzņēmumam paziņot pieņemtos lēmumus – administratīvos aktus, dublē Administratīvā procesa likumā noteikto.
Risinājuma apraksts
Jāsvītro noteikumu Nr. 104 8. punkts un jāprecizē 12.1. un 14.1. apakšpunkta redakcija.
Problēmas apraksts
Patlaban noteikumu Nr. 104 23. punktā noteikts, ka tos pārtikas uzņēmumus, kuriem saskaņā ar Regulas Nr. 853/2004 4. pantu nav nepieciešama atzīšanas procedūra, PVD reģistrē uzraudzības objektu reģistrā. PVD informāciju par lēmumu par uzņēmumu atzīšanu vai reģistrēšanu uztur uzraudzības objektu reģistrā, kas ir publiski pieejams PVD tīmekļvietnē un tiek uzturēts aktualizētā stāvoklī, sniedzot informāciju patērētājiem, uzņēmējiem un valsts pārvaldes iestādēm. Tāpat šajā punktā minētas dažādas personas pēc to darbības veida, kuras arī reģistrē PVD, ja personas iesaistās pārtikas apritē, piemēram, tālpārdošanas uzņēmumi, biedrības, mājražotāji u.c. Sākotnēji to saraksts tika veidots, lai nepārprotami būtu skaidrs, kurām personām jābūt reģistrētām kā pārtikas aprites uzņēmumiem, pat ja to primārā darbība nav saistīta ar pārtikas apriti.
Risinājuma apraksts
Izvairoties no augstāka spēka tiesību normu dublēšanas un iespējami maldinošas noteikumu Nr. 104 interpretēšanas, minētais personu saraksts ir jāsvītro no 23. punkta, jo:
1) Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti un Latvijas normatīvie akti noteic, ka pārtikas uzņēmums ir persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem. Savukārt pārtikas aprites definīcijā noteikts, ka tās ir visas darbības no pārtikas ieguves līdz patēriņam, kā arī nosaka, ka pārtikas uzņēmums iesaistās pārtikas apritē tad, ja tas ir atzīts vai reģistrēts (Pārtikas aprites uzraudzības likuma 1. panta 6. punkts un 5. panta pirmā daļa);
2) punktā minētais saraksts nav pilnīgs un var radīt maldīgu priekšstatu, ka cita veida personām nav pienākums reģistrēties PVD. Lietderīgi ir ievietot normu skaidrojumu PVD tīmekļvietnē, ja nepieciešams.
1) Eiropas Savienības tieši piemērojamie normatīvie akti un Latvijas normatīvie akti noteic, ka pārtikas uzņēmums ir persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem. Savukārt pārtikas aprites definīcijā noteikts, ka tās ir visas darbības no pārtikas ieguves līdz patēriņam, kā arī nosaka, ka pārtikas uzņēmums iesaistās pārtikas apritē tad, ja tas ir atzīts vai reģistrēts (Pārtikas aprites uzraudzības likuma 1. panta 6. punkts un 5. panta pirmā daļa);
2) punktā minētais saraksts nav pilnīgs un var radīt maldīgu priekšstatu, ka cita veida personām nav pienākums reģistrēties PVD. Lietderīgi ir ievietot normu skaidrojumu PVD tīmekļvietnē, ja nepieciešams.
Problēmas apraksts
Patlaban noteikumos Nr. 104 noteikts, ka pārtikas uzņēmumi, kam saskaņā ar Regulas Nr. 853/2004 4. pantā noteikto nav nepieciešama atzīšana, piecu darbdienu laikā pēc uzņēmuma iesnieguma un citu dokumentu saņemšanas tiek reģistrēti PVD. PVD visiem uzņēmumiem reģistrācijas procesā veic dokumentu kontroli un izvērtē jebkuru citu PVD rīcībā esošo informāciju, kas norāda uz iespējamību, ka patērētāji varētu tikt maldināti, īpaši attiecībā uz pārtikas veidu, identitāti, īpašībām, sastāvu, daudzumu, derīgumu, izcelsmes valsti vai izcelšanās vietu, izgatavošanas vai ražošanas metodi. PVD, ņemot vērā apzinātos riska faktorus, izvērtē pirmsreģistrācijas pārbaudes nepieciešamību atbilstoši Regulas 2017/625 9. panta 1. punktā noteiktajam. PVD pēc iesniegto dokumentu izvērtēšanas un riska faktoru analīzes ir tiesīgs atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam pārbaudīt uzņēmumu pirms reģistrācijas, tomēr šādas pārbaudes notiek tikai atsevišķos gadījumos un nenotiek regulāri noteiktām pārtikas aprites uzņēmumu grupām.
Apzinoties iespējamos riska faktorus, PVD pirmsreģistrācijas pārbaudēs uzmanība jāpievērš tieši pārtikas uzņēmumiem, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu. Maksa par reģistrāciju netiek piemērota, izņemot par pirmsreģistrācijas kontroli uzņēmumā uz vietas. Pašlaik kārtējās pārbaudēs saistībā ar uzraudzību pēc reģistrācijas pārtikas uzņēmumos, kuros pārbaude pirms reģistrācijas nav notikusi, PVD bieži konstatē pārkāpumus higiēnas prasību ievērošanā, proti, netīras telpas, darba virsmas, aprīkojumu, kas nonāk saskarē ar pārtiku, kā arī uzņēmumos uz vietas neatrodas pārbaudei nepieciešamie dokumenti vai darbinieki tajos neorientējas latviešu valodas nezināšanas dēļ, nespēj pildīt paškontrolē deklarētās procedūras. Tāpat pārbaudēs tiek konstatēta virkne citu pārtikas apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteikto prasību neievērošana.
Uzņēmuma atbildīgajām personām un (vai) darbiniekiem tiek izskaidrotas pārbaudes laikā konstatētās neatbilstības un noteikts neatbilstību novēršanas termiņš, taču reizēm uzņēmēji tajā pašā adresē reģistrē jaunu uzņēmumu un konstatētās neatbilstības atkārtojas. Dažkārt jauns uzņēmums jau ir piereģistrēts, bet strādā vēl iepriekšējais vai darbojas divas juridiskās personas paralēli bez pirmsreģistrācijas pārbaudes.
Analizējot 2020. gadā reģistrēto uzņēmumu uzraudzības rezultātus, iegūti šādi dati:
1) no jauna kopā reģistrēti 2898 pārtikas uzņēmumi, no kuriem atzīšanai bija pakļauti 50 uzņēmumi jeb ~ 1,7 %, aptuveni 1300 uzņēmumi ir mainījuši juridisko personu, darbības vietu vai darbības veidus (aktualizācija);
2) no visiem jaunajiem reģistrētajiem uzņēmumiem pirmajā plānotajā pārbaudē 1150 uzņēmumos tika konstatētas neatbilstības, tajā skaitā ~550 uzņēmumos bija piecas vai vairāk neatbilstības.
Jaunie uzņēmumi neizpilda normatīvo aktu prasības un tās ne vienmēr izprot, lai gan PVD tīmekļvietnē ir publicēta visiem pieejama informācija par uzņēmumu atzīšanu un reģistrāciju un nepieciešamo dokumentāciju, aprakstošā veidā sniegts skaidrojums par to, kā uzsākt un īstenot darbību pārtikas apritē.
PVD tīmekļvietnē pieejamā informācija:
1) https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/PVD/PVD_Partikas_aprite_10-2020(1).pdf
2) https://www.zm.gov.lv/partikas-un-veterinarais-dienests/statiskas-lapas/uznemuma-registracija?nid=2518#jump
Tāpat ir pieejams pārtikas uzņēmumu darbības veidu klasifikators:
https://www.zm.gov.lv/public/files/CMS_Static_Page_Doc/00/00/01/20/34/PVDklasifikators-32v.xls.
Pārtikas aprites uzraudzības likuma 7. panta pirmā daļa noteikts, ka pārtikas uzņēmums savā darbībā ir atbildīgs par pārtikas kvalitāti un nekaitīgumu, kā arī par izplatāmās pārtikas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām un uzņēmuma deklarētajām prasībām.
Pārtikas uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs par savā uzņēmumā pārtikas apritē nodarbināto personu profesionālo kvalifikāciju. Lai pārtikas uzņēmumu darbiniekiem būtu nepieciešamās zināšanas pārtikas higiēnas jomā, ir noteikta prasība, ka personālam, uzsākot darbu pārtikas uzņēmumā, jānoklausās vismaz trīs stundu garš kurss "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā", par to saņemot apliecinājumu (patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumi Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā").
Uzraudzības objektu pārbaudes prasa būtiskus PVD personāla un finanšu resursus, kas ir ierobežoti. Uzraudzības laikā notikušās kārtējās pārbaudes uzņēmumos tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto uzņēmums sedz kontroles izdevumus tad, kad PVD veic atkārtotu pārbaudi, lai pārliecinātos par kārtējās pārbaudes laikā konstatēto neatbilstību novēršanu. Tāpat valsts kasē bieži nenonāk PVD piemērotie naudas sodi, jo konkrētais pie administratīvās atbildības sauktais uzņēmums tiek likvidēts un zvērinātais tiesu izpildītājs nepiedzen naudas sodu.
PVD īsteno uzraudzības un kontroles pasākumus ar dažādām kontroles metodēm, lai nodrošinātu to, ka visi pārtikas apritē iesaistītie uzņēmumi ir reģistrējušies PVD un savu darbību īstenotu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, piemēram, PVD tīmekļvietnē ir publiski pieejama informācija par nedrošām sludinājumu vietnēm https://www.pvd.gov.lv/lv/nedrosas-sludinajumu-vietnes, patērētājus aicinot neiegādāties produktus no PVD nereģistrētiem uzņēmumiem.
Pārliecināties, vai uzņēmums ir reģistrēts PVD, var šeit: https://registri.pvd.gov.lv/. Tāpat PVD tīmekļvietnē ir pieejams uzticības tālrunis, uz kuru zvanot atbildēs automātiskais atbildētājs. Pēc signāla jāatstāj tajā paziņojums, sniedzot pēc iespējas precīzāku informāciju par to, kāds pārkāpums ir noticis. PVD sūdzību reģistrē un pārbauda. PVD tīmekļvietnes sadaļas "Noderīgi" iedaļā "Jautājumi un atbildes" ir iespēja nosūtīt sūdzības ar informāciju par pārkāpumiem pārtikas apritē. PVD pārbauda arī šīs sūdzības. Tādējādi tiek pārbaudīti arī tie uzņēmumi, kas darbību pārtikas apritē ir uzsākuši bez reģistrācijas vai atzīšanas, un tad to darbība tiek apturēta līdz uzņēmuma reģistrēšanai vai atzīšanai, vai uzņēmēja lēmumam pārtraukt uzņēmuma darbību pārtikas apritē.
Lai gan informācija par prasībām pārtikas uzņēmumiem un to personālam ir publiski pieejama un PVD iesaka uzņēmējiem pirms reģistrācijas iepazīties ar noteiktajām prasībām, PVD jauno uzņēmumu pārbaudēs regulāri konstatē neatbilstības normatīvo aktu prasību izpildē. Tā kā esošais informācijas nodrošināšanas veids, prasība nodrošināt personāla apmācību un patlaban PVD rīcībā esošie kontroles mehānismi nenodrošina nekaitīgas pārtikas apriti un patērētāji nav pasargāti no pārtikas izraisītas saslimšanas, ir jānosaka alternatīvi pasākumi jauno pārtikas uzņēmumu izvērtēšanai.
Apzinoties iespējamos riska faktorus, PVD pirmsreģistrācijas pārbaudēs uzmanība jāpievērš tieši pārtikas uzņēmumiem, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu. Maksa par reģistrāciju netiek piemērota, izņemot par pirmsreģistrācijas kontroli uzņēmumā uz vietas. Pašlaik kārtējās pārbaudēs saistībā ar uzraudzību pēc reģistrācijas pārtikas uzņēmumos, kuros pārbaude pirms reģistrācijas nav notikusi, PVD bieži konstatē pārkāpumus higiēnas prasību ievērošanā, proti, netīras telpas, darba virsmas, aprīkojumu, kas nonāk saskarē ar pārtiku, kā arī uzņēmumos uz vietas neatrodas pārbaudei nepieciešamie dokumenti vai darbinieki tajos neorientējas latviešu valodas nezināšanas dēļ, nespēj pildīt paškontrolē deklarētās procedūras. Tāpat pārbaudēs tiek konstatēta virkne citu pārtikas apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteikto prasību neievērošana.
Uzņēmuma atbildīgajām personām un (vai) darbiniekiem tiek izskaidrotas pārbaudes laikā konstatētās neatbilstības un noteikts neatbilstību novēršanas termiņš, taču reizēm uzņēmēji tajā pašā adresē reģistrē jaunu uzņēmumu un konstatētās neatbilstības atkārtojas. Dažkārt jauns uzņēmums jau ir piereģistrēts, bet strādā vēl iepriekšējais vai darbojas divas juridiskās personas paralēli bez pirmsreģistrācijas pārbaudes.
Analizējot 2020. gadā reģistrēto uzņēmumu uzraudzības rezultātus, iegūti šādi dati:
1) no jauna kopā reģistrēti 2898 pārtikas uzņēmumi, no kuriem atzīšanai bija pakļauti 50 uzņēmumi jeb ~ 1,7 %, aptuveni 1300 uzņēmumi ir mainījuši juridisko personu, darbības vietu vai darbības veidus (aktualizācija);
2) no visiem jaunajiem reģistrētajiem uzņēmumiem pirmajā plānotajā pārbaudē 1150 uzņēmumos tika konstatētas neatbilstības, tajā skaitā ~550 uzņēmumos bija piecas vai vairāk neatbilstības.
Jaunie uzņēmumi neizpilda normatīvo aktu prasības un tās ne vienmēr izprot, lai gan PVD tīmekļvietnē ir publicēta visiem pieejama informācija par uzņēmumu atzīšanu un reģistrāciju un nepieciešamo dokumentāciju, aprakstošā veidā sniegts skaidrojums par to, kā uzsākt un īstenot darbību pārtikas apritē.
PVD tīmekļvietnē pieejamā informācija:
1) https://www.zm.gov.lv/public/ck/files/PVD/PVD_Partikas_aprite_10-2020(1).pdf
2) https://www.zm.gov.lv/partikas-un-veterinarais-dienests/statiskas-lapas/uznemuma-registracija?nid=2518#jump
Tāpat ir pieejams pārtikas uzņēmumu darbības veidu klasifikators:
https://www.zm.gov.lv/public/files/CMS_Static_Page_Doc/00/00/01/20/34/PVDklasifikators-32v.xls.
Pārtikas aprites uzraudzības likuma 7. panta pirmā daļa noteikts, ka pārtikas uzņēmums savā darbībā ir atbildīgs par pārtikas kvalitāti un nekaitīgumu, kā arī par izplatāmās pārtikas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām un uzņēmuma deklarētajām prasībām.
Pārtikas uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs par savā uzņēmumā pārtikas apritē nodarbināto personu profesionālo kvalifikāciju. Lai pārtikas uzņēmumu darbiniekiem būtu nepieciešamās zināšanas pārtikas higiēnas jomā, ir noteikta prasība, ka personālam, uzsākot darbu pārtikas uzņēmumā, jānoklausās vismaz trīs stundu garš kurss "Minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā", par to saņemot apliecinājumu (patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2015. gada 29. septembra noteikumi Nr. 545 "Pārtikas apritē nodarbināto personu apmācības kārtība pārtikas higiēnas jomā").
Uzraudzības objektu pārbaudes prasa būtiskus PVD personāla un finanšu resursus, kas ir ierobežoti. Uzraudzības laikā notikušās kārtējās pārbaudes uzņēmumos tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto uzņēmums sedz kontroles izdevumus tad, kad PVD veic atkārtotu pārbaudi, lai pārliecinātos par kārtējās pārbaudes laikā konstatēto neatbilstību novēršanu. Tāpat valsts kasē bieži nenonāk PVD piemērotie naudas sodi, jo konkrētais pie administratīvās atbildības sauktais uzņēmums tiek likvidēts un zvērinātais tiesu izpildītājs nepiedzen naudas sodu.
PVD īsteno uzraudzības un kontroles pasākumus ar dažādām kontroles metodēm, lai nodrošinātu to, ka visi pārtikas apritē iesaistītie uzņēmumi ir reģistrējušies PVD un savu darbību īstenotu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, piemēram, PVD tīmekļvietnē ir publiski pieejama informācija par nedrošām sludinājumu vietnēm https://www.pvd.gov.lv/lv/nedrosas-sludinajumu-vietnes, patērētājus aicinot neiegādāties produktus no PVD nereģistrētiem uzņēmumiem.
Pārliecināties, vai uzņēmums ir reģistrēts PVD, var šeit: https://registri.pvd.gov.lv/. Tāpat PVD tīmekļvietnē ir pieejams uzticības tālrunis, uz kuru zvanot atbildēs automātiskais atbildētājs. Pēc signāla jāatstāj tajā paziņojums, sniedzot pēc iespējas precīzāku informāciju par to, kāds pārkāpums ir noticis. PVD sūdzību reģistrē un pārbauda. PVD tīmekļvietnes sadaļas "Noderīgi" iedaļā "Jautājumi un atbildes" ir iespēja nosūtīt sūdzības ar informāciju par pārkāpumiem pārtikas apritē. PVD pārbauda arī šīs sūdzības. Tādējādi tiek pārbaudīti arī tie uzņēmumi, kas darbību pārtikas apritē ir uzsākuši bez reģistrācijas vai atzīšanas, un tad to darbība tiek apturēta līdz uzņēmuma reģistrēšanai vai atzīšanai, vai uzņēmēja lēmumam pārtraukt uzņēmuma darbību pārtikas apritē.
Lai gan informācija par prasībām pārtikas uzņēmumiem un to personālam ir publiski pieejama un PVD iesaka uzņēmējiem pirms reģistrācijas iepazīties ar noteiktajām prasībām, PVD jauno uzņēmumu pārbaudēs regulāri konstatē neatbilstības normatīvo aktu prasību izpildē. Tā kā esošais informācijas nodrošināšanas veids, prasība nodrošināt personāla apmācību un patlaban PVD rīcībā esošie kontroles mehānismi nenodrošina nekaitīgas pārtikas apriti un patērētāji nav pasargāti no pārtikas izraisītas saslimšanas, ir jānosaka alternatīvi pasākumi jauno pārtikas uzņēmumu izvērtēšanai.
Risinājuma apraksts
Pirmsreģistrācijas pārbaudes uzņēmumā ir optimālais risinājums potenciālo neatbilstību novēršanai un sabiedrības aizsardzībai pret risku, kas rodas, pārtikas apritē nonākot normatīvo aktu prasībām neatbilstošai pārtikai.
PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta pirmajā daļā noteiktajam organizē un īsteno pārtikas aprites uzraudzību un kontroli saskaņā ar Regulu (ES) 2017/625. Veicot riska faktoru izpēti un analīzi, kā noteikts Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta otrās daļas 1. punkta "d" apakšpunktā, PVD kā kompetentā iestāde pārtikas aprites jomā ir konstatējis, ka lielāka uzmanība ir jāpievērš pārtikas uzņēmumiem, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi1, tostarp ēdiena gatavošanu, jo šo uzņēmumu darbiniekiem bieži nav pietiekamu zināšanu un izpratnes par riska faktoriem pārtikā un īstenojamajiem pasākumiem pārtikas produktu kvalitātes un nekaitīguma nodrošināšanā. Tas savukārt nozīmē to, ka nav nodrošināta drošas un nekaitīgas pārtikas piedāvāšana patērētājam.
Lai novērstu šādas situācijas un uzņēmējs varētu plānot finansiālos ieguldījumus prasību izpildei, ņemot vērā arī to, ka pārtikas uzņēmumi, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, ir klasificēti kā augsta riska kategorijas pārtikas uzņēmumi, pirmsreģistrācijas pārbaudes ir obligātas visos šāda veida uzņēmumos. Uzņēmējam jābūt informētam par kārtību, kādā notiks pirmsreģistrācijas pārbaude, tāpat kā uzņēmumiem, kuriem nepieciešama atzīšana. Tā kā līdz reģistrācijas brīdim uzņēmums vēl nav PVD uzraudzības objekts, PVD ar uzņēmēju ir jāsaskaņo pirmsreģistrācijas pārbaudes datums un laiks. Tāpat ir jānosaka kārtība minēto uzņēmumu pārbaudei un reģistrēšanai.
Noteikumos Nr. 104 nepieciešams paredzēt, ka PVD veic pirmsreģistrācijas pārbaudes visos noteikumos Nr. 104 noteiktajos uzņēmumos, kuri nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, un kurus nav nepieciešams atzīt, un tikai pēc tās uzņēmums var tikt iekļauts PVD uzraudzības objektu reģistrā un drīkst uzsākt darbību pārtikas apritē.
Šādu uzņēmumu pirmsreģistrācijas pārbaudē PVD inspektors novērtēs, vai uzņēmums spēs izpildīt Regulā Nr. 852/2004 un normatīvajos aktos pārtikas aprites jomā noteiktās prasības. Turklāt par pirmsreģistrācijas pārbaudi būs jāmaksā saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 681) 1. pielikuma 15. punktu noteiktā maksa. Maksas pakalpojums papildus mudinās uzņēmējus pirms pieteikšanās PVD reģistrācijas procesam sakārtot uzņēmumus atbilstoši pārtikas aprites normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. PVD pēc pirmsreģistrācijas pārbaudes pārtikas uzņēmumā kārtējo pārtikas uzņēmuma pārbaudi veiks, izvērtējot risku, nevis tūlīt pēc uzņēmuma reģistrācijas, kā tas tiek organizēts pašlaik. Tādējādi uzņēmējam netiek paredzēts papildu administratīvais slogs. Noteikumos Nr. 104 tiks noteikta pirmsreģistrācijas pārbaudes norise un lēmumu pieņemšanas termiņi. Paredzēts, ka jauno pārtikas uzņēmumu pirmsreģistrācijas pārbaudes tiks uzsāktas 2022. gada 1. jūlijā, tāpēc attiecīgi jāpapildina noteikumu Nr. 104 noslēguma jautājumi.
1 Saskaņā ar Regulas Nr. 852/2004 2. panta 1. punkta "m" apakšpunktā noteikto pārtikas pārstrāde ir jebkura darbība, tostarp karsēšana, kūpināšana, konservēšana, nogatavināšana, žāvēšana, marinēšana, ekstrakcija, ekstrūzija vai vairāki šie procesi kopā, kas būtiski izmaina sākotnējo produktu.
PVD atbilstoši Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta pirmajā daļā noteiktajam organizē un īsteno pārtikas aprites uzraudzību un kontroli saskaņā ar Regulu (ES) 2017/625. Veicot riska faktoru izpēti un analīzi, kā noteikts Pārtikas aprites uzraudzības likuma 21. panta otrās daļas 1. punkta "d" apakšpunktā, PVD kā kompetentā iestāde pārtikas aprites jomā ir konstatējis, ka lielāka uzmanība ir jāpievērš pārtikas uzņēmumiem, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi1, tostarp ēdiena gatavošanu, jo šo uzņēmumu darbiniekiem bieži nav pietiekamu zināšanu un izpratnes par riska faktoriem pārtikā un īstenojamajiem pasākumiem pārtikas produktu kvalitātes un nekaitīguma nodrošināšanā. Tas savukārt nozīmē to, ka nav nodrošināta drošas un nekaitīgas pārtikas piedāvāšana patērētājam.
Lai novērstu šādas situācijas un uzņēmējs varētu plānot finansiālos ieguldījumus prasību izpildei, ņemot vērā arī to, ka pārtikas uzņēmumi, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, ir klasificēti kā augsta riska kategorijas pārtikas uzņēmumi, pirmsreģistrācijas pārbaudes ir obligātas visos šāda veida uzņēmumos. Uzņēmējam jābūt informētam par kārtību, kādā notiks pirmsreģistrācijas pārbaude, tāpat kā uzņēmumiem, kuriem nepieciešama atzīšana. Tā kā līdz reģistrācijas brīdim uzņēmums vēl nav PVD uzraudzības objekts, PVD ar uzņēmēju ir jāsaskaņo pirmsreģistrācijas pārbaudes datums un laiks. Tāpat ir jānosaka kārtība minēto uzņēmumu pārbaudei un reģistrēšanai.
Noteikumos Nr. 104 nepieciešams paredzēt, ka PVD veic pirmsreģistrācijas pārbaudes visos noteikumos Nr. 104 noteiktajos uzņēmumos, kuri nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, un kurus nav nepieciešams atzīt, un tikai pēc tās uzņēmums var tikt iekļauts PVD uzraudzības objektu reģistrā un drīkst uzsākt darbību pārtikas apritē.
Šādu uzņēmumu pirmsreģistrācijas pārbaudē PVD inspektors novērtēs, vai uzņēmums spēs izpildīt Regulā Nr. 852/2004 un normatīvajos aktos pārtikas aprites jomā noteiktās prasības. Turklāt par pirmsreģistrācijas pārbaudi būs jāmaksā saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 681) 1. pielikuma 15. punktu noteiktā maksa. Maksas pakalpojums papildus mudinās uzņēmējus pirms pieteikšanās PVD reģistrācijas procesam sakārtot uzņēmumus atbilstoši pārtikas aprites normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. PVD pēc pirmsreģistrācijas pārbaudes pārtikas uzņēmumā kārtējo pārtikas uzņēmuma pārbaudi veiks, izvērtējot risku, nevis tūlīt pēc uzņēmuma reģistrācijas, kā tas tiek organizēts pašlaik. Tādējādi uzņēmējam netiek paredzēts papildu administratīvais slogs. Noteikumos Nr. 104 tiks noteikta pirmsreģistrācijas pārbaudes norise un lēmumu pieņemšanas termiņi. Paredzēts, ka jauno pārtikas uzņēmumu pirmsreģistrācijas pārbaudes tiks uzsāktas 2022. gada 1. jūlijā, tāpēc attiecīgi jāpapildina noteikumu Nr. 104 noslēguma jautājumi.
1 Saskaņā ar Regulas Nr. 852/2004 2. panta 1. punkta "m" apakšpunktā noteikto pārtikas pārstrāde ir jebkura darbība, tostarp karsēšana, kūpināšana, konservēšana, nogatavināšana, žāvēšana, marinēšana, ekstrakcija, ekstrūzija vai vairāki šie procesi kopā, kas būtiski izmaina sākotnējo produktu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 104 27. punktā noteikti gadījumi, kuros tiek anulēta pārtikas uzņēmuma atzīšana vai reģistrācija un no uzraudzības objektu reģistra svītrots ieraksts par pārtikas uzņēmuma reģistrāciju vai atzīšanu. Gadījumi, kad PVD anulē pārtikas uzņēmuma atzīšanu vai reģistrāciju, ir noteikti Pārtikas aprites uzraudzības likuma 27. panta sestajā daļā, tāpēc šīs tiesību normas nav jādublē noteikumos.
Risinājuma apraksts
PVD, pieņemot lēmumus par pārtikas uzņēmumu reģistrāciju vai atzīšanu, informāciju par reģistrētajiem un atzītajiem uzņēmumiem ievada uzraudzības objektu reģistrā. Ja pieņemts lēmums par pārtikas uzņēmuma atzīšanas un atzīšanas numura vai reģistrācijas un reģistrācijas numura anulēšanu, šie uzņēmumi automātiski tiek izņemti no uzraudzības objektu reģistra, tāpēc jāsvītro noteikumu Nr. 104 27. punkts. Tāpat nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 104 12.2. un 14.2. apakšpunktu, kuros patlaban noteikts, ka, anulējot pārtikas uzņēmumam piešķirto numuru atzīšanai ar nosacījumu, pārtikas uzņēmumu svītro no uzraudzības objektu reģistra.
Attiecīgi jāprecizē arī noteikumu Nr. 104 25.1 punkts, lai iekļautu atsauci uz Pārtikas aprites uzraudzības likumu.
Attiecīgi jāprecizē arī noteikumu Nr. 104 25.1 punkts, lai iekļautu atsauci uz Pārtikas aprites uzraudzības likumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Pārtikas uzņēmumi. Patlaban PVD uzraudzības objektu datubāzē reģistrēts 34 830 pārtikas uzņēmumu. Pēc PVD sniegtās informācijas, katru gadu reģistrācijai tiek pieteikti ap 1000 pārtikas uzņēmumu, kuriem būtu nepieciešama pirmsreģistrācijas pārbaude.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesību normas nerada negatīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un dažāda lieluma uzņēmumiem, konkurenci, vidi, veselību un nevalstiskajām organizācijām.
Uzņēmuma pirmsreģistrācijas pārbaudē PVD inspektors novērtēs, vai uzņēmums spēs izpildīt normatīvajos aktos pārtikas aprites jomā noteiktās prasības. Tas dos iespēju uzņēmējam izvērtēt plānoto investīciju lietderīgumu konkrētajās telpās un racionālāk izmantot uzņēmuma finanšu resursus.
Uzņēmumiem PVD iesniedzamās informācijas un citu dokumentu apjoms netiek mainīts.
PVD, saņemot iesniegumu par uzņēmuma reģistrāciju, izvērtē tā atbilstību un informē uzņēmēju par pirmsreģistrācijas pārbaudes kārtību, kā arī vienojās par pārbaudes laiku. Pirmsreģistrācijas pārbaude ietver pārbaudes inspekciju par atbilstību normatīvo aktu prasībām un pārbaudes dokumentēšanu: protokola aizpildīšanu, informācijas ievadīšanu datubāzē un pārbaudes protokola izsniegšanu uzņēmējam.
Pārtikas uzņēmumam jārēķinās ar ilgāku laiku no iesnieguma iesniegšanas līdz darbības uzsākšanai pēc tam, kad PVD pieņēmis pozitīvu lēmumu. Patlaban visus pārtikas uzņēmumus, kam nav nepieciešama atzīšana, PVD reģistrē piecu darbdienu laikā (ja iesniegti atbilstoši dokumenti).
Turpmāk uzņēmumiem, kam būs noteikta pirmsreģistrācijas pārbaude, reģistrācijas process beigsies mēneša laikā, ja uzņēmums atbildīs prasībām. Reģistrācijas process jāuzsāk, t.i., uzņēmumā jāveic pārbaude, 20 dienu laikā no iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saņemšanas, un lēmums par reģistrāciju vai atteikumu reģistrēt uzņēmumu jāpieņem piecās darbdienās pēc pārbaudes. PVD pildāmo uzdevumu termiņi noteikti tā, lai tiktu ievērots Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktais termiņš administratīvā akta izdošanai – viens mēnesis.
Tomēr ilgāks laiks pirms darbības uzsākšanas atsver iespējamos zaudējumus (saistībā ar pārtikas produktu un izejvielu iegādi, nespēju pildīt noslēgtus līgumus u.c.), kas var rasties uzņēmumam, ja pirmajā uzraudzības pārbaudē PVD konstatēs neatbilstības, kuru novēršanai būs vajadzīgs laiks un resursu ieguldījums. PVD konstatējot būtiskus pārkāpumus, uzņēmuma darbība var tikt apturēta līdz neatbilstību novēršanai.
PVD maksu par pirmsreģistrācijas pārbaudi iekasēs noteikumu Nr. 681 1. pielikuma 15. punktā noteiktajā apmērā. Pirmsreģistrācijas pārbaudes aizstās nākamo plānoto uzraudzības pārbaudi atbilstoši PVD uzraudzības plānam un riska izvērtējumam. Tātad pārbaude pirms reģistrācijas nepalielina slogu PVD un neietekmē inspektoru noslodzi.
Pirmsreģistrācijas pārbaude ir maksas pakalpojums un pārtikas uzņēmums sedz PVD faktiskās izmaksas par pārbaudi uzņēmumā.
Inspektora vienas darba stundas izmaksas par uzņēmuma novērtēšanu pirms reģistrācijas ir 17,60 euro. Izvērtējot PVD uzraudzības rezultātus, secināms, ka šajos objektos vidējais pārbaužu ilgums ir aptuveni no pusstundas līdz piecām stundām. Atšķirīgais laika patēriņš ir saistīts ar uzņēmumu lielumu, darbinieku skaitu, higiēnas līmeni u.c. faktoriem. Tādējādi uzņēmumu prognozētās papildu izmaksas būtu robežās no 8,80 līdz 88,00 euro, kopumā neradot finansiālo slogu, jo pirmsreģistrācijas pārbaude ļauj novērst iespējamās neatbilstības pirms darbības uzsākšanas un līdz ar to iespējamos finansiālos zaudējumus vēlāk (kontroles izdevumu segšanai, neatbilstību novēršanai).
Uzņēmuma pirmsreģistrācijas pārbaudē PVD inspektors novērtēs, vai uzņēmums spēs izpildīt normatīvajos aktos pārtikas aprites jomā noteiktās prasības. Tas dos iespēju uzņēmējam izvērtēt plānoto investīciju lietderīgumu konkrētajās telpās un racionālāk izmantot uzņēmuma finanšu resursus.
Uzņēmumiem PVD iesniedzamās informācijas un citu dokumentu apjoms netiek mainīts.
PVD, saņemot iesniegumu par uzņēmuma reģistrāciju, izvērtē tā atbilstību un informē uzņēmēju par pirmsreģistrācijas pārbaudes kārtību, kā arī vienojās par pārbaudes laiku. Pirmsreģistrācijas pārbaude ietver pārbaudes inspekciju par atbilstību normatīvo aktu prasībām un pārbaudes dokumentēšanu: protokola aizpildīšanu, informācijas ievadīšanu datubāzē un pārbaudes protokola izsniegšanu uzņēmējam.
Pārtikas uzņēmumam jārēķinās ar ilgāku laiku no iesnieguma iesniegšanas līdz darbības uzsākšanai pēc tam, kad PVD pieņēmis pozitīvu lēmumu. Patlaban visus pārtikas uzņēmumus, kam nav nepieciešama atzīšana, PVD reģistrē piecu darbdienu laikā (ja iesniegti atbilstoši dokumenti).
Turpmāk uzņēmumiem, kam būs noteikta pirmsreģistrācijas pārbaude, reģistrācijas process beigsies mēneša laikā, ja uzņēmums atbildīs prasībām. Reģistrācijas process jāuzsāk, t.i., uzņēmumā jāveic pārbaude, 20 dienu laikā no iesnieguma un tam pievienoto dokumentu saņemšanas, un lēmums par reģistrāciju vai atteikumu reģistrēt uzņēmumu jāpieņem piecās darbdienās pēc pārbaudes. PVD pildāmo uzdevumu termiņi noteikti tā, lai tiktu ievērots Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktais termiņš administratīvā akta izdošanai – viens mēnesis.
Tomēr ilgāks laiks pirms darbības uzsākšanas atsver iespējamos zaudējumus (saistībā ar pārtikas produktu un izejvielu iegādi, nespēju pildīt noslēgtus līgumus u.c.), kas var rasties uzņēmumam, ja pirmajā uzraudzības pārbaudē PVD konstatēs neatbilstības, kuru novēršanai būs vajadzīgs laiks un resursu ieguldījums. PVD konstatējot būtiskus pārkāpumus, uzņēmuma darbība var tikt apturēta līdz neatbilstību novēršanai.
PVD maksu par pirmsreģistrācijas pārbaudi iekasēs noteikumu Nr. 681 1. pielikuma 15. punktā noteiktajā apmērā. Pirmsreģistrācijas pārbaudes aizstās nākamo plānoto uzraudzības pārbaudi atbilstoši PVD uzraudzības plānam un riska izvērtējumam. Tātad pārbaude pirms reģistrācijas nepalielina slogu PVD un neietekmē inspektoru noslodzi.
Pirmsreģistrācijas pārbaude ir maksas pakalpojums un pārtikas uzņēmums sedz PVD faktiskās izmaksas par pārbaudi uzņēmumā.
Inspektora vienas darba stundas izmaksas par uzņēmuma novērtēšanu pirms reģistrācijas ir 17,60 euro. Izvērtējot PVD uzraudzības rezultātus, secināms, ka šajos objektos vidējais pārbaužu ilgums ir aptuveni no pusstundas līdz piecām stundām. Atšķirīgais laika patēriņš ir saistīts ar uzņēmumu lielumu, darbinieku skaitu, higiēnas līmeni u.c. faktoriem. Tādējādi uzņēmumu prognozētās papildu izmaksas būtu robežās no 8,80 līdz 88,00 euro, kopumā neradot finansiālo slogu, jo pirmsreģistrācijas pārbaude ļauj novērst iespējamās neatbilstības pirms darbības uzsākšanas un līdz ar to iespējamos finansiālos zaudējumus vēlāk (kontroles izdevumu segšanai, neatbilstību novēršanai).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
13 200
0
26 400
0
26 400
26 400
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
13 200
0
26 400
0
26 400
26 400
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
13 200
0
26 400
0
26 400
26 400
2.1. valsts pamatbudžets
0
13 200
0
26 400
0
26 400
26 400
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Plānotais uzņēmumu pirmsreģistrācijas pārbaužu skaits gadā – 1000.
Vidējais vienas pārbaudes ilgums – 1,5 stundas.
Inspektora vienas darba stundas izmaksas par uzņēmuma novērtēšanu pirms reģistrācijas ir 17,60 euro atbilstoši noteikumu Nr. 681 1. pielikuma 15. punktā noteiktajam apmēram. Tā kā izmaksu apmērs nav mainījies, pakalpojuma izmaksu atšifrējums pieejams Ministru kabineta 2018. gada 15. maija noteikumu Nr. 280 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 8. oktobra noteikumos Nr. 1083 "Kārtība, kādā veicama samaksa par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām un maksas pakalpojumiem"" anotācijas pielikumā (EKK1000 – 7,68 euro, EKK2000 – 9,92 euro). Izdevumi par stundas likmi aprēķināti, ņemot vērā inspektora (26.3. saime, IIIA līmenis, 9. mēnešalgu grupa) algas likmi.
Prognozētais ieņēmumu un izdevumu apjoms gadā – 1000 x 1,5 x 17,60 euro = 26 400 euro (EKK1000 – 11 520 euro, EKK2000 – 14 880 euro), attiecīgi 2022. gada 2. pusgadā – 13 200 euro.
Vidējais vienas pārbaudes ilgums – 1,5 stundas.
Inspektora vienas darba stundas izmaksas par uzņēmuma novērtēšanu pirms reģistrācijas ir 17,60 euro atbilstoši noteikumu Nr. 681 1. pielikuma 15. punktā noteiktajam apmēram. Tā kā izmaksu apmērs nav mainījies, pakalpojuma izmaksu atšifrējums pieejams Ministru kabineta 2018. gada 15. maija noteikumu Nr. 280 "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 8. oktobra noteikumos Nr. 1083 "Kārtība, kādā veicama samaksa par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām un maksas pakalpojumiem"" anotācijas pielikumā (EKK1000 – 7,68 euro, EKK2000 – 9,92 euro). Izdevumi par stundas likmi aprēķināti, ņemot vērā inspektora (26.3. saime, IIIA līmenis, 9. mēnešalgu grupa) algas likmi.
Prognozētais ieņēmumu un izdevumu apjoms gadā – 1000 x 1,5 x 17,60 euro = 26 400 euro (EKK1000 – 11 520 euro, EKK2000 – 14 880 euro), attiecīgi 2022. gada 2. pusgadā – 13 200 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav plānotas.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32017R0625
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0853
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0852
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 852/2004 par pārtikas produktu higiēnu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0627
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas Regula (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regula (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2017/625 148. panta 2. punkts
2. punkts (noteikumu Nr. 104 2.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 2017/625
Regulas 2017/625 10. panta 2. punkts
12. punkts (noteikumu Nr. 104 22. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 2017/625
Regulas 2017/625 148. pants
1. un 2. punkts (noteikumu Nr. 104 1.1.1. un 2.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 017/625
Regulas 2017/625 148. panta 4. punkts
4. un 10. punkts (noteikumu Nr. 104 7.1. apakšpunkts un 15. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 2017/625
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā izmantota Regulas (ES) 2017/625 148. panta 4. punktā dotā atkāpe un saglabāta iespēja pārtikas uzņēmumiem piešķirt atzīšanu ar nosacījumu uz regulā noteikto termiņu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 853/2004, ar ko ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 853/2004
3. punkts (noteikumu Nr. 104 3. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā Nr. 853/2004
Regulas Nr. 853/2004 4. pants
1., 2. un 13. punkts (noteikumu Nr. 104 1.1.2. un 2.1. apakšpunkts, 23. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā Nr. 853/2004
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regula (EK) Nr. 852/2004 par pārtikas produktu higiēnu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 852/2004
3. un 16. punkts (noteikumu Nr. 104 3., 24.4 un 24.5 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā Nr. 852/2004
Regulas Nr. 852/2004 6. pants
1. un 2. punkts (noteikumu Nr.104 1.1.3. un 2.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā Nr. 852/2004
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2019. gada 15. marta Īstenošanas Regula (ES) 2019/627, ar ko nosaka vienotu praktisku kārtību lietošanai pārtikā paredzētu dzīvnieku izcelsmes produktu oficiālo kontroļu veikšanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2017/625 un attiecībā uz oficiālajām kontrolēm groza Komisijas Regulu (EK) Nr. 2074/2005
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/627 48. pants un II pielikums
11. punkts (noteikumu Nr. 104 21.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumos netiek noteiktas stingrākas prasības kā Regulā 2019/627
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Latvijas Tirgotāju asociācija, “Latvijas Piensaimnieku centrālā Savienība”,
“Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija”,
“Latvijas Zemnieku federācija”.Cits
SIA “MAXIMA Latvija”6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Noteikumu projekts no 2020. gada 19. maija līdz 4. jūnijam bija ievietots Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv un Zemkopības ministrijas tīmekļvietnē www.zm.gov.lv https://www.zm.gov.lv/zemkopibas-ministrija/apspriesanas/ministru-kabineta-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2010-?id=911
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par sabiedrības līdzdalībai tīmekļvietnē ievietoto noteikumu projektu priekšlikumi vai iebildumi nav saņemti. Priekšlikumi par noteikumu projektu saņemti no biedrības “Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija” un uzņēmuma SIA “MAXIMA Latvija”. Tie tika ņemti vērā un precizētais noteikumu projekts tika atbalstīts bez iebildumiem. Šīs sadaļas 6.1. apakšpunktā minētās iestādes atbalsta noteikumu projektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
PVD pirmsreģistrācijas pārbaude pārtikas uzņēmumā, kas nodarbojas ar pārtikas pārstrādi, tostarp ēdiena gatavošanu, un ko nav nepieciešams atzīt, ir jauns valsts pārvaldes pakalpojums. Minēto valsts pārvaldes pakalpojumu var pieprasīt, izmantojot gan klātienes, gan neklātienes kanālus, un pakalpojums tiek saņemts klātienē, PVD inspektoram veicot pārbaudi uzņēmumā. Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta valsts pārvaldes pakalpojuma apraksta ievietošana portālā Latvija.lv.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi