25-TA-1717: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 668 "Noteikumi par sēklu ekvivalenci no trešajām valstīm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2025. gada 17. jūnijā tika pieņemts Eiropas Parlaments un Padomes lēmums (ES) 2025/1228, ar ko attiecībā uz Moldovas Republikā lopbarības augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Moldovas Republikā ražotu lopbarības augu sēklu līdzvērtīgumu, un attiecībā uz Ukrainā biešu un eļļas augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Ukrainā ražotu biešu sēklu un eļļas augu sēklu līdzvērtīgumu groza Padomes Lēmumu 2003/17/EK (turpmāk - lēmums 2025/1228).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 668 "Noteikumi par sēklu ekvivalenci no trešajām valstīm" ieviest lēmuma 2025/1228 prasības, t.i. ka Moldovas iestāžu oficiāli sertificētās Moldovā ražotās lopbarības augu sēklas, kā arī lopbarības augu sēklām veiktās lauka apskates, un Ukrainas iestāžu oficiāli sertificētās Ukrainā ražotās biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklas, kā arī iepriekš minēto sugu veiktās lauku apskates, ir jāatzīst par līdzvērtīgām ES noteiktajām prasībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumi Nr. 668 "Noteikumi par sēklu ekvivalenci no trešajām valstīm" (turpmāk – noteikumi).
Padomes 2002. gada 16. decembra Lēmums 2003/17, par tādu lauka apskašu atbilstību, ko veic attiecībā uz sēklu ražošanai paredzētiem augiem trešās valstīs un par trešās valstīs ražotu sēklu līdzvērtīgumu (turpmāk - lēmums 2003/17) paredz, ka, ievērojot noteiktus nosacījumus, trešajās valstīs notikušas lauka apskates noteiktiem sēklu ražošanai paredzētiem augiem tiek uzskatītas par līdzvērtīgām tām lauka apskatēm, kas tiek veiktas saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem. Lēmums 2003/17 arī paredz, ka noteiktos apstākļos dažās minētajās trešajās valstīs ražotas noteiktu sugu augu sēklas ir uzskatāmas par līdzvērtīgām sēklām, kas ražotas saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Šobrīd lēmumā 2003/17 ir noteikta labības, dārzeņu, eļļas augi un šķiedraugi sēklu ekvivalence no Moldovas, kā arī labības sēklu ekvivalence no Ukrainas.
Noteikumi ir jāpapildina ar Moldovā ražotām lopbarības augu sēklām un Ukrainā ražotām biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklām.
Lai ieviestu prasības, sagatavojams Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 668 "Noteikumi par sēklu ekvivalenci no trešajām valstīm"" (turpmāk – noteikumu projekts).
Padomes 2002. gada 16. decembra Lēmums 2003/17, par tādu lauka apskašu atbilstību, ko veic attiecībā uz sēklu ražošanai paredzētiem augiem trešās valstīs un par trešās valstīs ražotu sēklu līdzvērtīgumu (turpmāk - lēmums 2003/17) paredz, ka, ievērojot noteiktus nosacījumus, trešajās valstīs notikušas lauka apskates noteiktiem sēklu ražošanai paredzētiem augiem tiek uzskatītas par līdzvērtīgām tām lauka apskatēm, kas tiek veiktas saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem. Lēmums 2003/17 arī paredz, ka noteiktos apstākļos dažās minētajās trešajās valstīs ražotas noteiktu sugu augu sēklas ir uzskatāmas par līdzvērtīgām sēklām, kas ražotas saskaņā ar Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Šobrīd lēmumā 2003/17 ir noteikta labības, dārzeņu, eļļas augi un šķiedraugi sēklu ekvivalence no Moldovas, kā arī labības sēklu ekvivalence no Ukrainas.
Noteikumi ir jāpapildina ar Moldovā ražotām lopbarības augu sēklām un Ukrainā ražotām biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklām.
Lai ieviestu prasības, sagatavojams Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 668 "Noteikumi par sēklu ekvivalenci no trešajām valstīm"" (turpmāk – noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Moldova 2022. gadā iesniedza Komisijai pieprasījumu piešķirt līdzvērtīgumu tās lopbarības augu sēklu ražošanas lauka apskašu sistēmai un lopbarības augu sēklām, kas ražotas un sertificētas Moldovā.
Komisija pārbaudīja attiecīgos Moldovas tiesību aktus, kā arī 2016. gadā Moldovā veica labības, dārzeņu, eļļas augu un šķiedraugu sēklu oficiālo kontroļu un sertifikācijas sistēmas revīziju un savus konstatējumus publicēja ziņojumā. Pēc papildu dokumentu saņemšanas no Moldovas Komisija uzskatīja, ka visi revīzijas ziņojumā sniegtie ieteikumi ir ņemti vērā. Uz revīzijas un papildu dokumentu pamata Komisija secināja, ka Moldovā par sēklu sertifikācijas īstenošanu atbildīgās valsts iestādes ir kompetentas, tām ir pietiekama infrastruktūra un tās darbojas pienācīgi. Minētās iestādes atbild arī par lopbarības augu sēklu ražošanas augu lauka apskatēm un par lopbarības augu sēklu sertificēšanu.
Pamatojoties uz Moldovas tiesību aktu pārbaudi un revīzijas secinājumiem, Komisija secināja, ka lopbarības augu sēklu ražošanas augu lauka apskates, paraugu ņemšanu, testēšanu un lopbarības augu sēklu oficiālo pēckontroli Moldovas Republikā veic atbilstoši ES prasībām.
Ukraina 2022. gadā iesniedza Komisijai pieprasījumu piešķirt līdzvērtīgumu biešu (Beta vulgaris L.), saulespuķu (Helianthus annuus L.) un rapša (Brassica napus L.) sēklu ražošanas augu lauka apskašu sistēmai un Ukrainā ražotām un sertificētām biešu, saulespuķu un rapša sēklām. 2023. gadā Ukraina iesniedza Komisijai vēl vienu pieprasījumu piešķirt līdzvērtīgumu sojas (Glycine max L.) sēklu ražošanas augu lauka apskašu sistēmai un Ukrainā ražotām un sertificētām sojas sēklām.
Komisija izskatīja attiecīgos Ukrainas tiesību aktus, kā arī 2015. gadā veica graudaugu sēklu oficiālās kontroles un sertifikācijas sistēmas revīziju Ukrainā un savus konstatējumus publicēja ziņojumā. Pēc papildu dokumentu saņemšanas no Ukrainas Komisija uzskatīja, ka visi revīzijas ziņojumā sniegtie ieteikumi ir pienācīgi ņemti vērā. Uz revīzijas un papildu dokumentu pamata Komisija secināja, ka Ukrainā par sēklu sertifikācijas īstenošanu atbildīgās valsts iestādes ir kompetentas, tām ir pietiekama infrastruktūra un tās darbojas pienācīgi. Minētās iestādes ir atbildīgas arī par biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu ražošanas augu lauka apskatēm, kā arī par biešu, saulespuķu, rapša un sojas pupu sēklu sertificēšanu.
Balstoties uz Ukrainas tiesību aktu pārbaudi un revīzijas secinājumiem, Komisija secināja, ka biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu ražošanas augu lauka apskates, biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu paraugu ņemšanu, testēšanu un oficiālo pēckontroli Ukrainā veic atbilstoši ES prasībām.
Komisija pārbaudīja attiecīgos Moldovas tiesību aktus, kā arī 2016. gadā Moldovā veica labības, dārzeņu, eļļas augu un šķiedraugu sēklu oficiālo kontroļu un sertifikācijas sistēmas revīziju un savus konstatējumus publicēja ziņojumā. Pēc papildu dokumentu saņemšanas no Moldovas Komisija uzskatīja, ka visi revīzijas ziņojumā sniegtie ieteikumi ir ņemti vērā. Uz revīzijas un papildu dokumentu pamata Komisija secināja, ka Moldovā par sēklu sertifikācijas īstenošanu atbildīgās valsts iestādes ir kompetentas, tām ir pietiekama infrastruktūra un tās darbojas pienācīgi. Minētās iestādes atbild arī par lopbarības augu sēklu ražošanas augu lauka apskatēm un par lopbarības augu sēklu sertificēšanu.
Pamatojoties uz Moldovas tiesību aktu pārbaudi un revīzijas secinājumiem, Komisija secināja, ka lopbarības augu sēklu ražošanas augu lauka apskates, paraugu ņemšanu, testēšanu un lopbarības augu sēklu oficiālo pēckontroli Moldovas Republikā veic atbilstoši ES prasībām.
Ukraina 2022. gadā iesniedza Komisijai pieprasījumu piešķirt līdzvērtīgumu biešu (Beta vulgaris L.), saulespuķu (Helianthus annuus L.) un rapša (Brassica napus L.) sēklu ražošanas augu lauka apskašu sistēmai un Ukrainā ražotām un sertificētām biešu, saulespuķu un rapša sēklām. 2023. gadā Ukraina iesniedza Komisijai vēl vienu pieprasījumu piešķirt līdzvērtīgumu sojas (Glycine max L.) sēklu ražošanas augu lauka apskašu sistēmai un Ukrainā ražotām un sertificētām sojas sēklām.
Komisija izskatīja attiecīgos Ukrainas tiesību aktus, kā arī 2015. gadā veica graudaugu sēklu oficiālās kontroles un sertifikācijas sistēmas revīziju Ukrainā un savus konstatējumus publicēja ziņojumā. Pēc papildu dokumentu saņemšanas no Ukrainas Komisija uzskatīja, ka visi revīzijas ziņojumā sniegtie ieteikumi ir pienācīgi ņemti vērā. Uz revīzijas un papildu dokumentu pamata Komisija secināja, ka Ukrainā par sēklu sertifikācijas īstenošanu atbildīgās valsts iestādes ir kompetentas, tām ir pietiekama infrastruktūra un tās darbojas pienācīgi. Minētās iestādes ir atbildīgas arī par biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu ražošanas augu lauka apskatēm, kā arī par biešu, saulespuķu, rapša un sojas pupu sēklu sertificēšanu.
Balstoties uz Ukrainas tiesību aktu pārbaudi un revīzijas secinājumiem, Komisija secināja, ka biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu ražošanas augu lauka apskates, biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklu paraugu ņemšanu, testēšanu un oficiālo pēckontroli Ukrainā veic atbilstoši ES prasībām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 1. pielikums “Valstis, kurām piešķirta ekvivalence attiecīgu kultūraugu sugu grupu lauku apskatē un sēklu ražošanā” (noteikumu projekta 1. punkts) kolona "Normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību minētās sugu grupas" 14. punktā pie Moldovas papildināta ar lopbarības augiem un 15. punktā pie Ukrainas papildina ar bietēm un eļļas augiem un šķiedraugiem attiecībā tikai uz saulespuķēm, rapšiem un soju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- sēklu ievedēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz sēklu ievedējiem, kas sēklas ieved no trešajām valstīm.
Juridiskās personas
- sēklu ievedēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz sēklu ievedējiem, kas sēklas ieved no trešajām valstīm.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32025D1228
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlaments un Padomes lēmums (ES) 2025/1228, ar ko attiecībā uz Moldovas Republikā lopbarības augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Moldovas Republikā ražotu lopbarības augu sēklu līdzvērtīgumu, un attiecībā uz Ukrainā biešu un eļļas augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Ukrainā ražotu biešu sēklu un eļļas augu sēklu līdzvērtīgumu groza Padomes Lēmumu 2003/17/EK
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlaments un Padomes lēmums (ES) 2025/1228, ar ko attiecībā uz Moldovas Republikā lopbarības augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Moldovas Republikā ražotu lopbarības augu sēklu līdzvērtīgumu, un attiecībā uz Ukrainā biešu un eļļas augu sēklu ražošanas augiem veiktu lauka apskašu līdzvērtīgumu un attiecībā uz Ukrainā ražotu biešu sēklu un eļļas augu sēklu līdzvērtīgumu groza Padomes Lēmumu 2003/17/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants groza Lēmuma 2003/17/EK I pielikumu
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Norma netiek pārņemta, jo ir noteikta direktīvas spēkā stāšanās kārtība.
-
-
3. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Noteikumi papildināti ar Moldovā ražotām lopbarības augu sēklām un Ukrainā ražotām biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklām. Turpmāk sēklas drīkstēs importēt Eiropas savienībā un Pārtikas un veterinārajam dienestam būs jāveic dokumentu pārbaude uz ES ārējās robežas.
Attiecīgi lopbarības augu sēklas no Moldovas un biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklas no Ukrainas, varēs brīvi cirkulēt Eiropas Savienībā, un tas paredz to, ka Valsts augu aizsardzības dienests iesaistīsies šo sugu sēklu materiāla uzraudzībā un kontrolē Latvijas teritorijā.
Attiecīgi lopbarības augu sēklas no Moldovas un biešu, saulespuķu, rapša un sojas sēklas no Ukrainas, varēs brīvi cirkulēt Eiropas Savienībā, un tas paredz to, ka Valsts augu aizsardzības dienests iesaistīsies šo sugu sēklu materiāla uzraudzībā un kontrolē Latvijas teritorijā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
